• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
در خرید دوربین مداربسته برای فروشگاه به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای اغلب صاحبان فروشگاههای کوچیک و بزرگ و مدیران اونها اولین نگرانی، ایمنی کارکنان، دومین مورد کنترل موجودی انبار و فروشگاه و در نهایت سرقت اموال فروشگاهه. حالا فرقی نمیکنه این سرقت توسط مشتریان صورت بگیره یا کارمندان. این سرقت‌های گاه و بی‌گاه میتونه به طور جدی به یه کسب‌وکار خرده‌فروشی صدمه بزنه. در این بین یه سری از این مدیران به استفاده و خرید دوربین مداربسته برای فروشگاه خودشون فکر میکنن اما همچنان بسیاری از صاحبان فروشگاه‌ها نصب دوربین مداربسته فروشگاهی رو به عنوان یه هزینه میبینن و حاضر نمیشن برای نصب دوربین مداربسته فروشگاه ها سرمایه گذاری کنن. این در حالیه که قیمت دوربین مداربسته فروشگاهی در مقایسه با ضرر و زیان ناشی از سرقت‌هایی که در فروشگاهها اتفاق میفته، واقعا رقم ناچیزیه. برای مثال نصب دوربین مداربسته صندوق فروشگاهی میتونه مانع بسیاری از مشکلات مربوط به تراکنش های مالی بشه.

خرید دوربین مداربسته فروشگاه ها

نصب دوربین مداربسته برای فروشگاه هزینه‌ای نداره ! درست برعکس؛ سودآوره. طبق گزارشی که در خبرآنلاین در سال ۱۳۹۳ چاپ شد، ارزش ماهانه کالاهای سرقت شده از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران ۶۰۰ میلیون تومان بوده؛ یعنی روزانه ۲۰ میلیون تومان. قیمت راه‌اندازی یه سیستم مداربسته نظارتی در مقایسه با این مبالغ هنگفت واقعا هزینه چشم‌گیری نیست. اما این تنها فروشگاه های زنجیره‌ای نیستن که در سال‌های اخیر شاهد افزایش سرقت موادغذایی و کالاهای اساسی بودن، روند سرقت از فروشگاه‌ها و مراکز خرید لباس و کالاهای اساسی، فروشگاه‌های کوچک و حتی بقالی‌های محلی هم در ماه‌های گذشته روندی رو به رشد داشته.

طبق آمارهای ارایه شده از سوی فرمانده نیروی انتظامی کشور سردار احمدی مقدم آمار سرقت‌های خرد ( شامل مواد غذایی و کالاهای مورد احتیاج در خانه) در سال گذشته (۱۳۹۲) بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده؛ همچنین آمارهای اعلام شده از سوی پلیس آگاهی کشور هم نشون میده بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس آگاهی کشور مربوط به سرقته که در این بین سرقت‌های خرد بیشترین افزایش رو نشون میده. حالا تصور کنین این روند در سال های ۹۷ و ۹۸ چه وضعیتی داشته.
در اینکه نصب دوربین مدار بسته فروشگاهی میتونه خیلی سودآور باشه، هیچ شکی نیست. اما سوالی که اینجا مطرح میشه اینه که چه جوری بیشترین استفاده و کارایی رو از سیستم مداربستمون داشته باشیم. کجا دوربین هامونو جایگذاری کنیم تا بهترین نتیجه رو بگیریم.

نصب دوربین مداربسته برای فروشگاه در چه نقاطی باید صورت بگیره؟

 1- دوربین مداربسته صندوق فروشگاهی

همینطور که خیلی از صاحبان فروشگاههای بزرگ میگن ” مراقب پول باش” . بهترین حالت اینه که در بخش‌هایی که پولی رد و بدل میشه دوربین داشته باشین. در محدوده هر صندوقی باید یه دوربین مداربسته صندوق فروشگاهی نصب کنین. دوربین باید روی دیوار یا سقف نصب بشه و قابلیت زوم روی محدوده صندوق رو داشته باشه. هدف اینکه که زمان، شمارشگر ، دستانی که پول رو دریافت میکنن، چهره مشتریان و خوانش بارکد کالاها ثبت بشه. یادتون باشه نظارت بر این محدوده، تنها وظیفه دوربین مداربسته برای فروشگاه هست.

سعی نکنین که از طریق این دوربین سایر نواحی رو هم ببینین، این یه اشتباهه بزرگه. اگه بخواین همچین کاری بکنین به یه دوربین با زاویه بازتر نیاز دارین که باعث میشه دوربین جزئیات بیشتری ثبت میکنه و در نتیجه نتونین به همه موارد توجه کنین. به این ترتیب دوربین نمیتونه کار اصلی خودش رو انجام بده. این مورد یکی از بزرگترین مشکلاتی هست که صاحبان فروشگاهها مرتکب میشن؛ خرید دوربین برای فروشگاه و انجام دو کار همزمان با اون. قاونون طلایی” یه دوربین، یه کار”

برای مثال خرید دوربین اسپید دام یا مینی دام، بهترین انتخاب هست. به این دلیل که این دوربین به طور خاص برای ثبت تعامل بین کارکنان و مشتریان قرار گرفته‌. بعضی از صاحبان فروشگاهها ترجیح میدن دوربین های نصب کنن که صدا رو پشتیبانی کنه. ویدیو همراه با صدا میتونه یه ابزار قدرتمند مدیریت باشه. چون صدا میتونه مکالمه‌ای که بین مشتری و کارمند صورت گرفته رو ضبط کنه و از این طریق هرگونه سردرگمی و سوء تفاهمی رو رفع کنه. علاوه بر این میتونین بر رفتار کارمنداتون نسبت به مشتریها کنترل داشته باشین.

2- استفاده از مانیتورها برای نمایش تصاویر دوربین مداربسته برای فروشگاه

بازدارندگی میتونه یه نقش کلیدی در طراحی سیستم‌های نظارتی و نصب دوربین مداربسته فروشگاه ها ایفا کنه. بله درسته، تعجب نکنین. هرچند یه سیستم نظارتی باید بتونه تمام مدارک بصری رو بعد از یه حادثه، فراهم کنه، اما بیشتر صاحبان فروشگاهها ترجیح میدن که اصلا حادثه‌ای رخ نده. به همین دلیله که خیلی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی با نمایش ورود ما به داخل فروشگاه از طریق یه مانیتور به ما خوش آمد میگن. به این مانیتورها ” spot monitor” یا نمایشگر نمایش عمومی ” Public Display Monitor” میگن. این مانیتورها به مشتریها یادآوری میکنن که توسط دوربین‌های مداربسته، نظارت میشن. البته این کار یه ایراد کوچولو هم داره اونم اینه که مشتریها میتونن از طریق این مانیتورها زاویه دید دوربین‌های مداربسته فروشگاه رو بررسی کنن.

3- استفاده از دوربین مداربسته برای فروشگاه در فضای بین قفسه ها

محل اشتباهی برای نصب دوربین مداربسته فروشگاهی وجود نداره. اما نصب دوربین تو جاهای خاص میتونه بیشترین پوشش رو در اختیارتون بزاره. وقتی محل نصب دوربین مداربسته یرای فروشگاه رو انتخاب میکنین مراقب باشین که هیچ نقطه کوری باقی نذارین. اگه محلی که میخواین مورد نظارت قرار بدین کمتر از ۶-۹ متره ، از یه دوربین با زاویه باز استفاده کنین. دوربین های با رزولوشن HD جزئیات واضحی از محصولی که در دستان مشتری قرار میگیره و همینطور جزئیات چهره مشتری تو این محدوده در اختیارتون میذارن. همپوشانی پوشش دوربین هم مفیده و چندین زاویه دید مختلف از سرقت رو براتون فراهم میکنه.

4- در انتخاب و خرید دوربین مداربسته برای فروشگاه از چه تکنولوژی‌هایی استفاده کنیم؟

زمانیکه قصد نصب دوربین مداربسته برای فروشگاه خودتون رو دارین، بهتره که کلیه نقاط کلیدی که نسبت به سرقت آسیب‌پذیر هستن رو در نظر بگیرین. نصب دوربین مداربسته فروشگاهی در محل‌های صحیح خیلی مهمه و میتونه به حفظ امنیت مشتریها، کارکنان و همینطور دارایی‌های شما کمک کنه.

سادگی در نصب: جدیترین تکنولوژی که در انواع فروشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرن، دوربین های IP هستن. این دوربین ها میتونن کابلی یا بیسیم باشن و از طریق شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار بگیرین. سیستم های آنالوگ به لحاظ نصب مشکلتر هستن در حالی که سیستم های IP با یه تک کابل، کار نصب رو راحتر کرده. علاوه براین سیستم های IP میتونن از طریق اینترنت ویدیوها رو برای شما ارسال و پخش کنن که اینکار نظارت بر فروشگاه ها رو در هر ساعتی امکان پذیر میکنه.

امنیت: دوربین های امنیتی IP ، زمانیکه به بازپخش جرم صورت گرفته نیاز باشه ، تصویر با رزولوشن بالا و جزئیات زیاد رو در اختیارتون میذارن. فروشگاه های خرده‌فروشی یا زنجیره‌ای گاهی ترجیح میدن به شاهدان و یا حافظه صندوقدار تکیه کنن تا با تعریف واقعه در رسیدن به پاسخ کمک کنن.

این کار معمولا زمانیکه میخواین تیکه‌های مختلف اطلاعات رو کنار هم بذارین، چندان کمکی به شما نمیکنه. در حالیکه دوربین های مداربسته با رزولوشن در حد مگاپیکسل، تصاویر و ویدیوهایی در اختیار شما میذارن که به لحاظ جزئیات و کیفیت فوق‌العاده هستن. این دوربین ها در صورتیکه قابل مشاهده باشن میتونن در بازدارندگی و جلوگیری از وقوع جرم توسط کارکنان یا مشتریان، خیلی مفید باشن.

اما معایب خرید دوربین مداربسته فروشگاهی :

در اینکه نصب دوربین مداربسته فروشگاه ها مزایای فوق العاده‌ای داره هیچ شکی نیست. اما این به این معنی نیست که کاملا بی دردسر هم باشن. تو این قسمت به بعضی از مشکلات سیستم دوربین مداربسته فروشگاهی اشاره میکنیم.

- قطعی برق

افزایش قدرت و یا اختلال در قدرت برق ( افزایش ولتاژ ناگهانی یا قطعی برق) ممکنه باعث قطعی ویدیویی در سیستم دوربین امنیتی شما بشه. این کار ممکنه باعث اختلال در ذخیره ویدیوها و یا حتی خرابی دوربین های شما بشه. پیشنهاد میکنیم که حتما از یه سیستم برق اضطراری مثل UPS استفاده کنین.

- دستکاری

کارکنان یا مجرمین گاهی اوقات ممکنه سعی کنن با دستکاری دوربین مداربسته فروشگاهی، هویت خودشون رو مخفی کنن.

- حریم خصوصی

ممکنه بعضی ها این طور تصور کنن که خرید دوربین مداربسته برای فروشگاه ناقض حریم خصوصی اونهاست، اما بد نیست بدونین وجود دوربین مداربسته فروشگاهی خصوصا در طبقات و بین قفسه‌ها به برقراری امنیت اونها کمک میکنه.

پاسخ دادن به سوالات زیر میتونه به انتخاب هر چه بهتر و خرید دوربین مداربسته برای فروشگاه شما کمک کنه:

  • بررسی کنین و ببینین که فروشگاه شما با چه تهدیدهایی روبه رو هست؟
  • چه اتفاقاتی در فروشگاه شما رخ داده و باعث شده آرزو کنین ای کاش سیستم مداربسته داشتین و تصاویر رو ضبط میکردین؟
  • محله‌ای که فروشگاه شما در اونجا قرار داده، مستعد جرم و سرقت هست یا خیر؟
  • چه نوع سیستم‌های امنیتی دارین و نیاز دارین که چه چیزهایی رو تغییر بدین؟
  • فروشگاه شما چه ساعت‌هایی باز هست؟ مثلا فروشگاه های بین راهی اکه از ساعت ۱۲ تا ۸ صبح باز هستن، بیشتر در معرض سرقت قرار دارن.
  • آیا سیستم فعلیتون اجازه نظارت بر صندوق پرداخت رو بهتون میده یا نه؟

نقطه‌هایی که تو یه فروشگاه باید حواستون بهش باشه:

همه محوطه‌های باز باید تحت پوشش قرار بگیرن شامل صندوق پرداخت، طبقات فروش، درهای ورودی و … . همه این مناطق باید توسط دوربین خصوصا دوربین های ثابت پوشش داده بشن.ورودی و خروجی جزء واجب‌ترین مناطقی هستن که باید مجهز به دوربین باشن. شما باید هرکسی که وارد فروشگاه میشه رو تحت نظر داشته باشین. در فروشگاه هایی که در پمپ بنزین قرار دارن، مجهز بودن دوربین به سیستم پلاک خوان ضروریه.

در ادامه بخوانید : خرید دوربین مداربسته برای مغازه

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net