• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
چگونه مشکل قطعی وای فای روتر را شناسایی و برطرف کنیم؟

شبکه‌های وای فای به یکی از ملزومات زندگی کاری و حرفه‌ای ما تبدیل شده‌اند و قطعی مکرر وای فای کاملا آزاردهنده است، به ویژه زمانی که قصد ارسال ایمیل‌های تجاری مهمی داریم یا باید قراردادهایی که برای ما ارسال شده‌اند را بررسی کنیم. روترهای بی‌سیم در گروه دستگاه‌های مکانیکی قرار می‌گیرند که ممکن است به دلایل...

شناسایی و برطرف کردن مشکل قطعی وای فای

شبکه های وای فای به یکی از ملزومات زندگی کاری و حرفه‌ای ما تبدیل شده‌اند و قطعی مکرر وایفای کاملا آزاردهنده است، به ویژه زمانی که قصد ارسال ایمیل‌های تجاری مهمی داریم یا باید قراردادهایی که برای ما ارسال شده‌اند را بررسی کنیم.

روترهای بی‌سیم در گروه دستگاه‌های مکانیکی و تجهیزات اکتیو شبکه قرار می‌گیرند که ممکن است به دلایل مختلف مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آید. از قفل کردن گرفته تا خراب شدن یکی از ماژول‌های سخت‌افزاری یا بروز مشکل نرم‌افزاری که باعث می‌شود ارتباط بی‌سیم با روتر قطع شود.

شناسایی و برطرف کردن مشکل قطعی وای فای

دلایل عمده قطعی شبکه وای فای چیست؟

در حالت کلی مشکل قطعی شبکه وای فای به چند دلیل مختلف رخ می‌دهد:

  1. اول آن‌که وای فای قطع می‌شود و هیچ سیگنال یا نام شبکه‌ای مشاهده نمی‌شود.
  2. دوم آن‌که وایفای وجود دارد، اما امکان برقراری اتصال وجود ندارد.
  3. سوم آن‌که اتصال به وای فای وجود دارد، اما اینترنت در دسترس نیست.
  4. چهارم این‌که وایفای و اینترنت در دسترس هستند، اما بسته‌های اطلاعاتی ارسال نمی‌شوند.

در این مقاله به‌طور اجمالی به بررسی مشکلات فوق می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: 5 ویژگی مهم بهترین دیتا سنتر ها و مراکز داده

شناسایی و رفع مشکل قطعی وای فای روتر

وای فای قطع است و سیگنال یا نام شبکه وجود ندارد

زمانی که وای فای قطع می‌شود یا چراغ شبکه بی سیم روتر قرمز می‌شود بیان‌گر این موضوع است که جریان برق قطع یا نوساناتی در ولتاژ به وجود آمده، به‌روزرسانی میان‌افزار روتر با مشکل روبرو شده، تنظیمات روتر به هم خورده‌اند یا روتر هک شده است. تمامی این مشکلات باعث قطعی وای فای می‌شوند. در چنین شرایطی باید علت بروز مشکل را پیدا کنیم.

در اولین گام بررسی کنید که مشکل از روتر است یا دستگاهی که قصد اتصال به روتر را دارد. به‌طور مثال، اگر کامپیوتر قادر نیست شبکه بی‌سیم یا وای فای را پیدا کند و به آن وصل شود، سعی کنید با یک گوشی همراه یا تبلتی به شبکه وای فای متصل شوید. در صورتی که دستگاه‌های همراه به روتر متصل می‌شوند، اما کامپیوتر شخصی متصل نمی‌شود نشان می‌دهد که مشکل از روتر نیست و علت بروز مشکل دستگاه است.

اگر هیچ دستگاهی قادر به اتصال به روتر نیست در اولین گام به سراغ یک ریستارت یا خاموش و روشن کردن روتر بروید. اگر وایفای بدون دلیل خاصی قطع شده، ممکن است روتر قفل کرده یا مشکلی برای آن به وجود آمده است. در بیشتر موارد با یک خاموش یا روشن کردن بسیاری از مشکلات عادی روتر برطرف می‌شوند. توجه داشته باشید که مشکلات جوی یا نوسانات برق می‌توانند یکی از عوامل اصلی قطعی وای فای باشند.

مطلب پیشنهادی: شبکه کردن دو کامپیوتر با مودم وایرلس وای فای * از راه دور

پنل مدیریتی روتر را بررسی کنید

اگر با ریستارت روتر، مشکل عدم دسترسی به وای فای برطرف نشد، در مرحله بعد باید به سراغ پنل مدیریتی مربوط به وایفای بروید و تنظیمات شبکه بی‌سیم را بررسی کنید. برخی مواقعی به دلیل وجود یک باگ، تنظیمات روتر به هم می‌ریزند و شبکه وای فای غیر فعال می‌شود.‌در بخش تنظیمات بی‌سیم شبکه، ابتدا بررسی کنید که نام شبکه (SSID) به درستی تعریف شده باشد، گذرواژه تغییر پیدا نکرده باشد و همچنین تغییری در باند رادیویی به وجود نیامده باشد.

تغییر در هر یک از موارد یاد شده باعث می‌شود تا وای فای از دسترس خارج شود. در مرحله بعد روی گزینه تنظیمات پیشرفته روتر کلیک کنید. در بخش تنظیمات اطمینان حاصل کنید که گزینه پنهان‌سازی نام شبکه را فعال نکرده باشید. اگر گزینه فوق فعال باشد در حالت عادی شبکه وای فای توسط دستگاه‌های همراه شناسایی نمی‌شود.

شناسایی و برطرف کردن مشکل قطعی وای فای

همچنین بخوانید: 3 تفاوت مودم و روتر در شبکه چیست؟ مقایسه

به‌روزرسانی میان افزار روتر

اگر تغییری در تنظیمات پنل مدیریتی رخ نداده و مشکل قطعی وای فای هنوز حل نشده باقی مانده، به سایت شرکت تولیدکننده روتر مراجعه کرده و بررسی کنید که به‌روزرسانی برای روتر یا خبری مهم برای کاربران منتشر شده است یا خیر. برخی موارد یک مشکل بزرگ امنیتی یا مشکلی در سخت‌افزار روتر بی‌سیم فعال بودن شبکه وای فای را غیر ممکن می‌کند. در چنین شرایطی شرکت سازنده میان‌افزاری برای حل مشکل روتر ارائه می‌کند. میان‌افزار نقش سیستم‌عامل را برای روتر بازی می‌کند و اگر مشکلی در میا‌ن‌افزار رخ دهد تاثی مستقیمی روی عملکرد روتر می‌گذارد.

روتر را به شکل سیمی بررسی کنید

برخی موارد به دلیل وجود سیگنال‌های مزاحم یا تداخل فرکانس‌ها ممکن است شبکه وای فای در دسترس نباشد. برای اطمینان از این موضوع روتر را به شکل سیمی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنید. اگر در این حالت هم ارتباط اینترنتی برقرار نشد، نشان می‌دهد که مشکل از روتر نیست و باید با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی تماس برقرار کنید.

با شرکت ارائه دهنده روتر یا نمایندگی خدمات پس‌ از فروش تماس بگیرید

اگر ریستارت، بررسی تنظیمات پنل مدیریتی و به‌روزرسانی میان‌افزار مشکل قطعی وای فای را برطرف نکرد، نشان می‌دهد که مشکل روتر جدی‌تر از موارد یاد شده است. در این حالت باید با نمایندگی ارائه‌دهنده روتر تماس برقرار کنید، زیرا به احتمال زیاد یک خرابی سخت‌افزاری برای روتر به وجود آمده است. سعی نکنید خودتان روتر را باز کنید، زیرا ممکن است به سایر بخش‌ها آسیبی وارد کنید یا موجب ابطال گارانتی شوید.

همچنین جهت بررسی دقیق تر مشکلات شبکه و عیب یابی شبکه های کامپیوتری می توانید حساب ویژه ای روی متخصصین ایمن شبکه هوشمند باز کنید، کارشناسان شبکه ما با سالها تجره و استفاده از بروزترین تجهیزات در کمترین زمان سبکه شما را عیب یابی کرده و دسترسی اینترنت را برای شما آسان خواهند نمود.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم روتر اکسس پوینت و سوییچ به زبان ساده

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net