• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تکنولوژی Raid در سیستم دوربین مدار بسته + انواع رید

RAID مخفف واژه لاتین Redundant Array of Independent Disks است و اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از آن ارائه کنیم، به تکنولوژی گفته می شود که با یکپارچه سازی هارد های نصب شده روی دستگاه ضبط ، حجم واحدی از هارد را ایجاد می کند . تکنولوژی RAID در دوربین مداربسته دارای انواع مختلفی است که بر اساس نیاز کاربر می تواند انتخاب شود و امکانات...

مفهوم Raid در سیستم دوربین مدار بسته

RAID مخفف واژه لاتین Redundant Array of Independent Disks است و اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از آن ارائه کنیم، به تکنولوژی گفته می شود که با یکپارچه سازی هارد های نصب شده روی دستگاه ضبط، حجم واحدی از هارد را ایجاد می کند. RAID دارای انواع مختلفی است که بر اساس نیاز کاربر می تواند انتخاب شود و امکانات متعددی مانند فضای ذخیره بیشتر تصویر، افزایش سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات، قابلیت اعتماد دستگاه، امنیت بالاتر و … را در اختیار قرار می دهد. تکنولوژی RAID در برخی دستگاه های NVR و DVR هایک ویژن که امکان نصب بیش از یک هارد دیسک داخلی دارند وجود دارد . در این حالت اطلاعات شامل تصاویر دوربین های مدار بسته بصورت آرایه های مختلف مرتب و ذخیره می شوند.
ساختار هایی چون Striping ، Mirroring و ErrorCorrecting از مهمترین سطوح تکنولوژی RAID هستند.

مطلب پیشنهادی: نصب دوربین مداربسته غرب تهران + فروش و خرید

ساختار Mirroring

در این ساختار ویدیوی تصاویر دوربین کپی و در بیش از یک هارد ذخیره می شود. در این روش حداقل به دو هارد دیسک نیاز داریم و از آنجایی که تصاویر در دو هارد ذخیره شده عملیات خواندن با سرعت بالاتری انجام می شود اما نوشتن اطلاعات با سرعت پایین تری انجام می شود. این روش تحت عنوان RAID 1 معروف است . در این ساختار  ، چنانچه یک هارد دچار مشکل شود، اطلاعات از بین نمی رود و دستگاه از روی هارد دیگر اطلاعات را فراخوانی می کند.

ساختار Striping

در این ساختار ، اطلاعات شامل تصاویر دوربین ها در هارد دیسک ها بصورت پشت سر هم ذخیره می شود . عملیات خواندن و نوشتن در این حالت سرعت بالاتری دارد . این حالت به RAID 0 معروف است . چنانچه هنگام کار یکی از هارد های دستگاه دچار مشکل شود ، کل اطلاعات و تصاویر از بین خواهد رفت.

ساختار Error Correcting

در این ساختار اطلاعات و تصاویر به نحوی در هارد ها ذخیره می شوند که در صورت بروز هر مشکلی، امکان بازیابی و ریکاوری فیلم دوربین مدار بسته وجود داشته باشد عملیات خواندن و نوشتن اطلاعات با توجه به نوع RAID می تواند دستخوش تغییر شود. در این ساختار باید از حداقل سه هارد دیسک استفاده شود. RAID 5 و RAID 6 از این ساختار استفاده می کنند ( در صورت انتخاب RAID 6 باید از حداقل ۴ دستگاه هارد استفاده کرد )

برخی از مهمترین انواع RAID که در سیستم مدار بسته هایک ویژن استفاده می شود :

RAID 0

در این حالت حداقل دو هارد دیسک در دستگاه نصب می شوند . اطلاعات بطور روی دو هارد بصورت جداگانه ذخیره می شوند. دسترسی به تصاویر با سرعت بالایی انجام می شود و در صورت از کار افتادن یک هارد، تصاویر روی هارد دیگر ذخیره شده اند .

مطلب پیشنهادی: هک دوربین های زندان اوین چگونه انجام شده؟

RAID 1

این حالت به حداقل دو هارد نیاز دارد . تصاویر بصورت سری روی تمامی هارد ها ذخیره می شوند. در صورت خراب شدن حتی یک هارد، کلیه تصاویر از بین می رود. از این رو این نوع RAID در سیستم ها در دوربین مدار بسته توصیه نمی شود.

RAID 10

در RAID 10 اطلاعات بصورت توامان با حالت RAID 0 و RAID 1 در هارد ها ذخیره می شوند. این حالت نیاز به حداقل ۴ هارد دیسک دارد. در این حالت اطلاعات بصورت همزمان روی دو هاردی که با دو هارد دیگر بصورت سری بسته شده اند ذخیره می شود. این روش بالاترین سطح اطمینان را دارد اما با توجه به اینکه به تعداد هارد دیسک بیشتری نیاز دارد یک روش پر هزینه به شمار می رود.

RAID 5

RAID 5 نیاز به حداقل ۳ هارد دیسک دارد. در این حالت اطلاعات بصورت رمز گذاری شده در بین هارد ها ذخیره می شوند و دستگاه  توسط تکنولوژی RAID، داده ها را کد گذاری می کند. این کد گذاری به گونه ای است که در صورت خراب شدن یک هارد، امکان بازیابی اطلاعات بر اساس کد گذاری از پیش تعریف شده توسط دستگاه، قابل دسترسی است. در این حالت رمز گذاری یا Parity در یک دیسک انجام می شود.

RAID 6

RAID 6 عملکردی مشابه RAID 5 دارد با این تفاوت که نیاز به حداقل ۴ دستگاه هارد داخلی دارد و دستگاه از دو Parity برای کد گذاری اطلاعات استفاده می کند. در این صورت هنگام خراب شدن دو هارد، دستگاه می تواند تصاویر دوربین ها را بازیابی کند. این نوع RAID یک عملکرد مطلوب با بازدهی بالا را برای ضبط تصویر دوربین های مدار بسته در اختیار می گذارد. دستگاه های ضبط هایک ویژن از تکنولوژی RAID 0 ، RAID 1 ، RAID 10 ، RAID 5 و RAID 6 پشتیبانی می کنند.

سیستم های نظارت تصویری در مدارس

نظارت تصویری شهری و راهکارهای آن

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net