• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
راهنمای تکنولوژی لنز Iris دوربین مداربسته

لنز Iris دوربین مداربسته - همانطور که می دانید تشکیل تمامی تصاویر در دوربین مداربسته با استفاده از نور صورت می پذیرد. دوربین ها نیز به مانند چشم انسان به صورتی طراحی شده اند که بتوانند میزان دریافت نور را کنترل کنند. دوربین ها برای این کار از Iris یا عنبیه استفاده می کنند. در دوربین های مداربسته پنج نوع Iris مشاهده می شود. ثابت،...

کنترل نور در لنز Iris دوربین مداربسته

جهت کنترل نور در دوربین های مداربسته دو روش به کار می رود، یک روش استفاده از Iris است. دوربین میزان باز بودن Iris را کنترل می کند و با استفاده از آن مقدار نور ورودی تعیین می شود. روش دیگر استفاده از شاتر و زمان باز بودن آن است. زمانی که ما از میزان باز بودن Iris استفاده می کنیم، عدد F تغییر می کند.
در هنگام عکسبرداری یا فیلم برداری اگر شما مقدار زیادی از نور را دریافت کنید، روشنایی تصویر به شدت زیاد می شود. و با نور کم نیز تصویر تیره می شود. با توجه به آنکه در طول زمان میزان نور دائما در حال تغییر است بایستی دوربین بتواند میزان نور دریافتی را تعیین کند. یک راه این کار استفاده از Iris می باشد. روش های مختلفی برای کنترل Iris وجود دارد که جزییات آن در ادامه آمده است.

Auto Iris/P-Iris/I-CS

لنزهای دوربین مداربسته Iris موتوردار دارای سه نوع مختلف می باشند.

لنزهای DC Auto Iris مقدار باز و بسته بودن Iris را با استفاده از موتوری که در داخل لنز تعبیه شده است کنترل می کنند. در حقیقت لنزهای دارای DC Auto Iris از پرکاربرد ترین لنزها می باشند.

لنزهای P-Iris از یک نرم افزار کنترل کننده برای عملکرد دقیق تر Iris استفاده می کنند. با استفاده از این کار کیفیت بهتری در تصاویر ذخیره شده ایجاد می شود.

لنزهای I-CS بعد از سال 2016 مورد استفاده قرار گرفته اند. این لنزهای توسط دو کمپانی Axis و Computar توسعه می یابند. عملکرد این لنزها به P-Iris ها شباهت دارد، اما از یک الگوریتم هوشمند استفاده می کنند. همچنین این نوع از Irisها اطلاعات بیشتری را در مورد شرایط محیطی در اختیار دوربین می گذارند. لنزهای I-CS کمتر از سایر انواع استفاده می شوند و دوربین های کمتری از آنها پشتیبانی می کنند.

لنز دوربین مداربسته با Iris ثابت و یا دستی

در حالی که استفاده از لنزهای اتوماتیک بسیار معمول می باشد، برای موارد خاص دو نوع لنز ثابت و دستی نیز طراحی شده است.

همانطور که از نام آن مشخص است در لنزهای فیکس امکان تغییر اندازه Iris وجود ندارد. اندازه Iris توسط کارخانه تعیین شده است. معمولا این اندازه در کمترین میزان F Stop تنظیم شده است. معمولا در دوربین های کوچک از لنزهای با Iris فیکس استفاده می شود. مانند خرید دوربین های مخفی یا مینی دام.

لنزهای با Iris دستی، اجازه کنترل Iris به صورت دستی را ارائه می دهند. در این نوع لنزها معمولا Iris توسط یک حلقه به دور لنز کنترل و تنظیم می شود. در این حالت می توان Iris را مابین بازترین حالت و بسته ترین حالت تنظیم نمود. معمولا شرکت های تولید کننده جهت عملکرد مناسب دوربین در نور کم پیشنهاد میدهند که Iris را در بازترین حالت و یا حداقل با 90 درصد باز بودن تنظیم نمایند. گرچه Iris های دستی عمومی نمی باشند اما در برخی از وضعیت های خاص مورد نیاز میباشند.

کجا از کدام لنز Iris دوربین مداربسته استفاده کنیم؟

معمولا کاربران انتخاب های زیادی را در انتخاب Iris در مقابل ندارند. چرا که بسیاری از دوربین ها مانند دوربین های بولت یا دام امکان تعویض لنز را فراهم نمی کنند. این دوربین ها دارای لنز پیشفرض و Iris پیشفرض نیز می باشند. در دوربین های باکس شما می توانید نوع لنز را انتخاب کنید. در واقعیت دوربین های شبکه امروزی می توانند سرعت شاتر را تنظیم کنند. این کار می تواند نور جذب شده را با توجه به زمان باز بودن شاتر تعیین کند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net