• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
مکانیزم سرمایشی ردیفی چگونه رک ها را خنک می کند؟

در معماری سرمایش ردیفی، تجهیزات تهویه مطبوع با ردیف‌ها مرتبط هستند و هر دستگاه هواساز مستقر در یک راهرو مطابق با معماری همان راهرو پیکربندی شده است. در سرمایش ردیفی این امکان وجود دارد تا تجهیزات تهویه مطبوع را میان رک ها قرار داد یا تجهیزات را بالای رک ها و زیر سقف قرار داد. برعکس مکانیزم سرمایش سالنی، در معماری فوق امکان بهره‌مندی از تمام ظرفیت تجهیزات مطبوع وجود دارد و راندمان بیشتری به دست می‌آید. جهت راه اندازی اتاق رک استاندراد از مهمترین نکات تهویه مطبوع و سیستم سرمایش اتاق سرور و رک ها می باشد که باعث افزایش عمر سیستم های سخت افزاری شما می شود. جهت آشنایی با عملکرد مکانیزم سرمایش ردیفی رک ها همراه ما باشید.

خنک سازی رک با مکانیزم سرمایشی ردیفی

سرمایش ردیفی ضمن آن‌که بهره‌وری بیشتری دارد، مزایای قابل توجه دیگری نیز دارد. کاهش مسیر انتقال جریان هوا که اجازه می‌دهد فن‌های تجهیزات مطبوع به توان کمتری احتیاج داشته باشند باعث می‌شود بهره‌وری افزایش یافته و برق کمتری مصرف شود. در زمان استقرار رک ها و پیاده‌سازی مکانیزم های تهویه مطبوع به این نکته مهم دقت کنید که در بیشتر مراکز داده با مصرف کم، تلفات انرژی ناشی از چرخش فن‌های تهویه مطبوع به تنهایی از کل میزان مصرف برق تجهیزات مستقر در مرکز داده بیشتر است. طراحی ردیفی این قابلیت را ارائه می‌کند که ظرفیت و افزونگی سرمایشی متناسب با نیاز واقعی هر ردیف از مراکز داده تعریف شود.

در برخی از مراکز داده ممکن است، ردیفی از رک ها یا استفاده شوند که نیازمند برق بیشتری هستند، در حالی که در ردیف دیگری ممکن است از پنل‌های مخابراتی استفاده شده باشد که نیازمند توان کمتری هستند.

روش فوق اجازه می‌دهد تنها در برخی از ردیف‌ها از افزونگی N+1 یا N2 استفاده کرد. برای مراکز داده‌ای که میزان مصرف انرژی کمتر از 200 کیلووات دارند، لازم است از کف کاذب اتاق سرور و دیتاسنتر استفاده شود و در مقابل برای مراکز داده پر ظرفیت رایج که میزان توان مصرفی هر رک 5 کیلووات یا بیشتر است باید از مکانیزم های سرمایش ردیفی مرسوم استفاده کرد. این امکان وجود دارد هر دو مکانیزم استقرار سرمایش ردیفی سقفی یا سرمایش ردیفی نصب شده در کف را بر مبنای راهرو گرم بسته پیکربندی کرد تا توان مصرفی تجهیزات تهویه مطبوع را به بهترین شکل استفاده کرد.

مزایای استفاده از مکانیزم سرمایشی ردیفی

سرمایش ردیفی یک مزیت مهم نیز دارد که مشکل ترکیب هوای رفت و برگشت وجود ندارد و امکان پیش‌بینی عملکرد تجهیزات سرمایشی وجود دارد. با توجه به این‌که معماری فوق اجازه نمی‌دهد هوای گرم و سرد با هم آمیخته شوند یا مشکل بازگشت دوباره هوای گرم به درون هوای سرد پیرامون سرورها و رک ها به وجود آید، در نتیجه به گردش بهتر هوای سرد پیرامون مراکز داده کمک فراوانی می‌کند.

مزیت دیگر معماری سرمایشی ردیفی افزایش قابلیت اطمینان است. با توجه به این‌که تجهیزات سرور در معرض هوای گرم مداوم قرار ندارند، گرمای زیاد باعث افزایش درجه حرارت بیش از اندازه تجهیزات نمی‌شود. در برخی از مراکز داده گرمای بیش از حد رک ها سوختن یا خاموش شدن سرورها را به همراه دارد.

معماری فوق نسبت به جابه‌جایی تجهیزات و تغییر آرایش قرارگیری تجهیزات فناوری‌اطلاعات انعطاف‌پذیر است و در نتیجه شکل یا سایر محدودیت‌های اتاق سرور تاثیر منفی روی عملکرد این طراحی نمی‌گذارند. روش فوق به ویژه در ارتباط با اجرای دیتاسنتر هایی که نیازمند به‌کارگیری رک هایی با ظرفیت بیش از 5 کیلوات هستند فرآیند خنک‌سازی تجهیزات را ساده‌تر می‌کند. لازم به توضیح است جدیدترین معماری خنک سازی دیتاسنتر و رک ها، طراحی و پیاده‌سازی اتاقک‌هایی برای کنترل هوای پیرامون رک ها و سرورها است.

در مکانیزم سرمایشی ردیفی در اولین مرحله رک ها و سرورها نصب می‌شوند و پس از انجام این‌کار پیرامون آن‌ها اتاق‌های کوچک ایزوله‌ شده‌ای ساخته می‌شود تا هوای گرم به‌طور یکنواخت به بیرون منتقل شده و هوای سرد از ورودی دیگری به اتاقک وارد شود. راهکار فوق قابلیت‌های متعددی ارائه می‌کند که توسعه‌پذیری یکی از آن‌ها است.

همچنین بخوانید : رک مونت سرور

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net