• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
قابلیت افزونگی و پایداری در دیتا سنتر و مراکز داده

افزونگی به معنای فراهم نمودن بالاترین سطح اطمینان و پایداری است و ما در این مقاله به معرفی ویژگی های دیتا سنتر و مراکز داده با قابلیت افزونگی N+1 یا N+1 Redundancy خواهیم پرداخت. این روزها بسیاری از سازمان ها و کسب و کارها با کمک مجموعه ای از سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات، خدمات خود را در حوزه های گوناگون به کاربران عرضه می کنند. اما حتی یک ساعت قطعی یا اختلال در سرویس های آن ها می تواند خسارات مالی، کاهش اعتبار و سلب اعتماد کاربران را به همراه داشته باشد. به طور مثال اگر وب سایت شما بدون اطلاع قبلی و به صورت پیش بینی نشده به دفعات از دسترس خارج شود، تصویری منفی از برند شما در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد.

اولین گام برای تضمین پایداری و دسترس پذیری یک سرویس اینترنتی، استقرار تجهیزات در اجرای دیتا سنتر یا مرکز داده ای است که بر طبق استانداردهای حرفه‌ای و معتبری ایجاد شده باشند. یکی از مهمترین ویژگی های چنین مراکزی، قابلیت افزونگی است که در انواع 2N+2 ،2N+1 ،2N ،N+2 ،N+1 و 3N/2 به سطوح مختلفی تقسیم می‌شود. افزونگی به معنای فراهم نمودن بالاترین سطح اطمینان و پایداری است و ما در این مقاله به معرفی ویژگی های یک دیتا سنتر با قابلیت افزونگی N+1 یا N+1 Redundancy خواهیم پرداخت.

خصوصیات دیتا سنتر و مراکز داده N (بدون قابلیت افزونگی)

حرف N در اینجا به معنای ظرفیت یا توان مورد نیاز، برای عملیاتی نمودن کلیه تجهیزات یک دیتاسنتر است. یک مرکز داده‌ N، فاقد قابلیت افزونگی بوده و به اصطلاح non-redundant می‌باشد و هیچ ظرفیت اضافی برای پشتیبانی تجهیزات در مواقع اضطراری تعریف نشده است. این مراکز تنها از عهده پاسخگویی و تامین نیازهای تاسیساتی (برق، سرمایش،…) تجهیزات در بالاترین حجم فعالیت های آن ها ‌برمی‌آیند. به بیان دیگر، مراکز داده یا دیتا سنتر N به محض بروز نقص فنی در عملکرد یکی از سیستم های تاسیساتی، سخت افزاری یا زیرساختی، بلافاصله از دسترس خارج شده و تا زمان رفع کامل نقص فنی، در ارایه سرویس با اختلال مواجه می شوند. در اینجا یک مثال ساده برای تعریف این گونه مراکز عنوان می‌کنیم. فرض کنید لاستیک خودروی شما پنجر می‌شود، اما هیچ لاستیک زاپاسی برای تعویض ندارید.

همچنین بخوانید:

۵ ویژگی مهم بهترین دیتا سنتر ها و مراکز داده

لیست بهترین دیتاسنتر های جهان

خصوصیات دیتا سنتر و مراکز داده N+1 (دارای قابلیت افزونگی)

در معماری N+1، علاوه بر تامین ظرفیت و توان مورد نیاز تجهیزات موجود، یک ظرفیت پشتیبان اضافی نیز برای مواقع اضطراری تعریف می‌شود. به این معنا که جریان مداوم برق تضمین شده و کارکرد بدون وقفه امکانات زیرساختی، سیستم‌ تهویه و سرمایشی مرکز داده حتی به هنگام بروز مشکل پیش‌بینی نشده تامین و تضمین ‌می شود.

در این گونه مراکز، معمولا به ازای حداقل هر ۴ واحد تجهیزات، ۱ واحد اضافی به عنوان واحد پشتیبان در نظر گرفته می‌شود. به عنوان نمونه، به ازای هر ۴ دیزل ژنراتور، ۱ دیزل ژنراتور اضافی و پشتیبان در نظر گرفته می‌شود تا در مواقع بروز نقص فنی برای یکی از ۴ دیزل ژنراتور اصلی، دیزل ژنراتور پشتیبان به صورت خودکار وارد عمل شده و بدین ترتیب از توقف سرویس‌ جلوگیری ‌می شود. همچنین در صورت بروز مشکل در مسیر شبکه ارتباطی، مسیر جایگزین وارد عمل شده و از قطع سرویس جلوگیری می شود. در واقع فرض کنید وقتی لاستیک خودروی شما پنجر می شود، بلافاصله از لاستیک زاپاس استفاده می کنید و به حرکت خود ادامه می دهید.

اما سرمایه مورد نیاز برای طراحی و پیاده سازی دیتاسنتر و مرکز داده‌ با قابلیت افزونگی N+1 بسیار بالاست. به عنوان نمونه، بسیاری از شرکت ها، می‎توانند هزینه یک دیزل ژنراتور را متقبل ‌شوند اما نه دو ژنراتور. به علاوه، نگهداری از چنین تاسیساتی، نیازمند استخدام و بکارگیری نیروهای متخصص و خبره می باشد که هزینه پیاده سازی چنین مرکزی را دو چندان می نماید.

از این رو، برون سپاری خدمات شبکه (outsource) بهترین راهکاری است که برای بهره‌مندی از یک مرکز داده و دیتا سنتر استاندارد با قابلیت افزونگی N+1 پیشنهاد می شود. فضای اختصاصی و زیرساختی که توسط مراکز داده بزرگ در اختیار شما قرار می گیرند، قابلیت افزونگی را با کمترین هزینه برای شما فراهم نموده و تمام نیازهای شما را در این راستا برآورده می‌سازند.

مراکز داده با قابلیت افزونگی N+1 در ایران

مجموعه ایمن نت از جمله معدود مراکز داخلی است که برپایه معماری افزونگی N+1 طراحی و پیاده‌سازی شده است. این مرکز آمادگی کامل دارد تا کلیه نیازهای حساس و مهم شرکت ها، سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه خدمات مرکز داده را با بالاترین پایداری در داخل کشور تامین کند. همانگونه که بسیاری از مراکز مهم در صنایع استراتژیک، نیازهای زیرساختی خود را از طریق خدمات جامع دیتاسنتر ایمن نت مرتغع نموده‌اند.

شما هم اکنون می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن (021) 88970170 ، درخواست خود را جهت سفارش یا انجام مشاوره رایگان پیرامون خدمات اجرای دیتا سنتر ثبت کنید.

منبع

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net