• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
الزامات اجرای پروژه دسکتاپ مجازی VDI

الزامات اجرای پروژه دسکتاپ مجازی VDI با توجه به دستگاه ها و برنامه های مورد نیاز برای استفاده از این تکنولوژی نوظهور تعیین می شوند. با استفاده از این تکنولوژی، به سادگی می توانید، به میزکار یا سیستم عامل مورد نظر خود در شبکه دسترسی داشته باشید. در این زمینه از دستگاه های رابط نیز استفاده می شود که امکان اتصال به سیستم عامل را فراهم می کنند. در این گزارش در خصوص الزامات ایجاد این پروژه ها اطلاعات بیشتری به دست می آورید.

مجازی سازی دسکتاپ چیست ؟

اصطلاح مجازی سازی دسکتاپ VDI (Virtual desktop infrastructure) یکی از روش های مجازی سازی برای مدیریت دسکتاپ های آنلاین است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قابلیت های این سیستم بر روی یک سرور متمرکز بوده و با استفاده از دستگاه هایی مانند تین کلاینت یا لپ تاپ، زیرو کلاینت و... به کار می رود.

این سیستم، مزایای قابل توجهی برای سازمان ها به همراه می آورد و راه حل های منحصر به فردی به آن ها ارائه می دهد. همچنین امکان محاسبات دسکتاپی در سرور میزبان، نیاز به سخت افزارهای مورد استفاده در این سیستم ها را کاهش داده و این مسئله سرمایه مورد نیاز در این عرصه را کمتر می کند.

با این وجود، پشتیبانی از دستگاه های نام برده به سهولت انجام می گیرد. یکی دیگر از مزایای استفاده از این قابلیت جدید، امکان مدیریت بیشتر پروژه و تامین امنیت آن است که مورد توجه سازمان ها می باشد. در این پروژه ها کلیه داده های موجود در مرکز داده ها ذخیره خواهد شد. و این مسئله از نابودی اطلاعات و داده ها در شرایط اجتناب ناپذیر جلوگیری خواهد کرد. کنترل های سخت گیرانه سیستم VDI سبب از بین رفتن انحرافات سیستمی از استانداردهای تعیین شده می شود.

روش هایی برای اجرای پروژه مجازی سازی دسکتاپ

الزامات اجرای پروژه دسکتاپ مجازی VDI و روش هایی که در این زمینه به کار برده می شوند، سبب استفاده تعداد بالایی از کاربران از این خدمات خواهد شد. برخی از این روش ها را در زیر مشاهده می کنید:

اجرای پروژه دسکتاپ مجازی VDI

استفاده از سیستم VMware Horizon

یکی از الزامات اجرای پروژه دسکتاپ مجازی VDI استفاده از سیستم مبتنی بر هایپروایزر VSPHERE است که توانایی پشتیبانی از بسیاری دستگاه ها را دارد. این سیستم مولفه های به خصوصی را شامل می شود که برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. فرایند احراز هویت یکی از اصول اساسی استفاده از این سیستم است که با وجود سرورهای مدیریتی و اتاق سرور ها برای کاربران میسر می شود.
  2. برای مدیریت گسترش مجازی سازی دسکتاپ از رابط های کاربری استفاده می کنند. این قابلیت برای بررسی کامپوزرها نیز به کار می رود.
  3. یکی از دستگاه های مورد استفاده در این سیستم viwe agent است که برای پیگیری لوازم جانبی موجود مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. دسترسی مجازی به سرور در این سیستم ها با استفاده از هوریزون کلاینت انجام می شود که بر روی دستگاه های کاربران نصب شده و این امکان را برای آن ها فراهم می کند.

فضاهای کاری مربوط به آمازون

در بررسی الزامات اجرای پروژه دسکتاپ مجازی VDI، یکی از مهمترین گزینه ها، فضای کاری وب سایت آمازون است. که مبنی بر could طراحی شده و تعداد بالایی از دسکتاپ های موجود را پوشش می دهد. این سیستم به شما اجازه می دهد، ویندوز و لینوکس موجود را در چند ثانیه تنظیم کرده و فرایند مقیاس بندی دسکتاپ را به بهترین نحو انجام دهید.

استفاده از این خدمات هزینه بر است و صورتحساب آن به صورت هفتگی یا ماهانه دریافت خواهد شد. این ابزار به شما کمک می کند که در سیستم مدیریتی چندین مولفه مربوط به مجازی سازی دسکتاپ را رعایت کنید.

استفاده از دسکتاپ های citrix

یکی از محبوب ترین پلت فرم های موجود در این عرصه، برای کنترل دقیق دستگاه های مجازی citrix نام دارد که امنیت این سیستم ها را ارتقا می دهد. استفاده از این ابزار در هر دستگاهی میسر است؛ در ساختار آن از معماری مدیریت نیز استفاده شده است. این برنامه نیز چندین مولفه اساسی به همراه دارد که در زیر برخی از آن ها را مشاهده می کنید:

الزامات اجرای پروژه مجازی سازی دسکتاپ VDI
  1. مولفه مدیریت مرکزی گسترش مجازی سازی دسکتاپ که برای اجرای فرایند مجازی سازی از هایپروایزر مربوطه استفاده کرده و با آن ارتباط برقرار می کند. به این ترتیب میزان دسترسی کاربران نیز کنترل شده تر خواهد بود.
  2. تنظیمات داده ها و اطلاعات هر جلسه نیز در این سیستم مورد بررسی قرار می گیرد و برای این منظور از مولفه پایگاه داده ها استفاده می کنند.
  3. استفاده از سیتریکس استودیو نیز برای کنترل لایسنس های موجود در سیستم مدیریتی انجام می شود. این بخش، نوعی کنسول است که مزایای بی شماری برای مدیران سازمان ها به همراه می آورد.

راهکارهای کاهش هزینه های اجرای پروژه مجازی سازی دسکتاپ vdi

بحث کاهش هزینه ها در این پروژه های اجرایی همیشه مطرح می شود؛ هزینه های جاری در دسکتاپ مجازی، در طولانی مدت افزایش یافته و به رقم قابل توجهی می رسند. به همین خاطر باید روش هایی برای کاهش سرمایه مورد نیاز در این عرصه پیدا کنیم. برای این منظور تنها کافی است، از گام های زیر پیروی کنید:

تحقیق و مطالعه

در وهله اول در رابطه با این تکنولوژی جدید مطالعه کرده و اطلاعات خود را به روز کنید. در این بخش به کارایی قابلیت های موجود در سازمان های امروزی نیز توجه داشته باشید. پس از این که درک درستی از پروژه مورد نظر به دست بیاورید، در نظر گرفتن نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری کار ساده تری خواهد بود.

درک نیازهای سازمان

برای فراهم کردن الزامات اجرای پروژه دسکتاپ مجازی VDI، در نظر گرفتن نیازهای سازمان به مجازی سازی دسکتاپ و استفاده از پروتکل های متعدد آن، بسیار ضرورت دارد. در مرحله نیازسنجی، به الزامات سخت افزاری سازمان مورد نظر نیز توجه داشته باشید.

جداسازی کاربری ها برای اجرای دسکتاپ مجازی VDI

در هر سازمان بخش های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها نیازهای متعددی داشته و از منابع دیجیتالی و آی تی مختلفی استفاده می کنند. بخش های مالی، بخش های اداری و... در هر سازمان از امکانات متعددی استفاده کرده و نرم افزارها و سخت افزارهای کاربردی به خصوصی دارند. برای فراهم کردن الزامات اجرای پروژه دسکتاپ مجازی VDI، ایجاد نقشه ها و مستندات مربوط به کاربری هر بخش از سازمان نیز ضرورت دارد.

محاسبات منابع سخت افزاری

با بررسی نیازهای پروژه، سخت افزارهای مورد نیاز در بخش های مختلف سازمان تعیین شده و از اتلاف هزینه در این بخش جلوگیری خواهد شد. برای این منظور باید حتما اطلاعات دقیقی از پهنای باند مورد نیاز، مقدار رم، مقدار فضای ذخیره سازی مورد نیاز و... به دست آورید. در مراحل بعدی نوبت به اجرای پروژه و مستند سازی در رابطه با پروژه اجرایی می رسد که در نهایت به کاهش هزینه های جاری می انجامد.

جمع بندی

در گزارش پیش رو اطلاعات دقیقی در رابطه با الزامات دسکتاپ مجازی VDI و ابزارها و سیستم های مورد نیاز برای آن به دست آوردید. و با روش های کاهش هزینه برای اجرای هر چه بهتر این پروژه ها نیز آشنا شدید. پس از فراهم کردن پیش نیازهای مربوط به این پروژه ها، مرحله اجرای عملیاتی آن زیر نظر تیم مانیتورینگ و تعمیر و نگهداری انجام شده و کلیه بکاپ گیری های مورد نیاز انجام خواهند شد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net