• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
پهنای باند دوربین مداربسته چیست؟

پهنای باند یک قابلیت ارتباط از راه دور یا بی سیم است که می تواند حداکثر مقدار داده را از یک لینک به لینک دیگر در یک شبکه کامپیوتری یا اینترنت در یک زمان معین، معمولاً 'ثانیه' منتقل کند. اساساً پهنای باند تعیین می کند که چه مقدار داده را می توان همزمان از طریق اینترنت در یک ثانیه ارسال کرد. به طور کلی، پهنای باند بالاتر اجازه می دهد تا داده های بیشتری ارسال شود. اما در سیستمی که با پهنای باند مشخص خریداری شده است، روشن است که چگونه می توان بیشترین بهره را از آن برد. در ادامه در مورد پهنای باند دوربین مداربسته و nvr به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

تعریف پهنای باند چیست؟

پهنای باند سرعت انتقال اطلاعات را تعیین می کند. برخلاف تصور غلط رایج، پهنای باند مبنایی برای اندازه گیری سرعت شبکه نیست. بر اساس این تعریف، اطلاعات ثبت شده توسط دوربین های مدار بسته توسط این واحد به شبکه منتقل می شود.

مشکل مصرف پهنای باند دوربین مداربسته، چه در یک شبکه محلی و چه در یک شبکه جهانی یا اینترنت، بسیار مهم است. اگر دوربین های شبکه زیادی در سیستم شما وجود داشته باشد، این مشکل بحرانی تر می شود. بنابراین همیشه محدودیت های پهنای باند برای سیستم های مبتنی بر شبکه هایک ویژن وجود دارد. به همین دلیل هنگام ایجاد و نصب نرم افزار باید مراقب باشید. استفاده از پهنای باند را می توان توسط دوربین ها کنترل کرد و با توجه به میزان پهنای باندی که دوربین استفاده می کند قابل تنظیم است.

اگر این کار به درستی انجام نشود، می تواند باعث هدر رفتن پهنای باند و همچنین اختلال در عملکرد کلی سیستم شود. فاکتورهای زیادی بر استفاده از پهنای باند در دوربین ip هایک ویژن تأثیر می گذارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پهنای باند در دوربین مداربسته چیست؟

پهنای باند nvr یکی از اساسی ترین، پیچیده ترین و اغلب نادیده گرفته شده ترین جنبه های دوربین های نظارتی است. بسیاری از مردم فکر می کنند که پهنای باند مستقیماً تحت تأثیر رزولوشن و نرخ فریم دوربین مدار بسته است. این نظریه تأثیر عوامل مهم را نادیده می گیرد. عواملی که به درستی مورد توجه قرار نگرفته اند می توانند باعث اضافه بار یا خالی شدن فضای ذخیره سازی دوربین مداربسته شوند. پهنای باند بر اساس بیت در ثانیه و نرخ بیت است که در ادامه با آن بیشتر اشنا خواهید شد.

پهنای باند دوربین مداربسته

فرمت فشرده سازی و کیفیت تصویر

مهم ترین عاملی که وجود دارد نسبت بین پهنای باند دوربین مداربسته و کیفیت تصویر آن است. اندازه تصاویر گرفته شده توسط دوربین های مداربسته بسته به نوع دوربین، وضوح، شرایط محیطی، فرمت های فشرده سازی هایک ویژن و غیره متفاوت خواهد بود. بر این اساس از پهنای باند متفاوتی برای انتقال آن ها استفاده می شود. همانطور که می دانید فرمت های فشرده سازی انواع مختلفی از جمله MPEG4، H.264، H.265 و ... وجود دارد که هر کدام درجه و نوع فشرده سازی متفاوتی دارند.

به همین دلیل، تصاویر به دست آمده همگی دارای پهنای باند nvr متفاوتی هستند. فرمت های فشرده سازی H.265 و H.265+ هایک ویژن که به طور خاص برای سیستم های نظارتی هایک ویژن طراحی شده اند، بهترین فرمت ها برای فیلم های دوربین مدار بسته هستند. مورد دیگر فرمت H.264 است که سال ها قبل از فرمت های جدید توسط کاربران استفاده می شد. فرمت دیگر، قدیمی تر از آنچه ذکر شد، MPEG4 است که همه آن را می شناسند. این فرمت در مقایسه با فرمت های دیگر عملکرد ضعیفی دارد و تقریباً منسوخ شده است.

برای اثبات مزایای استفاده از فناوری کدگذاری جدید هایک ویژن، آزمایشی با استفاده از دو دوربین مختلف با وضوح 1080p و نرخ فریم 25 fbs انجام شد. یکی از این دوربین ها در مغازه و دیگری در خیابان نصب شده است. اساس آزمون، مقایسه میزان کم فرمت های فشرده سازی H.265 و H.265 + در مقایسه با فرمت H.264 و تأثیر آن بر استفاده از پهنای باند دوربین مداربسته بود.

در نتیجه آزمایش، مصرف پهنای باند در حالت H.265 نسبت به H.264 چهل و هفت درصد کاهش یافت، در حالی که این تعداد در حالت H.265+ نسبت به 264 هشتاد و سه درصد کاهش داشت.

نرخ فریم در پهنای باند دوربین مداربسته و nvr

نرخ فریم نیز یکی از عوامل مهم برای مصرف پهنای باند دوربین ip است. هرچه پهنای باند بیشتر باشد فریم های بیشتری ارسال می شود. بنابراین یکی از راه های استفاده حداکثری از پهنای باند در دوربین های مداربسته، تنظیم نرخ فریم است.

نسبت ابعاد و وضوح تصویر دوربین

هر چه رزولوشن دوربین بالاتر باشد، کیفیت و اندازه تصویر بالاتر است. بنابراین پهنای باند بیشتری را اشغال خواهند کرد. به عنوان مثال، تصاویر ارسال شده از یک دوربین 5 مگاپیکسلی پهنای باند بیشتری نسبت به یک دوربین 2 مگاپیکسلی اشغال می کنند.

عامل مهم دیگر نسبت تصاویر است. در واقع به نسبت عرض و ارتفاع یک فریم یا تصویر نسبت ابعاد می گویند. از انواع مختلف آن می توان به 4:3، 16:9 و غیره اشاره کرد. شایان ذکر است که نسبت تصویر 16: 9 پهنای باند بیشتری می گیرد زیرا تصویر بزرگتری ارائه می دهد.

رابطه پهنای باند و تعداد دوربین های مداربسته

موضوع دیگری که در اینجا به آن پرداخته می شود، پهنای باند کلی است. هر سیستم شبکه ای پهنای باند محدودی دارد. به همین دلیل، تعداد دوربین ها و پهنای باند مصرفی هر کدام می تواند مشکل ساز باشد.

پهنای باند nvr

انواع حالت و فرمت های ضبط تصاویر

یکی از عوامل موثر بر استفاده از پهنای باند دوربین مداربسته brandwidth، فرمت های مختلف ضبط است. به عنوان مثال: اگر حالت ضبط را روی حالت تشخیص حرکت در دوربین هایک ویژن قرار دهیم، با توجه به اینکه ضبط تنها زمانی انجام می شود که حرکتی در تصویر وجود داشته باشد، میزان فیلم ارسالی نسبت به فرمت معمولی کاهش یافته و در نتیجه پهنای باند nvr کمتری دارد.

محاسبه پهنای باند دوربین مدار بسته

برای محاسبه آنلاین پهنای باند دوربین مدار بسته ip هایک ویژن می توانید از روش های زیادی استفاده کنید. و با وارد کردن مقادیر مورد نیاز شامل تعداد دوربین، وضوح تصویر، اندازه فریم و غیره، ظرفیت پهنای باند nvr خود را محاسبه نمایید. اگر در این مورد نیاز به نرم افزار خاصی دارید، می توانید نرم افزارهای مدیریت پهنای باند هایک ویژن را بررسی کنید.

موضوع دیگری که اهمیت بیشتری دارد مصرف پهنای باند در اینترنت است. زیرا اگر به خوبی مدیریت نشود، می تواند هزینه سیستم را افزایش دهد. اگر از یک پلتفرم آنلاین برای پخش فیلم های دوربین مداربسته خود استفاده می کنید، توصیه می شود از Sub Stream استفاده کنید.

ترافیک و حجم تصویر

این عامل بستگی زیادی به محل نصب دوربین دارد. مثلاً یک دوربین را در مکانی شلوغ و دیگری را در مکانی ساکت نصب کنید. دوربین در مکان اول نسبت به مکان دوم پهنای باند بیشتری مصرف می کند.

نتیجه گیری پایانی

همانطور که در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند ذکر شد، محاسبات نظری ساده ای برای اندازه گیری و محاسبه پهنای باند دوربین مداربسته وجود دارد. پارامترهای زیادی نیز بر آن تأثیر می گذارد. برخی از این پارامترها تحت تأثیر ویژگی های ناشناخته هر دوربین قرار می گیرند.

مهم است که بدانید چه عواملی بر پهنای باند nvr تأثیر می گذارد و از این دانش برای ارزیابی و اندازه گیری دوربین خود استفاده کنید. این محاسبه به شما تخمین دقیقی از پهنای باند مورد نیاز شما می دهد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net