• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تاثیر رعایت استانداردهای دیتاسنتر بر طول عمر مشاغل و کسب و کارها

رعایت استانداردهای دیتاسنتر به اجزا و تجهیزات مختلف مورد استفاده در اتاق های سرور بستگی دارد. استفاده از این قابلیت های مدرن در ساختار کسب و کارهای امروزی، بسیاری از مشکلات را برطرف کرده و سرعت عمل سازمان ها و شرکت های کوچک و بزرگ را افزایش می دهد. در این خصوص رعایت اصول ایمنی در احداث و راه اندازی اتاق های سرور و کنترل محیطی مربوط به این بخش ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر یک از ابعاد اتاق های سرور با رعایت این استانداردها تاسیس می شوند و مزایای بی شماری برای مشاغل و طول عمر آن ها به همراه می آورند.

مزایای استفاده از دیتاسنترهای استاندارد

رعایت استانداردهای مرکز داده برای احداث و راه اندازی دیتاسنترهای اداری، سازمانی و... بسیار اهمیت دارد. احداث و راه اندازی دیتاسنتر ها برای کسب و کارهای جدید و نوپا مفیدتر واقع می شود. وجود این قسمت ها هزینه های مربوط به سازمان شما را کاهش داده و سبب صرفه جویی در صرف بودجه های تعیین شده خواهد شد.

با استفاده از یک سیستم دیتاسنتر استاندارد، با خاموشی و از کار افتادن شبکه رو به رو نمی شوید و این مشکلات را در حیطه کاری خود تجربه نخواهید کرد. هر یک از این دیتاسنترها از مراکز داده قوی و سیستم های پشتیبانی پر قدرتی تشکیل شده اند و بکاپ گیری از اطلاعات و داده های موجود در شبکه را تسهیل می کنند.

در برخی از این سیستم ها ژنراتورهای برق نیز نصب شده اند که در زمان قطعی برق نیز از عملکرد شبکه های سازمانی پشتیبانی می کنند. شما می توانید، تنظیمات مورد نیاز خود را در حین راه اندازی هر دیتاسنتر اعمال کنید. هر یک از سخت افزارهای مورد استفاده در قفسه های دیتاسنتر نیز به دلخواه کارفرمایان و بر اساس نیازهای سازمان انتخاب می شوند.

رعایت استانداردهای دیتاسنتر

آشنایی با اتاق سرورهای محلی

رعایت استانداردهای دیتاسنتر در سرورهای محلی نیز الزامی است. این دیتاسنترها به صورت اختصاصی برای افراد طراحی می شوند و کلیه مسئولیت های استفاده از این بخش ها نیز بر عهده خود آن ها است. شخصی سازی دیتا سنترها نیز با رعایت اصول استانداردهای دیتاسنتر انجام می گیرد. کلیه تنظیمات مربوط به نشتی آب، دما و رطوبت در اتاق سرور با دقت کافی در این سیستم های محلی اعمال می شوند.

شما می توانید، از سنسورهای مانیتورینگ شبکه نیز در طراحی اتاق سرور محلی استفاده کنید و به این ترتیب از رفت و آمد افراد متفرقه در محیط جلوگیری نمایید. آنالیز و ذخیره سازی سیستم دیتاسنتر با استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ کنترل هر یک از اجزای این اتاق ها را ساده تر می کند.

رعایت استاندارد پایه دیتاسنتر

استانداردهای مرکز داده یا دیتاسنتر، بر چند پایه اساسی استوار هستند. استانداردهای TIA942 و BICSI در این زمینه ارائه شده اند که اصول و مبنای احداث و راه اندازی این سیستم ها را تعیین می کنند. در این زمینه در نظر گرفتن چند پارامتر اصلی اهمیت دارد.

  • آماده سازی نقشه های مخصوص ساختمان محل احداث دیتاسنتر
  • رعایت استانداردهای دیتاسنتر در مسیر گذاری کف ساختمان برای کابل کشی برق شبکه
  • تعیین فاصله مناسب برای قرارگیری رک های شبکه

در این خصوص به محیط کار مربوط به احداث اتاق های مرکز داده نیز توجه می شود و بسیاری از تجهیزات و اجزای این اتاق ها برای تامین نیازهای محیط دیتاسنتر خریداری می شوند.

شرایط محیط استاندارد مرکز داده ها

برای رعایت اصول اولیه احداث این مراکز، فراهم کردن شرایط محیطی مناسب نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مشخصات اصلی محیط احداث دیتاسنتر به شرح زیر است:

رعایت استانداردهای مرکز داده

  • اتاق های دیتاسنتر اغلب فاقد پنجره هستند.
  • ارتفاع سقف محل احداث دیتاسنتر باید حداقل 9 فوت باشد.
  • امکانات رشد و توسعه فضای دیتاسنتر نیز دراین بخش فراهم می شوند.
  • مشخصات سیستم خنک سازی محیط دیتاسنتر نیز در مورد بررسی قرار می گیرند. استفاده از فن های سرعت متغیر در این فضاها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • سیستم های خنک سازی نیز باید با کف اتاق با ارتفاع 24 اینچی نصب شوند. در این خصوص تحمل بار رک های مجموعه نیز مورد توجه قرار می گیرد.

رعایت استانداردهای تجهیزات مورد استفاده در فضای دیتاسنتر

استانداردهای دیتاسنتر تنها مربوط به ساخت محیط راه اندازی این اتاق ها نیست. در این خصوص به استاندارد سازی اجزای داخلی و لوازم و تجهیزات پسیو شبکه و کاربردی این اتاق ها نیز توجه می شود. برخی از فاکتورهای رعایت استانداردهای این تجهیزات را در زیر مشاهده می کنید:

  • توجه به تجهیزات رک در اساس و پایه استانداردهای احداث دیتاسنتر قرار می گیرد. رک های سرور برای همه فصل های سال مورد استفاده قرار می گیرند و به همین خاطر باید خصوصیات مختلف بدنه آن ها سنجیده شود. بررسی های فیزیکی رک شبکه در این زمینه حائز اهمیت است.
  • کاهش صدای سرورها نیز با استفاده از روش های ایزوله سازی انجام می گیرد. در این زمینه از فرایند پارتیشن بندی اتاق سرور استفاده می کنند که هزینه های ایزولاسیون را کاهش می دهد. این فرایند سبب جلوگیری از دستبرد به سیستم اتاق سرور نیز می شود.
  • مدیریت سیم های به کار رفت در قطعات اتاق مرکز داده ها نیز یکی از مهمترین اصول احداث این سیستم ها است. انواع کابل های اینترنت در این اتاق ها به هم متصل می شوند. این کابل ها به نقاط LAN برای اتصال به اینترنت، به دوربین های مداربسته سیستم و... متصل شده و عملکرد کلی دستگاه را میسر می کنند.
  • استفاده از سینی های کابل و لدر برای کابل کشی شبکه نیز در این اتاق ها ضرورت دارد. این سینی ها باید به گونه ای نصب شوند که مخل جریان هوای کف کاذب نشوند.

جمع بندی نهایی

در این گزارش در خصوص استانداردهای مرکز داده، اطلاعاتی ارائه کردیم و بسیاری از فاکتورهای مربوط به راه اندازی این اتاق ها را مورد بررسی قرار دادیم. هر یک از اجزای این سیستم ها زیر نظر کارشناسان فنی انتخاب شده و راه اندازی می شوند. رعایت استانداردهای دیتاسنتر برای بهبود استفاده از این فضا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با رعایت این اصول اولیه طول عمر مشاغل و کسب و کارها افزیش می یابد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net