• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
مانیتورینگ شبکه چگونه باعث ارتقا عملکرد شبکه می شود؟

ابزارهای مانیتورینگ شبکه برای شبکه های پیچیده کارایی دارد و عملکرد این سیستم ها را به صورت کامل تحت کنترل و نظارت قرار می دهد. ارزیابی و بررسی هر یک از اجزای شبکه ها نیز بر عهده مانیتورینگ و فعالیت های پیچیده آن قرار دارد. هر شبکه از چند جز اساسی تشکیل شده که هر یک از آن ها در این سیستم ها وظیفه ای خاص انجام می دهند. از جمله آن ها می توان به روترها، سوییچ ها، فایر وال ها و کلیه اتصالات میان این اجزا اشاره کرد که پایه و اساس یک شبکه حرفه ای را تشکیل می دهند.
ارتقا شبکه در گرو رسیدگی به همه این اجزای شبکه است. لایه های شبکه نیز به منظور بهبود شبکه کنترل و نظارت می شوند و به همین خاطر استفاده از سیستم مانیتورینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که یک سیستم نظارتی دقیق بر چارت ها، نمودارها و جداول موجود در شبکه وجود داشته باشد، میانگین زمانی تعمیر شبکه برای مدیران آی تی به شدت کاهش می یابد.

دلایل استفاده از ابزارهای نظارتی و مانیتورینگ شبکه

عملکرد شبکه های مربوط به کسب و کارها به دلایل مختلفی با استفاده از ابزارهای نظارتی کنترل می شود. این سیستم های نظارت به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  1. این سیستم ها اطلاعات کاملی در رابطه با عملکرد هر دستگاه و رابط های شبکه ارائه می دهند؛ در عین حال سلسله مراتب های مربوطه را نیز به درستی رعایت می کنند.
  2. این سیستم ها تهدیدات را به درستی شناسایی می کنند.
  3. با ارائه هشدارها از طریق ابزارهای نظارتی، از بروز زمان های خاموشی در شبکه پیشگیری خواهد شد.
  4. تحلیل عملکرد سطوح و دستگاه های موجود در شبکه.

آشنایی با انواع سیستم های مانیتورینگ و نظارت بر شبکه

مانیتورینگ شبکه در دسته های مختلفی در ارتقا و نگهداری شبکه تقسیم بندی می شود. برخی از آن ها بدون عامل کنترل می شوند و برخی از آن ها به صورت مبتنی بر عامل فعالیت می کنند. مانیتورینگ بدون عامل نیازی به نصب بر روی همه سیستم ها ندارد. استفاده از آن به صورت اتوماتیک بر روی دستگاه های مربوطه میسر می باشد. البته این روش کنترل برای ارتقا شبکه معایبی نیز دارد. از جمله آن ها می توان به نیاز به یک سیستم اختصاصی و قدرتمند برای اجرای نرم افزار اشاره کرد.

در این زمینه انواع سیستم های مانیتورینگ مبتنی بر شبکه نیز مورد استفاده قرار می گیرند که جنبه های مثبت و منفی بسیاری در پردازش اطلاعات و داده های شبکه شما به همراه دارد. این مانیتورینگ باعث می شود که داده های بیشتری را در یک سیستم اطلاعاتی تحلیل کنید؛ به این ترتیب در زمان شما صرفه جویی می شود.
از جنبه های منفی این سیستم بهبود شبکه، وابستگی شما به پلتفرم مورد استفاده است. در صورتی که از یک پلتفرم به پلتفرم دیگری مهاجرت کنید، داده های قبلی شما از دست می روند.

مانیتورینگ شبکه

آشنایی با پروتکل های مانیتورینگ شبکه

عملکرد شبکه با تکیه بر برخی از پروتکل های مانیتورینگ شبکه به سهولت کنترل می شود و در صورت اجرای صحیح این فرایند، بهبود شبکه حاصل خواهد شد. در این زمینه آشنایی با برخی پروتکل های مانیتورینگ شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. همان طور که کار و زندگی ما از قوانین و قواعد مشخصی برخوردار است، شبکه های کامپیوتری نیز برای انجام وظایف و فعالیت های مورد نیاز، از قواعد و دستورالعمل های به خصوصی پیروی می کنند. این دستورالعمل ها را به نام پروتکل می شناسند و از آن ها برای تعیین نحوه ارسال و دریافت داده ها بین تجهیزات استفاده می کنند. برخی از پروتکل هایی که به میزان بالایی در این سیستم های نظارتی شبکه به کار می روند، شامل موارد زیر می شوند:

پروتکل WMI

برای ارتقا شبکه، پایش اطلاعات و داده های موجود نیز یکی از مهمترین ها است. در این زمینه پروتکل WMI به شما کمک می کند. این پروتکل به مدیران شبکه کمک می کند که تجهیزات موجود در سیستم عامل ویندوز را پایش کرده و به این ترتیب مدیریت و نظارت بر عملکرد آن ها را به سهولت انجام دهند. این سیستم ها با روش های مختلفی قابل اجرا خواهند بود. استفاده از آن ها به صورت ایجنت محور و بدون ایجنت میسر می باشد.

پروتکل SNMP

یکی از مهمترین بخش های پروتکل IP توسط این پروتکل تکمیل می شود. شما می توانید، از این سیستم در شرکت هایی که تجهیزات مشترکی دارند، استفاده کنید. با استفاده از آن ها تبادل اطلاعات بین این شبکه ها به سهولت انجام می گیرد. این پروتکل به شرکت و پلتفرم خاصی وابستگی ندارد و استفاده از آن با تجهیزاتی مانند یونیکسی، ویندوز و لینوکسی به سهولت انجام می گیرد.

پروتکل CDP

این پروتکل توسط شرکت سیسکو طراحی و تولید شده و به صورت انحصاری برای این شرکت نیز کارایی دارد. تجهیزات پسیو شبکه سیسکو، با استفاده از این پروتکل مهم با وجود لینک های مستقیم به اشتراک اطلاعات و داده های موجود می پردازند.

پروتکل IPFIX

بهبود شبکه با وجود این پروتکل ها به سهولت حاصل خواهد شد. این پروتکل برای دریافت اطلاعات از روترها و سوییچ های موجود در شبکه و گردآوری آن ها به کار می رود. اطلاعات حاصل در زمینه مانیتورینگ شبکه به کار می روند. این پروتکل ها تنها برای شرکت های خاص کارایی ندارند و استفاده از آن ها برای همه مشتریان میسر می باشد.

پروتکل اختصاصی JFLOW

این پروتکل jflow نیز به صورت اختصاصی برای یکی از شرکت های مربوطه ارائه و تولید شده است. شرکت جونیپر برای نظارت بر روترها و سوییچ های موجود در شبکه و در نهایت عملکرد شبکه، از این پروتکل استفاده می کند.

آشنایی با فرایند کامل مانیتورینگ شبکه

ارتقا شبکه از طریق سیستم های نظارتی بر عملکرد داده ها و پایش اطلاعات موجود، با طی یک روند کلی انجام می گیرد. در این زمینه آزمودن میزان دسترسی پذیری به شبکه و بازدهی موجود از اهمیت بالایی برخوردار است و در خصوص آن از تکنیک های مختلفی نیز بهره برده می شود. برخی از مهمترین تکنیک های مورد استفاده در این فرایند را در ادامه معرفی می کنیم.

مانیتورینگ شبکه

تکنیک PING

یک تکنیک رایج در این زمینه، پینگ نام دارد که در سیستم مانیتورینگ برای نظارت و ارزیابی هاست های شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه، سیستم مانیتورینگ، سیگنال هایی برای دستگاه مورد نظر ارسال کرده و اطلاعات مورد نظر را نیز با همین شیوه به دست می آورد. پس از دریافت اطلاعات، داده های موجود بررسی و پایش می شوند و بر این اساس فعال یا غیر فعال بودن هاست مشخص خواهد شد. این مسئله برای بررسی میزان بازدهی هاست مورد استفاده ضرورت دارد.

استفاده از تکنیک اسکریپت در مانیتورینگ شبکه

در صورتی که با وجود نظارت بر عمکرد سیستم موجود در خصوص بهبود خدمات شبکه در تهران، همواره با برخی مشکلات و شکاف ها در سیستم شبکه مورد نظر مواجه شدید، استفاده از این تکنیک برای شما کارایی دارد. این تکنیک شکاف های موجود را پر می کند! این تکنیک ها، از برنامه های ساده ای تشکیل شده اند که پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، دستوراتی برای شبکه مورد نظر صادر می کنند. ریست شدن برخی دستگاه ها یکی از متداول ترین شگردهای این تکنیک محسوب می شود. با کمک اسکریپت ها می توان داده های مفیدی برای سیستم مانیتورینگ شبکه جمع آوری کنید.

استفاده از تکنیک SYSLOG

این پروتکل برای مدیریت آسان بر شبکه های مورد نظر، به کار می رود. در صورتی که در سیستم شبکه شما مشکلی رخ دهد، این سیستم مدیریتی برای مدیران شبکه پیام های هشداری ارسال می کند. با استفاده از این تکنیک، تنظیمات شبکه به گونه ای انجام می شوند که در صورت بروز هر گونه خطا در سیستم شبکه، پیام هایی برای تکنیسین های مربوطه عیب یابی شبکه ارسال شود.
به این ترتیب در صورت بروز قطعی در سیستم و هر گونه مشکل پیش بینی نشده، به سرعت راهکارهایی برای حل آن پیدا می شود و مشکل موجود برطرف خواهد شد.

جمع بندی نهایی

عملکرد شبکه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. در این زمینه استفاده از برخی برنامه ها و نرم افزارهای حرفه ای نیز کمک کننده خواهد بود. با این گزارش برخی از راهکارهای مانیتورینگ را برای ارتقا یک شبکه حرفه ای ارائه کردیم. در نظر داشته باشید که کیفیت مکالمه در شبکه نیز افزایش می یابد. این مزایای مهم، اهمیت ارتقای شبکه ها را برجسته تر می کنند. این سیستم های نظارتی و کنترلی در شبکه های داخلی نیز مورد استفاده قرا می گیرند. در این خصوص استفاده از برخی نرم افزارها ضرورت دارد. به این ترتیب از بروز خرابی های بی وقفه جلوگیری خواهد شد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net