• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
مجازی سازی دیتا سنتر و مراکز داده

آیا تا به حال نام مجازی سازی دیتا سنتر را شنیده اید؟ این مفهوم اغلب به درستی درک نمی شود. امروزه، نیازهای کسب و کار مدرن را نمی توان با روش های قدیمی ذخیره سازی داده برآورده کرد، به خصوص وقتی صحبت از ابرداده ها یا داده های کلان می شود. خوشبختانه، خدمات مجازی سازی مراکز داده برای حل مسائل مربوط به عملکرد، هزینه و در دسترس بودن که دیتاسنترهای پیچیده به همراه دارند، تکامل یافته است. خدمات مجازی سازی مرکز داده در حال حاضر به عنوان ابزاری برای طراحی و تست محیط های سرور استفاده می شود. این امر بخش فناوری اطلاعات را قادر می سازد تا اطلاعات متنوع و جامعی را در زمان مناسب در اختیار کاربران قرار دهد.

مجازی سازی دیتا سنتر یا مرکز داده چیست؟

با مجازی سازی مراکز داده، سازمان ها می توانند چندین سیستم عامل و برنامه های کاربردی را بر روی یک سرور واحد در فضای ابری اجرا کنند که باعث افزایش فضا و افزایش بهره وری می شود. در واقع این فرآیند یک فرآیند منحصر به فرد است که در آن طراحی، توسعه و استقرار مرکز داده با رایانش ابری و فناوری انجام می شود.

به بیان ساده، مرکز داده خانه تعداد زیادی سرور رایانه است که وظایف محاسباتی، ذخیره سازی و انتقال داده را با هم بدون وقفه انجام می دهند. برای درک اینکه مجازی سازی دیتا سنتر چیست، ابتدا باید مفهوم اصلی مجازی سازی را از دیدگاه یک متخصص فناوری اطلاعات تعریف کنیم.

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی ارتباط بین سخت افزار و سیستم عامل است. در واقع این فرآیند اجازه می دهد تا چندین برنامه کاربردی و سیستم عامل روی یک سیستم فیزیکی واحد مستقر شوند. این امر به نوبه خود با ایجاد کارایی در استفاده از سخت افزار، نرم افزار و تمامی منابع سیستم، هزینه ها و مصرف انرژی را کاهش می دهد.
شناخت مجازی سازی مراکز داده

معرفی مرکز داده یا data center

مرکز داده یا دیتا سنتر مرکزی است که عملیات و تجهیزات فناوری اطلاعات یک سازمان را برای ذخیره، پردازش و انتشار داده ها و برنامه ها متمرکز می کند. مراکز داده بخشی جدایی ناپذیر از شرکت هایی هستند که خدماتی مانند: ذخیره سازی، مدیریت، پشتیبان گیری، بازیابی اطلاعات و منبع تغذیه را فراهم می کند.

مراکز داده و مجازی سازی دیتا سنتر برای تداوم عملیات روزانه ضروری هستند. در نتیجه امنیت داده ها و اطلاعات یکی از مهمترین موارد برای هر سازمانی است.

نحوه عملکرد مجازی سازی دیتا سنتر

یک دیتا سنتر مجازی به شما امکان می دهد محیط های محاسباتی ایجاد کنید که منابع محاسباتی (ماشین های مجازی)، دستگاه های ذخیره‌سازی، شبکه ها (اینترنت، اتصال اینترنت با شبکه های خصوصی مجازی بزرگ) و خدمات ارزش افزوده (پشتیبان‌گیری، نظارت و بازیابی فاجعه را با هم) به اشتراک بگذارند. و با حفظ همان کیفیت و الزامات یک محیط محاسباتی بزرگ و حفاظت از سرمایه فعلی، یک استراتژی مهاجرت بدون ریسک به فضای رایانش ابری را برنامه ریزی کنید و یک محیط ترکیبی (مرکز داده ابر خصوصی مجازی) نیز می تواند ایجاد شود.

مزایای استفاده از خدمات مجازی سازی دیتا سنتر

  • انعطاف پذیری مالی: نیازی به سرمایه گذاری اضافی نیست، فقط هزینه تجهیزات مورد استفاده پرداخت می شود.
  • زمان تحویل بسیار سریع: زیرساخت خود را در عرض چند دقیقه آماده کنید.
  • پورتال های سلف سرویس: ساخت و مدیریت زیرساخت ها با کنترل و دید کامل از طریق پورتال های وب.
  • عملکرد سنتی: تمام عملکردی را که در یک مرکز داده فیزیکی به دست می آورید، در یک محیط مجازی حفظ کنید.
  • امن و قابل اعتماد: بالاترین سطح امنیت و قابلیت اطمینان در پلت فرم زیرساخت.
  • محیط های ترکیبی: کار با محیط های خصوصی و مراکز داده مجازی به محافظت از سرمایه موجود کمک می کند.
  • انعطاف پذیری بالا: با اوج تقاضا سازگار شوید و از استفاده بیش از حد از منابع برای پاسخگویی به تقاضا اجتناب کنید.
  • مقیاس شبکه خصوصی بزرگ: مقیاس زیرساخت مرکز داده مجازی با امنیت، قابلیت اطمینان و عملکرد مشابه شبکه های مجازی بزرگ.

چرا کسب و کارها نیاز به مجازی سازی مراکز داده دارند؟

در ادامه برای پاسخ به این سوال به بیان ویژگی های مجازی سازی مرکز داده Virtual Data Center می پردازیم.

خدمات مجازی سازی مرکز داده

ویژگی های مجازی سازی دیتا سنتر

  1. کاهش هزینه های نیروی کار

سخت افزار یکی از با ارزش ترین دارایی ها در حوزه فناوری اطلاعات است. با کاهش مقدار سخت افزار، هزینه ها نیز کاهش می یابد. این هزینه ها شامل برق و تعمیر و نگهداری است.

دیتاسنتر مجازی، داده ها، برنامه ها و سرویس ها را از سخت افزار زیرین جدا می کند. و شرکت ها می توانند برای کاهش هزینه ها، سرورهای فیزیکی قدیمی را با سرورهای مجازی جایگزین کنند. مجازی سازی مرکز داده نیز عمر تجهیزات موجود را افزایش می دهد. و انعطاف پذیری بیشتری برای مدیریت هزینه های نگهداری و عملیاتی فراهم می کند.

  1. بهبود عملکرد با دیتاسنتر مجازی

مجازی سازی دیتا سنتر می تواند عملکرد، چابکی و پاسخگویی برنامه را بهبود بخشد. با مجازی سازی، می توانید مراکز داده را برای سفارشی کردن عملکرد برنامه و کاهش تنگناها پیکربندی کنید.

  1. زمان تلف شده را به حداقل برسانید

خرابی سرور برای کسب و کار شما بسیار گران قیمت است. در واقع، بر اساس یک نظرسنجی در سال 2017، 98٪ از شرکت ها گزارش می دهند که زمان توقف و خرابی سرور حداقل 100000 دلار در ساعت هزینه دارد.

از دست دادن داده ها به دلیل عواملی مانند آتش سوزی، سیل، خطای کارکنان، ویروس یا خرابی سرور می تواند یک کسب و کار را فلج کند. هدف از مجازی سازی مراکز داده بازیابی داده ها در صورت بروز فاجعه برای به حداقل رساندن خرابی است. هنگامی که این فرآیند به درستی انجام شود، پشتیبانی و راه اندازی دیتاسنتر مجازی آسان تر از سرورهای سخت افزاری است.

بازیابی مرکز داده سنتی ممکن است زمان ببرد، به خصوص اگر سرورهای فیزیکی آسیب دیده باشند. با مجازی سازی دیتا سنتر، سازماندهی سریعتر است. زیرا از سرورهای فیزیکی کمتری استفاده می شود.

  1. با مجازی سازی مراکز داده حرارت را کاهش دهید

سرورها به دلیل خواص مکانیکی موجود در آن ها، گرما تولید می کنند. گرمای بیش از حد سرورها می تواند باعث خاموش شدن و از کار افتادن تجهیزات شود. استفاده از سخت افزار فیزیکی کمتر، گرمای کمتری تولید می نماید و با خنک سازی دیتا سنتر محافظت بهتری از داده های شما می کند.

مقایسه دیتا سنتر مجازی و مرکز داده فیزیکی

یک مرکز داده فیزیکی محدود به یک مکان فیزیکی است و اگر قصد دارید سرورهای خود را جابجا کنید، مهاجرت از یک مرکز داده فیزیکی پروژه دشوار و گرانی است. ولی یک مرکز داده مجازی به هیچ سایت فیزیکی محدود نمی شود. یک مرکز داده فیزیکی دارای مراکز داده مجازی بسیاری است و تمام داده های این نوع مرکز داده به راحتی قابل تکثیر و جابجایی هستند.

نتیجه گیری نهایی

هدف از تداوم کسب و کار دستیابی به حداقل اختلال در کسب و کار است. خرابی سخت افزار سرور و تجهیزات پسیو و غیرفعال شبکه یکی از رایج ترین مشکلات وقفه در کسب و کار است. با مجازی‌سازی مراکز داده، تیم های فناوری اطلاعات می توانند سرورها را بدون توقف یا برنامه ریزی نگهداری و ارتقا دهند.

مجازی سازی دیتا سنتر، دیگر یک ابزار نیست و به یک روش رایج و ضروری برای انجام کارها به طور موثر تبدیل می شود. انتظار می رود بازار مجازی سازی سرور از 1.2 میلیارد دلار در سال 2016 به 4.2 میلیارد دلار تا سال 2022 افزایش یابد. قدم های کوچک منجر به نتایج بزرگ می شود.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net