• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
مزایا و معایب مجازی سازی برای سازمان ها چیست؟

پس از مطالعه مقاله مجازی سازی شبکه چیست ؟ میتوان از جنبه های دیگری موضوع پیاده سازی و اجرای مجازی سازی شبکه در یک سازمان را مورد نقد و بررسی قرارداد.

امنیت در مجازی سازی شبکه

با اجرای مجازی سازی شبکه (VDI) عملا بستر باز هر کلاینت در سیستم را برای متجاوزین به شبکه از دسترس خارج کرده ایم. و تمام تمرکز اطلاعات بر روی سرور قراردارد. قاعدتا این امر موجب می­شود که تیم امنیت شبکه تمام تمرکز خود را بر روی سرور بگذارد و نیاز به حفظ و نگهداری (PC) دیگر از دستور کار خارج میگردد.

اما عیب و ایراد موضوع این است که در صورت هک شدن سرور عملا تمام اطلاعات در دسترس هکرها قرار میگیرد. که این امر در هر صورت (هک شدن سرور) اتفاق می افتد.

سطوح دسترسی و شکل شبکه سازمان

معمولا در سازمان ها از شبکه های سنتی (PC) استفاده می نمایند، شکل شبکه سازمان معمولا تغییر نمیکند یا اصلا به درستی چیده نمی­شود. که بعدا به اصلاح نیاز داشته باشد – یک مورد FILE SHARING ساخته می­شود که بعضا رعایت نمیگردد و اغلب جابجایی اطلاعات از طرق دیگر اتفاق می افتد. ( CRM – EMAIL - نرم افزارهای پیام رسان و ... ) اما در سیستم مجازی سازی شبکه (VDI) چون ساختار این امر شکل و شمایل از پیش نوشته شده سطوح دسترسی است، بنابراین ساختار شبکه به شکل اصولی در اولین قدم های اجرا و راه اندازی VDI مکتوب و اجرا میشود. کلیه پرسنل ملزم به اجرا آن می­باشند، زیرا امکان ذخیره سازی خارج از FILE SHARING را ندارند.

موضوع دیگر در مورد در دسترس بودن اطلاعات است. که هر کلاینت در قبال دسترسی خود با هر DRIVE وارد سیستم شود به تمام DATA خود دسترسی دارد. و این مورد امکان دورکاری را برای پرسنل میسر مینماید.

مجازی سازی شبکه VDI

تمرکز اطلاعات

کلیه اطلاعات و DATA ها همیشه و همواره در سرور قرار دارند با سطوح دسترسی از پیش تعیین شده در دسترس افراد مجاز هستند. و بصورت رندوم و دوره ای قابل بازیابی می­باشند و بک آپ انها همیشه گرفته می­شود. تنها افراد مجاز، دسترسی اصلاح فایل ها ... پاک کردن فایل ها و دیگر امور مربوط به تغییرات را دارند بنابراین حفظ اطلاعات مهم جزء پالیسی های این سیستم مدرن است. یکی از بحث هایی که همواره در خصوص نصب و راه اندازی مجازی سازی شبکه (VDI) وجود دارد بحث های مربوط به هزینه های ابتدایی این سیستم در سازمان می­باشد.

اگر شما قصد راه اندازی شبکه جدید از صفر تا صد را در سازمان خود دارید بدون شک VDI نه تنها هزینه اضافی ای را بر شما تحمیل نمی­کند. و در کنار کاهش هزینه های اولیه حجم وسیعی از امکانات - امنیت شبکه و ... در اختیار دارید. شما برای راه اندازی VDI به یک سرور نسبتا قوی با مقدار مناسب رم و هارد های ویژه نیازمند هستید. که هزینه مازادی که جهت سرور انجام میدهید با خرید زیرو کلاینت به جای PC – ALL IN ONE – لپ تاپ جبران می­شود.

اما در صورتی که در مجموعه شما ساختار شبکه – سرور و کامپیوتر های زیر بار وجود دارد، بنابراین نصب و راه اندازی VDI برای آن مجموعه هزینه هایی شامل خرید با ارتقاء سرورها – نصب و راه اندازی VDI - آموزش پرسنل و بعضا جایگزین نمودن کامپیوترها با زیروکلاینت را خواهید داشت. ( البته صرفه جویی در هزینه امکان استفاده از سیستم های موجود (PC) به عنوان زیروکلاینت وجود دارد. )

جمع بندی :

همانگونه که هر سیستم جدیدی شروع به کار می نماید و مورد استقبال عموم قرار میگرد نمایانگر رفع ایرادات سیستم قبلی است و اصلاح ساختاری که نیاز جامعه (IT) امروزی بوده را در دل خود جا داده است اما آن سیستم نیز قطعا کامل نیست و سالها بعد سیستم جدید با رویکردی برتر جایگزین آن خواهد شد.اگر ساختار شبکه و جریان اطلاعات در سازمان شما از اهمیت قابل قبولی برخوردار است پیشنهاد ایمن شبکه هوشمند، پیاده سازی و اجرای مجازی سازی (VDI) است.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net