• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
شرایط نگهداری از دوربین مداربسته چیست؟

شرایط نگهداری از دوربین مداربسته به عنوان اصلی ترین ابزارهای امنیتی در دنیای امروز مسئله مهمی می باشد. بنابراین نیاز است که حفظ و نگهداری آن ها نیز مورد توجه قرار گیرد که در این مقاله، روش های گوناگونی را جهت نگهداری دوربین مدار بسته ارائه کردیم.

دوربین مداربسته، همواره به عنوان عاملی بازدارنده در وقوع جرایم و اتفاقات ناگوار می باشند. نیاز است که مراقبت و اقدامات لازم در خصوص نگهداری از دوربین مداربسته انجام شود تا بتوانند به صورت همیشگی و دائم به روند کار خود ادامه دهند و در صورت نیاز به مدارک قابل استناد و ارجاع به مراکز قضایی، بتوان به تصاویر آن ها مراجعه کرد. گزارشات حاصل شده بیانگر این است که سارقان معمولا به اماکنی دستبرد می زنند که توسط دوربین های مداربسته پوشش داده نشوند. در ادامه نکات لازم در خصوص شرایط نگهداری از دوربین مداربسته را ارائه خواهیم کرد.

شرایط و روش های نگهداری از دوربین مداربسته

تمیز کردن لنزهای دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته، یکی از مهم ترین اجزا یک دوربین می باشد، چرا که نقش پر رنگی را در ارائه تصاویر مناسب ایفا می کند. بنابراین نیاز است که به صورت دوره ای تصاویر دوربین را مورد بررسی قرار داد. و همیشه سعی کنید لنزهای دوربین مدار بسته خود را در محیط داخل و خارج از خانه بررسی کنید تا مطمئن شوید که لنز دوربین‌ها تمیز هستند. دقت کنید لنز دوربین عاری از هر گونه لکه، گرد و غبار و … باشد. نیاز است که برای از بین بردن کثیفی لنز از پارچه لنز استفاده نمایید. چرا که هر گونه خط و خش بر روی لنز، موجب آسیب ارائه تصاویر نامناسب، با وضوح پایین می شود.

محیط و شرایط نگهداری از دوربین مداربسته

یکی دیگر از راه های نگهداری از دوربین مدار بسته و سیستم نظارت تصویری، تمیز کردن محیطی می‌ باشد که دوربین مدار بسته در آن قرار دارد. بهتر است بوته‌ها، درختان و گیاهان را تمیز کنید تا مانع از دید دوربین مدار بسته نشوند. ممکن است درختان و بوته‌های هرز باعث شوند دوربین مدار بسته به درستی کار خود را انجام ندهد.

بهتر است هفته‌ ای یک بار دوربین‌‌های مداربسته خود را بررسی و کنترل کنید. اگر دوربین‌ های مدار بسته را به طور منظم کنترل کنید می‌ توانید از اینکه چیزی، مانع دید سیستم دوربین مداربسته شما نشود، مطمئن شوید.

در نظر گرفتن عوامل محیطی در حفاظت، افزایش طول عمر و شرایط نگهداری از دوربین های مدار بسته بسیار مهم است. درجه حفاظت دوربین در برابر آب و باران و دما و گرد و غبار چقدر است؟ اگر می خواهید دوربین مدار بسته شما عمر طولانی تری داشته باشد، باید در برابر چنین عواملی محافظت شود. در صورت سالم بودن محفظه های دوربین طبق استاندارد IP و IK تا حد زیادی از نفوذ رطوبت و گرد و غبار جلوگیری می کنند و در برابر ضربه نیز مقاوم هستند. این مقدار به استاندارد دوربین بستگی دارد.

حتی می توانید برای دوربین های مداربسته یک قاب یا کاور جداگانه تهیه کنید که با مشاوره کارشناسان می توانید به آن دست پیدا کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و آب نیز به دوربین آسیب می رساند. اگر دوربین مداربسته مجهز به مقاومت در برابر آنها نباشد، خرابی دوربین قطعی است.

شرایط نگهداری از دوربین مداربسته

محل قرار گرفتن دوربین و شرایط نگهداری

یکی از دیگر از نکات مهم در شرایط نگهداری از دوربین مداربسته، توجه به محل نصب آن است. نیاز است که دوربینی را انتخاب نمایید که با محل نصب شما سازگاری لازم را داشته باشند. به عنوان مثال: اگر محیط شما به گونه ای است که دوربین در معرض گرد و غبار، باران و برف قرار خواهد گرفت، نیاز است که دوربینی را انتخاب نمایید که از استاندارد IP67، پشتیبانی کند. چرا که نصب دوربین مداربسته بدون این قابلیت در این گونه محیط ها، آسیب های جدی به دوربین شما وارد می کند. در حال حاضر، دوربین های برند هایک ویژن، تیاندی، ناظر، تیاندی، مکسرون، آلباترن و آپتینا از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

زنگ زدگی را کنترل کنید

سعی کنید در زمان‌ های مشخص عدم وجود زنگ زدگی را بررسی نمایید. اگر دوربین مدار بسته شما دچار زنگ زدگی شده باشد و شما به موقع متوجه نشوید ممکن است بقیه تجهیزات ایمنی شما خراب شوند. البته که اغلب دوربین های مداربسته فعلی، از قابلیت IP67 پشتیبانی می کند و در مقابل عوامل خارجی مقاوم هستند.

درست وصل شدن کابل ها

تمام اتصالات دوربین مدار بسته را کنترل و بررسی کنید، از جمله کابل‌ هایی که به مانیتور و دوربین مداربسته متصل هستند. بررسی کردن کابل‌ ها در فواصل زمانی منظم، موجب می‌ شود تا در صورت خرابی هر کدام از کابل‌ ها، پیش از آن که خسارات جبران ناپذیری رخ دهد، اقدامات لازم صورت گیرد. بنابراین، بررسی کابل ها یکی از نکات مهم در شرایط نگهداری از دوربین مداربسته، محسوب می شود.

کیفیت کابل ها و نوع آنها با توجه به میزان نویز، نقش مهمی در کیفیت ارتباطی سیستم دوربین مداربسته و انتقال اطلاعات دارد. همچنین در کنترل سیستم امنیتی خود باید از اتصال کابل ها مطمئن شوید. اتصالات شل و کابل های فرسوده یک مشکل رایج در خرابی سیستم های مدار بسته است. به دنبال کابل هایی باشید که نشانه های ساییدگی و پارگی را نشان می دهند. آسیب کابل همیشه به دلیل پوسیدگی یا سایش کابل ها نیست، گاهی اوقات موجوداتی مانند موش ها به دلیل علاقه به جویدن اشیا می توانند به سیم ها و کابل ها آسیب برسانند. کابل ها راهی برای اتصال دوربین، DVR و مانیتور هستند. در صورت عدم اتصال صحیح کابل ها و یا قطع شدن آن، انتقال تصویر و برق با اختلال مواجه می شود و در نهایت سیستم از کار می افتد.

شرایط نگهداری از دوربین مداربسته

بررسی منبع تغذیه

یکی از مهم‌ ترین روش های نگهداری و پشتیبانی از دوربین مداربسته، بررسی کردن منبع تغذیه دستگاه است.­ با این شیوه، شما می توانید از عمکرد صحیح سیستم مداربسته خود مطلع شوید. بارها مشاهده شده است که کاربران متوجه خرابی منبع تغذیه خود نشده اند و در زمان های حیاتی و حساس، تصاویر مورد نیاز ثبت نشده است و خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کرده است.

بررسی عملکرد دستگاه ذخیره ساز

یکی دیگر از مواردی که در شرایط نگهداری از سیستم دوربین مداربسته حائز اهمیت است، بررسی دوره ای دستگاه ذخیره ساز است که در ادامه به آن ها می پردازیم. نیاز است که به صورت دوره ای، تاریخ و ساعت، تصاویر بازپخش و لایو، عملکرد فن و … مورد بررسی قرار گیرند. چرا که یکی از مهم‌ ترین اصولی که در شرایط نگهداری از دوربین مداربسته باید رعایت کرد، تنظیم تاریخ و زمان دوربین می‌ باشد. تاریخ و زمان دقیق دوربین مداربسته بسیار مهم و ضروری است. و شما می‌ توانید مطمئن شوید که اتفاقات و رویدادها در چه زمان و تاریخی رخ داده است. همچنین حتی اگر زمانی در جست و جو تصاویر خاصی در زمان مشخص هستید، می توانید به آسانی تصاویر رخدادهای مورد نظر خود را جست و جو نمایید.

همچنین آن را به طور مرتب بررسی و تمیز کنید. برای تمیز کردن دستگاه ذخیره ساز، می‌توانید از یک پارچه تمیز استفاده کنید و از نصاب خود بخواهید به صورت دوره ای آن را سرویس نماید. توصیه می‌ کنیم برای جلوگیری از مشکلات احتمالی تصویر دوربین مداربسته و تهیه کالاهای با کیفیت، دوربین مداربسته و لوازم جانبی آن را فقط از فروشگاه‌ ها و شرکت‌های معتبر فروشنده دوربین مداربسته تهیه نمایید و دارای خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر باشند.

بررسی حافظه هارد دیسک

می توان گفت، یکی دیگر از روش های نگهداری از دوربین مداربسته، بررسی هارد آن است چرا که وظیفه هارد دیسک، ثبت و ذخیره اطلاعات و وضوح تصاویر دوربین مداربسته می باشد، بنابراین هارد یکی از اصلی ترین اجزای یک سیستم مداربسته می باشد و نیاز است که تنظیمات ذخیره سازی دستگاه ذخیره ساز را بر روی آیتم مورد نظر خود قرار دهید تا بتوانید به سطح انتظارت خود دست یابید. در این حالت توصیه می گردد که آیتم ضبط هارد را بر روی Overwrite قرار دهید تا هم تصاویر در مدت زمان مورد نیاز ذخیره شود. و پس از اینکه فضای هارد شما پر شد، اطلاعات قبلی به تدریج پاک شوند و اطلاعات جدید جایگزین گردند.

بررسی روشنایی محیط نگهداری و نصب دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم، روشنایی محیط پیرامون، یکی از ویژگی های ضروری و لازم به منظور ارائه تصاویر مناسب است. چرا که وجود نورهای غیر استاندارد می تواند موجب اختلال در ارائه تصاویر محیط پیرامون شود.

شرایط نگهداری از دوربین مداربسته

نقش سیستم عامل در شرایط نگهداری از دوربین مداربسته

با به کارگیری تمامی راهکارهای مختلفی که مربوط به شرایط نگهداری از دوربین مداربسته بود، می توانید عمر مفید دوربین را افزایش دهید. در این میان استفاده از یک سیستم عامل مناسب و به روز نیز می تواند تاثیر مثبتی در افزایش طول عمر دوربین مداربسته و در کل سیستم امنیتی داشته باشد. برنامه های انتقال تصویر برای نظارت تلفن همراه یک راه حل عالی برای بهره برداری بهتر از سیستم دوربین مدار بسته است. با استفاده از این نوع نرم افزارها می توانید با گوشی هوشمند خود از هر نقطه به سیستم مانیتورینگ دسترسی داشته باشید.

تعویض دوربین های بی کیفیت

اگر متوجه شدید که کیفیت تصویر دوربین شما مدام در حال کاهش است، بهتر است قبل از بی فایده شدن اقدام به تعویض دوربین مداربسته کنید. همیشه نیازی به تعویض کل سیستم دوربین نیست. کافی است دوربین یا قسمت مشکل دار سیستم را به دقت بررسی کنید. هنگام عیب یابی سیستم دوربین مداربسته، ممکن است قطعات آسیب دیده ای پیدا کنید که باید تعویض شوند. اگر نیاز به تعویض قطعات یا لوازم جانبی دارید، از همان سازنده یا یک فروشنده قابل اعتماد خرید کنید. به این ترتیب سیستم شما کار خواهد کرد. در واقع با صرف هزینه کمتر گامی موثر در جهت افزایش عمر دوربین مداربسته خود بردارید.

هنگام خرید تجهیزات امنیتی مانند دوربین مدار بسته، مهم است که آن را از یک برند معتبر خریداری کنید. همچنین از سازگاری برندها و انواع اجزای سیستم دوربین مداربسته اطمینان حاصل کنید. این به شما کمک می کند امنیت شبکه و همچنین سازگاری سیستم مانیتورینگ خود را بهبود ببخشید.

کلام آخر در خصوص شرایط نگهداری از دوربین مداربسته

همانطور که شرح دادیم، سیستم های مداربسته به عنوان اصلی ترین ابزارهای امنیتی در دنیای امروز می باشند. بنابراین نیاز است که حفظ و نگهداری آن ها نیز مورد توجه قرار گیرد که در این مقاله، روش های گوناگونی را به این منظور ارائه کردیم.

منبع

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net