• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
مزایای استفاده از روتر میکروتیک در شبکه

روتر میکروتیک در شبکه شما را قادر میسازد تا در کم ترین زمان ممکن بتوانید کلیه سرویس های شبکه را پیاده سازی کنید و با یک مدیریت متمرکز بسیاری از سرویسهای شبکه را به شما اریه میدهد که دارای انواع پورتهای متنوع از قبیل وایرلس و کابل شبکه و فیبر نوری میباشد.

روتر میکروتیک در شبکه

در واقع روتر میکروتیک شما را قادر میسازد تا در کم ترین زمان ممکن بتوانید کلیه سرویس های شبکه را پیاده سازی کنید. سیستم عامل این دستگاه Router OS می باشد که به سادگی بر روی دستگاه روتر نصب شده و قابل تنظیم است و همچنین برای اکثر سناریوهای شبکه قابلیت انعطاف زیادی دارد. کمپانی میکروتیک در حال حاضر یکی از برترین کمپانی های است که در زمینه ارائه خدمات شبکه فعالیت میکند و مشتریان این شرکت کمپانی های چون ناسا، زیمنس، موتوراولا، اچ پی می باشند. در مقایسه با دستگاه های دیگر نصب و پیاده سازی این روتر بسیار کم هزینه میباشد. به طوری که شما به راحتی میتوانید یک شبکه وایرلس و کابلی بسیار خوب داشته باشید و همچنین کارمندان این شبکه ها را کنترل کنید.

در مجموع خدمات روتر میکروتیک در شبکه به شرح زیر میباشد :

1. رابطه کاربری بسیار حرفه ای و همچنین کاربر پسند

میکروتیک در واقع یک آچار فرانسه و ابزار حرفه ای برای کنترل و مدیریت و پشتیبانی شبکه میباشد. با استفاده از رابط کاربری آن به سادگی میتوانیم در کمترین زمان ممکن یک شبکه کاملا حرفه ای طراحی کنیم.

روتر میکروتیک در شبکه

2. راه اندازی پهنای باند اینترنت یک سازمان (Internet Sharing) و کنترل ترافیک شبکه (Queue)

در این روش اینترنت از طریق این روتر در شبکه به اشتراک گذاشته میشود که به طرز باور نکردنی سرعت دسترسی به اینترنت را زیاد میکند. قطعا استفاده از روتر میکروتیک در شبکه به جای مودم های ADSL پیشنهاد میشود.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم روتر اکسس پوینت و سوییچ به زبان ساده

3. به اشتراک گذاری چندین پهنای باند در روتر میکروتیک شبکه (Load Balancing)

با استفاده از اکثر روتر بردهای میکروتیک ما میتوانیم تا 4 پهنای باند را در شبکه به اشتراک بگذاریم. برای این مسئله مکانیزم های متفاوتی وجود دارد به عنوان مثال میتوانیم تعریف کنیم که اگر یک پهنای باند قطع شد بصورت اتوماتیک از پهنای باند دوم به افراد اینترنت داده شود.

4. کنترل سطح دسترسی افراد به اینترنت (Firewall)

همانطور که میدانید وظیفه اصلی Firewall کنترل ترافیک وروردی خروجی از شبکه میباشد. روتر میکروتیک در شبکه با استفاده از برنامه Firewall خود میتواند در سطح لایه 2 و 3 شبکه عملیات Filtering را انجام دهد. این به این معناست که به راحتی میتوانیم بر اساس مفاهیم IP Address و Mac Address اعمال محدودیت کنیم مثلا بگوییم IP 192.168.10.2 دسترسی به اینترنت نداشته و فقط IP 192.168.10.3 دسترسی به اینترنت داشه باشد.

5. ارتباط شعب سازمان با استفاده از تکنیک های وایرلس، vpn ،MPLS و...

یکی از تکنیک های فوق العاده برای ارتباط شعب یک سازمان استفاده از بستر شبکه های بیسیم (Wireless) میباشد. تخصص اصلی کمپانی میکروتیک در زمینه وایرلس بوده و در سال های اخیر جایگزین بسیار خوبی برای دستگاه های گران قیمت قدیمی شده است. به عنوان مثال ما میتواینم با استفاده از روتر بردهای وایرلس میکروتیک اینترنت را از دفتر مرکزی به شعب دیگر انتقال داده و در هزینه اجاره پهنای باند برای شعب دیگر صرفه جویی کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه مشکل قطعی وای فای روتر را شناسایی و برطرف کنیم؟

6. دسترسی از راه دور به سازمان با استفاده از تکنیک های NAT و VPN

با استفاده از این تکنیک ها میتوانیم از خارج از محیط سازمان خودمان به منابع داخلی شبکه مانند سرورها، روترها و دستگاه های دیگر مثل دوربین شبکه ip متصل شده و آنها را کنترل کنیم. همچنین به راحتی از هر جای دنیا میتوانیم از راه دور فایل های خودمان را جا به جا کنیم. با روتر میکروتیک در شبکه پیاده سازی این تکنینک ها نسبت به رقبای خود بسیار ساده تر میباشد.

مزایای استفاده از روتر میکروتیک در شبکه

7. راه اندازی سرویس های Hotspot، Proxy و Radius

با استفاده از این روش ها میتوانیم برای دسترسی به شبکه محدودیت زمانی و حجمی در نظر بگیریم. به عنوان مثال در روش Hotspot ابتدا افراد به شبکه وصل شده و سپس از آن ها برای برقراری ارتباط با اینترنت نام کاربری و کلمه عبور پرسیده میشود. این روش بهترین مدل استفاده از اینترنت در هتل ها، فرودگاه ها، رستوران ها و برج های مسکونی میباشد.

8. روتر میکروتیک در شبکه برای انتقال ترافیک سیستم های تلفنی هوشمند (VoIP)

با استفاده از روتر میکروتیک در شبکه، میتوانیم ابتدا ارتباط شعب سازمان را برقرار کرده و سپس به راحتی صدا را ار روی بستر اینترنت به شعبه دوم منتقل کنیم.

در ادامه بخوانید : مقایسه روتر و مودم

9. تبدیل چندین شبکه به یک شبکه با روتر میکروتیک (Bridging)

این روش در میکروتیک بسیار حرفه ای و فوق العاده است. به این شکل که ما شبکه کابلی داخل سازمان و همچنین شبکه وایرلس را میتوانیم با سرعت بسیار بالا متصل کرده و از تنظیمات کمتری برای هر کدام استفاده کنیم. همچنین از این تکنیک برای ارتباط شعب سازمان هم استفاده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان بخش فنی ما به شماره تلفن درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

مطلب پیشنهادی: 4 تفاوت فیبر نوری با کابل شبکه * مقایسه

مزیت استفاده از روتر میکروتیک

در این بخش به مزایای استفاده از روتر میکروتیک می پردازیم:

مقرون به صرفه است

میکروتیک در مقایسه با سایر برند ها، مثل سیسکو، هم ویژگی های بیشتری نسبت به آن ها دارد، و هم قیمت مناسب تری نسبت به آن ها دارد و بسیار ارزان تر است.

در دسترس است

میکروتیک به صورت گسترده در دسترس است، امروزه به راحتی می توان آن را تهیه کرد، حتی بصورت آنلاین میتوانیم این دستگاه را بخریم. اکثر فروشنده ها به علت قیمت مناسب و پرطرف دار بودن این دستگاه، همیشه آن را در سبد خرید، در دسترس مشتری های خود قرار میدهند.

انعطاف پذیر است

میکروتیک را میتوانیم بر اساس نیاز خود تنظیم کنیم و پیکربندی متفاوتی را ایجاد کنیم. با توجه به رابط کاربری گرافیکی که دارد، این کار را برای ما آسان تر کرده است. و حتی برای پیکربندی آن نیاز به نوشتن حتی یک خط کد هم نداریم.

مدیریت آن آسان است

براحتی میتوانیم با چند کلیک بصورت گرافیکی این دستگاه را پیکربندی کنیم و از آن در شبکه خود استفاده کنیم. همچنان میتوانیم براحتی کاربران شبکه خود را مدیریت کنیم و تحت نظارت داشته باشیم. میکروتیک بر اساس گزارش های خوبی که به ما میدهد، این امکان را برای ما ساده تر میکند.

مجهز به فایروال داخلی است

میکروتیک بصورت پیشفرض یک فایروال داخلی دارد که میتوانیم آن را بصورت پیشرفته تنظیم کنیم و امنیت شبکه خود را تامین کنیم. این فایروال قدرتمند این امکان را به ما میدهد تا در لایه هفتم، پکت های غیر مجازی را فیلتر کنیم و مانع ورود و یا خروج آن ها از شبکه شویم.

استفاده از تجهیزات میکروتیک در شبکه‌ها مزایای متعددی دارد. در زیر به برخی از این مزایا اشاره شده است:

  • قابلیت مسیریابی پیشرفته: میکروتیک از مسیریابی پیشرفته‌ای حمایت می‌کند، این امر به مدیران شبکه امکان مسیریابی دقیق‌تر و مدیریت بهتر را می‌دهد.
  • امنیت: تجهیزات میکروتیک دارای امکانات امنیتی قوی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به فایروال، VPN (شبکه‌های خصوصی مجازی)، PPPoE (پروتکل نقطه به نقطه) و امکانات دیگر اشاره کرد.
  • قیمت مناسب: تجهیزات میکروتیک به طور کلی به عنوان یک گزینه با قیمت مناسب شناخته می‌شوند. این ویژگی به کسب و کارها و شبکه‌های کوچک کمک می‌کند تا به هزینه‌های اولیه و تجهیزات سخت‌افزاری صرفه‌جویی کنند.
  • پشتیبانی از ابزارهای متنوع: میکروتیک به افزودنی‌ها و ابزارهای متنوعی برای افزایش قابلیت‌ها و امکانات شبکه اجازه می‌دهد. این ابزارها شامل میکروتیک API، اسکریپت‌های اتوماسیون، و افزونه‌های متنوع هستند.
  • آپدیت و نگهداری ساده: میکروتیک به روزرسانی‌های نرم‌افزاری مداوم دارد و فرآیند نگهداری و به‌روزرسانی تجهیزات نسبت به برخی دیگر از تجهیزات شبکه، ساده‌تر است.
  • پشتیبانی از VLAN و QoS: این تجهیزات از ویژگی‌های مهم مانند VLAN (شبکه‌های محلی مجازی) و QoS (کیفیت خدمات) پشتیبانی می‌کنند که به مدیران شبکه امکان مدیریت بهتر ترافیک و تقسیم بندی منابع را می‌دهد.

مهمترین نکته این است که مزایای استفاده از تجهیزات میکروتیک بیشتر در متناسب با نیازهای خاص شبکه و مهارت‌های مدیران شبکه خواهد بود.

بیشتر بدانید: آموزش اتصال به روتر میکروتیک

در میکروتیک، مسیریابی پیشرفته نیز از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود برخوردار است. در زیر، به توضیحات تخصصی‌تر در ارتباط با مسیریابی پیشرفته در روترهای میکروتیک اشاره می‌شود:

  • MPLS (Multiprotocol Label Switching): میکروتیک از تکنولوژی MPLS پشتیبانی می‌کند که به ایجاد مسیرهای لیبل‌گذاری شده برای ارسال داده‌ها بین مسیریاب‌ها کمک می‌کند. این ویژگی به ایجاد شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN)، بهبود کیفیت خدمات (QoS)، و افزایش بهره‌وری شبکه کمک می‌کند.
  • VRF (Virtual Routing and Forwarding): در میکروتیک، از VRF برای ایجاد چندین جدول مسیریابی مجازی برای ایزوله کردن ترافیک مختلف استفاده می‌شود. این ویژگی به مدیران شبکه این امکان را می‌دهد که شبکه‌های مجازی مستقل با مسیریابی جداگانه ایجاد کنند.
  • BGP (Border Gateway Protocol): میکروتیک به عنوان یک روتر پیشرفته، از BGP به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. این امکان به مدیران شبکه این امکان را می‌دهد که در شبکه‌های بزرگ و اینترنت اطلاعات مسیریابی را مدیریت و بهینه‌سازی کنند.
  • Routing Filters: میکروتیک از فیلترهای مسیریابی به نام Routing Filters پشتیبانی می‌کند که به مدیران شبکه این امکان را می‌دهد تا به تنظیمات دقیقی برای فیلترینگ و تغییر مسیرهای مسیریابی بین شبکه‌ها بپردازند.
  • Advanced Routing Policies: در میکروتیک، می‌توانید سیاست‌های مسیریابی پیشرفته را تعریف کنید. این به شما امکان می‌دهد تا بر اساس معیارهای متنوعی مانند IP address، AS path، و اولویت‌های دیگر، تصمیم‌گیری‌های دقیقی در مورد مسیریابی داشته باشید.
  • Load Balancing: میکروتیک از امکان Load Balancing بر روی مسیریاب‌ها پشتیبانی می‌کند. این ویژگی به مدیران شبکه این امکان را می‌دهد تا ترافیک را بین مسیرهای مختلف توزیع کرده و بار ترافیک را متوازن کنند.
  • Policy-Based Routing: این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که بر اساس سیاست‌های مشخص، ترافیک را به مسیرهای خاص هدایت کنید. این موضوع به مدیران شبکه امکان کنترل دقیق ترافیک بر اساس نیازهای خاص شبکه را می‌دهد.

این ویژگی‌ها به مدیران شبکه این امکان را می‌دهد تا شبکه‌های پیچیده‌تر و بزرگ‌تر را با اطمینان و بهینگی مدیریت کنند. ترکیب این ویژگی‌ها به مدیران شبکه امکانات زیادی برای بهینه‌سازی و مدیریت شبکه‌های خود را فراهم می‌کند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net