• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
دوربین مداربسته تا چند متر را می بیند؟

اگر دغدغه شما این است که یک دوربین مداربسته تا چه فاصله ای را تحت پوشش قرار می دهد؛ باید از قبل کمی در مورد میدان دید (FoV) ، رزولوشن و فاصله بدانید.
دانستن اینکه دوربین مداربسته تا چه فاصله ای را می بیند؛ ایده ای در ارتباط با بهترین محل نصب و راه اندازی آن به شما خواهد داد. بنابراین، نقطه کوری در سیستم باقی نمی ماند. خب بیایید کمی بیشتر مسئله را بررسی کنیم …
دوربین مدار بسته برای خانه ها معمولا بسته به رزولوشن، سنسور و لنز مورد استفاده، فاصله ای بین 0 تا 20 متر را تحت پوشش قرار می دهند.اگرچه، همچنین دوربین های حرفه ای مانند PTZ های با کیفیت وجود دارند که می توانند مسافت بیشتر تا 200 متر را نیز ببینند.
پاسخ دادن به این سوال که فاصله دید دوربین مداربسته چقدر هست، بسته به شرایط کمی پیچیده تر است. پس بیایید این موضوع را کمی بهتر درک کنیم.

دامنه مرئی دوربین مداربسته

شما با آگاهی در خصوص محدودیت های دامنه ای دوربین های مداربسته خود می توانید خطرات بالقوه امنیتی محل زندگی خود را بهتر مدیریت کنید و در نتیجه نقاط قابل نفوذ را از بین ببرید.
اولین نکته ای که باید بدانید این است که دوربین مداربسته شما تا چقدر قبل و در چه فاصله ای می تواند شخص یا خودرویی را که با هدف آسیب رساندن نزدیک می شود؛ شناسایی کند.
قبل از خرید دوربین جدیدی که گفته شده بهترین بازار است، اطمینان حاصل کنید که با استفاده از این دوربین قادر به شناسایی چهره شخص یا پلاک خودرو در فاصله ای مشخص (مثلا 15 متری درب ورودی) خواهید بود.

بنابراین، قبل از شروع به انتخاب دوربین، بدانید که دقیقا به دنبال چه محصولی هستید. آیا میخواهید شخصی راشناسایی کنید یا چهره را تشخیص دهید؟ حداکثر فاصله این فرد از دوربین باید چقدر باشد؟ منطقه ای که میخواهید تحت پوشش قرار دهید بزرگ است یا کوچک؟ شما همچنین باید توجه داشته باشید که دوربین را داخل ساختمان نصب میکنید یا بیرون آن؛ زیرا نور، موانع فیزیکی و شرایط جوی می توانند تقاوت زیادی ایجاد کنند. پس از اینکه نیازمندی های خود را مشخص کردید، می توانید با استفاده از ماشین حساب ویژه نظارت تصویری، دوربین متناسب با نیازهایتان را مشخص کنید.

چه عواملی بر خط دید دوربین های مداربسته تاثیر گذارند

سوالات زیادی در زمینه خط دید دوربین های مداربسته وجود دارد.
ممکن است درباره خط دید دوربین بپرسید که تا چه فاصله ای را می بیند؟ چقدر دید دارد؟ و … . برای پاسخ به این سوالات، برخی از عواملی که باید مدنظر قرار دهید عنوان شده اند.

میدان دید دوربین مداربسته (FoV)

میدان دید دوربین مداربسته اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا به تشریح قسمتی از صحنه که می توانید ببینید می پردازد و به نوع لنز و تنظیم آن بستگی دارد.
هرقدر میدان دید بیشتر باشد، قسمت بیشتری از صحنه را می توانید ببینید اما به همان نسبت جزئیات نیز کاهش خواهد داشت زیرا اشیا کوچکتر به نظر خواهند رسید و از دوربین دورتر خواهند بود.
دوربین مدار بسته تا چند متر نشان میدهد

برای دستیابی به میدان دید مورد نظرتان، شما یا باید یک دوربین مداربسته با فاصله کانونی صحیح خریداری کنید یا یک دوربین مداربسته با فاصله کانونی متغیر بخرید که به شما امکان کنترل میدان دید دوربین را با استفاده از پیچ دستی یا به صورت از راه دور می دهد.

فاصله کانونی

فاصله کانونی به فاصله بین مرکز لنز با نقطه تمرکز (فوکوس) آن است. این مهمترین عاملی است که باید در نظر داشته باشید تا متوجه شوید دوربین مدار بسته تا چند متر نشان میدهد.
میدان دید وسیع در دوربین مداربسته به دلیل فاصله کانونی کم آن است. (یعنی این دو متغیر با هم رابطه معکوس دارند)
دوربین مداربسته تا چند متر فیلم میگیره

 

به عبارت دیگر، فاصله کانونی بزرگتر میدان دید دوربین مداربسته شما را باریکتر می کند و اشیا بزرگتر و نزدیکتر به دوربین به نظر خواهند رسید.
فاصله کانونی دوربین با واحد میلی متر (mm) اندازه گیری می شود و شامل دسته های زیر است:

فاصله کانونی ثابت

دوربین مدار بسته تا چند متر نشان میدهد

این نوع لنز فاصله ی ثابتی از سنسور دوربین دارد و زاویه دید آن همواره یکسان است. پس از خرید این نوع لنز روشی برای تغییر فاصله کانونی آن وجود ندارد.
تهیه لنزهای ثابت با فاصله کانونی 2.8mm، 3mm، 6mm و … در بازار امکان پذیر است.
هر قدر این عدد بزرگتر باشد، میدان دید باریکتر است.

در ادامه بخوانید: دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می داره

فاصله کانونی متغیر

دوربین های مداربسته با لنزهای وریفوکال (varifocal) را تنها با باز و بسته کردن پیچ (به صورت دستی) یا به کمک موتور لنز (اگر دوربین دارای لنز موتوردار باشد) میدان دید را وسیع تر یا باریک تر کرد.
تصویر زیر یک دوربین مداربسته باکس را نشان می دهد که یک لنز وریفوکال فابل تعویض دارد. یعنی شما می توانید دوربین و لنز را جداگانه و بر اساس نیازتان خریداری کنید. همانظور که در عکس مشخص است فاصله کانونی این لنز بین 5mm تا 40mm متغیر است.
دوربین مداربسته تا چند متر فیلم میگیره

در این لنز شما می توانید FoV (میدان دید) را تنظیم کنید تا به زاویه بازتر یا بسته تر دست یابید.
به همین دلیل دوربین های باکس در پروژه هایی که نیاز به تشخیص پلاک خودرو (LPR) وجود دارد، بسیار پرطرفدار هستند.
این نوع از دوربین ها چندان در پروژه های معمول رایج نیستند زیرا برای بازارهای حرفه ای تر تولید شده اند. بنابراین، شما معمولا نمی توانید این دوربین ها را در فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته بازار پیدا کنید.
درک این موضوع که لنزها اصلی ترین جزئی هستند که بر میدان دید و اینکه دوربین مدار بسته تا چند متر نشان میدهد، اثر گذار است و اهمیت بالایی دارد.

رزولوشن مناسب دوربین مدار بسته

رزولوشن یکی دیگر از عواملی است که باید مد نظر قرار گیرد. نصب دوربین مداربسته ای که بتواند چیزها را ببیند اما قادر به تشخیص جزئیات نباشد، بی فایده است.
بنابراین، قبل از مدنظر قرار دادن برد دوربین مداربسته تا چند متر فیلم میگیره، خصوصا در شب، شما باید کیفیت تصاویری را که دوربین مداربسته ضبط می کند، بررسی کنید.
توجه کنید که دوربین فارغ از فاصله و زمان ضبط  ویدئو، قادر به ارائه ویدئوهایی واضح و شفاف باشد تا شما امکان بررسی جزئیات خاص را در ویدئوی ضبط شده داشته باشید.

به عبارت ساده تر، رزولوشن دوربین را بررسی کنید. امروزه دوربین هایی با کیفیت HD کاملا مقرون به صرفه هستند.
با پیشرفت تکنولوژی شما امروزه حتی امکان برخورداری از دوربین های 2 مگاپیکسلی، 4 مگاپیکسلی، 5 مگاپیکسلی و حتی دوربین های مداربسته 4K با قیمتی مناسب را خواهید داشت.
اگر تعداد پیکسل های افقی را در پیکسل های عمودی ضرب کنید، به تعداد کل پیکسل های موجود در تصویر دست می یابید…
تصویر زیر را به عنوان مثال در نظر بگیرید: 1920×1080=2,073,600 pixel .
دوربین مداربسته تا چند متر فیلم میگیره

این نوع دوربین ها می توانند ویدئوهای نظارتی با جزئیات واضح و شفاف به شما ارائه دهند و این دقیقا چیزی است که شما میخواهید. اینطور نیست؟
برای درک بهتر این مفهوم بهتر است بدانید که رزولوشن دوربین مدار بسته به شما توانایی استفاده از زوم دیجیتال و بزرگنمایی تصویر به منظور بررسی جزئیات را می دهد.

هر قدر رزولوشن بیشتر باشد، نتیجه بهتر است زیرا تعداد پیکسل هایی که تصویر را تشکیل می دهند، بیشتر می شود. بنابراین، 4 مگاپیکسل یعنی 4 میلیون پیکسل، 5 مگاپیکسل یعنی 5 میلیون پیکسل و کیفیت 4K که استانداردی جدید است و کیفیت 8 مگاپیکسل را معرفی می کند که معادل 8 میلیون پیکسل  تشکیل دهنده تصویر است.
در نتیجه، با رزولوشن بیشتر حتی اگر شی یا فرد از دوربین دور هم باشد، شما قادر به دیدن جزئیات بیشتر خواهید بود. سوالی که پیش می آید این است: چرا نباید یک دوربین با رزولوشن بالا بخریم؟

فاصله

این عاملی است که احتمالا از قبل با آن آشنا هستید. همه می دانند که هر قدر یک شی از دوربین دورتر باشد، مشاهده آن با جزئیات بالا دشوار است.
شما باید توجه کنید که شی یا شخص (سوژه امنیتی) چقدر با دوربین مداربسته فاصله دارد و حتی از این اطلاعات به منظور محاسبه توانایی دوربین در جهت شناسایی فرد در آن فاصله بهره ببرید.
امروزه با وجود ماشین حساب های نظارت تصویری، محاسبه اینکه دوربین مداربسته تا چند متر فیلم میگیره کار چندان دشواری نیست. اما قبل از آن شما باید به درک مناسبی از عوامل موثر در این محاسبات دست پیدا کنید. پس به خواندن ادامه دهید!

کیفیت

هنگامی که از تعیین دامنه تحت پوشش یک دوربین مداربسته بیرونی صحبت می کنیم، پای کیفیت دوربین مداربسته به میان می آید.
توجه داشته باشید که تمامی دوربین های مداربسته شبیه هم نیستند. حتی اگر گفته شود که میدان دید مشابهی دارند.
هنگامی که بحث کیفیت به میان می آید، همواره برندهای مطرح را مد نظر قرار دهید.
تولیدکنندگان برتر نظارت تصویری مشتریان بسیار زیادی دارند و در نتیجه همواره در تلاش هستند قابلیت اطمینان، دوام و البته کیفیت محصولاتشان را ارتقا دهند تا سهم بازار خود را حفظ کرده و حتی افزایش دهند.

هرچند ممکن است محصولات این برندها قیمت بالاتری داشته باشند، اما به یاد داشته باشید از نظر کیفیت به مراتب بهتر از برندهای ناشناخته و OEM موجود در بازار هستند. اگر چه ممکن است در ابتدا حس کنید مبلغ بیشتری می پردازید، اما اگر دوربین مداربسته را از برندهای معتبر خریداری کنید، در بلندمدت با صرفه جویی در هزینه مواجه خواهید شد.
علاوه بر این، برندهای معتبر همواره دارای گارانتی کالا و خدمات پس از فروش هستند که در صورت بروز مشکل برای دوربین مداربسته، بسیار کارآمد خواهد بود. خدمتی که برندهای ناشناخته و OEM قادر به ارائه آن به مشتریان خود نیستند.

محل نصب

محل نصب دوربین مداربسته نیز یکی دیگر از عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع محل نصب دوربین کاملا بر فاصله ای که دوربین می تواند ببیند موثر است.
برای درک بهتر این عامل، شرایطی را در نظر بگیرید که یک دوربین مداربسته بیرونی بی سیم را نصب کرده اید.
به موانعی که می تواند دید دوربین را مختل کند فکر کنید.

منظور ما از موانع، کف های بتنی، درخت های بزرگ، دیوارها و … است که می توانند قدرت سیگنال دوربین مداربسته بی سیم شما را کاهش دهند. در نتیجه کیفیت تصاویر و ویدئوها ضبط شده دوربین کاهش می یابد و در نتیجه بر فاصله ای که دوربین می بیند نیز موثر است.
بنابراین، به منظور دستیابی به مزایای حداکثر دوربین مداربسته تان، بهتر است آن را در محلی نصب کنید که مانعی وجود نداشته باشد تا بر عملکرد آن اثر منفی بگذارد.

قابلیت های دید در شب

بعضی از دوربین های دید در شب به IR (نور مادون قرمز) مجهز شده اند. به عبارت دیگر، آنها در شب کاملا می بینند.
هنگامی که بحث دید دوربین مداربسته در شب مطرح می شود، مواردی وجود دارند که می توانند بر این عملکرد موثر باشند. این موارد می تواند شامل نرخ لوکس (lux) و نوع LED باشد. بررسی کامل این موارد بیشتر جنبه فنی پیدا می کند و در نتیجه ما در این مطلب به آنها اشاره ای نخواهیم کرد.

ما همچنین توصیه می کنیم که دوربین مداربسته ای خریداری کنید که به عملکرد 3D-DNR (کاهش نویز دیجیتال) مجهز است. زیرا این ویژگی سبب بهبود کیفیت تصاویر ضبط شده در محیط های تاریک می شود (وقتی که از IR استفاده نمی شود).
شما می توانید تمامی این موارد را در مشخصات فنی محصول بررسی کنید. به صورت کلی، به دنبال دوربین مداربسته ای باشید که دارای 3D-DNR، نرخ لوکس مناسب (معمولا در مشخصات فنی min.illumination نامیده می شود) و لامپ های مادون قرمز با ICR باشید.

جمع بندی

اگر قصد خرید دوربین مداربسته را دارید، حتما باید مفهوم دامنه تحت پوشش دوربین را درک کرده باشید. جزئیات بسیار مهمی وجود دارد که باید بدانید. آگاهی از این موارد به انتخاب بهتر شما کمک خواهد کرد.
عوامل ذکر شده در این مطلب را مد نظر قرار دهید تا به گزینه های مناسبی در خصوص نوع دوربینی که باید بخرید، دست پیدا کنید. اگرچه، ما همواره توصیه می کنیم پرفروش ترین برند دوربین مداربسته را خریداری کنید و قبل از خرید حتما شرایط گارانتی کالا را نیز مورد توجه قرار دهید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net