• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
چگونه دوربین شبکه هایک ویژن را پیکربندی کنیم؟

وقتی یک دوربین شبکه (IP Camera) خریداری می کنید، راه اندازی آن تحت بستر شبکه اجتناب ناپذیر است. گاهی اوقات راه اندازی و تنظیمات این نوع دوربین ها برای افراد مبتدی یا حتی برخی کاربران با تجربه، چالش برانگیز است. جای نگرانی نیست، زیرا پیکربندی دوربین شبکه هایک ویژن نیاز به دکترای هوا فضا ندارد! برندهای مختلفی از دوربین های شبکه در بازار وجود درد؛ اما پروسه پیکربندی آنها تقریبا مشابه است. در این مقاله بیشتر با تنظیمات پیکربندی دوربین های IP هایک ویژن بیشتر آشنا خواهیم شد.

نمودار شبکه دوربین های IP

خب، بیایید در ابتدا به نحوه پیاده سازی دوربین شبکه در ساختار کلی شبکه نگاهی داشته باشیم. مشاهده نمودار آسان ترین روش برای درک نحوه اتصال و آشنایی با سایر اجزای شبکه است.

پیکربندی دوربین شبکه هایک ویژن

همانطور که می بینید، این یک نمودار ساده است که شامل یک دوربین شبکه، یک سوئیچ PoE و یک لپ تاپ متصل به همدیگر است. یک روش دیگر نیز جایگزینی سوئیچ با یک روتر است، اما در این صورت شما برای روشن کردن دوربین به یک منبع تغذیه مستقل نیاز خواهید داشت.
باز هم به نمودار بالا نگاه کنید. آیا می توانید نماد رعد و برق را در نزدیکی دوربین IP ببینید؟ این نماد به این دلیل در نزدیکی دوربین قرار گرفته است تا شما بدانید که دوربین از طریق UTP (کابل شبکه) روشن شده است، در نتیجه نیازی به منبع تغذیه اضافی نیست.
PoE مخفف Power Over Ethernet است که استانداردی جهانی برای ارائه انرژی (تغذیه) به دستگاه های شبکه به شمار می رود.

پیکربندی نرم افزار دوربین های IP هایک ویژن

برای پیکربندی دوربین شبکه ip هایک ویژن لازم است که از یک مرورگر وب مانند Internet Explorer استفاده کنید یا از یک نرم افزار مثل Hikvision SADP استفاده کنید. در این مقاله، ما بیشتر روی SADP متمرکز خواهیم شد زیرا امکان پیکربندی چندین دوربین IP را در شبکه فراهم می سازد. برای استفاده از این ابزار باید آن را دانلود کرده و نصب کنید.

نمودار شبکه دوربین مداربسته

پیکربندی دوربین تحت شبکه هایک ویژن

ایده اصلی استفاده از چنین نرم افزاری، جستجو و یافتن دوربین های IP هایک ویژن در شبکه است.

چطور از ابزار SADP هایک ویژن استفاده کنیم؟

ابزار SADP را دانلود کرده و در کامپیوتر خود نصب کنید و تنها با اجرای آن، پروسه تنظیمات دوربین IP هایک ویژن را شروع کنید.
اگر دوربین IP شما به شکل درست به شبکه متصل شده باشد، ممکن است یک آدرس IP از روتر دریافت کند. اگر دریافت نکرده است، شما می توانید با استفاده از آدرس IP پیش فرض آن که 192.0.0.64 آن را بیابید. شما می توانید این اطلاعات را در ابزار SADP مشاهده کنید.

جستجوی دوربین های شبکه با نرم افزار SADP

پیکربندی دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

تصویر بالا نشان می دهد که ابزار SADP دوربین IP هایک ویژن را در شبکه یافته است که آدرس IP آن 192.0.0.64 است و از پورت 8000 برای ارتباط استفاده می کند.
همچنین اطلاعات بیشتری از قبیل subnet mask که 255.255.255.0 است و IPv4 Gateway که در حال حاضر پیکربندی نشده و مقدار 0.0.0.0 را نمایش می دهد.
اگر با شماتیک آدرس دهی در شبکه آشنا نیستید: اگر نمی خواهید دوربین IP را در اینترنت در دسترس قرار دهید مقدار IPv4 Gateway را نادیده بگیرید، اما اگر می خواهید از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشید، باید 0.0.0.0 را با آدرس IP روتر خود جایگزین کنید.

توجه:

پیکربندی دوربین مداربسته شبکه هایک ویژن

برای فعالسازی دوربین IP باید آدرس IP آن را بنحوی تنظیم کنید که در بازه آدرسی قرار گیرد که کامپیوتر شما در آن کار می کند. به عنوان مثال اگر آدرس IP کامپیوتر شما 192.168.1.1 است، دوربین IP می تواند آدرسی مانند 192.168.1.2 را مورد استفاده قرار دهد البته مادامی که این آدرس IP توسط دستگاه دیگری در شبکه دریافت نشده باشد.
به تصویر زیر توجه کنید که در آن آدرس IP دوربین شبکه به 192.168.1.2 تغییر یافته است.

سیستم امنیتی شناسایی چهره iDS-2CD8426G0F-I

نظارت تصویری شهری و راهکارهای آن

دسترسی به دوربین با مرورگر وب

پس از تنطیم آدرس دوربین IP هایک ویژن، کافیست یک مرورگر وب مانند Google Chrome، Mozilla Firefox یا Internet Explorer را اجرا کرده و آدرس IP دوربین را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید.
اگر این اولین باری است که میخواهید به یک دوربین هایک ویژن دسترسی داشته باشید، مرورگر از شما می خواهد تا یک پلاگین نصب کنید (تصویر زیر را مشاهده کنید).

پیکربندی و تغییر IP دوربین شبکه هایک ویژن

پیکربندی دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

تنها باید روی لینک کنید تا پلاگین دانلود و نصب شود سپس خواهید توانست استریم زنده دوربین را به صورت مستقیم در مرورگر وب مشاهده کنید. و این استریم Live view مستقیم در مرورگر وب است …

دسترسی به دوربین هایک ویژن با مرورگر وب

پیکربندی دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

تنظیمات Gateway در دوربین IP هایک ویژن

خب، حالا دوربین IP هایک ویژن شما در شبکه محلی (Local) کار می کند.
اما شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چطور می توانید از طریق اینترنت به دوربین مدار بسته دسترسی از راه دور داشته باشید. نگران نباشید، این کار نیز بسیار ساده است!
اولین کاری که باید انجام دهید، تنظیم Gateway دوربین  است که به عبارت ساده تر یعنی به دوربین بگویید که هنگام اتصال به اینترنت باید ترافیک را به کدام دستگاه ارسال کند. طبعا این دستگاه باید روتر اینترنت (یا مودم) شما باشد.
مجددا نرم افزار SADP هایک ویژن را اجرا کرده و IPv4 Gateway را برابر با آدرس IP روتر خود قرار دهید. (به تصویر زیر توجه کنید)

نمایش زنده تصویر دوربین در مرورگر وب

پیکربندی دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

چگونه اطلاعات Gateway را پیاده کنیم؟

در صورتی که نمی دانید اطلاعات گیت وی (روتر) خود را بیابید، می توانید با استفاده از Command Prompt آن را پیدا کنید.
روی نوار جستجوی ویندوز کلیک کرده و عبارت CMD را تایپ کنید و سپس روی گزینه Command Prompt کلیک نمایید.

تنظیم و پیکربندی Gateway در دوربین شبکه هایک ویژن

پیکربندی دوربین مداربسته شبکه هایک ویژن

مرحله بعدی تایپ کردن دستور ip config است تا بتوانید اطلاعات مربوط به آدرس IP و gateway کامپیوترتان را مشاهده کنید. برای مشاهده جزئیات به تصویر زیر دقت کنید.

پیکربندی دوربین شبکه هایک ویژن

مقدار مقابل Default Gateway در واقع آدرس IP روتر شماست. دریافت چنین اطلاعاتی به معنای اتصال کامپیوتر شما به شبکه و (احتمالا) اینترنت است. خب دوربین IP شما هم چنین توانایی دارد.
تا زمانی که اطلاعات gateway دوربین تان را به شکل صحیح تنظیم کنید (همانطور که توضیح داده شد)، دوربین IP امکان ارسال و دریافت بسته های اطلاعاتی را از طریق اینترنت خواهد داشت.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net