• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
نظارت تصویری شهری و راهکارهای آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محل قرار گرفتن دوربین‌ها: مهم‌ترین مکان‌ها نواحی و تقاطع­هایی هستند که ترافیک آن‌ها سنگین و عبور و مرور در آنجا زیاد است. «مکان‌های عمومی» مانند پارک‌ها، میدان‌های شهر و مراکز حمل‌ونقل در اولویت بعدی قرار دارند. نهایتاً، سیستم‌های نظارت تصویری شهری در مکان‌هایی که وقوع جرم در آن‌ها زیاد است، نصب و اجرا...

سؤال‌های که در این راهنما به آن‌ها پاسخ‌داده‌شده است:

به‌واسطه این پرسش و پاسخ‌­ها که در مورد سیستم‌های نظارت‌تصویری‌شهری مطرح‌شده، داده‌های اصلی که در ادامه آمده است را به دست آورده و با شما به اشتراک می­‌گذاریم:

رایج‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین در سیستم نظارت تصویری شهری
کاربرد PTZ در مقایسه با دوربین­ لنز ثابت
رایج‌ترین برندهایی که در سیستم نظارت تصویری شهری استفاده می‌شوند
رایج‌ترین VMSهایی که در سیستم نظارت تصویری شهری استفاده و نصب می‌شوند
موانع و کاربردهای تجزیه‌وتحلیل ویدیویی
انتخاب شبکه‌های فیبر نوری یا بی‌سیم
انواع فضاهای ذخیره‌سازی منتخب
مهم‌ترین مسائل و مشکلات مربوط به نصب و برق
ادغام کدام سیستم‌ها رایج­تر است
اهداف اولیه سیستم‌های نظارتی شهری
کاربران اولیه سیستم
منابع خرید و بودجه تعمیر و نگهداری
مسائل مربوط به مشخصات سیستم
اساسی‌ترین پیشرفت‌های که در سیستم‌های نظارتی شهری ایجادشده است
سیستم نظارت شهری
در ادامه موارد کلیدی و الگوهایی که تاکنون پیداکرده‌ایم را به‌صورت خلاصه لیست کرده‌ایم:

محل قرار گرفتن دوربین‌ها :

مهم‌ترین مکان‌ها نواحی و تقاطع­هایی هستند که ترافیک آن‌ها سنگین و عبور و مرور در آنجا زیاد است. «مکان‌های عمومی» مانند پارک‌ها، میدان‌های شهر و مراکز حمل‌ونقل در اولویت بعدی قرار دارند. نهایتاً، سیستم‌های نظارت تصویری شهری در مکان‌هایی که وقوع جرم در آن‌ها زیاد است، نصب و اجرا می‌شوند.

همچنین بر زیرساخت‌های مهم و حیاتی نیز باید نظارت شود، حتی اگر رفت‌وآمد در این مکان‌ها زیاد نباشد.

کاربرد دوربین

استفاده از دوربین‌های PTZs با قابلیت­ نمای افق‌گرد، چرخش و بزرگ‌نمایی بیشتر از دوربین‌های معمولی موجود در این صنعت است. حدود 40 درصد از دوربین‌های شهری PTZs هستند و در بعضی سیستم‌ها این رقم به 80 درصد می‌رسد. رایج‌ترین مکان‌هایی که PTZs در آن‌ها به کار می‌رود تقاطع‌ها و مکان‌های عمومی بزرگ هستند.

شبکه

اگر جایی کابل‌های فیبر نوری شبکه موجود باشد استفاده از آن‌ها برای سیستم‌های نظارتی به موارد دیگر ترجیح داده می‌شود. بااین‌حال، معمولاً جایی که شبکه­ای وجود نداشته باشد، از پیکربندی بی­سیم استفاده می‌کنند.
مسائل مربوط به برق به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به نصب ذکرشده است. مشکلات و سختی‌هایی که در این راه وجود دارد شامل موارد زیر می‌شود. پیدا کردن مکان درست برای منبع برق. مذاکره در‌مورداستفاده ازآن، حصول‌اطمینان از اینکه منبع موردنظر برای تأمین مداوم برق موردنیاز برای دوربین‌ها قابل‌اعتماد و مطمئن است یا‌خیر.
هدف اصلی از به‌کارگیری سیستم‌های نظارت‌شهری کسب آگاهی در مورد موقعیت‌ها وضعیت‌های رویدادها یا سنگینی رفت‌وآمد در شهر است. «جرائم و شواهد دادگاهی» و اعتبار فیلم دوربین مداربسته در دادگاه در مرتبه دوم قرار دارد.

یکپارچه سازی

ادغام سیستم‌های نظارت تصویری شهری با سیستم‌های اعزام نیرو و نقشه‌برداری پلیس امری رایج است. بااین‌حال یکپارچه‌سازی این سیستم با سیستم‌های دیگر مانند سیستم‌های نفوذ، کنترل دسترسی یا زنگ خطر آتش‌سوزی خیلی رایج نیست.

نظارت شهری

کاربران

بخش‌های مختلف مربوط به نیروهای پلیس و انتظامی رایج‌ترین کاربرهای سیستم‌های نظارت ویدیویی ضبط‌شده و زنده هستند. نظارت ویدیویی زنده که توسط گروه‌های نظارتی مستقل انجام می‌شود، به‌عنوان منبعی عمومی در خدمت آژانس‌های دیگری قرار می‌گیرد. آنهایی که به دنبال قابلیت‌ها و توانایی‌های نظارتی هستند.

دوربین‌ها / VMSe ها

خرید دوربین و VMS از برندها و نام‌های تجاری شناخته‌شده تقریباً رایج بوده است. بیشتر برندهای اصلی در هر یک از دسته‌بندی‌ها ذکرشده‌اند. اما مزیت‌های مربوط به قیمت‌و‌هزینه در بعضی از شهرها باعث‌شده تا بعضی از برندهای سازنده‌دوربین‌ها و نرم‌افزارهای‌VMS طرفدار بیشتری داشته‌باشند.

تجزیه و تحلیل

تجزیه‌وتحلیل‌های LPR/ALPR رایج‌ترین نوع‌هایی هستند که مورداستفاده قرار می‌گیرند. تجزیه‌وتحلیل‌های ویدیویی مانند تحت‌نظر‌داشتن افرادی که درجایی پرسه‌می‌زنند، تشخیص‌چهره، اشیای گم‌شده یا جا‌مانده یا تجزیه‌وتحلیل مسیر سفر به‌ندرت مورداستفاده قرارمی‌گیرند. مانع اصلی در استفاده گسترده‌تر از این امکانات کارایی ناکافی با توجه به هزینه آن‌ها است.

ذخیره سازی

اکثریت قریب به‌اتفاق از فضاهای ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه و چندین فضای ذخیره‌سازی به صورت همزمان (storage redundancy) استفاده می‌کنند. با این‌حال تقریباً یک‌سوم آن‌ها، از این نوع فضای ذخیره‌سازی استفاده نمی‌کنند. این مقدار شامل تعدادی می‌شوند که از DVR و NVR داخلی استفاده می‌کنند. با‌توجه به اینکه این سیستم‌ها در نظارت‌شهری به کار می‌روند به دلیل هزینه‌بالا بسیاری از چندین فضای‌ذخیره‌سازی (مانند RAID) استفاده‌نمی‌کنند.

و همچنین:

مشخصات

مشکلات و مسائلی که ممکن است در نوشتن مشخصات این سیستم‌ها پیش بیاید شامل این موضوعات می‌شود: به کارگیری مشاوران سردرگم و گیج با سوابق مشکوک که منجر استفاده از سیستم نظارت شهری با طراحی ضعیف می‌شود و عدم توجه کافی به بعضی از ویژگی‌ها در طراحی سیستم مانند عدم بررسی و ارزیابی خطرات احتمالی. این موارد به صورت ناخواسته به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که مشخصات فنی را خودشان هدایت کنند.
نوشتن مشخصات خوب زمانی اتفاق می‌افتد که تیمی کارآمد متشکل از عوامل مختلف توسط یک متخصص فنی داخلی هدایت شوند، فردی که محدودیت‌های فنی مؤثر در این سیستم را درک کند.

بودجه

بیشتر بودجه این پروژه‌ها از محل بودجه پلیس یا کمک‌های دولتی و یا ترکیبی از این دو تأمین می‌شود. در بعضی موارد، بخش خصوصی برای «منافع مشترک» کمک مالی می‌کند.
اصلاح و بهسازی: در بسیار از پاسخ‌ها این مسئله توضیح داده‌شده بود که استفاده از تجزیه‌وتحلیل ویدیویی بلافاصله بعد از نصب بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. یکی دیگر از مواردی که به‌کرات توصیه و پیشنهادشده به‌روزرسانی مشخصات و کیفیت تجهیزات به‌منظور بهسازی تأثیرات سیستم بود.
در ادامه چهارده پرسشی که در این پرسشنامه مطرح‌شده بود را با جزئیات بیشتر و به‌صورت عمقی بررسی خواهیم کرد:

محل نصب دوربین ها

سؤال: رایج‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین در سیستم‌های نظارت شهری کدام است؟ چرا؟ این دوربین‌ها به چه منظوری به کار می‌روند؟

پاسخ: به‌طورکلی تقاطع و شاهراه‌های اصلی بیشترین اولویت را دارند و فضاهای عمومی که عابران پیاده بیشترین رفت‌وآمد را در آنجا دارند و ازدحام جمعیت در آن‌ها زیاد است در رتبه بعدی قرار دارند. تأکید اصلی برای نظارت بر این مناطق عمدتاً به دلیل «آگاهی وضعیتی» و تشخیص به‌موقع و سریع از حوادثی است که پلیس باید آن‌ها را تحت کنترل درآورده و نیروهای خود را به آنجا ارسال کند.

علاوه بر این ازدحام و رفت‌وآمد در ساعات اوج ترافیک و هوشیار بودن نسبت به تصادفات اتومبیل تقاطع‌ها و چهارراه‌ها را به مکان ایده‌آلی برای نصب دوربین در سیستم‌های نظارت شهری تبدیل کرده است. به‌طورکلی، ازآنجایی‌که دوربین‌ها می‌توانند به‌طور هم‌زمان‌بر روی چراغ‌های راهنمایی و پست‌های برق نصب شوند وجود این موارد در سطح شهر باعث شده که فضای بالقوه کافی برای نصب دوربین فراهم‌شده و شبکه‌ای از دوربین‌های نظارتی در تقاطع‌های اصلی شکل بگیرد که در صورت نیاز می‌تواند حرکت وسایل نقلیه خاصی را در شهر پیگیری و دنبال کند.

تقاطع ها :

«به‌منظور نظارت بر ترافیک وقوع جرم، رایج‌ترین مکان نصب دوربین در سیستم‌ها نظارت تصویری شهری تقاطع‌ها هستند.»
«خیابان‌های شهری و شاهراه‌های که بیشترین ترافیک و رفت‌وآمد را دارند بیشتر از هرجایی نیاز به نصب دوربین و سیستم‌های نظارت شهری دارند. گاهی توسط این دوربین‌ها می‌توان به‌سرعت ماشینی را شناسایی و ردیابی کرد.»
«حداقل در پاناما مهم‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین تقاطع‌های خیابان‌های اصلی هستند.»
«تمام بزرگراه‌های اصلی و چهار مسیر اصلی که در شهر کشیده شده‌اند تحت نظارت این دوربین‌ها هستند. در صورت نیاز این دوربین‌ها می‌توانند وسایل نقلیه خاص و مشخصی را شناسایی و ردیابی کنند.»
«رایج‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین تمام تقاطع‌های اصلی ورودی و خروجی‌های مهم شهر هستند.»
«به‌منظور نظارت بر جریان ترافیک و رفت‌وآمد شهری، رایج‌ترین مکان برای نصب دوربین تقاطع‌ها و چهارراه‌ها هستند.»
«هرچند تقاطعی که بودجه آن‌ها اجازه می‌دهد، هر چه بیشتر بهتر»
«این دوربین‌ها به‌منظور مدیریت ترافیک و رفت‌وآمد عابرهای پیاده و اتومبیل‌ها در تقاطع‌های که ترافیک بیشتری دارند نصب می‌شوند»
«رایج‌ترین مکان برای نصب دوربین‌ها تقاطع‌ها و چهارراه‌ها هستند و معمولاً این سیستم‌ها به سیستم چراغ‌های راهنمایی متصل می‌شود.»
«رایج‌ترین مکان‌هایی که دوربین‌ها در آنجا نصب می‌شود مکان‌هایی است که ازآنجا بتوان بر معابر عمومی و میزان ترافیک و جریان رفت‌وآمد عابران پیاده نظارت کرد.»

نظارت تصویری شهری در مکان‌ها و فضاهای عمومی

منظور از مکان‌ها و فضاهای عمومی جاهایی است که به‌طورکلی تعداد و گروه زیادی از مردم در آنجا تجمع می‌کنند مانند پارک‌های تفریحی یا ایستگاه‌های اتوبوس.
«معمولاً به‌منظور پیشگیری از وقوع جرم و تحقیق بررسی بعد از وقوع حادثه این دوربین‌ها در اطراف مراکز حمل‌ونقل نصب می‌شوند.»
«در سیستم‌ها امنیتی شهری دوربین‌ها در میدان‌ها، در سیستم‌های امنیت جاده‌ها و مسیرها در تقاطع‌ها و در سیستم‌های برقراری امنیت عمومی در فضاهای سبز و فضاهای مربوط به حمل‌ونقل عمومی نصب می‌شوند. سیستم‌های نظارتی و امنیتی برای پیشگیری از خرابکاری همواره نیاز دارند تا افراد یا شماره پلاک ماشین‌ها را شناسایی کرده و تشخیص دهند.»
«به نظر می‌رسد در میان مکان‌های که دوروبر ما قرار دارد پارک‌ها بیشترین نیاز را به نظارت دارند زیرا در آن‌ها افراد بدی وجود دارند که اعمال ناشایستی انجام می‌دهند.»
«مکان‌های عمومی که اغلب برای برگزاری برنامه‌های ویژه‌‌‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند، از مکان‌های موردنظر برای نصب دوربین هستند. سیستم‌هایی برای نظارت بر کنسرت‌ها، رژه­ها، مهمانی‌های خیابانی، جشنواره‌ها و مانند آن به کار می‌رود و توسط دپارتمان پلیس و همچنین یک واحد فرماندهی سیار در نزدیکی محل رویداد پایش می‌شود.»
«فضاهایی که رفت‌وآمد توریست‌ها در آن‌ها بیشتر و جیب‌برهای زیادی در آنجا قرار دارند.»
«مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، ساختمان‌های دولتی و موزه‌ها»
«فضاهای اصلی در مرکز شهر، ساختمان‌های پارکینگ‌ها و امکانات عمومی، مکان‌های مهمی که توسط آمارهای سازمان‌های خدمات اجتماعی پلیس محور (COPS) مشخص‌شده‌اند.»
«در شهر ما پارک‌ها از مهم‌ترین مکان‌هایی هستند که باید توسط دوربین‌های نظارت شهری تحت نظر قرار بگیرند زیرا به مرکزی برای رفت‌وآمد موادفروشان تبدیل‌شده‌اند.»

مکان‌هایی که احتمال وقوع جرم و جنایت در آن‌ها زیاد است

مکان‌هایی که حساس ارزیابی‌شده‌اند و زیرساخت‌های حیاتی دارند که مستعد وقوع جرم و جنایت است، در رتبه بعدی اهمیت برای نصب دوربین و نظارت کنترل شهری قرار دارند. هرچند که در این مکان‌ها به‌طورکلی تراکم جمعیت و رفت‌وآمد کمتر می‌باشد، اما احتمال وقوع حادثه‌ای خطرناک بیشتر است. در مناطق حادثه‌خیز دوربین‌ها اغلب با امنیت بیشتر و بی‌سروصدا تر نصب از مکان‌های عمومی که مستقیماً در محیط قرار می‌گیرند نصب می‌شوند:
«مناطق حادثه‌خیزی که شناسایی‌شده‌اند. مناطقی که پیش‌بینی می‌شود نیاز به اعمال قانون در آن‌ها بیشتر است و باید «چهارچشمی» بر جرم‌های احتمالی که در آن‌ها اتفاق میفتد نظارت شود.»
«به‌منظور شناسایی جرم‌های غیرمستقیم و همچنین تحقیق و تفحص برای به دست آوردن شواهد و مدارک دوربین‌ها در مناطق حادثه‌خیز نصب می‌شود.»
«رایج‌ترین مکان‌های نصب دوربین نبش خیابان‌ها در محله‌های مشکل‌دار و مناطق تجاری هستند. در شهر ما نصب دوربین در این مناطق به این منظور انجام می‌شود که افرادی که از مناطق تجاری بازدید می‌کنند احساس امنیت داشته باشند.»
«آن‌ها باید در زیر پل‌ها و به‌طور تصادفی در مناطق حادثه‌خیز و پرجرم و جنایت دیگر مانند داخل پارک‌ها در محله‌های عمومی شهر نصب شوند»
«مناطق برگزیده‌ای که در مورد آن‌ها نگرانی بیشتر است. در این مناطق دوربین‌ها به‌منظور حفاظت عمومی در برابر وقوع جرم و خرابکاری صورت می‌گیرد.»
«دوربین‌ها باید در مناطقی نصب شوند که احتمال وقوع جرم و جنایت در آن‌ها بالا است، مانند مناطقی که خریدوفروش مواد مخدر در آن‌ها صورت می‌گیرد.»
«از دوربین‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده می‌شود، از تصاویر به‌دست‌آمده از این دوربین‌ها به‌عنوان مدرک و جستجوی فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌شود.»

زیرساخت‌های بحرانی

و درنهایت، مکان‌های مربوط به ارائه خدمات عمومی مانند پست‌های برق و تصفیه‌خانه‌ای آب و فاضلاب از مناطق مشترکی هستند که باید در سیستم‌های نظارت شهری مدنظر قرار گیرند. حتی اگر این مناطق خارج از شهر باشند و حتی در آن‌ها رفت‌وآمدی نباشد هیچ عابر پیاده‌ای ازآنجا عبور نکند، خطر نظارت نکردن بر آن‌ها خیلی زیاد است:
«در محوطه حیاط این مکان‌ها از دوربین برای نظارت بر دزدی احتمالی، خرابکاری در ایستگاه‌های نظارت بر کیفیت هوا و مشاهده کیفیت هوا به‌طورکلی استفاده می‌شود همچنین از این سیستم‌ها و دوربین‌ها در حیاط تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب به‌منظور نظارت بر رفت‌وآمد وسایل نقلیه شهری و فعالیت‌ها عمومی و در پناهگاه‌های حیوانات به‌منظور نظارت بر فعالیت‌های عمومی و نحوه برخورد با حیوانات استفاده می‌کنند.»
«از دیگر مکان‌هایی که از این سیستم نظارتی استفاده می‌شود، ایستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی مانند شرکت‌ها آب و برق و گاز است. بیشتر دوربین‌ها باهدف ممانعت از وقوع جرم و جنایت در این مکان‌ها نصب می‌شوند هرچند درنهایت از آن‌ها به‌عنوان ابزار تحقیق و تفحص استفاده می‌شود.»
«تجهیزات و امکانات مهم و حیاتی شهری مانند تصفیه‌خانه‌های آب از مکان‌هایی هستند که به سیستم‌های نظارتی نیاز دارند.»
«تمام ایستگاه‌های الکتریکی و مراکز سوئیچ در اولویت قرار دارند و باید پوشش داده شوند.»
«صنایع و خدمات همگانی و تجهیزات تأمین آب از مناطق مهمی هستند که باید حفاظت‌شده و امنیت آها تأمین شود.»
«مراکز و تجهیزات عمومی که در معرض دست‌کاری و خرابکاری قرار دارند.»

مقایسه درصد استفاده از دوربین با لنز ثابت در برابر PTZ (دوربین گردان)

سؤال: چه درصدی از دوربین‌هایی که در سیستم‌های نظارت شهری مورداستفاده قرار می‌گیرند، با لنز ثابت و چه درصدی از آن‌ها گردان هستند؟

پاسخ: درحالی‌که دوربین‌هایی که لنز ثابت دارند هنوز هم در اکثریت هستند (حدود 60 درصد مواقع از این دوربین‌ها استفاده می‌شود)، این مقدار میزان قابل‌توجهی نیست و دوربین گردان (PTZ) نیز تاکنون برای سیستم‌های نظارتی قدیمی مورد استفاده قرارگرفته‌اند (حدود 40 درصد مواقع در سیستم‌های نظارت شهری). استفاده از دوربین‌های گردان در سیستم‌های نظارت شهری حدود 8 برابر بیشتر از حد نرمال است.

مقایسه
دو درایور هستند که عوامل کلیدی افزایش محبوبیت PTZها به شمار می‌آیند:
در سیستم‌های ویدیویی شهری باید از اپراتورهای انسانی برای کنترل دوربین‌های گردان استفاده شود.
نواحی که تحت نظارت این دوربین‌ها هستند می‌توانند گسترده و عمیق باشند و معمولاً صدها پا را پوشش می‌دهد و هر فعالیتی که در شعاع تحت پوشش دوربین باشد دیده‌شده و می‌تواند ردیابی شود.
عواملی که در ادامه بیان می‌شوند مواردی هستند که ما بخش‌بندی رنگی را بر اساس آن‌ها انجام داده‌ایم:

فضاهای عمومی و رفت‌وآمد

«در صورت ردیابی و تشخیص هرگونه عمل خشونت‌آمیزی از دوربین‌های گردان عمدتاً برای بزرگنمایی تصاویر استفاده می‌کنند.»
«به دلیل وجود قابلیت بزرگنمایی در PTZها از این دوربین‌ها برای پوشش دادن نواحی بسیار بزرگ استفاده می‌شود، مثلاً جستجوی و ردیابی قاچاق مواد مخدر در گوشه یکی از میدان‌های شهر بدون اینکه دوربین خیلی به آن‌ها نزدیک باشد.»
«تقریباً در تمام تقاطع‌ها از PTZ استفاده می‌شود تا قادر باشند هر 4 مسیر را ببنید»
«بسیاری از سیستم‌هایی که من دیدم به دلیل توانایی PTZ در پوشش دهی مناطق بیشتر و بزرگ‌تر از این دوربین‌های گردان استفاده کرده­اند.»
«80 درصد از ptzها به‌طور ثابت در مکان‌های مهم مانند پل‌ها و «نقاط کور» مورداستفاده قرار می‌گیرند، در این مکان‌ها از PTZ استفاده می‌شود تا در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای اپراتور بتواند از قابلیت بزرگنمایی استفاده کرده و آن را ردیابی کند.»

مهر تجارت

عملیات مشترکی که توسط اپراتور کنترل می‌شود

در جهت رسیدن به کارکرد مؤثرتر از PTZها باید از اپراتور انسانی (در تضاد با اپراتور خودکار) استفاده کرد که بتواند به‌صورت دستی کنترل این دوربین‌ها را در دست بگیرد و آن‌ها را به سمت بهترین استفاده‌ای که می‌توان از آن‌ها کرد هدایت کنند، این موضوع اغلب بخشی از اجرای سیستم‌های نظارت شهری است که در این بخش کارمندان باتجربه و آموزش‌دیده زاویه دید را دست‌کاری کرده و تغییر می‌دهند و به‌صورت زنده و هم‌زمان‌بر تصاویر دوربین‌ها نظارت می‌کنند.
«سازمان‌هایی که مجری قانون هستند ترجیح می‌دهند از PTZها استفاده کنند (بیش از 90 درصد آن‌ها استفاده از PTZ را به دوربین‌هایی با لنز ثابت ترجیح می‌دهند) زیرا کارمندان آن‌ها در حالت نظارت سیستم هستند و افراد یا وسایل نقلیه موردنظر را ردیابی می‌کنند. اگر نظارت تمام‌وقت بر روی سیستم وجود نداشته باشد، ترکیبی از دوربین‌های با لنز ثابت و دوربین‌های گردان برای ارائه سیستم نظارتی مورداستفاده قرار می‌گیرند (از PTZها 30 درصد بیشتر از دوربین‌های با لنز ثابت استفاده می‌شود)»
«ازآنجایی‌که امکان مشاهده تمام دوربین‌ها وجود ندارد استفاده از اپراتور انسانی این مزیت را دارد که این افراد برای افزایش پوشش دهی به گشت زنی میان آن‌ها می‌پردازند بنابراین جزئیات بهتر دیده می‌شود؛ و از آن‌ها در نظارت زنده محیط استفاده می‌شود.»
«از PTZها استفاده می‌شود تا در صورت بروز حادثه امکان کنترل توسط اپراتور وجود داشته باشد.»
«در فضاهایی که در نظارت زنده تحت نظر قرار می‌گیرند دوربین‌های PTZ به اپراتورهایی که این کار را انجام می‌دهند توانایی فوق‌العاده‌ای در «ردیابی و دنبال کردن هدف» می‌دهند.»
«در مناطقی که احتمال وقوع حادثه و جرم جنایت در آن‌ها زیاد است، عوامل مجری قانون برای گشت زنی از PTZ ها استفاده می‌کنند»
«معمولاً وقتی از PTZ در ایستگاه‌ها استفاده می‌شود این دوربین‌ها توسط اپراتور رصد شده و فعالیت‌هایی که در ایستگاه صورت گرفته به‌صورت زنده و در لحظه مشاهده می‌شود»
دوربین‌های لنز ثابت هنوز هم به‌صورت گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند
بااین‌حال هنوز هم انتقادات آشنایی وجود دارند که در پاسخ به سؤالات ما به آن‌ها اشاره‌شده است، مواردی مانند قیمت بالا، نیاز به وجود اپراتور انسانی و اینکه دوربین‌هایی با لنز ثابت هنوز هم آن‌قدر خوب هستند که درجایی که نیاز مبرم به استفاده از PTZ نباشد بتوان از آن‌ها استفاده کرد:
«در 80 درصد مواقع از دوربین‌های با لنز ثابت استفاده می‌شود زیرا نیاز به حضور اپراتور ندارند و همچنین نسبت به PTZ فضای بیشتری را پوشش می‌دهند.»
«حدود 85 درصد مواقع از دوربین‌های با لنز ثابت استفاده می‌شود و 15 درصد مواقع هم از دوربین‌های گردان (PTZ) به کار می‌رود. Ptzها معمولاً سوژه را گم می‌کنند و همیشه نواحی کلیدی موردنظر را تحت نظر ندارند. دوربین‌های با لنز ثابت مشکل را می‌بینند و PTZ می‌تواند در مکان‌های لازم مورداستفاده قرار بگیرد.»
«90 درصد از دوربین‌هایی که در این سیستم‌ها استفاده می‌شوند دوربین‌هایی با لنز ثابت هستند. اگر جایی آن‌قدر اهمیت دارد که باید تحت نظارت قرار بگیرد، دوربینی را به آن اختصاص دهید.»
«می‌توانم بگویم که در نزدیک به 90 درصد از مواقع از دوربین‌های با لنز ثابت استفاده می‌شود. Ptzها تنها به‌عنوان مکمل دوربین‌های ثابت یا درجاهایی که تیم‌های نظارتی برای کار کردن با این نوع دوربین‌ها را دارند به کار می‌روند»
«همه‌جا از دوربین‌هایی با لنز ثابت استفاده می‌شود، استفاده از آن‌ها و ارسال نیروهای پلیس به محل حادثه با استفاده از آن‌ها در شهرهای کوچک آسان است، همچنین نیازی به استفاده از نیروی انسانی برای نظارت بر PTZها نیست، علاوه بر این هزینه هم یکی از مسائل مهم در این زمینه است.»

برند دوربین های نظارت تصویری شهری

رایج‌ترین برندهایی که در سیستم نظارت تصویری شهری استفاده می‌شوند

سؤال: در سیستم‌های نظارت شهری از چه برندهایی بیشتر استفاده می‌شود؟ چرا این برندها انتخاب می‌شوند؟

پاسخ: در پاسخ به این سؤال بیشتر برندهای شناخته‌شده و اصلی ذکر شدند. محبوبیت هیچ برندی بیشتر از دیگری نیست و درمجموعه نام بیش از 25 برند آورده شده است، بسیاری از نام‌هایی که آورده شده‌اند نماینده‌های برندهای آنالوگ بسیار شناخته‌شده است.

Axis

«محصولات Axis همواره قابل‌اطمینان و مطمئن هستند، عیب یابی دوربین ساده و با سیستم‌های بی‌سیم سازگاری بالایی دارند و ضمانت 5 ساله آن موضوع مهمی است مخصوصاً وقتی‌که در حال ارائه راه‌حل به مشتری هستیم.»
«بیشتر از Axis استفاده می‌شود زیرا به‌عنوان پیشگامی باکیفیت شناخته‌شده است.»
«به دلیل بازاریابی و مشاوره قدرتمند Axis بیشتر از این برند استفاده می‌شود.»
«در اغلب موارد آن‌ها خواستار نصب دوربین‌های Axis هستند این چیزی هست که حتی غیر نصاب‌ها هم می‌دانند. مشخصات آن چندین بار مجدداً موردبررسی قرار می‌گیرند»
«برند Axis زیرا به‌راحتی در دسترسی است و به‌عنوآن‌یکی از برترین‌ها شناخته‌شده است.»
«برند Axis به دلیل سازگاری با سیستم‌های VMS»

بوش

«بیشتر از برند بوش (MIG) استفاده می‌کنیم تا قادر باشیم قسمت‌هایی که زیر دوربین قرار دارد را هم ببینیم و همچنین آن‌ها توانایی تحمل سرما در زمستان را نیز دارند.»
«شهرهایی که در اینجا قرار دارند ترجیح می‌دهند از برند بوش استفاده کنند. تا حدی به دلیل اینکه برندی قدیمی و باسابقه است، اما از حق نگذریم خطوط IP آن نیز همچنان خدمات خوبی را ارائه می‌دهند»
«بر اساس تقاضای مشتری می‌توانم بگویم که برند بوش بیشتر از بقیه برندها درخواست می‌شود»
«برند بوش. نمی‌دانم چرا، آن‌ها میگویند که مشاوران استفاده از این برند را توصیه کردند و مورد تأیید دولت است.»
«بوش و پِلکو، این برندها نام‌هایی قدیمی هستند که از دیرباز مورداستفاده قرار می‌گرفتند.»

پِلکو (Pelco)

«در بازار ما پلکو از روز اول برندی بود که برای استفاده در سیستم‌ها نظارت شهری در نظر گرفته‌شده بود و با پشتیبانی کاملی که ارائه می‌دهد تاکنون موفق عمل کرده است.»
«این موضوع بیشتر به مأمورین که متصدی سیستم‌های نظارت شهری هستند مربوط است، اما برندهای بوش و پلکو بیشتر تقاضا شده‌اند. این برندها قدیمی‌تر وابسته به دولت هستند و این چیزی است که من آن را تأثیر IBM می‌نامم»
«برند پلکو به دلیلی قدمت و کارایی و عملکرد خوب دوربین‌های.PTZ»
«پلکو از قدیمی‌ترین‌های بازار است وقتی این بازار تازه راه افتاده بود در آن حاضر بود و رشد توسعه بازار بر اساس این برند شکل‌گرفته است. تجهیزات خوبی هم دارد.»

پاناسونیک

«پاناسونیک، شهرهای زیادی هستند که مدت‌ها است از این برند استفاده می‌کنند.»
«اینجا در شهر ما دوربین‌های پاناسونیک زیادی در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود.»
«پاناسونیک تیم فروش بسیار فعالی دارد.»
«انتخاب ما از قدیم، پاناسونیک بوده است.»
«پاناسونیک ازلحاظ کیفیت تصویر با بقیه رقابت می‌کند.»

سونی

«برندهایی مانند سونی از برندهای شناخته‌شده و خوش‌نام هستند.»
«ما معمولاً دوربین‌های برند سونی را نصب می‌کنیم؛ رقیبان ما از همه برندها استفاده می‌کنند از AXISگرفته تا پاناسونیک و بوش.»
«معمولاً از دوربین‌های سونی با محفظه ضدگلوله استفاده می‌کنیم. دوربین‌های دیگر را هم بررسی کردیم اما عملکرد دوربین‌های سونی عالی است و نیازی به تغییر آن‌ها نداریم.»
«به نظر من سونی و بوش نام‌های شناخته‌شده‌ای هستند.»
«سونی و Axis برندهایی هستند که خیال شما ازلحاظ کیفیت وسعت خط تولید راحت است.»
axis camera
برند بوش
برند پلکو
panasonic
sony

دوربین‌های هوشمند

در پاسخ به این سؤال برندهای مختلفی ذکرشده بود و برند خاصی نبود که بیشترین اشاره به آن شده باشد.  موارد مهم و تمایلات اساسی که در پاسخ‌ها آمده به‌صورت خلاصه در ادامه بیان‌شده است:
«به نظر من در این حیطه می‌توانید تمام برندهای شناخته‌شده را پیدا کنید. باید خوره دوربین باشید یا نسبت به آن‌ها خیلی سخت‌گیر و بدبین باشید تا بتوانید بهترین دوربین را برای این مکان‌ها انتخاب کنید.»

در واقع فارغ از هرگونه دلیل خاصی بیشتر کارشناسان سیستم‌های نظارت شهری در گزارش‌های خود استفاده از چندین برند را ذکر کرده‌اند:
«اکسیس، پلکو، سامسونگ و سونی همه برندهای خوب و ثابت‌شده‌ای هستند.»
«معمولاً از دوربین‌های بوش، هایک ویژن، سونی و مانند آن‌ها استفاده می‌کنیم، متأسفانه معیار اصلی برای انتخاب دوربین‌ها قیمت و هزینه است.»
«در مراحل اولیه از پلکو در فاز آخر از اکسیس استفاده می‌کنیم.»
«بیشتر از برندهای آرکونت و بوش استفاده می‌کنیم؛ اما اگر شرایط تغییر کند یا مشتری بخواهد از برندهای دیگر هم استفاده خواهیم کرد.»
«ما در سیستم‌های نظارت شهری خود از برندهای هانیول (Honeywell)، هایک ویژن و پاناسونیک استفاده می‌کنیم. هر یک از آن‌ها مزایا و نقاط قوت مربوط به خود را دارد.»
«برندهای اکسیس، پاناسونیک و پلکو. مشخصات دوربین‌های آن‌ها با نیازهای ما سازگار است. معمولاً مشتری‌های هستند که به ما میگویند ترجیح می‌دهند از دوربین‌های چه سازنده و برندی استفاده کنند و ما سعی می‌کنیم آنچه را که آن‌ها دوست دارند و با آن راحت هستند را انجام دهیم.»
«دوربین‌ها بر اساس پشتیبانی حقیقی آن‌ها که توسط VMS و NOT ONVIF پشتیبانی می‌شود انتخاب خواهند شد. سازندگان و برند موردنظر آن‌ها ممکن است بر اساس کیفیت استاندارد و توانایی‌ها متفاوت باشد.»

VMSهای رایجی که نصب می‌شوند

سؤال: در سیستم‌های نظارت شهری چه VMSهایی بیشتر به چشم می‌خورند؟ و به چه دلیلی این  برندها و  VMSها انتخاب می‌شوند؟

پاسخ: درست مانند دوربین‌ها در این مورد هم برند خاص و مشخصی وجود ندارد که مشتریان بر سر انتخاب آن متفق‌القول باشند. چندین برند بزرگ و شناخته‌شده که خدمات VMS ارائه می‌دهند ذکر شدند:

جنیتک (Genetec)

«به دلیلی وجود قطعات ALPR تمام نصب‌های از مرکز امنیتی جنیتک (Genetec) صورت می‌گیرد. استفاده از این برند در سیستم‌های نظارت شهری وجود ALPR در آن‌ها این اجازه را به ما می‌دهد که توابع و عملکردهای مختلف را ترکیب کنیم و این نقطه قوتی است که موجب فروش محصولات این برند می‌شود. علاوه بر این امکان مدیریت نقشه وجود مؤلفه نقشه‌برداری در آن‌ها از دیگر نقاط قوت قدرتمند در این سیستم‌ها است.»
«استفاده از برند جنیتک در منطقه ما بسیار شایع است. آن‌ها در فروش سیستم‌های امنیتی به شهرداری‌های بزرگ‌تر و برقراری اتصال درون‌سازمانی میان آن‌ها و اتحادیه‌های مختلف موفق بوده‌اند.»
«ما برای سیستم‌های امنیتی خود جنیتک (Genetec) را انتخاب کردیم و آن را به برندهای دیگر ترجیح دادیم.»
«ما مرکز امنیت جنیتک (Genetec) را انتخاب کردیم کمی گران‌تر بود اما ارزشش را داشت.»
«به نظر می‌رسد در سیستم‌هایی که ابعاد بزرگ‌تری دارند، جنیتک (Genetec) استفاده می‌شود.»
«اینجا در بلژیک چیزی حدود 90 درصد از دپارتمان‌های پلیس روی جنیتک (Genetec) کار می‌کنند، بنابراین کاملاً منطقی واضح است که بخواهند این پلتفرم را بسازند.»

مایلستون (Milestone)

«ما از برند مایلستون (Milestone) استفاده می‌کنیم. آغاز این پروژه برمی‌گردد به سال 2007 وقتی‌که مایلستون (Milestone) برند اول و رهبر بی‌رقیب این بازار بود. تا الآن محصولات این برند برای مشتریان ما به‌خوبی عمل کرده است.»
«به دلیل دسترسی گسترده به آن از برند مایلستون (Milestone) استفاده می‌کنیم. بعضی از OEM موجود با مایلستون (Milestone) سازگار است وقتی کارشناسان نیاز داشته باشند تا پروژه‌های پیشین را مجدداً مورداستفاده قرار دهند از این ویژگی استفاده می‌کنند.»
«به دلیل سهولت در استفاده و حجم مشتری مداری و پشتیبانی خارج از مفاد شرکت، در بیشتر مواقع و موارد برند انتخابی مشتریان مایلستون (Milestone) است.»

Exacq

«به دلیل اعتبار و سهولت استفاده، برندی انتخابی ما Exacq است.»
«ما کار با برندهای OnSSI, Exacq و Genetec را تجربه کردیم و فروشگاه OnSSI و Exacq داریم.»
«معمولاً بر اساس مشخصات پیشنهادی از Exacq (یا Milestone) استفاده می‌کنیم.»
«برندهای ONSSI و Exacqvisionانتخاب ما هستند. وقتی می‌خواهیم سیستم‌های مستقل و متکی‌به‌خود را ترکیب کنیم اکثر سیستم‌های نصب‌شده با این بندها به استاندارد لازم دست پیدا می‌کند.»
genetec
Milestone
exacq

با این‌حال کاملاً مشخص است که شخصی‌سازی و دیگر پیشنهادهای جانبی در انتخاب برند در سیستم‌های نظارت شهری مؤثر بوده‌اند:
«عمدتاً از VMSهایی استفاده می‌کنیم که شخصی‌سازی‌شده‌اند زیرا آن‌ها مبتنی بر درخواست‌های مشتری هستند و شخصی‌سازی‌شده‌اند.»
«برندهای Nice، Verint، IBM IOC… این برندها موردهای مطالعاتی ما بودند بنابراین پلیس ترجیح می‌دهد از این برندها استفاده کند و همچنین قابلیت یکپارچه‌سازی دارند.»
«برندهای Endura، Milestone (به خاطر Axis) انتخاب‌شده، Seetec (به خاطر قیمتش انتخاب‌شده) برندهایی هستند که در سیستم‌های نظارت شهری به کار می‌بریم.»
«برنامه ما این است که دوربین‌های خود را تغییر دهیم و با برنامه‌ای 5 ساله از برند Mirasys استفاده کنیم.»
«از برند Geuterbruk و گاهی از بوش و DVTELاستفاده می‌کنیم.»
«پیش از آنکه ما وارد این پروژه شویم برندهای Nice و Situator درگیر این پروژه شده بودند.»
«تنها برندی که نصب‌کرده و خدمات آن را ارائه می‌دهیم، Honeywell Maxpro است که یکی از بزرگان و شناخته‌شده‌ترین برندهای سیستم‌های نظارت شهری است.»
«در انگلستان به‌طور گسترده‌ای از برندهای Vicon، Synectics، Meyertech و DVTEL استفاده می‌شود، زیرا این برندها ملزومات موردنیاز در انگلستان (مانند خروجی ویدیویی و رد و اثری در حوادث که به‌عنوان شهود و مدرک استفاده می‌شود) را برآورده می‌کنند و همچنین به این دلیل که این برندها با سیستم‌های CCTV قدیمی که آنالوگ هستند نیز سازگاری دارند.»
«بیشتر از همه دو برند کره‌ای یعنی Innodep و Realhub درزمینه VMSها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این برندها در شخصی‌سازی نرم‌افزارها به جهت برآورده ساختن درخواست‌های خاص و مشخص مقامات محلی خیلی خوب عمل می‌کنند.»
«اولین اولویت ما استفاده از برندهای VMS و Milestone است. برندهای بسیار زیادی را در این زمینه دیده‌ایم. در این مدت به‌جز درایورهای فرصت‌طلب و موضوع اقتصادی، متوجه هیچ عامل خاصی که برای تصمیم‌گیری کلیدی باشد نشدم. (این تصمیم تحت تأثیر نصاب یا مشاوری که سیستم VMS را پیشنهاد می‌کند یا توافقات G2G و مانند آن قرار می‌گیرد.)»
PTZ-Banner

بسته‌های قراردادی جذاب

یکی دیگر از مواردی که موجب جذاب شدن برندها و سازندگان مختلف می‌شود، برنامه‌های VMS جانبی است که به همراه خرید دوربین ارائه می‌شوند. بسیاری از سیستم‌های نظارت تصویری امکان بازدید اختصاصی و مدیریت نرم‌افزار را به شما می‌دهند تا نیازی نباشد از شخص سومی گواهینامه VMS را بخرید و بدین ترتیب می‌توانید پول خود را ذخیره کنید:
«در این قسمت هم مانند VMS برند خاصی مدنظر مشتری نیست؛ زیرا این‌ها با دوربین ترکیب‌شده و درنتیجه قیمت آن با دوربین‌ها یکی و به آن افزوده می‌شود.»
آن‌ها معمولاً از VMSهایی استفاده می‌کنند که کارخانه سازنده به آن‌ها ارائه می‌دهند یعنی: HIKVISION iVMST مرکز کنترل یا GV-NVR برند Geovision، یا CMSهای AVTECH. معمولاً روال کار به‌این‌ترتیب است که مقامات دولتی مناقصه‌ای برگزار کرده و از طریق آن تأمین‌کننده خود را انتخاب می‌کنند، وقتی تأمین‌کننده برنده مناقصه شد مقامات دولتی آن‌ها را وادار می‌کنند تا از راه‌حل‌ها و نرم‌افزارهای خودشان استفاده کنند و درنتیجه آن مقامات دولتی به‌راحتی تنها از یک پلتفرم که مربوط به یک تأمین‌کننده است استفاده می‌کنند (و بدین ترتیب دیگر نیازی به عقد قرارداد با تولیدکنندگان مختلف برای رسیدگی به مسائل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ندارند).
معمولاً اپراتورهای ناظر حق اظهارنظر در مورد اینکه کدام نرم‌افزار مورداستفاده قرار بگیرد را ندارند. آن‌ها آموزش‌دیده‌اند (و مجبور هستند) که با هر نرم‌افزاری که درنهایت برای سیستم نظارتی تحت نظارت آن‌ها خریداری می‌شود کار کنند.
«بزرگ‌ترین مشتری ما از Endura که مربوط به Pelco است استفاده می‌کنند زیرا با دوربین‌هایی که خریده شده‌اند سازگاری دارند.»

استفاده از تجزیه‌وتحلیل تصویری

سؤال: غالباً در چه مواقعی از تجزیه‌وتحلیل ویدیویی یا ویژگی تشخیص پلاک ماشین استفاده می‌شود؟ چه نوعی؟ چرا

پاسخ: استفاده از تجزیه‌وتحلیل ویدیویی در سیستم‌های نظارت شهری موضوعی ترکیبی است. درحالی‌که نرم افزار پلاک خوان هوشمند رایج‌ترین نوعی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد، دیگر امکانات سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل تصویری مانند ردیابی پرسه زدن (loitering) و عبور از خط و به‌طورکلی تحلیل رفتار مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. حتی اگر مشتری علاقه‌مند استفاده از آن‌ها باشد این امکانات به‌اندازه کافی مهم نیستند و ارزش اثبات برای عموم را ندارند:

LPR و ALPRهای رایج

از میان تمام انواع تجزیه‌وتحلیل‌های تصویری استفاده از LPR/ALPR بیشتر از همه پذیرفته‌شده است. چندین اظهارنظر در این زمینه شده است که این موارد ازنظر منطقی معتبر و ثابت‌شده هستند و ازنظر مقام غذایی ارزشمند است:
«امروزه نرم‌افزار تشخیص پلاک معمولاً در دوربین‌های محیطی استفاده می‌شوند. این امکان در ردیابی این موضوع که چه کسی به ساختمان وارد و چه کسی از آن محل خارج‌شده است، بسیار مفید می‌باشد.»
«عملکرد ALPR برای مشتریان LE ما که می‌دانند سیستم‌های را در کجا نصب کنند و ازآنچه می‌خواهند نصب کنند انتظارات معقولی دارند، به‌شدت موفقت آمیز بوده است»
«از LPRها و امکانات تجزیه‌وتحلیل تصویری بیشتر در محلات پرخطر و حادثه‌خیز استفاده می‌شود تا متوجه شوند که چه افرادی به این مکان‌های ویژه رفت‌وآمد دارند.»
«LPR محبوب‌ترین ویژگی تجزیه‌وتحلیل ویدیویی است که مخصوصاً برای فضاهای پارکینگ و امثال آن استفاده می‌شود.»
«LPRها ویژگی‌های مطلوبی هستند، اما به دلیل محدودیت بودجه همه از عهده هزینه‌های آن برنمی‌آیند (این موضوع نیازمند دوربین‌های جداگانه و اختصاصی است.) VA و سیستم کنترل از راه دور آن در حال حاضر ازلحاظ هزینه مقرون‌به‌صرفه نیستند.»
در 75درصد از سیستم‌هایی که نصب‌شده‌اند ALPR به‌عنوان بخشی از سیستم مورداستفاده قرارگرفته است. با این کار عنصر پیشگیرانه‌ای برای مقابله با دعوا یا وقوع جرم ایجاد کرده‌ایم و همچنین بازخوردی آماری فراهم می‌کند که مقامات قانونی برای کنترل شهر به‌طور مدوام به این پشتیبانی نیاز دارند.
«اغلب از LPR استفاده می‌شود، زیرا قابل‌اطمینان و معتبر است. دیگر امکانات تجزیه‌وتحلیل معمولاً آماده ارائه مقدار نیستند، مخصوصاً به‌این‌علت که وضعیت محیط بیرون به‌شدت غیرقابل‌پیش‌بینی است و به نظر می‌رسد IVها از عهده این کار برنمی‌آیند.»
lpr

دیگر امکانات تجزیه‌وتحلیل ویدیویی که خیلی رایج نیستند

با این‌حال به‌جز پلاک‌خوان سیستم‌های تحلیلی دیگر معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند:
«در بعضی نقاط خاص و مشخص از LPR استفاده‌شده تا رفت‌وآمد ماشین‌ها در شهر یا محوطه خاصی تحت نظر گرفته و ردیابی شود. از دیگر امکانات تجزیه‌وتحلیل ویدیویی هنوز استفاده‌نشده است.»
«حداقل الآن خیلی از این امکانات استفاده نمی‌شود شاید بعداً که سیستم‌های نظارت تصویری شهری به روز رسانی شد و استفاده از این امکانات گسترش یابد.»
«متأسفم که این را می‌گویم اما حقیقت این است که امکانات تجزیه‌وتحلیل تصویری هیچ‌گاه آن‌گونه که ادعا می‌کنند در عمل کارایی ندارد.»
«معمولا در سیستم‌های نظارت تصویری شهری از تجزیه‌وتحلیل ویدیویی استفاده نمی‌شود زیرا هزینه آن به نسبت امکاناتی که دارد بالا است.»
«استفاده از امکانات تجزیه‌وتحلیل ویدیویی به‌جز تشخیص حرکت و LPR خیلی کم و محدود است؛ زیرا امکانات تجزیه‌وتحلیل که مورداستفاده قرار می‌گیرد ازلحاظ فنی برای مشتری سخت و چالش‌برانگیز است.»
«(یکپارچه‌سازی ویدیویی) ردیابی اسلحه شات‌گان در دو شکل استفاده می‌شود، نمی‌خواهم اسمی از آن‌ها ببرم اما بعضی قسمت‌های آن یا تمام این کار نمی‌کند.»
«آنچه سیستم‌های نظارت تصویری در موردش صحبت کرده نشان داده و ارزیابی می‌کنند. قسمت کمی از نیازهای مشتری را برآورده می‌کند.»
video surveillance

استفاده از شبکه فیبر نوری یا بی‌سیم

سؤال: چه درصدی از دوربین‌ها از طریق شبکه بی‌سیم و چه درصدی از آن‌ها به‌واسطه شبکه فیبر نوری متصل شده‌اند؟

پاسخ: در کل، اگر ظرفیت استفاده از کابل فیبر نوری در نزدیکی نقطه اتصال وجود داشته باشد به‌عنوان اولین گزینه از آن استفاده می‌شود. هرچند، ازآنجایی‌که درمجموع هزینه نصب کابل‌های فیبر نوری جدید بالاتر و مدت‌زمان آن طولانی‌تر است شبکه‌های بی‌سیم برای سیستم‌های جدید یا نقاطی که جمعیت شهری در آنجا کمتر است به کار می‌رود

گسترش کابل‌های فیبر نوری

در مورداستفاده از فیبر نوری بازخورد واضح و مشخصی به دست آوردیم و آن این است که هرجایی که این شبکه‌ها وجود داشته باشد آن را به انواع شبکه‌های دیگر ترجیح داده و از فیبر نوری استفاده خواهیم کرد. در بیشتر پاسخ‌ها که دلایل گستردگی استفاده از فیبر نوری را توضیح داده‌اند این موارد ذکرشده‌اند: حدود 75 درصد مواقع از شبکه فیبر نوری استفاده می‌شود، مخصوصاً اگر این شبکه از قبل در محل موردنظر وجود داشته باشد. بیشتر سیستم‌های جدید از شبکه‌های بی‌سیم یا پهنای باند خصوصی یا 3G/4G استفاده می‌کنند.»
«ما از هر دو نوع شبکه استفاده کردیم و راضی بودیم اما استفاده از شبکه فیبر نوری رایج‌تر است. امروزه حدود 70 درصد شبکه‌ها فیبر نوری و 30 درصد آن‌ها بی‌سیم هستند.»
«در بسیاری از شهرها شبکه فیبر نوری پیشاپیش در محل وجود دارد بنابراین اکثراً از این شبکه برای اتصال استفاده می‌کنند می‌توانم بگویم حدود 95.99 درصد مواقع این‌طور است.»
«استفاده از هر یک از آن‌ها 50 50 است اما درجایی که امکانش باشد از فیبر نوری استفاده می‌شود.»
«تمام دوربین‌ها توسط کابل نوری متصل شده‌اند. درایوری بود که به مشخصات فنی خاصی نیاز داشت اما وجود چنین زیرساختی در میان شرکت ارتباطات ملی باعث شد که از این شبکه استفاده شود. هزینه اجاره فیبر در آن زمان مناسب و سودمند در نظر گرفته می‌شد.»
«به دلیل زیرساخت‌ها و موجود بودن فیبر نوری در مناطق روستایی یا به‌صورت ریموت و از راه دور در 75 درصد از مواقع از شبکه‌های فیبر نوری استفاده می‌شود.»
«بیشتر از شبکه فیبر نوری استفاده می‌شود. به دلیل مشکلات و موانعی که وجود دارد اجرا و راه‌اندازی شبکه‌های بی‌سیم دشوار است. اتصال نهایی ممکن است بی‌سیم باشد مانند اتصالات راهنمایی و رانندگی»
no-smart-city

استفاده از شبکه بی‌سیم آسان‌تر است

با این‌حال، وقتی بحث آسانی نصب و پایین‌تر بودن هزینه در میان باشد، شبکه‌های بی‌سیم اجرا و پیاده‌سازی خواهد شد. حتی با در نظر گرفتن اعتبار و درجه اطمینان و محدودیت‌های عملکرد، مزایا و انعطاف‌پذیری اجرای این شبکه‌ها موجب می‌شود که مخصوصاً درجایی که مذاکرات قانونی ممکن است سال‌ها زمان ببرد یا جمعیت کلی منطقه و تراکم آن کم است و درنتیجه نصب فیبر نوری دشوار است، از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود:
«فیبر نوری به‌راحتی در همه‌جا قابل‌دسترسی نیست، اما آب و برج‌های مخابراتی به‌وفور در همه‌جا پیدا می‌شود و بستر مناسبی برای ایجاد لینک‌های بی‌سیم ایجاد می‌کند.»
«بیش از 75 درصد از دوربین‌های که نصب کردیم بی‌سیم هستند زیرا نصب فیبر نوری برای اتصال بسیار هزینه‌بر خواهد بود.»
«100 درصد بی‌سیم. هزینه مناسب اجرا و نگهداری آن باعث شده تا به شبکه‌های دیگر ترجیح داده شود.»
«شبکه بی‌سیم رایج‌ترین نوع شبکه مورداستفاده است‌، هزینه مناسب مالکیت در آن‌یکی از نکات کلیدی و مهم است»
«100٪ بی‌سیم. برای ایجاد اتصالات نقطه‌به‌نقطه دسترسی به کابل فیبر نوری وجود ندارد.»
«بخش عمده‌ای از دوربین‌ها توسط شبکه بی‌سیم به یکدیگر متصل شده‌اند. مگر اینکه از قبل شبکه شهری از فیبر نوری موجود باشد، در غیر این صورت بیشتر دوربین‌ها توسط شبکه بی‌سیم به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از مشتری‌های نظارت شهری من از شبکه فیبر نوری استفاده می‌کند اما این شبکه برای مدیریت ترافیک و عبور و مرور استفاده می‌شود و برای دوربین‌های امنیتی با اداره پلیس به اشتراک گذاشته نمی‌شود. نصب فیبر نوری بسیار گران است و برای متحمل شدن چنین هزینه‌ای برای فقط دوربین‌های امنیتی منطقی نیست. همچنین، تراکم دوربین در هر منطقه‌ای بسیار متفاوت است. انعطاف‌پذیری شبکه‌های بی‌سیم هم ازلحاظ تراکم شبکه و هم ازلحاظ اتصال نقطه به چند نقطه یا نقطه‌به‌نقطه، خیلی بیشتر است.»
«برخی امکانات از شهرهای کوچک بسیار دور هستند و به‌آسانی و بدون وجود لینک‌های ثابت بی‌سیم به یکدیگر متصل نخواهند شد.»
CCTV-Camera

تصمیمات مبتنی بر هزینه

درواقع از پاسخ‌هایی که دریافت کردیم متوجه شدیم که هزینه نهایی و نه عملکرد و اعتبار در روند بیشتر تصمیم‌گیری‌ها یکی از عوامل کلیدی است. به همین دلیل است که شبکه‌های بی‌سیم محبوب هستند:
«80 درصد از شبکه‌های بی‌سیم و 20 درصد از شبکه‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. هزینه عامل اصلی در انتخاب این شبکه‌ها است.»
«به دلیل سهولت استفاده در فضای شهری، درصد زیادی از آن‌ها به‌وسیله شبکه‌های بی‌سیم به یکدیگر متصل می‌شود. اجرای خطوط فیبر نوری و اتصال آن به دوربین گاهی ممکن نیست و علاوه بر آن موانع یا عناصری می‌توانند وجود داشته باشند که به سیم صدمه بزنند. این کار به برنامه‌ریزی و محافظت بیشتری نیاز خواهد داشت و همچنین هزینه نصب و عایق‌بندی آن در برابر عبور و مرور افراد وسایل نقلیه نیازمند هزینه گزافی خواهد بود.»
«آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای شبکه فیبر نوری گران و نصب آن‌ها زمان‌بر است.»
«95 درصد مواقع از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود زیرا هزینه آن کمتر است و در ابعاد گسترده‌تری می‌تواند اجرا و پیاده‌سازی شود.»
«هزینه اجرا و پیاده‌سازی شبکه فیبر نوری در مناطقی خاص آن‌قدر زیاد است که بر مزایای آن سنگینی می‌کند ازاین‌رو شبکه‌های بی‌سیم را انتخاب می‌کنند.»
«اگر تعداد دوربین‌های اطراف شما زیاد است یعنی تراکم آن‌ها بالا و فاصله آن‌ها کم است استفاده از فیبر نوری ازلحاظ هزینه سودمندتر است، اما اگر دوربین‌ها پراکنده هستند معمولاً استفاده از شبکه بی‌سیم ازلحاظ هزینه راه‌حل بهتری است.»
«در حال حاضر در 90 درصد مواقع این دوربین‌ها توسط فیبر نوری به یکدیگر متصل می‌شوند، اما تمام دوربین‌های جدید برای کاهش هزینه از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند.»

عامل جمعیت

در چندین پاسخ به عامل جمعیت اشاره‌شده که این عامل نیز به‌طور غیرمستقیم تابع هزینه است، در این پاسخ‌ها به این موضوع اشاره‌شده است که در مکان‌هایی با جمعیت کمتر معمولاً از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود. احتمال عدم وجود شبکه‌های فیبر نوری در شهرهای کوچک کمتر و بودجه کافی برای نصب سخت‌افزارهای نظارتی وجود ندارد بنابراین شبکه‌های رادیویی و بی‌سیم را اختیار می‌کنند:

در شهرهای بزرگ حدود 90 درصد از شبکه فیبر نوری استفاده می‌شود و در شهرهایی با جمعیت کمتر از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود.

درون شهرهای کوچک با حدود 10000 سکنه، 100 درصد از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود. در شهرهای بزرگ‌ترکیبی از این دو شبکه به کار می‌رود تراکمی از اتصالات بی‌سیم در میان شبکه‌های فیبر نوری وجود دارد.

در پارک‌ها از شبکه بی‌سیم استفاده می‌شود کابل‌کشی برای اتصال تعداد کمی دوربین خیلی گران تمام می‌شود.

«این موضوع تا حد زیادی به بزرگی شهر، وضعیت اقتصادی آن به‌طور کل و میزان پیشرفته بودن بستر مخابراتی آن بستگی دارد. می‌توانم بگویم که به‌طور متوسط در حدود 65 درصد از شبکه فیبر نوری و 35 درصد از شبکه بی‌سیم استفاده می‌کنند، اما میزان پراکندگی آن‌ها زیاد است.»
«استفاده از این شبکه‌ها 50 50 است هر جا که امکان استفاده از شبکه‌های فیبر نوری باشد این شبکه به گزینه‌های دیگر ترجیح داده می‌شود. بعضی از امکانات خارج از شهر هستند و به‌راحتی و بدون استفاده از لینک‌های بی‌سیم نمی‌توان اتصال میان آن‌ها را برقرار کرد.»
cctv-camera-guide.

انواع دستگاه‌های ذخیره‌سازی که در سیستم‌های نظارت شهری به کار گرفته می‌شوند

سوال: از چه نوع دستگاه‌های ذخیره‌سازی در سیستم‌های نظارتی استفاده می‌شود؟ DAS؟ NAS؟ SAN؟ آیا به‌طور هم‌زمان از چندین فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود یا خیر؟ چرا؟

پاسخ: اکثریت قریب به‌اتفاق از دستگاه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه و افزونگی دستگاه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند. بااین‌حال تقریباً یک‌سوم موارد از فضاهای ذخیره‌سازی ذکرشده استفاده نمی‌کنند و در عوض دستگاه‌های ذخیره‌سازی داخلی مانند DVR و NVR به کار می‌گیرند. شاید متعجب شوید اگر بدانید با توجه به اینکه این سیستم‌های در نظارت شهری به کار گرفته می‌شوند در بسیاری از آن‌ها به دلیل هزینه بالا از چندین دستگاه ذخیره‌سازی استفاده نمی‌شود.

افزونگی

گروهی که در اقلیت قرار دارند و از افزونگی دستگاه ذخیره‌سازی استفاده نمی‌کنند تأکید کرده‌اند که علت این امر هزینه بالای آن است:
«به دلیل محدودیت بودجه، از افزونگی ذخیره‌سازی بندرت استفاده می‌شود»
«به دلیل هزینه سنگین آن»
«از افزونگی به دلیل هزینه آن استفاده نمی‌کنیم»
«ما افزونگی نداریم. هزینه همیشه یکی از مسائل مهم و کلیدی است.»
«افزونگی بسیار گران و هزینه‌بر در نظر گرفته‌شده است.»
«استفاده از افزونگی برای افزایش امنیت عمومی محبوبیت بیشتری پیداکرده است اما یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم محدودیت بودجه است.»

همان‌طور که یکی از کارشناسان مزایا و معایب این موضوع را بررسی و سبک و سنگین کرده است: در اکثر موارد افزونگی وجود دارد اما این موضوع همیشه صداق نیست. این امر واقعاً به پول، استعداد و گنجایش فردی که مسئول طراحی تیم شهری است بستگی دارد.
«کسی منکر اهمیت ویدیوهای ذخیره‌شده است اما حقیقت این است که درصد کمی از سیستم‌هایی که از افزونگی استفاده نمی‌کنند به ما نشان می‌دهد که بسیاری از سیستم‌های نظارت شهری می‌توانند به‌راحتی با از دست دادن ویدیوهای ضبط‌شده که به نرت اتفاق میافتد به حیات خود ادامه دهند.»

دستگاه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه

همان‌طور که در نظرات زیر توضیح داده‌شده است، اکثر پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه استفاده می‌کنند که می‌تواند NAS یا SAN باشد:

NAS

«عمدتاً از NAS استفاده می‌شود زیرا انتقال داده درون شبکه‌های WAN آسان‌تر است.»
«NAS چون ارزان‌تر است.»
«ازآنجایی‌که این تنظیمات توسط پلیس انجام شد و آن‌ها نیاز داشتند تا تمام دوربین‌هایشان بیش از 60 روز ضبط داشته باشند، برای ثبات و داشتن افزونگی بهتر از DDN NAS استفاده کردیم.»
«از NAS استفاده کردیم تا در صورت خراب شدن درایو به مشکل برنخوریم.»
«در مکان‌های محدودی از NAS و در مکان‌های کمی از افزونگی استفاده کردیم.»

SAN

«معمولاً از SAN مرکزی استفاده می‌شود. سیستم‌های بسیاری دوربین‌های آنالوگ و قدیمی دارند بنابراین هنوز هم از DVRها استفاده می‌کنند.»
«SAN به دلیل سرعت و انعطاف‌پذیری بالا. به دلیل هزینه بالا از افزونگی استفاده نمی‌شود.»
«SAN همراه با افزونگی داخلی. همین الآن هم این فضا به استفاده ویدیویی اختصاص‌یافته است. شهرداری برای تمام خدمات تحت پوشش خود آرایه بزرگی از فضاهای ذخیره‌سازی دارد بااین‌حال این‌طور تعیین‌شده بود که بر اساس مقدار داده زیادی که باید ذخیره شود، استفاده از فضای ذخیره‌سازی جداگانه برای ویدیو از لحظه هزینه مقرون‌به‌صرفه تر است»
افراد محدودی هستند که از فضاهای ذخیره‌سازی محلی یا یکپارچه استفاده می‌کنند. بعضی از آن‌ها دلایل استفاده از فضای ذخیره‌شده‌ای که مستقیماً متصل شده را این‌طور ذکر کرده‌اند:

DAS

«در حال حاضر بیشتر از DAS استفاده می‌شود. بیشتر به دلیل تصور رایجی که در این صنعت مبنی بر اینکه DAS قابل‌اطمینان است، وجود دارد»
«اگر تعداد دوربین‌ها نسبتاً کم باشد از DAS استفاده می‌شود. ما سیستم‌هایی که بیش از 8 دوربین دارند را بدون RAID نصب نمی‌کنیم.»
«تمام ویدیوها بدون افزونگی بر روی DAS ذخیره‌شده است، اما در حال تلاش برای گرفتن بودجه و ارتقای آن به NAS همراه با افزونگی هستیم.»
«به‌طور معمول از DAS با حداقل افزونگی فضای ذخیره‌سازی RAID 5 استفاده می‌شود.»

و تا حدی شگفت‌آور است که افراد اندک دیگری تأیید کرده‌اند که از فضای ذخیره‌سازی داخل دستگاه‌های NVR یا حتی DVR استفاده می‌کنند:
«سیستم‌های ساده‌ای که به‌راحتی با معماری DVR / NVR سازگاری دارند و مورد توجه مشتریانی قرار می‌گیرد که کمتر فنی هستند.»
«فضای ذخیره‌سازی محلی با استفاده از NVR/DVR و سپس کلیپ‌ها به سرور پلیس منتقل می‌شوند.»
«در حال حاضر عمدتاً از DNS استفاده می‌شود» (به اجرا و پیاده‌سازی‌های قدیمی‌تر اشاره دارد.)
«در اینجا اغلب از NVRها استفاده می‌شود. سیستم‌های ذخیره‌سازی مورداستفاده در فناوری اطلاعات (IT) به نیروی برای نگهداری انسانی قوی و ماهری نیاز دارند.»
«تمام ضبط‌ها در سطح NVR انجام می‌شود. هنوز از هیچ فضای ذخیره‌سازی اضافی استفاده‌نشده است. فکر می‌کنم هنوز هیچ ارزشی در استفاده از فضای ذخیره‌سازی اضافه و افزونه ندیده‌اند و نیازی به استفاده از آن پیدا نکردند»
FIBR-NORI1

مسائل و مشکلات مربوط به نصب و برق (Power)

سؤال: هنگام نصب دوربین‌های یا تأمین برق موردنیاز آن‌ها با چه مشکلات و مسائلی روبرو می‌شوید؟

پاسخ: به‌طورکلی «برق» و تأمین آن بزرگ‌ترین مشکل در نصب است. نه‌تنها پیدا کردن منبع درستی برای تأمین آن مسئله است، بلکه کیفیت کلی این منبع نیز یکی از موانع قدیمی است که اغلب منجر به افزودن تجهیزات گران‌قیمت کنترل برق می‌شود.
به‌غیر از مسئله برق و تأمین آن، رایج‌ترین مشکلی که در نصب با آن روبرو هستیم، مذاکره در مورد و یافتن مکان مناسب برای پایه‌های دوربین است. نصب دوربین در مناطق حادثه‌خیز و پرجرم و جنایت و راه‌های اصلی معمولاً خطرناک است و ممکن است برای گروه نصب خطراتی را ایجاد کند، نصب دوربین در این مناطق معمولاً نیازمند هماهنگی با مراکز قانون و اجرایی دیگر است.

در دسترس بودن برق

«مالک تمام تیرهای برق (حداقل بیشتر آن‌ها) اداره برق است و شهرداری هیچ مالکیتی در مورد آن‌ها ندارد. اداره برق هم معمولاً بدون دستور قاضی و دادگاه اجازه نصب دوربین‌های امنیتی را نمی‌دهند. دستور قاضی برای نصب دوربین جهت تحقیق و بررسی کوتاه‌مدت مناسب است و نه برای سیستم‌های دائمی. پس باید دریافتن مکان نصب مناسب و منابع تأمین برق بسیار خلاقانه عمل کنیم. قرار دادن تیرک در نقطه‌ای از شهر برای نصب تجهیزات الکتریکی بر روی آن‌ها امر غیرمعمولی نیست. این موضوع از هر شهری به شهر دیگر فرق دارد.»
«ازآنجایی‌که مأمورین برق معمولاً کارهای مهم‌تری برای انجام دادن دارند، گرفتن برق مستقیماً از شرکت برق می‌تواند زمان‌بر باشد»
«برقی که در تقاطع‌ها وجود دارد معمولاً بالای 240 AC است و مشکل آن با تکنولوژی‌هایی که به ولتاژ پایینی نیاز دارند این است که در هر منطقه‌ای که باشند این امکان وجود ندارد که قدرت برق به خاطر آن‌ها پایین بیاید.»
«در فصل بارانی، به دلیل آسیب رسیدن به تیرک‌ها، برق قطع‌شده و از UPS خارج می‌شوند. تا زمانی که دوربین از UPS خارج نشود، شناسایی نمی‌شود.»
«در دسترس بودن برق بزرگ‌ترین مشکل و مسئله است. به همین دلیل دوربین‌ها معمولاً در تیرک‌های برق یا ساختمان‌هایی که می‌توان از برق آن‌ها استفاده کرد نصب می‌شوند. در بعضی موارد از انرژی خورشیدی یا برای دوربین‌های کنار جاده‌ای از راه دور استفاده‌شده است.»
«برای اطمینان از این قابلیت دسترسی به منبع برق پیش از طراحی سیستم این موضوع باید بررسی شود. در پروژه‌هایی که ما طراحی کردیم مجبور بودیم که اتصالات برقی که از شرکت برق تأمین می‌شد را طراحی کنیم.»
«مجوز دستیابی به تیرک‌های برق یا تلفن معمولاً مانند جنگی میان صاحب آن تیرک و شهرداری می‌باشد. اگر از تیرک برق استفاده شود معمولاً می‌توان از LPT (light pole power tap) استفاده کرد. اگر نه ممکن است به پل برق نیاز داشته باشیم. پل برق به محفظه بزرگی احتیاج دارد که درون آن نیز گرمای زیادی وجود خواهد داشت که برای اجزای الکتریکی بد است»
«مشکلاتی در مورد دسترسی به برق و تیرک‌های برق وجود دارد و در موردی که استفاده از برق ممکن نباشد، انرژی خورشیدی گزینه مناسبی خواهد بود.»

برق بی‌کیفیت

کار کردن با منابعی که ایده‌آل نیستند یکی دیگر از مسائلی است که با آن روبرو هستیم. برخلاف چراغ‌ها که بر برق ولتاژ بالا و بی‌کیفیت کار می‌کنند، دوربین‌ها برای اینکه بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، به سیگنال‌های پایدار و به‌خوبی کنترل‌شده نیاز دارند. هزینه‌های اضافی و پیش‌بینی‌نشده برق بی‌کیفیتی که ارائه‌شده است یکی از موارد اساسی است که با آن روبرو هستیم:
«یکی از موارد رایجی که در سیستم‌های نظارت شهری دیده می‌شود کیفیت پایین برق است. در شهرهای بزرگ‌تر هنگام خاموشی ترجیح می‌دهند که برق خود را به شبکه‌های مشخصی اختصاص دهند. اگر سیستمی با UPS یا منبع بدون وقفه برق‌کار نکند، قطع وصل شدن برق می‌تواند به دوربین‌های که معمولاً دائما در حال ضبط تصویر هستند آسیب بزند.»
«به دلیل وجود نوسانات برق حضور UPS یکی از الزامات است زیر یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که شبکه از کار میافتد یا وقفه‌ای در خدمات پیش می‌آید نوسانات برق می‌باشد. برای شناسایی حیطه مشکلات و مسائل هنگامی قطعی، نظارت بر منبع UPS نیز مهم و حیاتی است.»
«معمولاً جریان برق خیلی ناپایدار است و به تجهیزاتی که در فضای باز نصب‌شده‌اند آسیب می‌زنند. نصب یک منبع UPS، رگلاتور برق و محافظه‌ای نوسان جریان برق دستگاه‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها مفید است اما گران تمام می‌شود.»
«در پاناما، چندین ناحیه وجود دارد که ازدحام جمعیت در آنجا بسیار زیاد و نوسانات ولتاژ امر رایج است.»
«کیفیت پایین و عدم وجود خطوط مناسب. به‌ویژه در سیستم‌های سطح بالا و پیچیده مانند بیمارستان و مراکز حمل‌ونقل.»
«گرفتن جریان برق از پست‌های برق بسیار کثیف انجام می‌شود.»
«معمولاً هنگامی به مشکل برمی‌خوریم که در مدار مربوط به چراغ راهنمایی گیر افتاده باشیم و به یک UPS خارجی نیاز داشته باشیم تا تجهیزات نظارتی از آن تغذیه کنند.»
Surveillance

مناطق نصب خطرناک

هیچ‌کس نمی‌گوید که عملیات نصب دوربین کار آسانی است، اما در بسیاری از مناطق که بهترین مکان‌های برای نصب دوربین در سیستم‌های نظارت شهری به‌حساب می‌آیند می‌تواند خطرناک باشد:
«به شهر ما لقب «کشتارگاه آمریکا» را داده‌اند و کار کردن در آنجا مانند این بود که تکنولوژی را وسط جنگ میان اراذل و اوباش نصب می‌کردیم.»
«این خطرات به دلیل نصب در ارتفاع وجود دارد و اینکه خریداری یا حتی اجاره تجهیزات موردنیاز برای هر دوربین گران است. علاوه بر این، برای نصب در این نقاط باید پلیس هم حضورداشته باشد تا بتواند عبور و مرور یا شهروندان کنجکاو یا مخالف را کنترل کند.»
«بزرگ‌ترین مسئله در نصب دوربین‌ها، خطراتی بود که در مناطق نصب با آن‌ها مواجه می‌شدیم. به نظر می‌رسد که مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند تا دیروقت می‌خوابند بنابراین کار کردن در صبح نسبتاً امن و ایمن بود اما هیچ‌وقت دلتان نمی‌خواهد که کارتان وقتی تمام شود که هوا تاریک شده است، هیچ‌وقت.»
«معمولاً نصب دوربین‌های شهری در مکان‌های مختلف نیازمند بالابرهای ویژه و کنترل ترافیک و عبور و مرور می‌باشد.»
«بستن خیابان جهت نصب، در زمان اوج ترافیک از خطرات این کار است.»
«بزرگ‌ترین چالش دسترسی به مناطق مختلف کاری، همکاری پلیس با ما، مداخلات عموم و برقراری امنیت برای تکنسین‌ها است.»
«معمولاً در نصب دوربین در سیستم‌های نظارت شهری به مناطقی باید مناطقی را ببندیم تا در آنجا عبور و مرور نشود و گاهی برای سهولت دسترسی به مکان‌های نصب ترافیک و عبور و مرور ماشین‌ها به‌جای دیگری هدایت می‌شود. هرچند بیشتر این کارها خارج از ساعت کاری انجام می‌شود یا اگر در دوره‌های زمانی انجام شود که فعالیت کمی انجام می‌شود لازم است که پیشاپیش برای آن برنامه‌ریزی شود.»

ادغام و یکپارچه‌سازی

سؤال: ادغام و یکپارچه‌سازی (کنترل دستیابی (access control)، نفوذ (intrusion)، اعزام پلیس (police dispatch) و مانند آن) با چه ارگان‌ها یا قسمت‌هایی رایج است؟

پاسخ: بیشتر سیستم‌ها طوری ساخته می‌شوند که به‌طور مستقیم با سیستم اعزام پلیس یکپارچه‌شده و بسیاری از آن‌ها پلتفرم نگاشت و نقشه‌برداری GIS یا GPS دارند. به‌طورکلی، پلتفرم‌های LPR/ALPR از شخص سوم پشتیبانی می‌کنند، اما فراتر از آن‌ها ادغام‌های که صورت می‌گیرد معمولاً پراکنده و بی‌هدف هستند:

اعزام پلیس

اعمال قانون و اعزام مجریان قانون به صحنه به‌صورت مؤثر و در سریع‌ترین زمان ممکن از دلایل منطقی در پس یکپارچه‌سازی با نهادهای دیگر است:
«بیشتر اوقات یکپارچه‌سازی با پلیس راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد که بر پارک کردن قانونی یا غیرقانونی ماشین‌ها نظارت می‌کند.»
«سیستم اعزام پلیس یا ویدیو وال (video wall) تنها نهادهایی بوده‌اند که تاکنون این سیستم نظارتی را با آن‌ها ادغام کرده‌ایم.»
«ادغام با سیستم اعزام پلیس ضروری است.»
«ادغام با سیستم اعزام پلیس از رایج‌ترین امور در تنظیماتی که ما انجام می‌دهیم است.»
«یکی از اهداف سیستم‌های نظارتی، اعزام پلیس به محل حادثه است. در اجرای این سیستم‌های شهرداری‌های شهرهای کوچک‌تر به‌ندرت به یکپارچه‌سازی با نهاد دیگری برخورده‌ایم. (به‌جز زندان‌های که در آن‌ها یکپارچه‌سازی به‌صورت کامل انجام می‌شود.)»
«عمدتاً یکپارچه‌سازی با سیستم اعزام پلیس صورت می‌گیرد اما در بعضی موارد با کنترل دسترسی و نفوذ هم ادغام می‌شود.»
«معمولاً از ما می‌خواهند که سیستم‌های نظارتی را با سیستم اعزام پلیس ادغام کنیم اما این کار به‌راحتی توسط نصب یک سیستم دیگر و ادغام نکردن آن با یک دوربین دیگر در واقعیت انجام خواهد شد.»
p55

سیستم‌های نقشه‌برداری

علاوه بر موارد ذکرشده، توانایی مشاهده دقیق محل قرارگیری دوربین و هماهنگی با سیستم اعزام به آن نقطه انگیزه اصلی برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های نظارت شهری با نرم‌افزارهای نقشه‌برداری است:
«GIS/GPS- نقشه‌های شخصی‌سازی‌شده برای هر شهر مثلاً نزدیک‌ترین نقاط مهم و برجسته شهر، حوزه‌های قضایی و غیره و همچنین ردیابی وسایل نقلیه گشت زنی و یکپارچه‌سازی آن‌ها با سامانه کمک اضطراری: 100 (مانند 110 در ایران) و GIS برای شناسایی نزدیک‌ترین گشت، بیمارستان و امثال آن…»
«در بوستون مرکز Vid با پلیس ادغام‌شده است. معمولاً یکپارچه‌سازی با سیستم‌های ردیابی تیراندازی صورت می‌گیرد.»
«عملیات یکپارچه‌سازی معمولاً ضعیف است خیلی خوب برنامه‌ریزی نمی‌شوند؛ اما ما در حال کار کردن بر روی آن‌ها هستیم!»
«از ما خواسته‌اند که سیستم نظارت شهری را با سیستم تشخیص منطقه جغرافیایی ادغام کنیم تا در خدمت سیستم‌های گشت زنی قرار بگیرد.»
«نگاشت GPS از محل قرارگیری دوربین در نرم‌افزار VMS نیز امر رایجی است و به افسران کمک می‌کند تا بتوانند مکان دوربین‌ها را ردیابی کنند»
LPR/ALPR

در آخر همان‌طور که در بخش تجزیه‌وتحلیل تصویری به آن اشاره شد پلتفرم‌های پلاک‌خوان ‌یکی دیگر از عناصر رایج در سیستم‌های نظارت تصویری شهری هستند:
«تشخیص پلاک. شمارش افراد مبتنی بر سیگنال‌های وای فای یا بلوتوث البته استفاده از این سیستم هنوز بسیار محدود است زیرا این دوربین‌های به‌اصطلاح هوشمند معمولاً در شهرها یا موقعیت‌هایی که جمعیت زیاد است درست‌کار نمی‌کنند.»
«برای آن دسته از مشتریان ما که مجری قانون هستند اجرای ALRP ثابت ابزاری حیاتی است و تنها و مهم‌ترین ابزار یکپارچه‌سازی است.»
«ادغام سیستم نظارتی با پلاک خوان خودکار رایج‌ترین یکپارچه‌سازی است که ما در حین نصب سیستم‌ها انجام می‌دهیم. این واحدهای ALPR در سرتاسر شهر قرارگرفته و «فهرستی» از اعلان‌های مربوط به وسایل نقلیه موردنظر را فراهم می‌کنند. این اعلان‌ها و اخطارها در درجه اول به پلیس کمک می‌کند تا این وسایل نقلیه را به‌صورت مجزا تحت نظر بگیرد و برای کمک به حل جرائم در آن منطقه اطلاعات کاملی را تهیه و ارائه کنند.»
«بیشتر از همه ادغام و یکپارچه‌سازی با سیستم‌های پلاک خوان، مراجع ذی‌صلاح اعزام نیرو، نقشه‌برداری و نگاشت GIS از رویداد و حوادث صورت می‌گیرد.»
«در مکان‌های مشخصی که بودجه آن‌ها اجازه می‌دهد سیستم‌ها با ANPR ادغام شدند.»

سیستم‌های تشخیص تیراندازی

«ما مخصوصاً دوربین‌های PTZ نصب‌کرده‌ایم تا آن‌ها را با سیستم ردیابی تیراندازی ShotSpotter ادغام کنیم. مرکز اعزام نیرو به این دوربین‌ها دسترسی داشته و می‌تواند به تصاویر آن‌ها نظارت کند و اگر افسران اتصال اینترنتی خوبی بر روی موبایل خود داشته باشند، قادر خواهند بود تا این تصاویر را در وسایل نقلیه خود ببینند»
«تنها ادغامی که تاکنون در سیستم‌های ما صورت گرفته سیستم ردیابی تیراندازی ShotSpotter که در بهترین حالت متوسط است.»
«اخطارهای تیراندازی یکی از سیستم‌هایی است که شهرداری تقاضای ادغام و یکپارچه‌سازی آن را داشته است.»
«ردیاب صوتی برای شلیک و تیراندازی.»

موارد غیرعادی دیگر

ورای مواردی که تا اینجا گفته شد، نظرات زیادی هم وجود دارد که با اشاره به هزینه‌بر بودن این موضوع توصیه کرده‌اند که سیستم‌ها به‌صورت جداگانه اجرا و نگهداری شوند:
«نمی‌خواهم بگویم که ادغام و یکپارچه‌سازی اصلاً رایج نیست اما تا جایی که من دیده‌ام از سیستم‌هایی که ادغام‌شده‌اند استفاده چندانی نشده است. (کنترل دسترسی و نفوذ)»
«فرآیند یکپارچه‌سازی خیلی به‌ندرت انجام می‌شود. سیستم‌های CCTV معمولاً در اتاق‌های کنترل که چندین وظیفه را بر عهده‌دارند همراه با سیستم‌های ارسال پیام رادیویی که برای اعزام نیرو استفاده می‌شود، ادغام می‌شوند؛ اما معمولاً این‌ها سیستمی جداگانه هستند.»
«نمی‌خواهم بگویم که ادغام و یکپارچه‌سازی اصلاً رایج نیست اما تا جایی که من دیده‌ام از سیستم‌هایی که ادغام‌شده‌اند استفاده چندانی نشده است. (کنترل دسترسی و نفوذ). در مکان‌های خاصی که بودجه آن‌ها اجازه می‌داده است سیستم‌های نظارتی با ANPR یکی شد‌ه‌اند»
«ادغام و یکپارچه‌سازی خیلی زیاد انجام نمی‌شود. تابه‌حال فقط سیستم‌های نظارتی را با VMSها ادغام کرده‌ایم تا دوربین‌هایی که بقیه نصب‌کرده‌اند را پیدا کنیم.»
«من به‌جز یکپارچه‌سازی سیستم‌های نظارت شهری با سیستم‌های پلیس یکپارچه‌سازی دیگری انجام نداده‌ام»
فیبر نوری

اهداف سیستم

سؤال: هدف اصلی یا کاربرد سیستم‌های نظارت تصویری شهری چیست؟

پاسخ: نظارت دقیق و کاهش جرائم از اهداف اولیه این سیستم‌ها ذکرشده است، هرچند ثبت تصویری حوادث و نظارت کلی بر ترافیک و عبور و مرور نیز از دیگر موارد رایج دیگری بوده که در پاسخ‌ها به آن اشاره‌شده است.

پیشگیری / جلوگیری از جرم

هدف اصلی و مشخص سیستم‌های نظارت تصویری شهری افزایش امنیت عمومی به شکلی مؤثر در برابر مجموعه‌ رویدادهایی است که نیروهای محدود مجری قانون قادر به دیدن آن‌ها نیستند:
«هدف اصلی امنیت شهر و کاهش اعمال غیرقانونی است.»
«دوربین‌ها باعث می‌شوند تا مجرمین فعالیت‌های غیرقانونی خود را در جای دیگری انجام دهند.»
«بازداری از جرم و جنایت و جمع‌آوری شواهد و مدارک برای جرائم احتمالی از اهداف اصلی استفاده از سیستم‌های نظارتی هستند. برخی از دوربین‌ها چندمنظوره هستند مانند دوربین‌های نظارت بر ترافیک که برای بازدارندگی از جرم و جنایت و تخلیه غیرقانونی زباله و مانند آن نیز استفاده می‌شوند.»
«ممانعت و کاهش جرم و جنایت و جمع‌آوری مدرک برای مواردی که پیش می‌آیند از اهداف اصلی سیستم‌های نظارتی هستند.»
«هدف از این سیستم‌ها ارتقای امنیت عمومی جامعه است.»
«امنیت عمومی (جرم و جنایت، خریدوفروش مواد مخدر، اختلال عمومی)»
«هدف از آن بهبود بخشیدن به سطح امنیت عمومی شهر می‌باشد»
«هدف از آن تا حد زیادی ممانعت از وقوع جرم و جنایت می‌باشد.»

جمع‌آوری شواهد و مدارک

با وجود اینکه در بسیاری از موارد هدف از سیستم‌های نظارت تصویری شهری کاهش جرم و جنایت بوده‌اما در عمل این سیستم‌ها بی‌فایده بودند ویدیوهای به‌دست‌آمده فقط به روش اصلی جمع‌آوری مدرک در مورد جرم و جنایت صورت گرفته و اینکه کدام طرف مقصر بوده، تبدیل شدند:
«در ابتدا برای ممانعت از وقوع جرم و سپس برای جمع‌آوری شواهد و مدارک بعد از حادثه از این سیستم‌ها استفاده می‌شود.»
«ALPR ویدیوهای ضبط‌شده در کمک کردن به حل مسائل بعد از وقوع جرم و جنایت بی‌فایده بودند»
«این سیستم‌ها اغلب برای تحقیق و تفحص بعد از وقوع حادثه به کار می‌روند یعنی برای جمع‌آوری مدارک لازم»
«در درجه اول هدف از نصب این سیستم‌های نظارت فیلم گرفتن از مواردی است که نقض قانون صورت گرفته و یا اعمال خشونت‌آمیز انجام می‌شود.»
«تابع ALPR برای حل و مدریت پرونده‌های جاری بسیار مفید هستند درحالی‌که در بعضی موارد ویدیوهای زنده برای توقفی و تعقیب قانونی مواردی که توسط سیستم شاهد آن بوده‌ام بسیار حیاتی است.»
«در صورت لزوم مدارک خام فراهم می‌کند. به مجریان قانون اجازه می‌دهد تا بر این مناطق نظارت کنند.»
«در صورت لزوم برای ممانعت از وقوع جرم و جنایت و گردآوری مدارک»
«متأسفانه این سیستم عمدتاً به‌عنوان سیستمی برای نظارت بر ترافیک استفاده می‌شود و ابزاری قانونی برای حل کردن حوادث است. تاکنون ابزار قانونی کاملاً موفقی بوده است اما توانایی‌های حقیقی این سیستم هنوز آشکارنشده است.»

نظارت بر ترافیک و عبور و مرور

در بسیاری موارد، هدف اصلی استفاده از سیستم نظارت تصویری شهری اجرای قانون نیست. بلکه نظارت بر فعالیت خودرو است. در بسیاری از پاسخ‌ها این مورد را ذکر کرده‌اند که آگاهی کلی از وضعیت ترافیک مهم‌ترین عامل به شمار می‌رود:
«نظارت بر اجرای قوانین ترافیکی (مانند خطوط اتوبوس، متوسط سرعت، پارک کردن و مانند آن)»
«تحت نظر گرفتن راه‌ها و جاده‌ها برای نظارت بر جریان ترافیک»
«دستگیری عواملی که قوانین ترافیکی را نقض می‌کنند»
«کنترل ترافیک، واکنش به موارد اضطراری»
«نظارت بر ترافیک در مناطق حادثه‌خیز و نواحی که جرم و جنایت در آنجا زیاد انجام می‌شود و برای نظارت بر فعالیت‌های غیرعادی در قسمت‌های پررفت‌وآمد از اهداف اولیه و اصلی این سیستم‌ها هستند»
«ارائه اطلاعات ترافیکی به رسانه‌های مرتبط و تهیه اطلاعات در مورد دستگاه‌های ترافیکی که به دپارتمان ترافیک سیگنال می‌فرستند.»
«شهرهای بسیاری برای مدیریت ترافیک سیستم‌های نظارت تصویری شهری جداگانه‌ای دارند.»

تقویت‌کننده نیروی پلیس

در نهایت باید بگوییم که در برخی پاسخ‌ها به نکته‌ای کلیدی در مورد نظارت اشاره‌شده و آن کمک به گسترش منابع محدود به‌وسیله اختصاص مؤثر افسران و ارتقا زمان واکنش با داشتن سیستم نظارتی است:
«این سیستم‌های نظارت تصویری شهری به پلیس اجازه می‌دهد تا بر نواحی بیشتری را به‌وسیله نیروی انسانی کمتری نظارت کنند.»
«سیستم‌های نظارت شهری موجب همکاری بهتر میان ایستگاه نظارت مرکزی که تقریباً بر همه‌چیز نظارت دارد و افسران پلیسی که در شهر هستند می‌شود»
«مطمئناً این سیستم‌ها تقویت‌کننده نیروهای مجری قانون هستند.»
«این سیستم‌ها باعث می‌شود تا نظارت کامل بر شهر صورت گرفته و نظارت قابل‌اجرا و هوشمند بر آنچه اتفاق میفتند فراهم می‌کند.»

مهم‌ترین کاربران سیستم‌های نظارت تصویری شهری

سؤال: چه کسانی از سیستم‌های نظارت تصویری شهری استفاده می‌کنند؟ آیا کارکنانی هستند که به نظارت به این دوربین‌های نظارت اختصاص داده شوند؟ چرا؟

پاسخ: جای تعجب ندارد که دپارتمان‌های پلیس بزرگ‌ترین و رایج‌ترین کاربران سیستم‌های نظارت شهری هستند. بااین‌حال، عوامل شهری کوچک‌تر و کم نفوذتر نیز از دیگر کاربران این سیستم هستند که معمولاً بخشی از شهرداری‌های بزرگ‌تر هستند، در این سیستم‌ها معمولاً نظارت زنده به کار گرفته می‌شود. نظارت زنده در شهرها و دوربین‌های خاصی اتفاق میفتد نه در همه شهرها و ضمناً تمام دوربین‌هایی نیز این قابلیت را ندارند:

پلیس / اولین ارگان مسئول

مشخصاً مجریان قانون اگر یکی از سهامداران بزرگ سیستم‌های نظارتی نباشند در بیشتر آن‌ها کاربران اصلی آن‌ها هستند:
«پلیس از این سیستم استفاده می‌کند. افسران پلیسی هستند که به‌منظور مبارزه با جرم و جنایت به‌صورت اختصاصی از این سیستم‌های استفاده می‌کنند.»
«دپارتمان پلیس از این سیستم استفاده می‌کند. کارکنانی وجود دارند که منحصراً و به‌صورت شبانه‌روزی هفت روز هفته با این دوربین‌ها کارکرده و کار نظارت را انجام می‌دهند.»
«پلیس از این سیستم استفاده می‌کند. آن‌ها کارمندانی را به این سیستم‌ها اختصاص داده‌اند تا گزارش و مدرک جمع کنند»
«نیروهای پلیس با کارکنان ویژه»
«پلیس بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این سیستم است. در برخی سیستم‌ها نظارت صورت می‌گیرد و برخی این‌طوری نیستند.»
«دپارتمان پلیس و معمولاً کارکنان آموزش‌دیده‌ای با آن کار می‌کنند.»
«معمولاً در مرکز فوریت‌های پلیس 911 ویدیو وال نصب می‌کنیم و دپارتمان پلیس وظیفه کار کردن با آن را بر عهده می‌گیرد. بازرسان در تحقیقات جنایی اجازه دسترسی به این سیستم و جستجو در آن را دارند. معمولاً این‌طور نیست که کارمندی را به‌طور ویژه برای کار کردن به سیستم دوربین‌ها اختصاص دهند، مگر در شهرهای خیلی بزرگ.»
نظارت شهری

فرمانداری و شهرداری

یکی از بزرگ‌ترین کاربران سیستم‌های نظارت تصویری شهری افسران غیر وظیفه یا شهری هستند. درحالی‌که ارگان‌های مختلفی می‌توانند از سیستم‌های نظارت تصویری شهری استفاده کنند، این سیستم‌ها مانند منبعی عمومی هستند که چندین عضو سازمان مختلف می‌توانند در صورت نیاز از آن بهره ببرند:
«در شهرها از سیستم‌های اعزام نیرو استفاده می‌شود. در بعضی جاها دروازه‌های ورودی و خروجی و نواحی گر ترافیک همیشه روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شوند و تحت نظارت هستند اما به‌ندرت به‌عنوان تجهیزاتی استفاده می‌شود که از سوی پایگاه فرماندهی بر آن‌ها نظارت می‌شود.»
«گروهی که مسئول امنیت شهری است (و نه ژاندارمری) برای پشتیبانی از سایر نهادها، به‌صورت زنده بر این مانیتورها نظارت می‌کند.»
«در شهرداری یا فرمانداری شهرهای بزرگ چندین کارمند را برای کار با این سیستم‌های ویدیویی استخدام می‌کنند و آن‌ها به‌طور اختصاصی بر این سیستم‌ها نظارت می‌کنند اما در شهرهای کوچک هیچ کارمندی را برای کار کردن با این سیستم‌های نظارتی اختصاص نمی‌دهند. تنها در رویدادهای خاص این اتفاق میافتد.»
«معمولاً در فرمانداری بله این اتفاق میافتد آن‌ها کارمندانی را برای نظرات بر این سیستم‌ها اختصاص می‌دهند. آن‌ها حقوق می‌گیرند تا این کار را انجام دهند.»
«80 درصد آن‌ها کارمندان عمومی هستند که به نظارت بر این سیستم‌ها اختصاص داده‌شده‌اند. 20 درصد از آن‌ها از نیروهای پلیس هستند. مناطقی که در حال استخدام افراد بیشتر برای کار کردن با این سیستم‌ها هستند هدف از این کار کاهش هزینه‌های ثابت مرتبط با این کارکنان است.»
«فرمانداری کل و محلی. به دلیل محرمانه بودن اطلاعات این سیستم‌ها، کارمندانی برای کار با آن‌ها اختصاص داده می‌شوند.»
«مراکز اعزام نیروی شهری. در بعضی جاها مناطقی مانند ورودی‌ها و خروجی‌های اصلی و مناطق پرترافیک دائما تحت نظر هستند و تصاویر آن‌ها بر روی نمایشگرها نشان داده می‌شود اما این تصاویر به‌ندرت از سوی مرکز فرماندهی بر آن‌ها نظارت می‌شود.»

نظارت زنده و آنلاین

علیرغم هزینه بالای استخدام اپراتورهای ماهر و آموزش‌دیده، در بیشتر شهرها از نظارت زنده استفاده می‌شود. پوشش دهی آن‌ها همیشه هم تمام‌وقت نیست، اما در بسیاری از پاسخ‌ها این موضوع ذکرشده است که وجود کارمندانی برای نظارت بر این سیستم‌های نظارت تصویری شهری از اولویت‌ها و عوامل مؤثر بر آن‌ها می‌باشد:
«این موضوع به شهری که این سیستم‌ها در آن نصب می‌شوند بستگی دارد، بیشتر سازمان‌ها از سیستم‌های واکنشی استفاده می‌کنند. بااین‌حال سازمان‌های دیگر اتاق‌های کنترلی را به این سیستم‌ها اختصاص می‌دهند که به‌صورت شبانه‌روزی در هفت روز هفته بر این تصاویر نظارت می‌کنند.»
«سازمان‌های مختلف از سیستم نظارت تصویری شهری استفاده می‌کنند و در هیچ‌یک از آن‌ها کسی نیست که به صفحه‌نمایش‌ها خیره شود.»
«هیچ کارمند اختصاصی برای نظارت بر آنچه این دوربین‌ها نشان می‌دهند وجود ندارد.»
«در شهرهای بزرگ، طرز استفاده از این سیستم‌ها به برخی از افراد (و نه حتی پلیس) آموزش داده می‌شود.»
«پلیس و سازمان برنامه‌ریزی شهری از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند اما نظارت بیست‌وچهار ساعت بر روی آن‌ها انجام نمی‌شود.»
«بر بعضی سیستم‌ها نظارت می‌شود و اما بر بیشتر آن‌ها به دلیل بالا بودن هزینه استخدام نیروی انسانی نظارتی صورت نمی‌گیرد.»
«بسیاری از مشتریان ما از پس هزینه‌های استخدام کارمند برای نظارت اختصاصی بر این سیستم‌ها برنمی‌آیند. علاوه بر این، همه ما میدانیم که کسی نمی‌تواند برای مدت‌زمان طولانی به‌خوبی بر صفحه‌نمایش‌های بزرگی که پر از تصویر دوربین‌های مختلف است، نظارت کند.»

بودجه خرید و نگهداری سیستم های نظارت تصویری شهری

سؤال: چه سازمان‌ها یا بخش‌هایی هزینه سیستم‌های نظارت شهری را پرداخت می‌کنند؟ این پول را چطور به دست می‌آورند؟

پاسخ: در بیشتر موارد، این بودجه از محل بودجه‌های نیروهای مجری قانون، کمک‌های مالی ویژه یا اوراق قرضه دولتی یا ترکیبی از هردوی آن‌ها تأمین می‌شود. بااین‌حال مایه تعجب است که در برخی از پاسخ‌ها به این موضوع اشاره‌شده است که این بودجه توسط بخش خصوصی با خیریه‌های جامعه‌محور و کسب‌وکارهایی که به این سیستم‌ها کمک می‌کنند تأمین می‌شود:

بودجه پلیس

«تقریباً در بیشتر موارد سازمان‌های مجری قانون خودشان این سیستم‌ها را تهیه وقتی کامل شد از آن‌ها نگهداری می‌کنند.»
«دپارتمان پلیس، آن‌ها بودجه خود را از وزارت امور داخلی یا دولت مرکزی تأمین می‌کنند.»
«این هزینه از محل بودجه مدرن سازی پلیس وزارت امور داخلی دولت مرکزی تأمین می‌شود»
«معمولاً این بودجه توسط پلیس تأمین می‌شود، مطمئن نیستم که چگونه این بودجه را درخواست می‌کنند اما از طریق شورای شهر انجام می‌شود.»
«وزارت امور داخلی (پلیس) هزینه سیستم را پرداخت می‌کند آن‌ها تأییدیه بودجه را از دفتر مدیریت پروژه می‌گیرند.»
«معمولاً سازمان‌ها مجری قانون. منابع مختلف – وجوه توقیف‌شده، بودجه‌ها و مانند آن.»

کمک‌های دولتی

«بودجه سیستم‌های نظارت شهری ممکن است از منابع مختلفی تهیه شود اما معمولاً از طریق کمک‌های دولتی تأمین می‌شود.»
«تا جایی که ما دیده‌ایم این پول از شهرداری آمده و تأمین می‌شود.»
«دولت ملی یا محلی، بودجه از خزانه دولت تأمین می‌شود.»
«بر اساس تجربه ما این بودجه‌ها از منابع مختلف تأمین می‌شود. غالباً پول حاصل از بازپرداخت بیمه و درآمد ناشی از ضرر و زیان در اتهامات فردی است. در موارد دیگر بودجه فدرال برای تأمین زیرساخت‌ها موجب پیشبرد این پروژه‌ها می‌شود.»
«چندین و چند سال است که منبع اصلی تأمین این بودجه سازمان تأمین امنیت ملی (UASI) است.»

منابع شخصی

«بیشتر این بودجه‌ها از محل کمک‌های شخصی که از سوی کسب‌وکارها و تجارت‌های مختلف پرداخت می‌شود تأمین‌شده‌اند. درصد دقیق آن را نمی‌داند اما گروهی از انجمن تجار محلی بودند که این برنامه را پایه‌ریزی کردند و تأییدیه آن را گرفتند و این برنامه بیشتر از 15 سال است که کار می‌کند و فعال است.»
«شرکت‌های خصوصی. این پول توسط شرکت‌های بزرگ یا افرادی تأمین می‌شوند که می‌خواهند در هنگام پیش آمدن موارد ضروری و خاص به این سیستم‌ها دسترسی داشته باشند. همه شرکت‌ها اجازه دسترسی به این سیستم‌ها را ندارند برای دسترسی به این سیستم‌ها روند انتخابی سختی وجود دارد.»
«تاکنون کسب‌وکارهای محلی و بخش‌های خصوصی زیادی را دیده‌ام که وقتی دولت ایده نصب سیستم‌های نظارت شهری را مطرح کرده است، در هزینه خرید آن مشارکت کرده‌اند.»
«کسب‌وکارهای بزرگ بخشی از هزینه و شهرداری بقیه آن را پرداخت می‌کند. این امور توسط پیمانکاری انجام می‌شود که فعالانه با به‌کارگیری برنامه نویسان و جلب رضایت سازمان‌های دولتی برای پرداخت برای دوربین‌های بیشتر و جذب نیرو در حیطه توسعه سیستم، به دنبال گسترش سیستم‌ها هستند.»
«معمولاً این پول از طریق خیریه، مالیات یا برخی از اشخاص تأمین می‌شود.»

جریمه‌های راهنمایی رانندگی

در برخی از پاسخ‌ها آمده که بودجه سیستمهای نظارت تصویری شهری از محل جمع‌آوری جریمه‌های راهنمایی رانندگی که اغلب مستقیماً توسط سیستم‌ها ویدیویی ضبط‌شده‌اند، تأمین می‌شود:
«سیستم‌های CCTV در مرکز شهر بیشتر و بیشتر استفاده می‌شوند از این سیستم‌ها همچنین برای اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی مورداستفاده قرار می‌گیرد و این کار موجب درآمدزایی از محل جریمه‌ها می‌شود»
«پول موردنیاز برای این سیستم‌ها از محل اجرای پروژه‌های امنیت شهری/ شهرهای هوشمند، جریمه‌های رانندگی و مانند آن تأمین می‌شود.»
«برای تأمین اعتبار و بهبود سیستم‌های نظارت تصویری، از مالیات و جریمه‌های کیفری استفاده می‌شود.»
«بخشی از این بودجه از محل کمک‌هزینه‌ها دریافت می‌شود، اما منابع دیگری مانند مالیات عبور و مرور و جریمه سرعت بیش‌ازحد یا هزینه پارکینگ نیز وجود دارند.»
CCTVsurvei

مشخصات سیستم های نظارت تصویری شهری توسط چه افرادی نوشته می‌شود؟

سؤال: چه افرادی مسئول نوشتن مشخصات سیستم‌های نظارت تصویری شهری هستند؟ آیا این کار منجر به کسب نتایج مطلوبی می‌شود؟ چرا؟

پاسخ: تقریباهمیشه پیش‌بینی می‌شود که مشکلات طراحی ضعیف وجود خواهد داشت و بسیاری از شهرها سعی می‌کنند با به‌کارگیری مشاوران امنیتی مجرب بتوانند طراحی‌های بد را اصلاح کنند. بااین‌حال، به دلیل مهارت‌های بی‌ربط و درگیری آن‌ها در مسائل مختلف این کار همیشه هم رسیدن به نتیجه‌ای خوب را تضمین نمی‌کند.
به‌طورکلی نتایج بد وقتی پیش می‌آیند که مشاوران امنیتی از مشخصات کلیشه‌ای یا تاریخ مصرف گذشته استفاده می‌کنند، یا وقتی‌که سازندگان این سیستم‌ها برای نوشتن مشخصات آن‌ها بیش‌ازحد آزادی عمل دارند، یا وقتی‌که بی‌تجربگی باعث می‌شود تا به‌جای آنکه مشخصات سیستم را به‌صورت عملی و کاربردی ترجمه کنند بیش‌ازحد بر روی مشخصات نوشته‌شده بر روی کاغذ متمرکز می‌شوند.

اغلب از مشاوران کمک گرفته می‌شود

مجدداً باید به این نکته اشاره‌کنیم که وقتی پروژه‌ها میلیون‌ها دلار ارزش دارد اغلب به مشاوران امنیتی واگذار می‌شود. به‌طورکلی نتیجه نهایی کاملاً به این موضوع بستگی دارد که آیا مشاور انتخاب‌شده منبع خوبی است یا نه:
«مشخصات سیستم‌های مربوط به نظارت تصویری شهری معمولاً توسط مشاوران نوشته می‌شود. برنامه‌ریزی کلی این پروژه‌ها معمولاً توسط سهامداران تکمیل‌شده و سپس به مشاور منتقل می‌شود. در بسیاری از موارد، مشخصات حاصل از کیفیت بالایی برخوردار نیستند زیرا نتایج نهایی که ترسیم می‌کنند به درجه مطلوبی نمی‌رسد. ممکن است این موضوع به این دلیل باشد که مشاور در جریان مدارهای بسته تلویزیونی، به‌ویژه سیستم‌های مبتنی بر IP و فناوری‌های مرتبط باآنکه با شبکه‌های مدرن امروزی تداخل دارند، نباشد یا در مورد آن‌ها دانش کافی نداشته باشد.»
«این مشخصات همیشه توسط مشاوری نوشته می‌شود که برای مقامات پلیس یا دولت محلی کار می‌کند.»
«مشخصات سیستم‌های نظارت تصویری شهری معمولاً توسط مشاوران نوشته می‌شود. در اغلب موارد، مشاوران متوجه نیازهای پروژه می‌شوند و با توجه به فناوری‌های موجود، سیستم را طراحی می‌کنند. آن‌ها بیشتر مایل هستند که در مورد نگرانی‌ها و موانع عملیاتی که در برابر مشخصات نوشته‌شده قرار می‌گیرند، آگاه شوند.»
«مشخصاتی که برای سیستم‌های نظارت شهری در نظر گرفته می‌شود اغلب توسط مشاوران امنیتی نوشته می‌شوند. مشاورانی که می‌دانند چگونه با خطرات احتمالی مقابله کنند و به کارشناسان باتجربه اجازه می‌دهند تا فناوری لازم را پیشنهاد دهند، مشخصات بهتری خواهند نوشت.»
«این مشخصات در ابتدا توسط کنسرسیوم شرکت‌های مشخص‌کننده نوشته و پیش از بازی‌های المپیک ثبت‌شده بود. متأسفانه همان مشخصات هنوز فعال است و هر توسعه‌ای که در سیستم صورت گرفته بر مبنای آن بوده است.»

نتایج بد

با این‌حال مشخصاً داشتن سیستم نظارت تصویری شهری بد همیشه هم به دلیل بی‌تجربگی یا اهمال مشاور نیست. درواقع، در بسیاری از پاسخ‌ها به این موضوع اشاره‌شده است که غلط بودن راه‌حل‌های ارائه‌شده توسط تولیدکننده، ارزیابی ناقص و ناتمام میزان خطرات و ریسک موجود یا متأسفانه طراحان ضعیف دلیل اصلی آن هستند:
«در ابتدا پیش‌نویس اولیه از طرف یکی از پیمانکاران موجود به دست ما می‌رسد. مشاوران بخشی را برای ثبت مشخصات موردنظر اضافه می‌کنند. کیفیت ضعیف است زیرا هیچ ارزیابی از میزان ریسک و خطر موجود انجام نشده است.»
«این مشخصات بیشتر توسط آژانس‌های مناقصه نوشته‌شده‌اند که اکثر آن‌ها تجربه لازم را ندارند. آن‌ها اکثراً چیزی را از مناقصه a و مناقصه b انتخاب می‌کنند و همه آن‌ها را باهم در یک مناقصه جدید به نام C ترکیب و مخلوط می‌کنند که بیشتر منجر به مشخصاتی نامفهوم می‌شود.»
«تمرکز بیش‌ازحد بر مشخصات کاغذی مانند تعداد مگا پیکسل از مواردی است که برای داشتن سیستمی باکیفیت تصویری بالا مشکل‌ساز است.»
«بعضی از مشخصات خوب هستند اما اغلب آن‌ها تحت تأثیر سازندگان مشخصی هستند که روابط خوبی با مشاوران دارند.»
«شرکت‌های مهندسی. هرچند معمولاً کاملاً به‌روز نیستند. کارشناسان باید بررسی کاملی از میزان قدرت، دید، امنیت سایت و غیره را انجام دهند کاری که معمولاً شرکت مهندسی انجام نمی‌دهد»
«مشخصاتی که «مشاوران امنیتی» آن را تهیه‌کرده و ارائه داده‌اند یا ازلحاظ فنی مشکل‌دارند و یا به طرز نامناسبی از مارک تجاری پیش فرضی ارائه‌شده است. مشاوران A&E را فراموش کنید. آیا مشاوران امنیتی و بنگاه‌های A&E می‌توانند مورد باارزشی را به این سیستم اضافه کنند، بله؛ اما فقط درزمینه های خاص برای اطمینان از اینکه سؤالات مناسب پرسیده و پاسخ داده می‌شود، نه اینکه راه‌حل را منحصراً طراحی کنند»

نتایج خوب

برخلاف آنچه در قسمت قبل ذکر شد، چه مواردی باعث می‌شود تا مشخصات خوبی برای سیستم نظارت تصویری شهری نوشته شود؟ در چندین پاسخ این موضوع ذکرشده بود که عملکرد سیستمی خوب است که معمولاً مشخصات میان‌رشته‌ای را در نظر گرفته و به‌خوبی مدیریت‌شده باشد و حداقل یک کارشناس فناوری داخلی در آن حضورداشته باشد که بتواند به در صورت نبود رهبر به پیشرفت روند کمک کرده و اهداف صحیح را منتقل کند:
«در خانه دولت. سیستم نظارت تصویری شهری خوب کار می‌کند اگر مشاور و نصاب مربوط به آن تجربه فنی داشته باشد در غیر این صورت می‌تواند توسط فروشنده‌ای که خوب و بد را نمی‌داند هدایت شود.»
«پلیس این مشخصات را می‌نویسد و سپس به مشاوری بی‌طرف که شخص سوم محسوب می‌شود، پول می‌دهد تا آن را اصلاح‌کرده و به‌صورت منطقی دربیاورد. این روش بسیار مؤثر است.»
«شخصی که مشخصات سیستم را می‌نویسد باید تکنولوژی گه می‌خرند را به‌خوبی بفهمد و چگونگی کارکرد آن را بداند.»
«مواردی که توسط کمیته‌ای (متشکل از بخش‌های فناوری اطلاعات، پلیس و خدمات) نوشته‌شده‌اند متفکرترین و جامع‌ترین هستند»
«بهترین سیستم‌ها توسط دپارتمان پلیس با همکاری کارشناسان باتجربه سیستم که پیش از آن تجربه طراحی و اجرای سیستم‌های نظارتی ویدیویی شهری را داشته‌اند، طراحی می‌شود.»
برند هایک ویژن

در سیستمهای نظارت تصویری شهری چه قسمتهای باید بیشترین ارتقا را داشته باشند

سؤال: چگونه سیستم‌های نظارت شهری را ارتقا می‌دهید؟

پاسخ: شهرهای مختلف به‌طور جداگانه‌ای می‌خواهند تجزیه‌وتحلیل‌های ویدیویی داشته باشند که درست‌کار کند. این واضح‌ترین پاسخی است که به این سؤال داده‌شده است. بااین‌حال، در چندین پاسخ به این موضوع اشاره‌شده است که بهبود کیفیت ویژگی‌های دوربین‌ها، شبکه و سخت‌افزارهای ضبط ویدیو بهترین روش برای بهبود و ارتقای سیستم است.

تجزیه‌وتحلیل‌های ویدیویی که کار می‌کند

«امروزه تقاضای تجزیه‌وتحلیل ویدیویی هرروز بیشتر و بیشتر می‌شود اما انتظارات آن‌ها بیش‌ازاندازه بالا است و تجزیه‌وتحلیل‌هایی که در حال حاضر وجود دارد از عهده آن‌ها برنمی‌آید.»
«باوجود الگوریتم‌های مؤثر تشخیص چهره، می‌توانیم با کشف حضور مظنونین و جنایتکاران شگفتی خلق کنیم.»
«ما می‌خواهیم با افزودن امکان تجزیه‌وتحلیل ویدیویی این سیستم را ارتقا دهیم.»
«سیستم‌های نظارت تصویری شهری با افزودن تجزیه‌وتحلیل ویدیویی جدید ارتقا پیدا می‌کنند.»
«برای کمک به فرآیند نظارت از تجزیه‌وتحلیل Analytics استفاده کنید»

سخت‌افزارهای بهتر یا ارتقا داده‌شده

همه منتظر نمی‌مانند تا نتایج تجزیه‌وتحلیل به دست آن‌ها برسد. در حقیقت، در چندین پاسخ به این موضوع اشاره‌شده که ارتقا مستقیم اجزای موجود در سیستم نظارتی شهری می‌تواند مزیتی بزرگ برای آن باشد.
«استانداردسازی پلتفرم و دوربین‌ها»
«دوربین‌های بهتر و تصاویر باکیفیت‌تر چیزی است که ما به آن‌ها نیاز داریم.»
«باید برای پشتیبانی از چندکاره شدن سیستم نظارت تصویری شهری باید زیرساخت‌های شبکه را ارتقا دهیم.»
«نصب کامل این سیستم بسیار زمان‌بر است طوری که وقتی درنهایت سیستم کامل نص شد اولین دوربین‌هایی که نصب‌شده‌اند منسوخ و از رده خارج‌شده‌اند.»
«می‌توانیم دوربین‌های MP را جایگزین PTZ کرده و هزینه‌ها را کاهش دهیم.»
«اگر مقامات شهری مسئول خرید این سیستم‌ها به‌جای اینکه در ابتدای کار از تجهیزات بی‌کیفیت و آشغال استفاده کنند. سپس از ناکارآمدی آن درس بگیرند، از ابتدا تصمیم بگیرند که از تجهیزات خوبی استفاده کنند، نتایج نهایی بسیار بهتر خواهد بود.»
«اگر درجایی کابل‌های فیبر نوری وجود داشتند همیشه از آن‌ها و دستگاه‌هایی که ترافیک داده را از تیر چراغ‌برق به قسمت ثبت و مشاهده تونل و منتقل می‌کنند، استفاده کنید»
«باید زیرساخت‌های شبکه را ارتقا دهیم تا سیستم قابلیت چندکاره شدن را داشته باشد.»
«من پهنای باند میان سرورها و ساختمان‌ها را افزایش‌خواهم داد، در حال حاضر ریکاوری فیلم دوربین مدار بسته بسیار زمان‌بر است.»
«یک سیستم کامل با فیبر نوری، شبکه مِش (Mesh)، سیستم‌های انتقال 4G تکمیل می‌شود.»
«معماری شبکه‌ها می‌توانند با استفاده از گره‌های فیبر نوری بیشتر ارتقا پیدا کنند.»
«داشتن آمادگی بهتر و بیشتر برای معماری شبکه»

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net