• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
سرور رک مونت چیست & رکمونت چه ویژگی هایی دارد؟

رک مونت سرور به عنوان سرورهای قفسه ای نیز شناخته می شود و مزایای قابل توجهی در این فضا به همراه دارد. از جمله مهمترین مزایای آن ها می توان به سیستم خنک کننده رک مونت ها اشاره کرد. همچنین استفاده از آن ها به سهولت در نگهداری و عیب یابی سیستم می انجامد. این رک مونت ها در مدل های مختلفی در بازار مشاهده شده و خرید و فروش می شوند. به جز سرورهای رک مونت، مدل های دیگری از سرور نیز برای استفاده در کیس به کار می روند. در این میان می توان به سرورهای ایستاده، تیغه ای، ریز سرورها و... اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این گزارش در رابطه با رک مونت سرور مشهور و محبوب کاربران اطلاعاتی ارائه می دهیم.

سرورها یکی از ملزومات اصلی رک‌ ها هستند که به اشکال مختلفی در بازار وجود دارند و هر یک طراحی ظاهری خاص خود را دارند. به‌طور مثال، شما می‌توانید از سرورهای ایستاده، تیغه‌ای، ریزسرورها یا رک مونت ها استفاده کنید، زیرا هر یک از آن‌ها کاربردها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. حتی این امکان وجود دارد تا کیسی عادی درون رک قرار دهید و به عنوان سرور از آن استفاده کنید که البته هیچ‌گونه توجیه منطقی برای این انتخاب وجود ندارد.

در زمان خرید سرورها باید به دو نکته مهم دقت کنید، اول آن‌که چه تعداد کلاینت در شبکه قرار دارند، چه تعداد محاوره و درخواست برای شبکه ارسال می‌شوند و در نهایت از چه نوع رکی در اتاق سرور استفاده می‌کنید. در این مقاله قصد داریم به شکل اجمالی به معرفی سرورهای رک مونت بپردازیم.

سرور رک مونت یا Rackmount server چیست؟

در صورتی که در سازمان یا شرکت های بزرگ به سرورهای قدرتمندتری نیاز باشد، از رکمونت ها استفاده می کنند. این سیستم توان بالایی داشته و برای استفاده های بهینه ای ساخته شده است. این سرورها به صورت طبقه طبقه در محفظه های مخصوص قرار گرفته و به سادگی در محل مورد نظر پیچ می شوند.

حفظ پایداری کلی شبکه از مهمترین مزایای استفاده از سیستم رک مونت به شمار می رود. با استفاده از آن ها در صورت بروز هر ایراد و مشکل فنی در ساختار شبکه نیازی به غیر فعال کردن واحدهای مربوطه نیست. همچنین برای بازبینی و تعمیرات بخشی از سیستم نیازی به توقف کل فعالیت ها وجود ندارد. در این زمینه تنها سرور را از رک جداسازی کرده و فرایند بازبینی آن را انجام می دهند.

رک مونت سرور که گاهی اوقات به آن سرور رک یا سرور قفسه‌ای نیز گفته می‌شود، مناسب برای سازمان‌هایی است که نیازمند سرورهای قدرتمندی هستند که فضای کمتری اشغال کند. رک‌ مونت‌ ها، کامپیوترهای سرور با توان بالا هستند که به شکل بهینه طراحی شده‌اند و طبقه به طبقه در محفظه مخصوص رک قرار گرفته و به آن پیچ می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین مزیت های به کارگیری رک مونت سرور ها در شبکه، حفظ پایداری است. اگر سروری به بازبینی یا تعمیر نیاز داشته باشد، ضرورتی ندارد فعالیت کل شبکه متوقف شده یا دسترسی به سرویس‌ها غیرفعال شود، کافی است سرور از رک جدا شده و بررسی شود.

مزایای رک مونت سرور

این سرورها در مقایسه با نمونه‌های دیگر همچون سرورهای تیغه‌ای یا ایستاده یک مزیت بزرگ دارند که حالت فشرده‌ای دارند و متشکل از چند سرور است، اما در مقابل عیب بزرگی نیز دارند. خنک سازی سرورهای رک مونتی که درون رک‌ها قرار می‌گیرد مستلزم به‌کارگیری فناوری‌های پیچیده و گران‌قیمت است. در این سرورها تراکم بالا باعث می‌شود تا سرورها به سرعت داغ شوند، به ویژه آن‌که درون رک قرار می‌گیرند. رک مونت سرور ها ممکن است از پردازنده خانواده Intel® Xeon® Scalable استفاده کنند که توان پردازشی زیادی دارد، از هسته‌های پردازشی بیشتری پشتیبانی می‌کند و قادر است حداکثر از 3 ترابایت حافظه اصلی پشتیبانی کند. طبیعی است چنین پردازنده‌ای به یک مکانیزم خنک‌سازی قدرتمند نیاز دارد.

حاصل تصور کنید دست‌کم بیش از ده پردازنده این خانواده در سرورها و درون رک‌ها قرار بگیرند. طبیعی است که مکانیزم‌های استاندارد خنک‌سازی جواب‌گوی دفع حرارات نیستند. گسترش‌پذیری یکی از ویژگی های خوب سرور رکمونت است، به عبارت دیگر، سازمان‌ها می‌توانند بر مبنای حجم کاری تعداد و ظرفیت سرورها و تجهیزات درون رک را تغییر دهند، جالب آن‌که این مدل سرورها معماری گسترش‌پذیر دارند و اجازه می‌دهند مصرف‌کننده بر حسب نیاز ظرفیت حافظه اصلی را افزایش دهد. در بحث کابل‌ کشی شبکه ساخت‌یافته، سرور رک مونت گزینه ایده‌آلی هستند (البته ریزسرورها نیز چنین ویژگی را دارند)، هرچند سرورها به کابل‌های شبکه، برق و کابل‌های مجزای خاص خود نیاز دارند.

سرور رک مونت

البته پچ‌پنل‌ها و سایر تجهیزات درون رک می‌توانند این مشکل را به خوبی حل کنند و حتی زمانی که قرار است بیش از 30 سرور رک‌مونت درون رک قرار بگیرند، بازهم تعداد زیاد کابل‌ها مشکل جدی به وجود نیاورد.

معایب سرور رک مونت

همان‌گونه که اشاره شد رک مونت سرورها نسبت به نمونه‌های دیگر مزایای خاص خود را دارند که تراکم بالا، استفاده بهینه از مکان، توان عملیاتی بیشتر نسبت به سرورهای ایستاده، تعمیر و نگه‌داری ساده‌تر سرورها و کابل کشی ساخت یافته و تمیز از ویژگی‌های مهم رک مونت سرور هستند.

با این حال، سرورهای فوق معایبی نیز دارند که از آن جمله می‌توان به تعدد تجهیزات خنک سازی اشاره کرد. با توجه به متراکم بودن و تعداد زیاد سرورها به تجهیزات خنک‌کننده مخصوص سرور و رک نیاز است. حال اگر این سرورها درون یک رک با ارتفاع زیاد قرار بگیرند که هوای داغ بیشتری در رک محبوس می‌شود به تجیهزات خنک‌سازی پیشرفته‌ای نیاز است و نمی‌توان از فن‌های ساده انتظار داشت دمای اتاق سرورها را کاهش دهند. در نتیجه خنک‌سازی آن‌ها به یک طراحی دقیق و در بیشتر موارد به‌کارگیری دو یا سه فناوری خنک‌سازی نیاز است. رک مونت سرورها بر اساس نوع ساخت ممکن است از 1 تا 4.5 یونیت از فضای رک را اشغال کنند که بیان‌گر تعداد سرورهایی است که درون آن‌ها قرار دارد.

هر چه تعداد سرورها زیاد شود فرآیند تعمیر و نگه‌داری نیز سخت‌تر می‌شود. البته برای حل این مشکل شرکت‌ها به سراغ ساخت سرورهای تیغه‌ای رفتند تا فضای مورد نیاز سرورها بازهم کاهش پیدا کند. در حالت کلی سازمان‌هایی که نیازمند 4 تا 25 سرور هستند به سراغ سرورهای رک مونت می‌روند.

بررسی مهمترین ویژگی های رک مونت سرور

این سیستم ها با مزایای قابل توجهی شناخته می شوند. از این رو استفاده از آن ها هر روز بیشتر خواهد شد. برخی از این مزایای را در زیر مشاهده می کنید:

  1. این سرورها اغلب با مدل های تیغه ای یا ایستاده مقایسه می شوند و در قیاس با آن ها قدرت کاربری بالاتری دارند. سیستم فشرده آن ها برای استفاده در چند سرور مناسب است. اما این مسئله معایبی نیز در ساختار این رکمونت ها به وجود می آورد. خنک سازی سیستم های رکمونتی یکی از معضلات کارشناسان شبکه است. برای این منظور باید از دستگاه های پیشرفته و گران قیمت استفاده شود.
  2. توان پردازشی بالای رکمونت ها نیز از مهمترین مزایای استفاده از این سیستم ها به شمار می رود. هسته های پردازشی 3 ترابایتی این سیستم ها قابلیت های آن ها را افزایش می دهند. به همین خاطر مکانیزم خنک کنندگی مورد نیاز آن ها پیشرفته تر خواهد بود.
  3. گسترش پذیری رک مونت ها نیز از مهمترین ویژگی های استفاده از آن ها به شمار می رود. طراحی منحصر به فرد این سرورها به کاربران اجازه می دهد که حجم و ظرفیت آن ها را بر حسب نیازهای خود افزایش دهند. ساختار درونی این رک ها بر اساس نیاز کاربران تغییر می کند. این مسئله نشان دهنده انعطاف پذیری سیستم طراحی آن ها است.
  4. استفاده بهینه از مکان نیز در میان ویژگی های مهم این سیستم ها قرار می گیرد.
  5. توان عملیاتی رک مونت سرور نیز از مزایای مهم آن به شمار می رود.
  6. کابل کشی های داخلی این سیستم ها نیز ساخت یافته و تمیز انجام می شود.
رک مونت سرور

مهمترین محدودیت های استفاده از سرور رکمونت

استفاده از هر دارویی در کنار مزایایی که برای سلامت بدن دارد، آسیب ها و مضراتی را نیز به همراه می آورد. استفاده از این سیستم ها نیز مشابه همین مسئله است. اگرچه مزایای مهم رکمونت ها، سبب گسترش استفاده آن ها در سازمان های بزرگ شده است، اما در این میان، محدودیت هایی نیز وجود دارد که میزان استفاده از آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

هوای داغ محبوس شده در سیستم رکمونت ها از مهمترین معایبی است که استفاده از آن ها به همراه می آورد. در صورتی که ارتفاع سرورها زیاد باشد، گرمای بیشتری در بخش های داخلی آن ها به وجود می آید. در این زمینه نمی توان از فن های ساده برای خنک سازی سرور و این سیستم ها استفاده کرد. هر چه تعداد سرورهای مورد استفاده در سیستم رک مونت بیشتر باشد، نگهداری از آن ها سخت تر خواهد بود.

بررسی اجزای داخلی رکمونت ها

برای ارزیابی بیشتر ویژگی های سرور رک مونت ها باید با اجزای داخلی و عناصر به کار رفته در آن ها بیشتر آشنایی داشته باشید. برخی از این ویژگی ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. مادر برد از مهمترین بخش های این سیستم ها محسوب می شود که اجازه ارتباط میان اجزا و باس های موجود را صادر می کند!
  2. پردازنده و سی پی یوی مورد استفاده در رک مونت به شما اجازه تنظیم بخش های مختلف این سیستم را می دهند.
  3. رم دسترسی تصادفی که برای پردازش داده های موجود در سرور به کار می رود. این رم ها در سیستم رک ها با قابلیت گسترش همراه هستند و گسترش آن ها نیازی به پیکربندی جدید ندارد.
  4. اچ بی ای که به عنوان دستگاه های اکسترنال برای ایجاد فضای ذخیره سازی بیشتر به کار می رود.
  5. پورت های ورودی و خروجی رک مونت که در محل های به خصوصی از رک قرار گرفته و محل قرارگیری آن ها طراحی ساختار اصلی این سیستم ها را به وجود می آورد. در این خصوص از پورت های usc و پورت های AUX استفاده می شود.
  6. محفظه های درایو نیز در این زمینه به کار برده می شوند. سیستم رک مونت با وجود درایوهای کمکی تکمیل خواهد شد.
  7. انواع تجهیزات اضافی نیز به همراه سیستم ها رک ارائه شده و استفاده از آن ها را ساده تر می کند.

جمع بندی نهایی

در این گزارش با اطلاعاتی در خصوص ویژگی های رک مونت ها و مزایا و معایب این سیستم ها آشنا شدید. در دنیای امروز استفاده از سرورهای جدید برای سازمان های بزرگ یک مسئله ضروری است و رسیدگی به فعالیت های آن ها را ساده تر می کند. فرایند خرید این تجهیزات، قیمت سرور رکمونت نیز مورد توجه قرار می گیرد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net