• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
مقایسه سخت افزارهای مبتنی بر VDI (تجهیزات دسکتاپ مجازی)

تفاوت سخت افزارهای مبتنی بر VDI (تجهیزات دسکتاپ مجازی) : تینکلاینت ها، تیک کلاینت ها و زیرو کلاینت ها

برخلاف معنای لغوی تین کلاینت ها، تفاوت آنها با فَت کلاینت ها (fat Client) از لحاظ حجمی نمی باشد بلکه تنها پردازش کمتری انجام میدهند. حتی دستگاه هایی مثل آی ­پد ها نیز می توانند جزو سخت افزارهای VDI باشند.

زمانی که بحث از سخت افزارهای مرتبط با دسکتاپ­ های مجازی به میان می آید مدیران شبکه گزینه ­های متعددی برای انتخاب دارند. ممکن است شما اطلاعات زیادی در مورد تفاوت های بین نرم ­افزارهای دسکتاپ مجازی، پروتکل های اتصال ریموت یا لایسنس­ هایشان نداشته باشید. در این مقاله برای روشن شدن بهتر این موضوع به بعضی از مهم­ ترین موضوعاتی می­پردازیم که مدیران VDI را هم به گیج می­کنند.

بگذارید یک موضوع را همین­ جا روشن کنیم. زمانی که می­خواهید از VDI استفاده کنید باید از ابتدا بدانید که دسکتاپ­ های مجازی ­تان از چه سخت فزارهایی استفاده خواهند کرد. برای استفاده (میزبانی) از دسکتاپ­ های مجازی گزینه­های زیادی وجود دارد که اگر از تبلت ­ها و موبایل­ های معمولی صرف نظر کنیم، تین کلاینت ­ها و زیروکلاینت­ ها از آن جمله ­اند. گاهی از چالش ­ها، مزایا و پیچیدگی­ های تعدیل هزینه­ های سازمانی عواملی هستند که به انتخاب درست سخت­ افزارهای مبتنی بر دسکتاپ­ های مجازی منجر می­شوند.

معماری کلاینت و سرور در مقابل معماری کلاینت-سرور

بهره برداری از VDI (  تجهیزات دسکتاپ مجازی ) مستلزم بر قراری ارتباط بین یک سخت افزار اِندپوینت، یک کلاینت و یک سرور می­باشد. همانند دیتاسنترهای سازمانی، کلاینت درخواستی به سرور می­فرستد که بصورت ریموت انجام می­شود. سرور آن درخواست را پذیرفته و از طریق بستر شبکه که عموماً اینترنت است به کلاینت متصل می­گردد.

در VDI ، سیستم عامل دسکتاپ مجازی در سرور قرار دارد و کاربران از طریق رابط کاربری دسکتاپ مجازی خود که بصورت موضعی (لوکال) در درون کلاینت قرار دارد با سرور در ارتباط هستند. ارتباط بین کلاینت و سرور از طریق یک پروتکل ارتباطی ریموت دسکتاپ برقرار می­گردد که درخواست­ ها را از سمت کلاینت ­ها به سرورها انتقال داده و سپس اطلاعات مربوطه را برای استفاده به دسکتاپ مجازی کاربرها می­فرستد. در معماری کلاینت-سرور هدف این است که کاربر بتواند با دسکتاپ مجازی خود همانند یک کامپیوتر معمولی تعامل داشته باشد.

تفاوت­های عمده تیک کلاینت ­ها (Thick Client) ، تین کلاین­ت ها (Thin Client) و زیرو کلاینت ­ها (Zero Client)

تین کلاینت­ ها و دستگاه ­هایی که از تجهیزات سخت ­افزاری آن­ها کاسته شده برای کارکرد درست به یک ارتباط مبتنی بر شبکه با سرور نیاز دارند زیرا از لحاظ سخت افزاری توانایی پردازش چندانی ندارند. زیروکلاینت­ ها پا را یک قدم از تین کلاینت­ ها فراتر گذاشته و حتی به نرم­ افزار هم نیازی ندارند. هر دوی این سیستم ­ها که از آن­ها در سیستم دسکتاپ مجازی به عنوان سخت­ افزار استفاده می­شود با تیک­ کلاینت ­ها که اساساً همانند کامپیوترهای رایج هستند و تمام عملکردهای لازم جهت برقراری ارتباط با سرور را در خود دارند متفاوت هستند. سازمان ­ها حتی می­توانند کامپیوترهای قدیمی را با کاستن از تجهیزات سخت­ افزاری ­شان بعنوان یک نوع تین کلاینت در شبکه­ های خود مورد استفاده قرار دهند.

تیک کلاینت­ ها Thick Clients

با این که می­توان از تیک کلاینت­ ها در دسکتاپ مجازی (VDI) استفاده کرد اما خیلی از سازمان­ ها وارد این وادی نمی­شوند زیرا تاثیر زیادی در کاهش تجهیزات سخت­ افزاری و نرم­ افزارهای نصبی مورد نیاز ندارد. اگر از کامپیوترهای رایج برای اتصال به دسکتاپ­ های مجازی سازی شده استفاده کنید خود را از بسیاری از مزایای VDI مانند کاهش مصرف برق، مدیریت متمرکز و امنیت بیشتر محروم کرده­اید.

از آنجا ئیکه یک تیک­ کلاینت در واقع یک کامپیوتر کامل است که نرم ­افزارهای تین کلاینت را هم اجرا می­کند، معمولاً از آن گران تر است. به علاوه این که تیک ­کلاینت­ ها دارای هارد فیزیکی و خروجی ­های صدا و تصویر می­ باشند، و این خصیصه امنیت آنها را در مقایسه با تین کلاینت کاهش می­دهد. و دست آخر این که تین کلاینت­ ها به تعمیرات و نگهداری کمتری در مقایسه با تیک­ کلاینت­ ها نیاز دارند، اگر چه مشکلات سخت­ افزاری تین کلاینت­ ها گاهی مواقع می­تواند منجر به تعویض کل دستگاه شود.

تین کلاینت­ ها Thin Clients

علی ­رغم این که تین­ کلاینت ­ها دارای سخت­ افزار هستند ولی دسکتاپ ­های مجازی در دیتا سنتر ها قرار دارند (میزبانی می­شوند) و تین­ کلاینت­ ها صرفاً نقش واسط را در برقراری ارتباط با سرور بازی می­کنند. نصب تین کلاینت­ ها عموماً آسان است، امنیت بهتری دارند و نیازی به سخت ­افزارهای متعدد ندارند که این ویژگی به مدیران شبکه امکان استفاده از کامپیوترها قدیمی در شبکه را هم می­دهد.

تین کلاینت­ ها در اصل کوچک و ساده ساخته می­شوند و هر چه نیاز به خصوصیات ویژه در آن­ها بیشتر می­شود قیمت­ شان هم بالاتر می­رود. بنابراین زمانی که تصمیم به استفاده از تین­ کلاینت­ ها می­گیرید باید گزینه­ هایی مثل اجرای 3-D، کنفرانس ویدیوئی و پشتیبانی ارسال تصویر به چند نمایشگر را هم در نظر بگیرید. حتی باید ریموت زدن و حجم پردازش تصویری دستگاهی که می­خرید را نیز در نظر داشته باشید.

فارغ از ارزانی و سادگی، تین کلاینت­ ها قابلیت مدیریت متمرکز را نیز دارا می­باشند. برای مثال، می­توان پالیسی ­های مربوط به پروفایل کاربرها را به گروه­های متشکل از تین کلاینت­ هایی که دارای تنظیمات یکسان هستند نیز اعمال نمود که مسلماً از اعمال تنظیمات دستی روی تک تک آن­ها خیلی ساده ­تر است. علاوه بر تمام این­ها تجهیزات سخت ­افزاری VDI باید به حدی ساده باشد که کارکنان کم تجربه فناوری اطلاعات و افرادی که در شعبه­ های دیگر سازمان مشغول به کار هستند نیز بتوانند آن­ها را راه­ اندازی کنند.
از جمله شرکت ­های سازنده و توسعه دهنده تین ­کلاینت و زیرو کلاینت­ ها می­توان از HP, Dell, IGEL, LG, NComputing و غیره نام برد.

زیروکلاینت­ها Zero Clients

زیروکلاینت ­ها حتی از تین کلاینت ­ها هم کم ­حجم ­تر و مقرون به صرفه ­تر هستند. این نوع از کلاینت ­ها به هیچ تنظیماتی نیاز نداشته و اطلاعاتی روی آن­ها ذخیره نمی­شود. شاید این سئوال مطرح شود که پس مزایای این گونه از سخت­افزارهای VDI چیست؟ اول از همه این که زیرو کلاینت­ ها از تین ­کلاینت­ ها و تیک­ کلاین ت­ها ارزانتر هستند. دوم این که برق کمتری مصرف می­کنند و عملیات اعطای مجوز به کلاینت­ ها در آن­ها ساده ­تر صورت می­گیرد.

با این وجود یکی دو مورد هست که باید در نظر داشت. شرکت­ های فروشنده زیرو کلاینت ­ها اغلب تبلیغ می­کنند که دستگاه­ها به مدیریت و تمعیر و نگهداری نیازی ندارند که همیشه هم درست نیست. برخی از این محصولات به نرم ­افزار، رم یا منابع دیگری نیازمندند. علاوه بر آن زیروکلاینت­ ها اغلب از قوانین حقوق معنوی پیروی می­کنند و بیش از یکی از پروتکل­ های ریموت را پشتیبانی نمی­کنند و این امکان وجود دارد که بعضی از سازمان­ ها به بن­ بست­ های مربوط به این شرکت ­ها برخورد کنند. بیشتر سازمان­ ها به نوعی از دسکتاپ ­های مجازی نیازمندند که انعطاف ­پذیرتر بوده و محدودیت ­های کمتری در دسترسی به کامپیوترهای موجود در آن سازمان داشته باشند.

موارد استفاده از تیک کلاینت ، تین کلاینت و زیروکلاینت

زمانی که صحبت از انتخاب میان تیک­ کلاینت، تین کلاینت و یا زیرو کلاینت به میان می­اید متخصصین IT باید به نیازهای مدیریتی و هزینه­ های راه ­اندازی VDI توجه داشته باشند.
زیروکلاینت ها در مواردی که نیاز به امنیت بالا مد نظر قرار دارد گزینه­ های بسیار خوبی هستند زیرا نرم ­افزاری که در آن­ها نقطه نفوذ قرار گیرد یا اصلاً وجود ندارد یا بسیار محدود است. تین کلاینت ها در مواردی مناسب هستند که در آن­ها کارمندان نیاز به تجربه کاربری قویتری دارند و با کار با تجهیزاتی متفاوت­تر از کامپیوترهای رایج مشکلی ندارند. البته به شرطی که کارمندان آی­تی با زیر و بم­های کار با تین کلاینت ها آشنا باشند. اغلب سازمان­های کوچک به دلیل محدودیت­های مالی و یا استفاده از دستگاه­ های ساده ­تری که نیاز به نرم­ افزارهای چندانی ندارند نسبت به استفاده از تین کلاینت ها علاقه بیشتری نشان می­دهند.

از تین کلاینت ها همچنین می­توان در جهت رفع نیاز یک گروه خاص از کاربران یک سازمان بهره گرفت. مثلاً برای کارمندان بخش طراحی که در کارشان به یک نرم­ افزار بیشتر نیاز ندارند. استفاده­ های رایج دیگر تین کلاینت ها در حوضه­ های سلامت و محیط­های آموزشی است که در آن­ها دکترها، پرستاران و یا دانش ­اموزان ملزم به استفاده از اپلیکیشن ­های دسکتاپ ­ها و سیستم ­های اشتراکی می­باشند.
از طرفی تیک کلاینت ها در محیط­هایی کاربردی ­تر هستند که کارمندان آن به جوانب اضافی و گسترده­ تری از یک نرم­ افزار نیازمند باشند. تیک کلاینت ها را همچنین می­توان در سازمان ­هایی که در آن­ها بصورت مقطعی (در شرایط بحرانی یا به عنوان یک کامپیوتر فرعی در سفرها) نیاز به دسکتاپ ­های مجازی به عنوان جانشین برای کامپیوترهای رایج مطرح می­شود بکار گرفت.

بیشتر بخوانید: لای فای چیست و چگونه کار می کند؟

اما عجله نکنید، برای انتخاب میان تین کلاینت، تیک­ کلاینت و زیرو کلاینت­ ها موارد دیگری هم وجود دارند. در دنیای پرجنب و جوش امروزی که همه در حال حرکت هستند کابران حتی می­توانند از تبلت­ ها یا تلفن ­های هوشمند نیز برای اجرای دسکتاپ ­های مجازی استفاده کنند. حتی می­توانند با اتصال یک تراشه یو­ اس­ بی به یک کامپیوتر امکان دسترسی ریموت به چندین دسکتاپ را داشته باشند. گزینه ­هایی مثل UD های جیبی شرکت IGEL برای کاربران این امکان را فراهم می­کند که در سفر و محیط­ های خارج از شرکت نیز دسترسی ریموت داشته باشند.

تبلت­ها در حال حاضر با رزولوشن­ های بالای خود و امکان استفاده از اینترنت پرسرعت گزینه مناسبی برای ارائه دسکتاپ ­های مجازی می باشند. مدیران و کارمندانی که پیوسته در سفر هستند می­توانند از آی­پدهای خود برای اتصال به VDI ها استفاده کنند، اما باید در نظر داشت تبلت­ ها موس ندارند و بسیاری از نرم­ افزارهای ویندوز برای ارتباط کاربری لمسی طراحی نشده ­اند.

اگر به فکر راه ­اندازی VDI هستید و تبلت ­ها را برای این کار بیش از اندازه پیشرفته می­بینید می­توانید از کامپیوترهای قدیمی استفاده کنید و آن­ها را به یک تین کلاینت تبدیل کنید. این کار هم از هزینه ­های اضافی جلوگیری می­کند و هم برای محیط زیست سودمند است. فقط حواس تان باشد که کامپیوتر تان خیلی هم قدیمی نباشد چون در آن صورت هم عملکرد گرافیکی قابل اعتمادی نخواهد داشت و هم در معرض مشکلات متعدد قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net