• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
دوربین مداربسته | تجهیزات و کاربرد انواع دوربین مدار بسته

دوربین های مداربسته معمولا برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرند و بسته به شرایط و محیط انواع مختلفی دارند. کاربرد اصلی و عمده دوربین‌های مدار بسته در سیستم‌های حفاظتی و امنیتی است. اما کاربردهای آن به سیستم‌های حفاظتی و امنیتی محدود نمی‌شود. در ادامه به بررسی برخی از این کاربردها ...

دوربین مداربسته چیست؟

واژه "دوربین مداربسته" برگردان فارسی کلمه انگلیسی Close Circuit Television یا به اختصار CCTV می‌باشد. در این سیستم‌، تصاویر دوربین‌های مداربسته از طریق یک مدار بسته (Close Circuit) به دستگاه ضبط تصاویر (DVR یا NVR) یا نمایشگر تصاویر (Monitor) فرستاده می‌شود. در واقع به غیر از دستگاه مرکزی ضبط یا نمایش، هیچ دستگاه و یا فرد دیگری توانایی مشاهده و یا ضبط تصاویر را نخواهد داشت و به همین دلیل یک مدار بسته بین دوربین و نمایشگر تشکیل می‌شود. دوربین مداربسته یا CCTV یک سیستم امنیتی و نظارتی است که در مکان‌های تجاری و عمومی و حتی منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوربین مدار بسته در واقع کار جمع‌آوری اطلاعات محیط اطراف را از طریق مانیتورینگ و ارسال اطلاعات به حافظه ذخیره‌سازی انجام می‌دهد که در صورت لزوم امکان بررسی آن‌ها وجود دارد.

کاربردهای دوربین مداربسته

کاربردهای اصلی و عمده دوربین مدار بسته در سیستم‌های حفاظتی و امنیتی است. اما کاربردهای آن به سیستم‌های حفاظتی و امنیتی محدود نمی‌شود، کاربردهایی نظیر کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدئویی و تصویربرداری نامحسوس. در ادامه به بررسی برخی از این کاربردها می‌پردازیم.

1. کاربرد دوربین‌های مداربسته در پلیس

در گذشته جرائم بی‌شماری در سطح شهرها اتفاق می‌افتاد که با نصب دوربین‌های مداربسته در سطح شهرها باعث پیشگیری از جرائم و آسیب‌های دیگر اجتماعی شده است. این جرائم شامل رفتارهای ناهنجار رانندگان، کنترل سرعت وسایل نقلیه، تصادفات، کنترل و اعلام وضعیت بزرگراه‌های شهرها می‌باشند.

2. دوربین های مداربسته کنترل ترافیک

امروزه در اکثر کشورهای جهان از دوربین مداربسته برای کنترل ترافیک وسایل نقلیه در سطح گسترده‌ای استفاده می‌شود. برای نظارت ترافیکی در شهرها و کشورها، دوربین‌های مداربسته را در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها نصب می‌کنند تا ترافیک و رفت و آمد خودروها را مورد بررسی قرار دهند. اگر در قسمتی از جاده تصادفی رخ داده باشد، پلیس می‌تواند از طریق دوربین مداربسته، بلافاصله از وقوع تصادف آگاه شده و اقدامات لازم را انجام دهد. از طرفی نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله رعایت سرعت مجاز، با استفاده از دوربین مدار بسته امکان‌پذیر شده است. پلیس می‌تواند با مشاهده پلاک خودروی متخلف، راننده مربوطه را شناسایی و جریمه کند.

3. کاربرد دوربین‌های مداربسته در صنعت

در کارخانجات صنعتی نیز از دوربین‌های مداربسته در محل‌ها یا مراحلی از کار که حضور فیزیکی انسان خطرناک، دشوار و یا حتی غیرممکن است نیز بهره گرفته می‌شود. از جمله این مشاغل می‌توان به صنایع شیمیایی و راکتورهای هسته‌ای اشاره کرد. بدیهی است که نظارت روند این پروسه به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. در این شرایط دوربین مداربسته می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. دوربین مدار بسته مورد استفاده در صنعت، بر خط تولید محصول نظارت می‌کنند. نوع دیگری از دوربین مداربسته نیز در صنعت استفاده می‌شود که حساس به درجه حرارت هستند و در هر مرحله‌ای از فرآیند، درجه حرارت را اندازه‌گیری می‌کنند.

4.کاربرد دوربین مدار بسته به منظور نظارت بر کارمندان

کارفرما می‌تواند به منظور نظارت بر ایمنی و عملکرد صحیح کارکنان، دوربین مداربسته را در محیط کار نصب کند. لازم به ذکر است که نصب دوربین مداربسته در ساختمان‌های اداری و کاری، باید با آگاهی کارمندان انجام گیرد و حقوق انسانی رعایت شود.

5.کاربرد دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی

استفاده از دوربین‌های مداربسته در مکان‌های عمومی مانند مجتمع‌های تجاری، ورزشی، تفریحی، پارکینگ‌ها، مناطق توریستی، رستوران‌ها و … باعث می‌شود تا ضریب امنیتی در آن مکان بالا رفته و لذا حاضرین در آن مکان احساس امنیت بیشتری داشته باشند. زیرا می‌دانند که در صورت بروز حادثه، پلیس می‌تواند از تصاویر دوربین‌های مداربسته استفاده کرده و مجرم را شناسایی کند.

دسته بندی انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مدار بسته از چند دیدگاه مختلف دسته بندی می‌شوند:

از نظر نوع سیگنال:

از نظر شکل ظاهری و کاربرد متناظر:

انواع دوربین از نظر قاب و پوشش:

  • دوربین‌های Out-door
  • دوربین‌های In-door

تجهیزات دوربین های مداربسته

در این بخش به معرفی و بررسی برخی از تجهیزات و لوازم جانبی دوربین مداربسته می‌پردازیم.

DVR چیست؟

دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال (Digital Video Recording) که به اختصار DVR نامیده می‌شود یک سیستم نظارت و کنترل بر دوربین‌های مداربسته آنالوگ است. این سیستم قابلیت‌های فراوانی را برای دوربین‌ها فراهم می‌کند. از ضبط تصاویر با فرمت‌های تصویری و کیفیت‌های مختلف تا قابلیت‌های هشداری متنوع، ارتباط با شبکه و بکارگیری نرم افزارهای کاربردی.

دی وی آر ها شامل تعداد محدودی ورودی و خروجی تصویر و صدا هستند و همین محدودیت تعداد ورودی‌ها آنها را دسته‌بندی کرده است. دی وی آر های با 4 ورودی تصویر را دی وی آر 4 کانال (DVR 4ch) می‌نامند. به همین ترتیب تعداد کانال‌ها می‌تواند 8، 16 و 32 باشد. دی وی آر های رایج در بازار از 32 فراتر نمی‌روند. این‌ها استانداردهای ورودی تصاویر هستند؛ گرچه ممکن است برخی از شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های چینی تعداد ورودی‌های متفاوتی برای محصولات خود در نظر بگیرند.

انواع DVR:

صرف نظر از انواع DVR از نظر تعداد کانال که می توانند 4 کانال، 8 کانال، 16 کانال، 32 کانال و یا … باشند، DVR های موجود در بازار در دو دسته کلی نیز تقسیم‌بندی می‌شوند.

  1. کارت دی وی آر
  2. دی وی آر های استندلون Standalone
کارت DVR:

کارت DVR یک کارت کامپیوتری است که در دو حالت داخلی (Internal) یا خارجی (External) بر روی کامپیوتر نصب می‌گردد. در واقع کارت DVR رابط بین دوربین‌های مداربسته آنالوگ با سیستم کامپیوتر است. مابقی وظایف را کامپیوتر انجام می‌دهد. اطلاعات نیز درون کامپیوتر ذخیره می‌شود.

این سیستم بیشتر برای مصارف کوچک و استفاده‌های کوتاه‌مدت توصیه می‌شود. اشاره به این نکته که یک کامپیوتر را باید برای استفاده از این کارت در نظر گرفت.

دی وی آر استندلون Standalone:

سیستم DVR مستقل از کامپیوتر را دی و آر استندالون (ُStandalone) می‌نامند. این دستگاه که معمولا در اندازه‌های متفاوتی در ابعاد دی‌وی‌دی پلیر تا کیس کامپیوتر در بازار موجود است بر حسب نیاز می‌تواند کوچک یا بزرگ و با قابلیت‌های متفاوت باشد. از آنجا که این سیستم به طور خاص برای ذخیره و کنترل دوربین‌های مداربسته طراحی شده است استفاده از آن در مقابل نوع کارت کامپیوتر دی وی آر ترجیح داده شده و توصیه می‌گردد. همانگونه که اشاره گردید تعداد کانال DVRها از روی تعداد ورودی تصویر تعیین می‌شود؛ حال آنکه دی وی آر ها می‌توانند دارای تعداد کانال متفاوت ورودی برای صدا باشند. در بازار این دستگاه‌ها ممکن است هیچ ورودی صدا نداشته باشند و یا یک یا چند ورودی صدا در آنها تعبیه شده باشد.

دستگاه DVR، پورتی برای شبکه دارند (LAN). این پورت به منظور ارتباط با شبکه داخلی یا اینترنت و انتفال تصویر روی اینترنت استفاده می‌شود. DVRهایی که ورودی صدا و پورت LAN داشته باشند در بازار ایران اصطلاحا فول آپشن (full option) نامیده می‌شوند. گرچه قابلیت های DVRها متفاوت است و در بین فول آپشن‌ها نیز گزینه‌ها بسیار متنوع خواهند بود.

برخی از قابلیت‌های متفاوت DVR:

  • هشدار قطع یا خرابی دوربین
  • قابلیت حسگر حرکت motion detection
  • قابلیت ضبط تصاویر با فرمت‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوت
  • ارتباط LAN یا Dial-up
  • هشدار حرکت از طریق ایمیل
  • امکان ارتباط با FTP
  • کنترل از طریق وب
  • شمارنده ورود و خروج Counter
  • تنظیم نور در نور شدید یا تاریکی مطلق
  • زبان های سیستم (فارسی و …)

NVR چیست؟

دستگاه کنترل و ذخیره‌سازی تصاویر دوربین‌های مداربسته تحت‌ شبکه IP را Network Video Recording یا به اختصار NVR می‌نامند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین‌های شبکه طراحی شده و مدل‌های مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است. این سیستم امکان کنترل دوربین‌های IP و ذخیره‌سازی تصاویر آنها را فراهم می‌کند.

وظایف عمده NVRها همانند DVRها بوده و قابلیت‌های نسبتا مشابهی را دارا می‌باشند. تفاوت‌ها تنها در بکارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین‌ها است. نحوه اتصال در NVRها تابع مستقیمی از مفاهیم شبکه‌های کامپیوتری است. نصب دستگاه NVR مرکز اتصال شبکه به شمار می‌رود و سیاست‌های اتصال در شبکه با توجه به الگوی شبکه متفاوت خواهد بود.

شرکت ایمن شبکه هوشمند با بیش از یک دهه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات آماده ارائه انواع خدمات مشاوره، طراحی، تأمین تجهیزات، پیاده سازی و اجرا، پشتیبانی و توسعه به کلیه سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی در زمینه های شبکه های کامپیوتری، دوربین های مدار بسته، سیستم های کنترل تردد، اتاق مانیتورینگ و اتاق سرور می‌باشد.

منبع

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net