• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آموزش نصب و راه اندازی زیرو کلاینت و تین کلاینت چیست ؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا آموزش نصب و راه اندازی زیرو کلاینت و تین کلاینت را با شما به اشتراک بگذاریم. در این مقاله با ما همراه باشید تا آموزش نصب و راه اندازی کامل تین کلاینت و زیرو کلاینت را با شما به اشتراک بگذاریم. ابتدا به توضیحی مختصر اما کامل در رابطه با زیروکلاینت و این که تین کلاینت چیست میپردازیم. همه چیز در رابطه با تین کلاینت، ویژگی های تین کلاینت، شبکه تین کلاینت، پروتکل های تین کلاینت و ویندوز تین کلاینت به زبان ساده.

تین کلاینت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در رابطه با این که تین کلاینت چیست باید گفت، تین کلاینت Thin client یا مینی پی سی (mini pc) رایانه یا کامپیوتر های کوچکی هستند که برای شبکه های رایانه ای یا دسکتاپ مجازی طراحی شده اند؛ تین کلاینت ها در واقع از کمترین منابع سخت افزاری همراه با بالاترین سطح امنیت و کارایی برای شبکه های رایانه ای ساخته شده اند. ویژگی بازر تین کلاینت ها کوچک بودن، قیمت مناسب آنها و توان مصرفی در حدود 30 وات و حجم پایین پردازش میباشد. تین کلاینت ها به دلیل حرارت کمی که دارند مورد استقبال محیط های صنعتی و گرم قرار گرفته اند.

تین کلاینت ها کمتر دچار خرابی شده و با توجه به عدم وجود هارددیسک در تین کلاینت ها امکان دانلود نرم افزار و نصب هر نرم افزاری را از آنها گرفته است همین امر باعث شده است که تین کلاینت ها ویروسی نشوند و نیازی به آنتی ویروس هم نداشته باشند همین که یک آنتی ویروس به سرور اصلی نصب باشد برای تین کلاینت کافیست.

راه اندازی زیرو کلاینت

شبکه تین کلاینت به چه صورت عمل میکند؟

شبکه تین کلاینت دارای مدیریت بسیار ساده میباشد. تنها کافیست شما سرور اصلی خود را مدیریت نمایید و در صورت بروز کوچکترین مشکل سرور اصلی را برسی نمایید. همچنین هر زمان شما تمایل به ارتقا شبکه تین کلاینت خود داشتید، کافیست سرور خود را ارتقا دهید که این امر بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه خواهد بود و زمانی هم که بخواهید یک ترمینال جدید به شبکه تین کلاینت خود اضافه نمایید، شما میتوانید با استفاده از نرم افزارد مرکزی که بر روی سرور قرار دارد یک نرم افزار کنترلی بر روی کلاینت مورد نظر خود نصب نمایید و در صورت هرگونه خرابی و مشکلی میتوانید ترمینال مورد نظر را از شبکه تین کلاینت خود خارج کنید.

آخرین ویژگی های شبکه‌‌ تین کلاینت فضای حافظه است. در ساختار این سیستم ها هیچ گونه حافظه جانبی وجود ندارد. به علت کمبود فضا در این سیستم ها از حافظه های SSD استفاده می شود. نکته دیگر در شبکه تین کلاینت ها فضای حافظه شبکه تین کلاینت ها میباشد که از هیچ گونه حافظه جانبی استفاده نشده است و با توجه به اینکه فضا در این سیستم ها کم میباشد از حافظه های استفاده SSD میشود.

عدم وجود نقطه ورود به شبکه تین کلاینت مانع از امکان دانلود هرگونه نرم افزار اضافه و نصب آنها میشود، از طرفی چون تین کلاینت ها هاردیسک ندارند در واقع نیازی هم به آنتی ویروس در آنها نیست و در نتیجه ویروسی هم نمیشوند. دقت نمایید برای مقابله با ویروس های احتمالی میتوایند یک آنتی ویروس برای سرور اصلی خود نصب نمایید که این آنتی ویروس برای کل شبکه شما کافی میباشد.

مطلب پیشنهادی: نحوه ارتباط زیرو کلاینت با سرور

ویندوز تین کلاینت چیست؟

سیستم عامل و ویندوز تین کلاینت ها همچون کامپیوتر ها عمدتا مایکروسافت، لینوکس و یا یونیکس میباشد. در برخی موارد بسته به اینکه کاربرد تین کلاینت برای شما چه باشد از سیستم عامل های اختصاصی دیگر استفاده میشود که عمدا برای موارد خاص و امنیتی خرید میشود. در هر صورت تصمیم با شما میباشد که با کدام سیستم عامل قصد دارید کار کنید و نصب ویندوز از طریق شبکه را انجام دهید؛ ولیکن توجه فرمایید موقع خرید سرور متناسب با ایستگاه های کاری نازک کلاینت خرید کنید بطوری که ظرفیت هاردیسک و سرعت پردازنده و حافظه آن بالا باشد.

پروتکل های تین کلاینت

جهت برقراری ارتباط بین تین کلاینت با سرور بصورت نرم افزاری به چند پروتکل کلاینت نیاز داریم. یکی از این پروتکل های کلاینت RDP نام دارد که توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده است و پروتکل دیگر کلاینت زیر نظر شرکت سیتریکس ساخته شده است. پروتکل RDP نیازی به نصب نرم افزار خاصی ندارد و ویندوز بصورت پیش فرض این پروتکل را بر روی تین کلاینت شناسایی و پشتیبانی میکند.

راه اندازی زیرو کلاینت چیست و چه کاربردی دارد؟

زیروکلاینت یک دستگاه کوچکی است که جایگزین کامپیوتر شده است. با توجه به مزایای بسیاری که زیروکلاینت ها دارند در بسیاری از مجموعه های کامپیوتری زیروکلاینت ها جایگزین کامپیوتر ها شده اند، و در بسیاری موارد حتی از کامپیوتر ها و لپ تاپ ها بهتر کاربرد دارند. زیروکلاینت ها در ابعاد بسیار کوچک طراحی شده است و همچون کلاینت ها فاقد قطعات الکترونیکی، هارد و سی پی یو و .... میباشند و تنها یک برد اکترونیکی دارند.  زیروکلاینت ها در واقع به یک سرور مرکزی متصل هستند و تمامی اقدامات در سرور اتفاق می افتد و در واقع زیروکلاینت تنها یک درگاه ارتباطی است که تصویر مورد نیاز برای نمایش در دسکتاپ را از سرور دریافت کرده و به نمایش میگذارد.

با توجه به اینکه هیچ گونه اطلاعاتی بر روی زیرو کلاینت ها ذخیره نمیشود و تمامی اطلاعات بصورت رمز گذاری با سرور رد و بدل میشود امنیت زیرو کلاینت ها تضمین شده است. در این مقاله میتوانید با تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت نیز آشنا شوید.

راه اندازی زیرو کلاینت

راه اندازی زیرو کلاینت چگونه انجام میشود؟

راه اندازی زیرو کلاینت ها هم چون تین کلاینت ها نیاز به مهارت فنی خاصی ندارد:

  1. نرم افزار مدیریتی زیرو کلاینت را بر روی سرور نصب کنید.
  2. برای کاربران خود USER بسازید.
  3. تمامی کابل های زیروکلاینت را به مانیتور متصل نمایید.
  4. جهت انجام عملیات ریموت فایل Multi Use Pach را اجرا نمایید.
  5. در نهایت برای لاگین شدن به سرور میبایست IP سرور بصورت دستی به زیروکلاینت داده شود.

2 نکته مهم در زمان نصب و راه اندازی زیرو کلاینت ها که باید به آن توجه فرمایید:

  • جهت نصب سیستم عامل بر روی سرور میبایست از حافظه SSD استفاده نمایید.
  • با توجه به اینکه هنگام استفاده از زیروکلاینت ها، حجم بار بر روی RAM بالا میباشد لذا دقت فرمایید تا جایی که مادربورد سرور پشتیبانی میکند RAM را ارتقا ببخشید.

راه اندازی تین کلاینت چگونه است ؟

جهت راه اندازی تین کلاینت مراحل زیر را میبایست طی فرمایید:

  1. در درجه اول میبایست تین کلاینت را در جای مناسب تعبیه فرمایید. بسته به اینکه تین کلاینت شما چگونه طراحی شده و سلیقه شما میتوایند تین کلاینت را بر روی میز یا زیر میز متصل نمایید و یا در جعبه های ضد سرقت جهت افزایش امنیت قرار دهید.
  2. کابل های VGA و HDMI متصل به مانیتور خود را به پورت های تین کلاینت متصل کنید.
  3. کابل پاور را به پورت مختص خود متصل نمایید.
  4. مابقی وسایل جانبی مانند موس و کیبورد را به USB های موجود بر روی تین کلاینت متصل نمایید. پورت مخصوص برای دانگل (جهت اتصال به اینترنت) تعبیه شده است که میتوانید در راستای اتصال به اینترنت استفاده نمایید.
  5. کابل برق را متصل نمایید
  6. در نهایت برای راه اندازی تین کلاینت و شروع به کار با دستگاه دکمه پاور را فشار دهید. حال رایانه شما آماده به کار و استفاده میباشد.

راه اندازی تین کلاینت

3 نکته مهم در زمان نصب و راه اندازی تین کلاینت

دقت نمایید 3 فاکتور اصلی و مهم زمان نصب و راه اندازی تین کلاینت ها که شما میبایست رعایت فرمایید عبارت اند از:

نوع کاربری تین کلاینت

بسته به اینکه شما تین کلاینت را برای چه نوع کاربری میخواهید میبایست تین کلاینت متناسب (اداری، حرفه ای یا نیمه حرفه ای) را خریداری نمایید. تین کلاینت ها بسته به نوع و قیمت و ویژگی های فنی و نرم افزاری که دارند انتخاب میشوند. پس بهتر است قبل از خرید تین کلانیت حتما اگر نمیدانید تین کلاینت چیست و کدام تین کلاینت متناسب شما جهت مشاوره میتوانید از کارشناسان حرفه ای ایمن نت سوال بپرسید.

سیستم عامل تین کلاینت چیست ؟

نصب و راه اندازی ویندوز مخصوص تین کلاینت یکی دیگر از فاکتور های مهمی میباشد که موقع نصب باید رعایت کنید. اولین مرحله ضروری بعد از اینکه تین کلاینت شما روشن شد نصب ویندوز تین کلاینت میباشد. تین کلاینت ها همچون کامپیوتر ها قابلیت نصب انواع ویندوز را دارند پس این کار شما را راحت میکند. که به راحتی بتوانید ویندوز تین کلاینت خود را نصب کنید. تنها دقت فرمایید ویندوز تین کلاینت را بر روی سیستم همه کاربران موجود در آن محیط نصب کرده و سپس مراحل نصب را مانند نصب ویندوز روی سیستم انجام دهید.

در ادامه به چگونگی نصب و راه اندازی تین کلاینت خواهیم پرداخت:

محل نصب و جایگاه تین کلاینت

برند ها و شرکت های مختلف ارائه دهنده، Client های خود را با اشکال و حالت های متفاوتی طراحی کرده اند. با توجه به حالت تین کلاینت شما میتوانید تین کلاینت را پشت مانیتور، در یک باکس ضد سرقت، بر روی میز زیر میز، داخل کشو و ... بسته به سلیقه خودتان جایگذاری نمایید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net