• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آموزش روش های کاهش نویز دوربین مداربسته * نحوه برطرف کردن

کاهش نویز در دوربین مداربسته و معرفی انواع نویز و دلایل ایجاد آن + آموزش رفع نویز در دوربین مداربسته و نحوه برطرف کردن نویز دوربین مدار بسته، اگر دوربین مدار بسته شما هم اخیرا دچار نویز شده است حتما این مقاله را بخوانید.

کاهش نویز در دوربین مدار بسته

نویز دوربین مداربسته یکی از مشکلاتی است که پس از نصب دوربین مدار بسته یا مدتی پس از نصب دوربین مداربسته ممکن است با آن رو به رو شویم. در این مقاله از فروشگاه دوربین مداربسته ایمن نت می خواهیم به بررسی انواع نویز در دوربین مدار بسته و راه های کاهش یا برطرف کردن نویز بپردازیم.

نویز در تصاویر دوربین مداربسته به شکل برفک یا دانه دانه های ریز است و باعث کاهش کیفیت و وضوح تصویر دوربین مداربسته می شود. برای مثال اگر در تصاویر دوربین پلاک خوان نویز وجود داشته باشد، نرم افزار پلاک خوان قادر به شناسایی پلاک نیست و باعث بروز خطا در سیستم می شود. برای اینکه بدانید نویز دقیقا به چه شکلی است می توانید با دوربین موبایل خود در یک محیط تاریک و کم نور فیلمبرداری کنید تا متوجه وجود دانه های سفید در تصویر شوید. نویز دوربین های مداربسته هم دقیقا به همین شکل است. وجود مقدار کمی نویز در تصاویر دوربین مداربسته دید در شب به دلیل نور ناکافی طبیعی است. اما اگر در نور طبیعی و روز نیز این نویز وجود داشته باشد، غیر عادی بوده و باید علت آن بررسی و رفع شود.

روش های کاهش نویز دوربین مداربسته نظارتی

بطور کلی کاهش نویز دوربین مداربسته پویا به دلیل تقویت بهره در پردازش دوربین های امنیتی ایجاد می شود. امواج سیگنال یا "نویز" یک محصول جانبی اجتناب ناپذیر تقویت کننده ها در پردازش دیجیتال برای دوربین های مداربسته است. حتی زمانی که در سطح بهینه کار می کنید، تقویت کننده های دیجیتال، در برنامه های صوتی یا تصویری استفاده شده مقداری نویز ایجاد می کنند.

این اتفاق هم در دوربین‌های مداربسته آنالوگ و هم در دوربین‌های دیجیتال SDI / دوربین شبکه IP رخ می‌دهد. زیرا همگی از نرم‌افزار دریافت سیگنال در سخت‌افزار پردازشگر سیگنال دیجیتال استفاده می‌کنند.

«نویز» ویدیویی می‌تواند به شکل «ایستا»، لکه‌ها (برف)، مه، تیرگی، بلوک‌های رنگی شفاف و سایر مصنوعات بصری باشد که تصاویر دوربین امنیتی شما را غیر شفاف نشان می‌دهد. بنابراین کاهش نویز دوربین مداربسته یکی از جنبه های مهم طراحی و انتخاب دوربین های نظارتی است. با پیشرفت فناوری نمایشگر عدم وجود نویز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد تا تصاویر با وضوح بالاتر مانند دوربین‌های مداربسته UHD (4K) و 8K را مشاهده کنند.

روش‌های مختلفی در طول سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند که از طریق سخت‌افزار و نرم‌افزار پیاده‌سازی شده‌اند. تا ویدئوهای تولید شده توسط سنسورهای ویدئویی CMOS و CCD را از نویز پاکسازی کنند.

روش کاهش نویز دوربین مداربسته

نحوه رفع و برطرف کردن نویز دوربین مداربسته

یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش نویز دوربین مداربسته، یک فریم را با فریم بعدی مقایسه می‌کند و موارد عجیبی را که در هر فریم ظاهر می شود، حذف می‌کند. الگوریتم‌های پیچیده دقیقاً تعیین می‌کنند که این موارد «عجیب» چیست که باید حذف شود. این یک راه موثر برای "کاهش نویز موقت" است.

کاهش موقت نویز دوربین برای تصویربرداری با وضوح بالا کافی نیست، به خصوص اگر شامل اجسام متحرک یا تصویربرداری با نور کم باشد. 2D-DNR نوعی کاهش دهنده موقت نویز است و برای کار با تصاویر دوربین های امنیتی در نور کم که تقویت می شوند ایجاد شده است. 2D-DNR بهترین کار را برای تمیز کردن پیش زمینه یک تصویر دارد. به عنوان مثال، وقتی به فیلم دوربین امنیتی یک چراغ خیابان در شب نگاه می کنید، متوجه می شوید نزدیک‌ترین ناحیه به دوربین امنیتی واضح به نظر می‌رسد. در حالی که مناطق دورتر «تار یا بدون وضوح» نمایش داده می‌شوند. اجسام متحرک همچنین می توانند در یک سیستم کاملاً 2D-DNR مشکل ساز باشند و می توانند تار به نظر برسند یا بصورت ردپایی محو مشخص باشند. حرکت می تواند سیستم 2 را "گیج" کند. تکنولوژی DNR در دوربین مداربسته برای حذف این محدودیت ها طراحی شده است.

3D-DNR "کاهش نویز فضایی" را به تکنیک های 2D-DNR اضافه می کند. این نوع کاهش نویز پیکسل ها را در همان قاب و همچنین فریم به فریم مقایسه می کند و تمامی آنها را دانه دانه را از بین می برد و اصلاح میکند. ظاهر تصاویر در نور کم، اشیاء متحرک را بدون باقی گذاشتن دنباله اصلاح می کند و تصاویر نهایی را واضح و واضح تر می کند. تمام پردازش‌های تقویت‌کننده همچنین می‌توانند سطوحی از تاری حرکت و تاخیرهای سرعت شاتر را اضافه کنند. بنابراین باید همیشه از تقویت‌کننده به میزان کم استفاده کرد.

مشکلات مربوط به نویز در دوربین مدار بسته

حتی اگر کیفیت تصویر هدف اصلی نباشد، دلیل دیگری برای داشتن دوربینی با کاهش نویز خوب وجود دارد. اگر یک دستگاه DVR امنیتی فیلم دوربین مدار بسته شما را ضبط می کند، نویز را نیز ضبط می کند. هنگامی که نویز به دستگاه DVR شما می رسد، دو مشکل ایجاد می کند که در ادامه این مقاله از ایمن نت در مورد این دو مشکل بیشتر توضیح داده خواهد شد.

اول، نویز ویدئو حجم فایل را افزایش می دهد، زیرا DVR تصویر را به اضافه نویز ضبط می کند. یک تصویر عمدتاً سیاه و شبانه که معمولاً فایل‌های کوچک و فشرده ایجاد می‌کند، نویز متناوب را در پی خواهد داشت. کدک‌های فشرده‌سازی مانند h.265 و h.264 مجبور می‌شوند تمام نقاط تار و مخدوش، مه، و الگوهای تغییر شکل ناشی از نویز را در اندازه‌های فایل بزرگ‌تر ذخیره کنند. با گذشت زمان، حجم فایل افزایش می یابد و در نظر داشته باشید که همه هارد دیسک ها فضای ذخیره سازی محدودی دارند. این مشکلی است که با استفاده از یک خوب قابل پیشگیری است.

ثانیاً، اگر دستگاه DVR برای استفاده از آن تنظیم شده باشد، برطرف کردن نویز دوربین مداربسته و ویدیو می تواند باعث تشخیص حرکت شود. این می تواند باعث هشدارهای نادرست، ایمیل های مزاحم از سیستم اطلاع رسانی خودکار و ایجاد شکایات مربوط به مصرف ذخیره سازی شود.

تعادل مداوم تقویت از طریق کنترل‌های افزایش سیگنال و فیلترهای دیجیتال مانند WDR بخش مهمی از مراحل برنامه‌نویسی است. برنامه های کنترل کیفیت مانند Cortex QC6 تضمین می کند که کاربران دوربین های مداربسته از بهترین تنظیمات موجود لذت خواهند برد. رعایت کردن تمامی این موارد باعث کاهش نویز دوربین مداربسته خواهد شد.

برطرف کردن نویز دوربین مداربسته

علت وجود نویز در تصاویر دوربین مداربسته چیست؟

نویز در تصاویر دوربین مدار بسته علل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از مهم ترین علت ها استفاده از تجهیزات و قطعات بی کیفیت و ارزان است. استفاده از منبع تغذیه نامناسب، کابل بی کیفیت، دوربین بی کیفیت، مبدل های بی کیفیت و اتصالات بی کیفیت از جمله تجهیزات و قطعاتی هستند که باعث ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته می شوند.

منبع تغذیه نامناسب

دوربین مداربسته را دارد. این برق باید دارای ولتاژ و شدت جریان مناسب و کافی باشد. برق مورد نیاز بیشتر دوربین های مداربسته 12 ولت DC (ولتاژ مستقیم) است. اگر شدت جریان تولید شده توسط منبع تغذیه کمتر از مقدار مورد نیاز دوربین مداربسته باشد، باعث ایجاد نویز در تصاویر دریافتی دوربین مداربسته می شود.

استفاده از کابل های بی کیفیت

کابل کواکسیال

انتقال تصاویر در دوربین های مداربسته از کابل کواکسیال استفاده می شود. کابل های کواکسیال در دو مدل RG59 و RG6 در بازار موجود هستند. کابل کواکسیال از دو رسانا تشکیل شده که بین آن ها توسط مواد عایق جدا شده است. در وسط این کابل یک سیم فلزی نیز وجود دارد و یک لایه غیر رسانا دور آن را پوشانده و یک لایه فویل نیز دور آن پیچیده شده است که به آن شیلد گفته می شود. در لایه ی بعدی کابل کواکسیال دو عدد کابل رسانا به صورت رشته ای قرار دارد. این کابل ها اگر بی کیفیت باشند و نتوانند مانع عبور امواج الکترومغناطیسی شوند باعث ایجاد نویز در تصاویر دریافتی می شود.

کابل های شبکه برای انتقال تصاویر دیجیتال استفاده می شوند. این کابل ها شامل 4 زوج به هم تابیده شده است و در کل 8 سیم است. برای کاهش نویز دوربین مداربسته و کابل های شبکه از فول های حفاظتی یا شیلد استفاده می شود. کابل های شبکه در دوربین آی پی به کار برده می شود.

دوربین مداربسته بی کیفیت

استفاده از دوربین های مداربسته بی کیفیت و خیلی ارزان که برند های معتبری هم معمولا ندارند باعث ایجاد نویز می شود. بیشتر دوربین هایی که قیمت خیلی پایینی دارند در محیط های با نور کم، نویز ایجاد می کنند.

مبدل بی کیفیت

مبدل یا ویدیو بالن وظیفه ی تبدیل و تقویت سیگنال ها را بر عهده دارد. در هنگام تهیه مبدل ها یا همان ویدیو بالن ها، مبدلی را انتخاب کنید که با تکنولوژی دوربین مداربسته شما سازگاری داشته باشد. برای هر یک از تکنولوژی های HDCVI ،HDTVI یا AHD مبدل مخصوصی وجود دارد. همچنین از حداکثر فاصله ای که مبدل می تواند برای هر تکنولوژی ارائه کند، مطلع شوید.

روش کاهش نویز دوربین مداربسته

نصب نامناسب دوربین و نویز در دوربین مداربسته

دومین علت وجود نویز در دوربین مداربسته می تواند به دلیل نصب نامناسب خصوصا در محل اتصالات باشد. نصب نامناسب شامل بستر سازی نامناسب، محل نصب نامناسب (عدم وجود نور نامناسب)، اتصالات ضعیف از جمله موارد نصب نامناسب هستند. بسترسازی نامناسب یعنی انتخاب مسیر مناسب برای عبور کابل های تصویر دوربین مدار بسته که این امر می تواند تا حد بسیار زیادی در کاهش نویز دوربین مداربسته به شما کمک کند. همچنین انتخاب محل نصب دوربین مداربسته بسیار مهم است. محلی را انتخاب کنید که کمترین ارتعاش و لرزش را داشته باشد.

یکی دیگر از علت های ایجاد نویز در دوربین مداربسته داغ شدن زیاد دوربین مداربسته می شود. این داغ شدن می تواند ناشی از کیفیت پایین دوربین یا محل نصب دوربین باشد که در محلی با تهویه نامناسب یا در معرض تابش نور خورشید قرار داشته باشد. اگر علت نویز در دوربین شما دو علت بالا نبود باید در جاهای دیگری که در ادامه به آنها می پردازیم به دنبال دلیل آن باشید.

سومین نوع نویزی که وجود دارد نویز حاصل از سیگنال های الکترونیکی است. این نویز ها به صورت نقطه های سفید و ریز هستند و به دلیل تقویت بیش از اندازه سیگنال تصویر در نور کم (هنگام شب) به وجود می آیند.

نوع چهارم نویز ها، نویز ناشی از تداخل الکترو مغناطیسی است و معمولا به صورت خط یا موج در تصاویر در می آیند. گاهی اوقات این خطوط و موج ها در تصاویر حرکت می کنند و مانع وضوح تصویر می شوند. یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن این خطوط افت شدید سیگنال است.

سخن آخر

مطمئن شوید که دوربین های با کیفیتی را می توانید تهیه کنید و از خرید دوربین مداربسته از مراکز خرید معتبر اطمینان کامل بدست اورید، تا قبل از هر چیزی از بروز و مواجه شدن با این مشکلات جلوگیری شود. دریافت یک تصویر ویدئویی ضعیف اغلب کافی است تا افراد را به خرید یک دوربین با کیفیت بالاتر وادار کند. یا کاربر را وادار کند با پرداخت هزینه مازاد فضای بیشتر در هارد دیسک فراهم کند، یا اضافه کردن یک سیستم تشخیص حرکت با کیفیت بالا برای جلوگیری و یا تشخیص نویز و حرکت ها را منجرب شود که همه ی این عوامل باعث پرداخت هزینه های مازاد برای شما خواهد بود.

با استفاده از سیستم علامت تجاری QC6®، بسیاری از دوربین‌های امنیتی Cortex® از ابتدا با 3D-DNR متعادل می شوند. و همچنین سایر تکنیک های کاهش نویز مانند کنترل پیشرفته خودکار افزایش (AGC)، کاهش تطبیق صدا (ATR)، نور زیاد/شدید به همین منظور طراحی و ساخته شده‌اند. کاهش (HLR)، و ... بطور کلی این لیست شامل COR-HD89TRV، COR-HD80V، COR-HD88TRV و موارد دیگر می باشد.شما می توانید همین امروز برای دریافت مشاوره جهت خرید، راه اندازی و خدمات نصب، سرویس، نگهداری و پشتیبانی دوربین مدار بسته و تجهیزات امنیتی با مشاوران ما در ایمن نت تماس بگیرید تا ضمن برخورداری از راهنمایی ها در زمینه ی مورد نظر، از خدمات ارزنده ما به شما بهره مند شوید.

در نظر داشته باشید که تهیه و خرید دوربین مداربسته از مراکز معتبر و با سابقه با استفاده از امکانات و خدمات پس از آن به شما بسیار در جلوگیری از بروز احتمالات وجود نویز و برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته، کمک خواهد کرد.

منبع

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net