• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
5 ویژگی مهم بهترین دیتا سنتر ها و مراکز داده

شناسایی و گزینش بهترین دیتا سنتر ها و مراکز داده ای که از تمام جوانب، مورد اعتماد باشند، نیازمند در نظر گرفتن ملاحظاتی است تا صاحبان کسب و کارها بتوانند تصمیمات مهم را در جهت تحقق اهداف خود اتخاذ کنند.

ویژگی های مهم بهترین دیتا سنتر و مراکز داده

یکی از دغدغه های اصلی سازمان ها و کسب و کارها، انتخاب بهترین زیرساخت داده‌ای برای میزبانی اطلاعات مهم و حساس است. شناسایی و گزینش بهترین دیتاسنترهای جهان که از تمام جوانب، مورد اعتماد باشند، نیازمند در نظر گرفتن ملاحظاتی خاص است تا صاحبان کسب و کارها بتوانند با خاطری آسوده و اطمینان کامل، تصمیمات مهم و حیاتی را در جهت تحقق اهداف مورد نظر خود اتخاذ کنند.

1. مدیریت بهینه فضا و ظرفیت ها

بهترین و بزرگترین دیتا سنتر ها و مراکز داده به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا حداکثر استفاده را از فضای محیطی خود ببرند و قدرتمندترین توان پردازشی، ذخیره سازی و شبکه سازی را با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی ممکن سازند. به کمک این تکنولوژی‌، تعداد سرورهای فعال در قفسه ها افزایش یافته، و با کنترل اصولی تعداد قفسه‌ها و اجرای صحیح سیستم برق رسانی، زمینه کاهش هزینه های انرژی و نگهداری فراهم می‌شود. در همین حین، بهره‌وری تجهیزات موجود در مرکز داده به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. بدین ترتیب و با افزایش تعداد قفسه ها، وسعت مراکز داده نیز به چندین برابر افزایش یافته و همین مسئله شرایط مورد نیاز را برای مقیاس پذیری فراهم می نماید.

2. مقیاس پذیری و توسعه ‌پذیری از ویژگی های بهترین دیتا سنتر و مراکز داده

در بسیاری از صنایع، مقیاس پذیری و توسعه پذیری مسئله‌ای حائز اهمیت است، و فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنی نیست. مراکز داده باید دارای زیرساخت منعطفی بوده و با رشد سریع تکنولوژی ها منطبق باشند تا امکان ارتقاء ساده و بدون دردسر سرویس‌ها، در سریع ترین زمان فراهم شود. بهترین مراکز داده باید آماده باشند تا علاوه بر تامین نیازهای فعلی در حوزه زیرساخت، جوابگوی ظرفیت‌ها و کارکردهای مورد نیاز در آینده نیز باشند.

3. سیستم سرمایشی استاندارد در دیتا سنتر و مراکز داده

پیاده سازی صحیح سیستم سرمایشی، به میزان قابل ملاحظه ای در کاهش هزینه ها و مصرف انرژی تاثیرگذار است. برای این منظور، راهکارهای گوناگونی توسط مراکز داده طراحی و بکارگیری می شوند، اما راهکاری با عنوان راهروی سرد و گرم (Hot Aisle و Cold Aisle) میزان مصرف انرژی توسط سیستم سرمایشی سرور و دیتاسنتر را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد، و این امکان به وجود می آید تا تجهیزات بیشتری در فضای کمتری کنار یک دیگر قرار گیرند. به علاوه تنظیم دمای داخلی مرکز داده مطابق با استاندارد بین‌المللی اَشرِی*، ‌سبب افزایش چشمگیر عمر و راندمان تجهیزات موجود در قفسه‌ها می‌شود.

(* ASHRAE مختصر عبارت سازمان مهندسی گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا است. این سازمان دارای ۵۰۰۰۰ عضو متخصص ساختمان در دنیا می‌باشد و تمرکز آن روی بهره وری انرژی و کیفیت هوای درونی ساختمان، سرمایش و گرمایش و پایایی در صنعت می‌باشد.)

4. مستندات، فرایندها و دستورالعمل ها

بهترین دیتا سنتر ها و مراکز داده از دستورالعمل‌ها و فرایندهایی پیروی می‌کنند‌ که با دقت و به بهترین شکل ممکن در قالب مستندات تهیه، تدوین و تنظیم شده‌اند. این مراکز با نظارت بدون وقفه بر فعالیت‌ها، لایه های امنیتی و سطوح دسترسی‌، کیفیت حداکثری سرویس را تضمین و بر پایداری آن نظارت می‌کنند. از این رو، تعریف سیستمی استاندارد در رابطه با نحوه پیگیری و انجام فرایند عیب یابی که تحت عنوان SOP — Standard Operation Procedure معرفی می‌گردد، امری لازم و حیاتی است. تنوع و تعدد بالای سرویس‌هایی که توسط مراکز داده ارایه می‌شود، طراحی دقیق و صحیح فرایند عیب یابی دیتاسنتر و همچنین عکس العمل سریع افراد مسئول در مواقع حساس را می طلبد.

در ادامه بخوانید:

قابلیت افزونگی و پایداری در دیتا سنتر و مراکز داده

تاثیر رعایت استانداردهای دیتاسنتر بر طول عمر مشاغل و کسب و کارها

5. امنیت دیتا سنتر

دستورالعمل ها و فرایندهایی که توسط بهترین مراکز داده تدوین شده اند، با تعریف امن ترین موانع سخت افزاری و نرم افزاری، از دسترسی‌ غیر مجاز به بخش های مختلف جلوگیری نموده و در ایجاد سطوح امنیتی چند لایه‌، نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. بهترین دیتا سنتر ها و مراکز داده، در ساختمان هایی مقاوم و مدرن پیاده سازی شده اند و محدوده فیزیکی آن ها توسط به روزترین سیستم های امنیتی محافظت می‌شود. سیستم های احراز هویت مانند تشخیص اثر انگشت و اسکن عنبیه چشم، و همچنین نظارت شبانه روزی با استفاده از دوربین مدار بسته و کنترل دقیق دسترسی‌ها با کارت های هوشمند، از جمله مهمترین این موارد هستند.

منبع

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net