• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تین کلاینت و زیرو کلاینت پرطرفدار ترین مینی کامپیوتر

امروزه مینی کامپیوترها همانطور که می‌دانیم، جایگاه خود را در محیط‌های کاری پرترافیک به علت مزایایشان پیدا کرده‌اند. کامپیوترهای کوچک، در دو نوع عرضه می‌شوند: تین کلاینت ها و زیروکلاینت ها.

مزایا مینی کامپیوتر

مینی کامپیوترها مزایای بی‌شماری دارند. از جمله می‌توان به اندازه بسیار کوچک آن‌ها اشاره کرد. کوچک‌ترین مینی کامپیوتر را می‌توان HP t430نام برد. این مینی کامپیوتر در ابعاد سیزده سانتی متر است. HP t430 اتفاق فوق العاده‌ایست، زیرا بسیار کوچک و سبک است. تا بزرگترین مینی کامپیوتر به نام WinTel t110. ابعاد این مینی کامپیوتر بیست و نه سانتی متر است. مشاهده می‌کنید که حتی بزرگترین کامپیوتر کوچک هم در نوع خود اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر از کیس‌های معمولی دارد.

مینی پی سی‌ها به خاطر اشغال فضای بسیار کم‌شان برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که بحث اشغال فضا مهم است. مانند آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، کارخانه‌ها و ... . موضوع دیگر در خرید کامپیوترهای کوچک، که برای کاربران دارای اهمیت است، هزینه و قیمت مینی کامپیوترها است. قیمت را از چند منظر می‌شود بررسی کرد. قیمت مینی کامپیوترها بسیار کمتر از کیس‌ها و کامپیوترهای معمولی موجود در بازار می‌باشد.

قطعاتی که در مینی کامپیوترها به کار رفته است نیز نسبت به کامپیوترهای معمولی تفاوت دارد. به این صورت که عمر طولانی‌تر و بیشتری نسبت به کیس‌ها دارند. در نتیجه در بلند مدت به نفع شما خواهد بود. زیرا مینی کامپیوترها فن لس هستند. فن لس بودن باعث طول عمر بیشتر و در نتیجه خرابی کمتر می‌شوند. در بلند مدت نیز نیاز به تعویض قطعات و تعمیر کردن نیز نخواهند داشت.

اگر بخواهیم در مورد بوت شدن ویندوز و سرعت آن مقایسه‌ای بین مینی کامپیوتر‌ها و کیس‌ها داشته باشیم به نتیجه قابل ملاحظه‌ای می‌رسیم. سرعت بوت شدن در مینی کامپیوترها به 10 ثانیه می‌رسد اما سرعت بوت شدن کیس‌ها به هشتاد ثانیه می‌رسد!!

مزایا مینی کامپیوتر

از تفاوت‌های دیگر، مصرف برق است. برق مصرفی در کامپیوترهای کوچک 10 وات است و در کیس‌های معمولی به 500 وات می‌رسد. در نهایت متوجه این موضوع خواهید شد که کامپیوترهای کوچک دغدغه مهم محیط زیست را دارند. که این نشات گرفته از تفکرات سطح بالا در جامعه است.

بحث دیگری که به آن می‌توان اشاره کرد این است که دقت در توجه به جزئیات را در کامپیوترهای کوچک می‌بینیم. این توجه و طراحی ظریف را ما در زیبایی آن است که در مینی کامپیوترها می‌بینیم که فضای خیلی کمی را در محیط اشغال می‌کنند.

همچنین کامپیوترهای کوچک بی صدا هستند. بی‌صدا بودن از آپشن فن‌لس بودن دستگاه‌هاست. فن لس بودن باعث گرد و خاک‌گیری کمتری هم می‌شوند. با این مقایسه های ساده به تفاوت های بین تین کلاینت و مینی کامپیوترها پی می‌‍بریم.

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب و راه اندازی زیرو کلاینت و تین کلاینت چیست ؟

تین کلاینت ها

تین کلاینت‌ها نوعی از مینی کامپیوترها تین کلاینت‌ها هستند. ابعاد و اندازه‌های تین کلاینت‌ها کوچکتر از کیس‌ها است اما قابلیت‌هایی بیشتر نسبت به کیس‌ها دارند. امروزه تین کلاینت‌ها جایگزینی بسیار منطقی و معقول هستند. تین کلاینت‌ها با سیستم عامل‌شان، می‌توانند مستقلا و به طور مجزا کار کنند.

تین کلاینت‌ها یک قابلیت کاربردی دارند که بحث انعطاف‌پذیری در آن‌هاست. یعنی تین کلاینت‌ها در عین حال که می‌توانند به صورت مستقل کار کنند. در حالت زیروکلاینت هم می‌توانند کار کنند؛ با پروتکل‌های مجازی‌سازی قابلیت این را دارند تا به اتاق سرور متصل شوند. انعطاف پذیری تین کلاینت‌ها برای مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها یک امتیاز محسوب می‌شود، به دلیل سرعتی که در تغییر کاربری دارد.

تین کلاینت‌ها می‌توانند به چند مانیتور همزمان و با کارکرد 24 ساعته متصل شوند. بدون فن بودن تین کلاینت‌ها دارای مزایایی هستند. مانند عمر بیشتری قطعات، زیرا احتمال اینکه قطعات به واسطه گرما بسوزند را کاهش می‌دهد؛ کم صداتر هستند زیرا فن ندارند. باعث افزایش عمر MTBF نیز می‌شود. تین کلاینت‌ها به عنوان پرچمداران در عرصه تکنولوژی معرفی می‌شوند. آن هم به دلیل کاربری پر دوام و آسان آن‌ها است. همچنین خرابی کمتر قطعات، جاگیری کم، مصرف برق پایین و قیمت پایین‌تر که به عنوان گزینه‌ای اقتصادی و مقرون به صرفه محسوب کرد.

مطلب پیشنهادی: نحوه ارتباط زیرو کلاینت با سرور

زیرو کلاینت ها

زیرو کلاینت‌ها نوع دیگری از کامپیوترهای کوچک هستند. دلیل نامگذاری زیرو کلاینت‌ها این است که zero به معنی عدد 0 است. همان‌طور که عدد صفر به معنای فقدان و نبودن است، زیرو کلاینت‌ها نیز از خود فاقد رم، پردازشگر و هارد هستند. برای استفاده از cpu، هارد و رم به سرور متصل می‌شود. به نوعی زیرو کلاینت از قدرت و سرعت آن‌ها استفاده می‌کنند در نتیجه قدرتشان نیز بالا می‌رود. این خود دلیلی بر پرطرفدار بودن آن‌هاست.

در شرکت‌های تازه تاسیس نیز زیرو کلاینت پیشنهاد عالیست. به دلیل پوئن‌های ویژه‌ای که دارد شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌هایشان هستند، ما زیرو کلاینت را پیشنهاد می‌دهیم. در نتیجه برای انتخابی بهتره و برای افزایش کارایی، استفاده از تین کلاینت‌ها و زیرو کلاینت‌ها را عنوان کرد.

منبع

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net