• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
چه نرم افزارهای شبکه برای نظارت بر عملکرد شبکه مناسب تر است؟

برای نظارت بر شبکه نرم افزارها و راهکارهای بسیاری وجود دارند که استفاده از این برنامه ها را ساده تر می کنند. یک شبکه کامپیوتری در راستای ایجاد ارتباط بین کاربران برای انتقال اطلاعات ایجاد می شود. مدیران آی تی با استفاده از یک شبکه، قادر برقراری ارتباط بین دستگاه های مختلف کامپیوتری هستند. به این ترتیب به سادگی می توانند، سیاست های خود را اعمال کنند. در این زمینه انواع نرم افزار های شبکه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در هر یک از این شبکه ها، نرم افزارهای شبکه و برنامه های بسیاری بین چند کاربر به اشتراک گذاشته می شود. به همین خاطر برای نظارت بر شبکه نرم افزارها و راهکارهای بسیاری وجود دارند که استفاده از این برنامه ها را ساده تر می کنند.

در دنیای شبکه از اصطلاحات بسیاری نیز استفاده می شود و با استفاده از آن ها عملکرد شبکه را توجیه خواهند کرد. عبارات تین کلاینت، سرور و هاست، در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند. اصطلاح کلاینت برای سیستم هایی که درخواست و تقاضایی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. سرور نیز نام کامپیوتر همیشه روشنی است که توان نرم افزاری بالایی دارد. بسیاری از انواع نرم افزار شبکه بر این سیستم نصب هستند. در نظر داشته باشید که همه سیستم های متصل به یک شبکه نیز هاست نامیده می شوند.

در ادامه این مقاله از ایمن نت با برخی از نرم افزارهای مربوط به نظارت بر شبکه آشنا می شوید. این نرم افزارها در عملکرد شبکه بسیار تاثیر گذار می باشند.

آشنایی با مفهوم نرم افزار های شبکه

انواع نرم افزارهای شبکه در راستای ایجاد شبکه های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. نظارت بر شبکه با وجود این نرم افزارهای کاربردی میسر خواهد بود. این نرم افزارها در راستای ایجاد شبکه و درجه بندی و عملکرد شبکه های موجود مورد استفاده قرار می گیرند. در استفاده از این نرم افزارها، توجه به دامنه شبکه یکی از مهمترین اصول اولیه محسوب می شود. این برنامه ها دسترسی غیر مجاز به شبکه های خصوصی را محدود می کنند. استفاده از آن ها در راستای مجازی سازی شبکه نیز انجام می گیرد.

این برنامه ها به مدیران و شرکت پشتیبانی شبکه در کرج کمک می کنند که از شبکه مورد نظر در برابر حملات مختلف محافظت کرده و هر گونه دسترسی غیر مجاز را محدود کنند. این نرم افزارها بر اساس نیازهای امنیتی موجود نیز تنظیم خواهند شد. این برنامه ها در راستای نظارت بر فعالیت های روزانه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با برخی از مهمترین نرم افزارهای شبکه آشنا می شویم.

مطلب پیشنهادی: دوربین مداربسته تا چند متر را می بیند؟

عملکرد شبکه با استفاده از نرم افزارهای شبکه گزارش گیر

نرم افزار های شبکه گزارش گیر با منابع داده ارتباط برقرار می کند. این نرم افزار، برای جمع آوری اطلاعات تنظیم و طراحی شده است. شما می توانید، داده ها را به صورت نموداری و گراف ارائه کنید و به این ترتیب اطلاعات را به درستی به کاربران انتقال دهید. این برنامه در میان نرم افزارهای هوش تجاری جای می گیرد. این ابزار، به تصمیم گیری کارکنان هر سازمان کمک می کند. هر چه اطلاعات افراد در رابطه با داده های موجود تکمیل تر باشد، مشاهده داده ها ساده تر خواهد شد.

این ابزارها، داده ها را با روش هایی جذاب ارائه می دهند. ارائه اطلاعات خوانا و مفید از مزایای استفاده از نرم افزار گزارش گیر شبکه محسوب می شود. نظارت بر شبکه با وجود این نرم افزار کاربردی، به سهولت انجام می گیرد و کار تکنیسین های کامپیوتر ساده تر خواهد شد.

عملکرد شبکه با استفاده از نرم افزارهای کنترل مصرف اینترنت کاربران چگونه است؟

نرم افزارهای شبکه کنترل مصرف شما را در رصد کردن ترافیک شبکه مورد استفاده کاربران یاری می رساند. استفاده از این نرم افزار نیز در راستای بهبود نظارت بر شبکه مزایای بی شماری برای شما دارد. یکی از موارد مهم برای تامین کنندگان شبکه، حجم اینترنت مصرفی است. بررسی میزان مصرف اینترنت برای خرید به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در برخی از موارد، مدیران شبکه، حجم اینترنت مصرفی کاربران را محدود می کنند.

شما می توانید، از قابلیت های نرم افزار کنترل مصرف اینترنت، برای صرفه جویی در مصرف حجم ترافیک استفاده کنید. با استفاده از قابلیت های منحصر به فرد این نرم افزار، تجزیه و تحلیل میزان ترافیک مصرفی نیز به سادگی میسر خواهد بود. برخی از این برنامه ها اجازه گروه بندی سیستم های کامپیوتر محلی را نیز برای شما میسر می کنند و با استفاده از آن ها ترافیک شبکه قابل همگام سازی خواهد بود.

نرم افزار های شبکه

نرم افزار ریموت دسکتاپ برای استفاده از قابلیت کنترل از راه دور شبکه

عملکرد شبکه با وجود برخی برنامه های کنترل گر بهبود خواهد یافت. در این زمینه نرم افزار ریموت دسکتاپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این نرم افزار کاربردی، امکان تعامل با دیگر سیستم های کامپیوتری فراهم خواهد شد؛ تنها کافی است به یک شبکه داخلی یا اینترنت متصل شوید. برای کار از راه دور و اعمال پشتیبانی شبکه استفاده از ریموت دسکتاپ توصیه می شود.

در برخی موارد نرم افزار های شبکه ریموت دسکتاپ را با نرم افزار به اشتراک گذاری مقایسه می کنند. نرم افزار به اشتراک گذاری، به کاربران اجازه اشتراک گذاری صفحه نمایش را می دهد. شما می توانید، از این نرم افزار در راستای ارائه وب کنفرانس های کاری استفاده کنید. اما در صورتی که از ریموت دسکتاپ استفاده کنید، به کار گیری قابلیت های کامپیوتر به اشتراک گذاشته شده نیز میسر خواهد بود. این برنامه بیشتر توسط تکنیسین های شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم برنامه های کاربردی صنعتی را نیز کنترل خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: سخت افزار شبکه

نظارت بر شبکه با استفاده از نرم افزار مجازی سازی

برای مجازی سازی دسکتاپ و شبکه و تبدیل یک شبکه وابسته به سخت افزار به این برنامه کاربردی نیاز خواهید داشت. مجازی سازی شبکه و عملکرد خدمات شبکه برای رسیدن به اهداف خاصی انجام می گیرد. با استفاده از این نرم افزار های شبکه لایه انتزاعی خاصی بین سخت افزار و فعالیت های آن ایجاد می شود که برای استفاده بهینه از قابلیت های سخت افزار مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار برای نظارت بر شبکه توسط مدیران مفید خواهد بود.

یکی از مهمترین ویژگی های این نرم افزار، انتقال ماشین های مجازی بدون نیاز به کانفیگ مجدد شبکه به دامنه های مختلف است. این نرم افزار یک پوشش مهم برای عملکرد شبکه مورد نظر شما محسوب می شود. این نرم افزار، لایه های شبکه مجازی مجزا را در قسمت بالایی شبکه فیزیکی ایجاد می کند.

آشنایی با نرم افزار های شبکه مانیتورینگ

نظارت بر شبکه با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ نیز به سهولت انجام خواهد شد. هر یک از کسب و کارهای امروزی برای اجرای بهتر وظایف خود، از یک شبکه مناسب استفاده می کنند. برای کنترل عملکرد شبکه های مورد نظر، استفاده از برنامه های مانیتورینگ بسیار توصیه می شود. یکی از دلایل استفاده از این نرم افزارها، کنترل و نظارت عملکرد شبکه محسوب می شود.

این روزها شبکه ها و انواع نرم افزار شبکه به طور گسترده ای در سر تا سر جهان وجود دارند. استفاده از آن ها در راستای ارتباط بین مراکز مختلف انجام می گیرد. با استفاده از آن ها نقاط جغرافیایی و ابرهای خصوصی و عمومی پیوند داده می شوند. نرم افزارهای مانیتورینگ به شبکه دستگاه های مربوط به هر یک از سازمان ها نیز متصل هستند. این برنامه ها وظیفه کنترل روترها، سوییچ ها، فایروال ها، چاپگرها، دستگاه های ذخیره سازی، ماشین های مجازی و... را نیز بر عهده دارند.

نظارت بر شبکه در کلیه دستگاه هایی که دارای IP هستند با وجود این نرم افزار شبکه به سهولت انجام می گیرد. بررسی عملکرد شبکه و برطرف کردن خطاهای احتمالی در هر یک از این دستگاه ها نیز بر عهده این نرم افزار کاربردی است. به این ترتیب از آسیب رسیدن به شبکه مورد نظر جلوگیری خواهد شد.

نرم افزار های شبکه

آشنایی با نرم افزارهای شبکه میکروتیک

یکی از شرکت های موجود در عرصه ارتباطات، میکروتیک نام دارد. از این نرم افزار در راستای استفاده از تجهیزات شرکت میکروتیک استفاده می کنند. در این شرکت برای نظارت بر شبکه، سیستم عامل میکروتیک نیز وجود دارد که وظیفه مسیر یابی را بر عهده دارد. این نرم افزارها، از نرم افزار سیسکو ارزان قیمت تر هستند و از نظر پیشرفته بودن تجهیزات نیز هم رده محصولات سیسکو هستند.

مطلب پیشنهادی: مزایای استفاده از روتر میکروتیک در شبکه

آشنایی با نرم افزار شبکه سیسکو

عملکرد شبکه با استفاده از نرم افزارهای شبکه سیسکو کنترل خواهد شد. شما می توانید، در صنعت IT با استفاده از نرم افزار های شبکه سیسکو، نظارت بر شبکه و کنترل تجهیزات موجود را به درستی انجام دهید. با استفاده از آن خدمات تجاری مهم به صورت گسترده ای پشتیبانی شبکه می شوند و با بستر سخت افزاری ادغام خواهند شد. شما می توانید در این زمینه از نرم افزارهای مشترک نیز استفاده کنید. شما می توانید، ویژگی های سازگار با کدهای مورد استفاده در سر تا سر شبکه را با استفاده از نرم افزار سیسکو به خوبی حفظ کنید. به این ترتیب امکان ایجاد نو آوری در شبکه میسر خواهد بود. به علاوه کارکنان عرصه شبکه با استفاده از قابلیت های این نرم افزار، خدمات خود را به بهترین نحو انجام می دهند.

آشنایی با نرم افزارهای مایکروسافت شبکه

عملکرد شبکه برای کنترل بهتر تجهیزات موجود، بهبود می یابد. شرکت مایکروسافت نرم افزار های شبکه و برنامه های بسیاری را برای رسیدن به اهداف خاصی ارائه کرده است. این شرکت، برای کنترل سرورهای شبکه، نظارت بر شبکه، پایگاه داده برای ذخیره سازی اطلاعات، ایجاد سرورهایی برای حفظ و افزایش امنیت شبکه و سیستم مدیریت پروژه تحت سرورهای مورد نظر، برنامه ها و نرم افزارهای تخصصی ای ارائه کرده است.

مطلب پیشنهادی: بازبینی فیلم دوربین مدار بسته

ارائه چند راه حل معمولی برای نظارت بر شبکه

وجود یک استراتژی خوب برای کنترل عملکرد شبکه یکی از مهمترین مواردی است که مورد توجه تکنیسین های کامپیوتر قرار دارد. بدون وجود نظارت بر شبکه، بهترین معماری ها و طراحی های شبکه نیز از بین می روند. در این زمینه، مدیر شبکه باید نیازهای مربوط به پشتیبانی شبکه کرج و الزامات آن توجه داشته باشد و بر این اساس استراترژی های مربوط به کنترل و نظارت بر شبکه را انتخاب کند. در ادامه با برخی از راه حل های ساده کنترل عملکرد شبکه آشنا می شوید.

1. نظارت بر دسترس بودن شبکه

نظارت بر دسترس بودن تمامی منابع موجود در شبکه یکی از مهمترین نکات در این زمینه محسوب می شود. برای تدام یک تجارت در دسترس بودن اطلاعات کافی یک مسئله مهم محسوب می شود. نظارت بر در دسترس بودن شبکه مراحل به خصوصی دارد. در وهله اول اطمینان از عدم وجود اختلال در شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید به در دسترس بودن پهنای باند مورد نظر برای تحویل درست داده ها، نیز توجه داشته باشید. در این زمینه در دسترس داشتن فضای کافی برای ذخیره سازی نیز یک مسئله مهم و اساسی تلقی می شود.

برای رسیدن به عملکرد مطلوب یک شبکه، تنها گزارشات مدیر شبکه کافی نیست. در این زمینه توجه به اشتباهاتی که امکان بروز در شبکه را دارند نیز الزامی است. هشدارهای مربوط به آستانه تحریک هر شبکه سبب پایین آمدن ریسک بروز اشکالات در این زمینه خواهند شد.

2. هشدار دادن

در هر شبکه ای یک خط مبنا وجود دارد که کلیه رفتارهای موجود در آن را توجیه می کند. خط مبنای هر شبکه و نرم افزار های شبکه با دیگری تفاوت دارد. در هر شبکه، با توجه به پارامترهای پایه، مقدار ثابت مربوط به آن تعریف خواهد شد و این مسئله بر به روز بودن شبکه تاثیر گذار می باشد. با در نظر گرفتن این موارد، هشدار های مبتنی بر انحراف از معیار مورد استفاده قرار می گیرند. این هشدارها به تشخیص زودهنگام مسائل کمک می کنند و به نوبه خود عملکرد روان شبکه را میسر خواهند کرد.

محرک ها در این زمینه بسیار مهم تلقی می شوند. این محرک ها سبب عبور از مقدار آستانه می شوند. در این زمینه مفاهیمی مانند زمان و تکرار نیز مورد بحث قرار می گیرند. این هشدارها به گونه ای تنظیم می شوند که با گذشت آستانه از حد مورد نظر، در فاصله های زمانی به خصوصی ایجاد شوند. در این زمینه تنظیم مجدد و سرکوب و تکثیر نیز مورد توجه قرار دارند.

3. نظارت بر دیسک

همان طور که در آغاز این مقاله از ایمن نت نیز اشاره شد، داده ها و اطلاعات موجود در هر شرکتی از مهمترین منابع و سرمایه های آن محسوب می شوند. یک سازمان برای عملکرد بهتر به این داده های از پیش به دست آمده نیاز دارد. داده های مورد نیاز اغلب در سیستم شبکه شرکت ذخیره سازی می شوند. محل ذخیره سازی آن ها دیسک های موجود در شبکه می باشند. در هر شرکت بسته به میزان داده ها از چند دیسک استفاده می کنند.

هر مسئله ای که برای دیسک های مورد استفاده در شرکت ایجاد شود، مسائل و مشکلات جدی ای در روند کاری سازمان مربوطه ایجاد کرده و شرکت را با خسارات جدی رو به رو می کند. به همین سبب نظارت بر دیسک برای جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی یک مسئله مهم در نظر گرفته می شود. کشف خطاها، آمارهای پرونده های بزرگ، آشنایی با میزان فضای خالی در دیسک، چگونگی عملکرد ورودی و خروجی و ... از فواید نظارت بر دیسک محسوب می شوند.

آشنایی با روش های بهروری شبکه

بررسی رفتار پایه شبکه، ماتریس تشدید، شبکه، گزارشات در هر لایه شبکه osi و tcp/ip، دسترسی بالا با استفاده از گزینه failover، مدیریت پیکر بندی، برنامه ریزی و رشد ظرفیت های موجود و... از مهمترین روش های مربوط به بهبود عملکرد شبکه و نرم افزارهای شبکه محسوب می شوند که اغلب توسط مدیران شبکه انجام خواهند شد. در این میان، برنامه ریزی برای رشد ظرفیت شبکه یک مسئله مهم تلقی می شود. هنگامی که یک شرکت یا سازمان رشد می کند، زیرساخت های فناوری اطلاعات با سازمان نیز باید رشد داشته باشد. با افزایش شغل در یک سازمان، تجهیزات و دستگاه های بیشتری به آن اضافه می شوند تا پاسخگوی نیازهای موجود باشند.

مطلب پیشنهادی: 7 انواع لایه های شبکه مدل tcp/ip و osi

فواید مهم مانیتورینگ شبکه

با استفاده از هر یک از خدمات شبکه در تهران ، مزایا و فواید بی شماری را به دست می آورید. از جمله آن ها می توان به افزایش بازدهی و راندمان کلی شرکت مربوطه اشاره کرد. به این ترتیب راندمان بخش های مختلف شرکت نیز افزایش می یابد. به علاوه با استفاده از سیستم مانیتورینگ، از خرابی  در تجهیزات فعال شبکه موجود نیز جلوگیری خواهد شد. جلوگیری از اختلال موجود در شبکه مورد نظر نیز یکی از مزایای استفاده از این سیستم محسوب می شود. با وجود این مزایا، هزینه های شما به حداقل می رسند.

برای ارتقای خدمات امنیت شبکه نیز نظارت بر سیستم شبکه و نرم افزار های شبکه از مهمترین موارد محسوب می شود. به طور مثال مدیر شبکه با بررسی ترافیک های موجود، به استفاده بیش از حد از حجم ترافیک پی برده و متوجه حملات سایبری به شبکه مورد نظر خواهد شد. با استفاده از این خدمات ایراد یابی و رفع نواقص موجود نیز به سهولت انجام میگیرد.

مطلب پیشنهادی: مانیتورینگ شبکه چگونه باعث ارتقا عملکرد شبکه می شود؟

عملکرد مانیتورینگ شبکه در چند دسته مهم تقسیم بندی می شود. کشف، نقشه، مانیتور، هشدار و گزارش از مهمترین عملکردها از مانیتورینگ شبکه محسوب می شوند. کشف روترها، فایروال ها و... و در پی آن سازماندهی بهتر نقشه تکمیلی و کنترل دقیق ادمین ها و در نهایت هشدارهایی برای مدیران در راستای جبران اشتباهات موجود از مهمترین عملکردهای مانیتورینگ محسوب می شوند. ارائه گزارشات لازم نیز در این زمینه بسیار اهمیت دارد. داده های نظارتی و کنترلی و سایر داده های اطلاعاتی به مدیر شبکه در راستای تعیین اعتبار طراحی شبکه کمک می کند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net