• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
راه اندازی دیتا سنتر و مرکز داده به چه صورت است؟

برای راه اندازی دیتا سنتر و اجرای این سیستم ها ابتدا باید با مفهوم کلی این سیستم آشنا شوید. عبارت دیتا سنتر، افراد را به یاد اتاق هایی با دیوارهای بزرگ و پر از داده و اطلاعات می اندازد. امروزه با افزایش و فراگیر شدن استفاده از اینترنت در سر تا سر جهان، اجرای دیتا سنتر نیز بیشتر شده است. از این سیستم ها در راستای تبادل اطلاعات و نگهداری از حجم وسیعی از داده ها استفاده می کنند. برای نگهداری از این اطلاعات در سیستم راه اندازی دیتاسنتر، باید امنیت مورد نیاز تامین شود.

این سیستم ها در راستای یکپارچگی سازمان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن ها نتایج مطلوبی در بهره وری از اطلاعات به همراه می آورد. در این مراکز داده، بسترهایی امن و زیرساخت های مناسبی تحت بستر شبکه ایجاد می شوند. این مزایا، محرک هایی قوی برای ایجاد مراکز داده در سازمان های مختلف محسوب می شوند و افراد را برای استفاده از خدمات راه اندازی دیتا سنتر ترغیب می کنند.

مراکز داده از چهار جز اصلی نیز تشکیل می شوند که هر یک از آن ها بر اساس نیاز مشتریان انتخاب می شوند. دیتاسنترها، سرور را در بهترین شرایط نگهداری می کنند. هر یک از این سیستم ها هزینه اجاره به خصوصی برای مشتریان ایجاد می کنند. میزان سرعت پردازش، مقدار حافظه و ظرفیت موجود، اندازه هارد و... از مهمترین عوامل تاثیر گذار در قیمت راه اندازی دیتا سنتر محسوب می شوند.

مهمترین مراحل راه اندازی دیتا سنتر

برآورد هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی دیتا سنتر، یک مسئله اساسی برای آغاز به طراحی این سیستم ها محسوب می شود. برای تعیین هزینه خدمات راه اندازی دیتا سنتر، باید به چند مسئله مهم دقت داشته باشید:

  1. در وهله اول حجم و ظرفیت مورد نیاز برای ذخیره سازی داده ها را بررسی کنید.
  2. میزان نیاز تجاری در سیستم شبکه خود را مورد بررسی قرار دهید.
  3. در این زمینه توجه به امکانات مورد نیاز نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در این زمینه توقعات خود را از سیستم دیتاسنتر مشخص کنید. سپس مراحل مهم راه اندازی دیتا سنتر آغاز می شوند. در ادامه با این مراحل به صورت نکته به نکته آشنا می شوید.
اجرا و راه اندازی دیتا سنتر

انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی دیتا سنتر

مکان مناسب برای راه اندازی دیتاسنتر، یکی از مهمترین فاکتورهای طراحی آن محسوب می شود. در این زمینه در نظر گرفتن عواملی مانند زیر ساخت های موجود نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین توجه به محل قرار گیری کابل ها، اتصالات موجود و... نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. این اتاق ها، ویژگی های بسیار زیادی دارند که از جمله آن ها امنیت بسیار زیاد آن ها است. سیستم تهویه منابع ذخیره سازی داده نیز یکی از نقاط قوت مهم آن ها به شمار می رود. در این زمینه از تجهیزات بسیاری نیز استفاده می شوند که از بروز آتش سوزی در محل جلوگیری خواهند کرد.

تهیه تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی دیتا سنتر

در فرایند اجرای دیتا سنتر در نظر گرفتن تجهیزات مورد نیاز یک اصل اساسی است. برخی از این تجهیزات، به صورت فعال عمل می کنند و برخی از آن ها غیر فعال هستند. از آن جا که هزینه خرید هر یک از این تجهیزات بالا است، پیش از خرید آن ها لیستی از وسایل مورد نیاز تهیه کنید تا با خرید اشتباه وسایل، ضرر مالی نداشته باشید. خرید تجهیزات مربوط به راه اندازی سیستم دیتاسنتر، تنها محدود به تجهیزات سخت افزاری نمی شود. در این زمینه فراهم کردن تجهیزات نرم افزاری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مرحله کابل کشی در راه اندازی دیتاسنتر

کابل کشی مرکز دیتاسنتر نیز یکی از مراحل مهم در احداث این مراکز محسوب می شود. سیستم کابل کشی هر دیتا سنتر، در واقع اتصالات موجود در این مکان ها است. فرایند کابل کشی دیتا سنتر به صورت هوشمندانه و تخصصی انجام می گیرد. در این زمینه اتصالات روتر و سوییچ ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند که با استفاده از کابل متصل خواهند شد. در این زمینه استفاده از کابل های فیبر نوری بیشتر توصیه می شود.

پس از فرایند کابل کشی شبکه، تجهیزات مورد نظر در محل نصب و اجرا خواهند شد. انتخاب و خرید نرم افزار نیز یکی از مهمترین مراحل اجرای راه اندازی دیتا سنتر محسوب می شود. در این زمینه توجه به ویندوز مورد استفاده ضرورت دارد. برای انتخاب نرم افزارهای مربوط به سیستم دیتا سنتر باید از افراد متخصص راهنمایی بگیرید. مرحله پیکر بندی تجهیزات نیز اهمیت بسیاری در این زمینه دارد. کلیه تجهیزات پس از نصب باید در محل های مورد نظر کانفیگ شوند.

خدمات راه اندازی دیتاسنتر و مرکز داده

  • بازدید و مشاوره رایگان با ارزیابی فضا
  • نصب و سرویس دوربین مداربسته با امکان ثبت حوادث
  • یک سیستم کنترل و نظارت EMS هوشمند برای راه اندازی دیتا سنتر و مرکز داده برای مدیریت درب دسترسی، سیستم هشدار، دما و سایر سنسورها نصب می شود.
  • عایق صدا، رطوبت و آتش
  • استفاده از کف کاذب اتاق سرور نسوز و سقف کاذب آنتی استاتیک
  • اجرای یک سیستم روشنایی کارآمد در مرکز داده
  • نصب و راه اندازی سیستم برق اضطراری، ژنراتور و یو پی اس
  • خدمات کابل کشی فیبر نوری
  • خدمات طراحی و پیاده سازی تجهیزات شبکه غیرفعال
  • درهای ورود و خروج هوشمند با استفاده از اثر انگشت، قرنیه و بیومتریک
  • برقراری تماس تلفنی در شبکه VOIP

راه اندازی دیتاسنتر

مدیریت مراکز داده

پس از راه اندازی دیتا سنتر، ارتقا سطح اطلاعات موجود بسیار اهمیت دارد. اطلاعات موجود بر اساس داده های ذخیره شده در سیستم به روز می شوند. مستند سازی در اجرای سیستم دیتا سنتر نیز یک مرحله مهم و اساسی تلقی می شود. در این خصوص از تمامی تجهیزات خریداری شده در راستای راه اندازی دیتاسنتر مستند سازی خواهد شد. این مسئله به امور مالی مرکز دیتا سنتر مربوط می شود.

مرحله توسعه شبکه نیز یکی از مراحل مورد نیاز در این زمینه محسوب می شود. در این فرایند کلیه عملیات های محاسبه، ذخیره سازی و... نیز انجام خواهند شد. در نهایت فرایند آزمایش دیتا سنتر برای سنجش کیفیت تجهیزات و اتصالات انجام شده، صورت می گیرد.

آشنایی با دیتا سنتر TIER

راه اندازی دیتا سنتر بر اساس معیارهای مختلفی انجام می گیرد. تجهیزات مورد استفاده در این زمینه، کلیه زیرساخت ها و میزان افزونگی از معیارهای مورد توجه در این بخش محسوب می شوند. میزان TIER هر سیستم، تعیین کننده عملکرد دیتاسنتر است و کیفیت آن را تضمین خواهد کرد. با وجود معیارهای سیستم TIER هزینه راه اندازی دیتاسنتر نیز افزایش خواهد یافت. در این سیستم از کلیه اطلاعات موجود در دیتا سنتر بکاپ گیری می شود و به این ترتیب داده های موجود به خوبی مدیریت و پشتیبانی خواهند شد.

به این ترتیب رفع و برطرف کردن هر اختلالی در سیستم به سهولت انجام می گیرد. به طور مثال در این سیستم ها برای جلوگیری از اختلالات ناشی از قطعی برق، از دو منبع تامین کننده استفاده می شود. دیتاسنترها بر اساس معیارها و قابلیت های موجود، به چهار دسته مهم تقسیم بندی می شوند که در ادامه این مقاله از ایمن نت با آن ها آشنا می شوید.

انواع دیتاسنتر TIER

راه اندازی دیتا سنتر TIER بر اساس نیازهای مشتریان در چهار دسته اساسی انجام خواهد شد. به این ترتیب انواع مختلفی از این سیستم ها پدید می آیند که به شرح زیر می باشند:

  1. سیستم TIER1: در این سیستم ها هیچ پشتیبانی ای وجود ندارد. این دسته از دیتاسنترها به تجهیزات محدودتری نیاز دارند و هزینه راه اندازی آن ها به صرفه تر است.
  2. سیستم TIER 2: در این سبک از دیتا سنتر، مرکز داده ها با توجه به مقدار کمی افزونگی ایجاد خواهد شد.
  3. سیستم TIER 3: در این سیستم از کابل کشی و برق کاری بیشتری استفاده می کنند. در این سیستم میزان افزونگی نیز بیشتر از موارد یاد شده است.
  4. سیستم TIER 4: این سیستم از پیشرفته ترین دیتاسنتر های مورد استفاده محسوب می شود. در این سیستم، پشتیبانی اطلاعات و داده های موجود به صورت دائمی انجام خواهد شد و تعمیر و تعویض برخی از تجهیزات در آن میسر خواهد بود.

تفاوت بین راه اندازی مرکز داده اختصاصی و مرکز داده مشترک چیست؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که تفاوت راه اندازی مرکز داده اختصاصی و اشتراکی چیست؟ مرکز داده اشتراکی به این معنی است که آنها توانایی میزبانی تعداد زیادی مرکز داده را دارند. ولی مرکز داده اختصاصی متعلق به یک سازمان یا شرکت است و از تمام تجهیزات و زیرساخت های موجود برای یک گروه خاص استفاده می کند.

ایمنی و امنیت راه اندازی دیتا سنتر و مرکز داده

در راه اندازی مرکز داده، روش های ایمنی و امنیت صدا باید پیاده سازی شود. به عنوان مثال، امنیت معمولاً در طراحی راه های دسترسی و راهروها به سایت های مرکز داده منعکس می شود، زیرا باید فضای کافی برای جابجایی تجهیزات بزرگ فناوری اطلاعات و همچنین ارائه بستر مناسب برای تعمیر زیرساخت توسط متخصصان وجود داشته باشد. سیستم های اطفاء حریق یکی دیگر از زمینه های مهم ایمنی است که از استفاده گسترده از تجهیزات حساس الکتریکی و الکترونیکی جلوگیری می کند. در مقابل، مراکز داده اغلب از سیستم های اطفاء حریق شیمیایی سازگار با محیط زیست استفاده می کنند که خطر آتش سوزی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از آنجایی که مراکز داده یک دارایی مهم برای سازمان ها هستند، اقدامات امنیتی گسترده ای مانند کلیدهای دسترسی و نظارت تصویری برای شناسایی و جلوگیری از نقض احتمالی بازدیدکنندگان، پیمانکاران و کارمندان مورد نیاز است.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net