• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
اجزای شبکه های کامپیوتری

همانطور که می‌د‌انید اینترنت، از شبکه‌هایی تشکیل شده است که هریک از طریق مسیرهایی به دیگری متصل هستند، این مسیرها تبادل اطلاعات را امکان می‌سازد. حال برای اینکه این شبکه‌ها بتوانند به درستی با هم در ارتباط باشند به وسایل ویژه ای مثل هاب، تکرارکننده، کارت شبکه و … نیاز دارند. به طور معمول به این وسایل اجزای شبکه های کامپیوتری می گویند.

اجزای شبکه های کامپیوتری به طور کلی به دو دسته ی Active و passive تقسیم می‌شود:

اجزای Active شبکه های کامپیوتری

کارت شبکه

یکی از اصلی‌ترین اجزای سخت افزاری شبکه کارت شبکه است، کارت شبکه سخت افزاری است که هر سیستم سرویس دهنده یا سرویس گیرنده برای اتصال به شبکه باید داشته باشد، در واقع کارت شبکه اتصال میان کامپیوترها و محیط انتقال در شبکه را امکان می‌سازد در حال حاضر تمام کامپیوترهای امروزی دارای کارت شبکه هستند ولی در کامپیوترهای قدیمی تر که از این کاربرد بهره مند نیستند می‌توان بر روی آن‌ها یک کارت شبکه نصب کرد.

انتخاب کارت شبکه مناسب

هنگام انتخاب کارت شبکه باید به نکات زیر توجه کنید:

سرعت انتقال در شبکه
رابط اتصال
(مثلا RJ-45) نوع متصل شدن به مادربرد
روش دسترسی (مثلا می‌خواهید در شبکه اترنت استفاده کنید یا می‌خواهید در توپولوژی های شبکه استفاده کنید.)

راه اندازی سرویس های فعال شبکه

وظایف اصلی کارت شبکه

کارت شبکه راه برقراری اتصال میان کامپیوتر و ابزار انتقال است. وظیفه‌ی دیگر کارت شبکه تبدیل داده‌ها است به گونه‌ای که داده‌ها بر روی گذرگاه کامپیوتر به صورت موازی انتقال پیدا می‌کنند و حرکت این داده‌ها بر روی محیط شبکه به صورت سریال می‌باشد. کارت شبکه در حقیقت کار تبدیل داده‌های موازی به سریالی و بر عکس را بر عهده دارد.
اختصاص دادن یک آدرس منحصر به فرد سخت افزاری به نام mac address که بر روی ROM کارت شبکه نوشته می‌شود که در لایه data-link لایه‌ی دو OSI وجود دارد.

سیستم عامل محلی

یک سیستم عامل محلی اجازه می‌دهد تا رایانه‌های شخصی بتوانند برای دسترسی به فایل‌ها، چاپ به یک چاپگر محلی از یک یا چند درایو دیسک و سی دی روی کامپیوتر استفاذه کنند. برای مثال MS-DOS، یونیکس، لینوکس، ویندوز ۲۰۰۰، ویندوز ۹۸، ویندوز ایکس پی و …

سیستم عامل شبکه

سیستم عامل شبکه یک برنامه است که بر روی رایانه‌ها و سرورها اجرا می‌شود و اجازه می‌دهد تا رایانه‌ها از طریق شبکه ارتباط برقرار کنند.

سرورها

سرور ها از دیگراجزای سخت افزاری شبکه هستند، سرورها کامپیوترهایی هستند که فایل‌ها، برنامه‌ها و سیستم عامل شبکه را در اختیار دارند و یکی از اجزای اصلی شبکه کامپیوتری نیز هستند.

سرورها دسترسی به منابع شبکه را برای همه کاربران شبکه فراهم می‌کنند. سرور ها انواع مختلفی دارند و یک سرور می‌تواند چندین توابع را ارائه دهد.

برای مثال، سرورهای فایل، سرورهای چاپ، سرورهای پست الکترونیکی، سرورهای ارتباطی، سرورهای پایگاه داده، سرورهای فاکس و سرورهای وب وجود دارند. امروزه برای مدیریت بهتر سرور ها در پروژه های بزرگ از اتاق سرور استفاده می کنند.

رسانه های انتقال

رسانه های انتقال امکانات مورد استفاده برای اتصال کامپیوتر در یک شبکه، مانند سیم زوج به هم تابیده، کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری است. گاهی اوقات رسانه های انتقال، به عنوان کانال‌ها، لینک‌ها یا خطوط نامیده می‌شوند.

ارتباط سیستم‌ها توسط کارت شبکه

فرض کنید که دو کامپیوتر داریم و می‌خواهیم آن دو را شبکه کنیم. میزبان‌های شبکه (کامپیوترها) برای ارتباط با یکدیگر بیت‌های اطلاعاتی را توسط رسانه می‌فرستند. این رسانه می‌تواند یک کابل مسی یا فیبر نوری باشد یا می‌تواند امواج بی سیم RF یا مادون قرمز باشد.

هاب

هاب دستگاهی است که اتصالات شبکه را به چندین کامپیوتر تقسیم می‌کند و یکی از اجزای شبکه های کامپیوتری است. هنگامی که یک کامپیوتر اطلاعات را از یک شبکه یا یک رایانه خاص درخواست می‌کند، درخواست را به هاب از طریق یک کابل ارسال می‌کند. هاب درخواست را دریافت می‌کند و آن را به کل شبکه ارسال می‌کند، سپس هر کامپیوتر در شبکه باید مشخص کند که آیا اطلاعات برای آن‌ها ارسال شود یا خیر.

سوئیچ

سوئیچ یک دستگاه مخابراتی است که به عنوان یکی از اجزای شبکه های کامپیوتری طبقه بندی شده است. در حقیقت سوئیچ مانند هاب است اما با ویژگی‌های پیشرفته شده  سوئیچ پیام دریافت شده را به کل شبکه پخش نمی‌کند، بلکه قبل از فرستادن آنها چک می‌کند که به کدام سیستم یا پورت باید پیام ارسال شود. به عبارت دیگر، سوئیچ منبع و مقصد را به طور مستقیم متصل می‌کند که سرعت شبکه را افزایش می‌دهد. هر دو کلید و توپی دارای ویژگی های مشترک هستند: مانند پورت RJ-45، منبع تغذیه و چراغ‌های اتصال.

روتر

روتر یا مسیریاب یکی از تجهیزات فیزیکی می‌باشد که چندین شبکه بی سیم یا کابلی را به یکدیگر متصل می‌کند. در واقع وسیله‌ای است که مشخص می‌کند بسته‌های اطلاعاتی از کدام مسیر به مقصد برسند. از نظر فنی یک روتر یک گذرگاه لایه ۳ است یعنی روترهای کابلی یا بی سیم شبکه‌ها را مانند یک گذرگاه به یکدیگر متصل می‌کنند و این لایه همان لایه در مدل معروف شبکه یا مدل OSI است.
دو نوع روتر وجود دارد: سیمی و بی سیم که انتخاب آن بستگی به تنظیم فیزیکی محل کار یا خانه شما، سرعت و هزینه دارد.

اجزای Passive شبکه های کامپیوتری

اجزای غیرفعال شبکه های کامپیوتری

کانکتور فیبر نوری: قطعه ای برای برقراری ارتباط فیبر نوری با سایر اجزاست که در انواع ST ،SC یا MTRJ موجود می‌باشد.
انواع کابل مسی UTP: کابل‌های مسی که از چند رشته به هم تابیده شده تشکیل شده اند، را با نام UTP می‌شناسند و انواع متداول آن عبارتند از: Cat5 ،Cat6 ،Cat7 تفاوت عمده این استانداردها در سرعت انتقال و فرکانس کاری می‌باشد.
رک Rack: محفظه‌ای فلزی می‌باشد که محل قرارگیری سوییچ ها، روترها، سرورها، UPS ها، یا هر یک از اجزای یک شبکه کامپیوتری را می‌تواند داخل خود داشته باشد. معمولا این رک‌ها از چهار طرف باز می‌شوند و به چرخ، درب قفل شونده شیشه ای و هواکش نیز مجهز هستند.
سوکت کابل مسی: قطعه ای برای اتصال کابل مسی با سایر ادوات در شبکه می‌باشد.
فیبر نوری: رشته‌هایی از شیشه یا پلاستیک که به جای الکترون‌ها، پرتوهای نور را عبور می‌دهند. فناوری فیبر نوری تحولی را در سرعت ارسال داده‌ها و گسترش شبکه‌ها در فواصل طولانی پدید آورد.

خیلی از تجهیزات دیگر جزو تجهیزات غیرفعال شبکه به شمار می‌روند که ما مفهوم چند مورد را برای شما ذکر کردیم. در این مطلب پی بردیم که به طور کلی اجزای شبکه های کامپیوتری به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌شوند که خود این دو دسته هم زیر مجموعه‌هایی برای خود داشتند که به طور کامل به کاربرد هر جز نیز پرداختیم. امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید و بتوانید پس از خواندن این مقاله اجزای شبکه را نام ببرید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net