• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
سیستم های نظارت تصویری در مدارس * دوربین مداربسته

این راهنمای جامع شامل توضیحاتی در مورد کاربردهای کلیدی، سخت‌افزارها، مولفه‌های مؤثر بر سیستم های نظارت تصویری در مدارس می‌باشد. گروهی‌ بین‌المللی متشکل از 80 نصب‌کننده (SI) که در فروش و اجرای سیستم‌ نظارت تصویری تجربه بالایی دارند، به این سؤالات پاسخ داده‌اند. سؤال‌های که در این راهنمای نظارت تصویری به آن‌ها پاسخ‌ داده‌شده است:

تعیین محل دوربین مداربسته در مدارس

در سیستم های نظارت تصویری در مدارس مهم‌ترین مکان‌ها برای استقرار دوربین‌ها کجاست؟

آیا تفاوتی در محل استقرار دوربین در مدرسه ابتدایی یا راهنمایی یا دبیرستان وجود دارد؟ اگر دارد چگونه است؟

دوربین‌هایی که در کلاس درس نصب می‌شوند
معمولاً در چه صورتی دوربین درون کلاس درس نصب می‌شود؟ چرا؟

دوربین‌هایی که در سیستم های نظارت تصویری در مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند

در مدارس بیشتر از دوربین‌های چه برندی استفاده می‌شود؟

آیا هیچ برندی وجود دارد که اغلب مدارس بخواهند از محصولات آن‌ها استفاده کنند؟

نظارت تصویری در فرودگاه
VMSهایی که در سیستم های نظارت تصویری در مدارس مورداستفاده قرار می‌گیرند.
معمولاً در مدارس از چه VMSها و ضبط کننده‌هایی استفاده می‌شود؟

آیا VMS یا ضبط کننده خاصی وجود دارد که مدارس تمایل داشته باشند از آن‌ها استفاده کنند؟

موارد مربوط به هزینه
پایین بودن مجموع هزینه چقدر در مدارسی که با آن‌ها کار کرده‌اید اهمیت داشته است؟

لطفاً نمونه‌هایی را از برآورد هزینه اولیه مدارس به اشتراک بگذارید (به‌عنوان‌مثال 50 دوربین، هزینه کل 50000 دلار)

تصمیم‌گرفتن در مورد خرید
معمولاً چه کسانی در مورد راهکارهای نظارت تصویری در مدارس تصمیم‌گیری می‌کند؟ بخش امنیتی؟ تجهیزات؟ بخش‌های دیگر؟

یکپارچه‌سازی
معمولاً در چه صورتی سیستم های نظارت تصویری در مدارس با سیستم‌های دسترسی، نفوذ و حریق یکپارچه می‌شوند؟

چرا مدارس تمایل به انجام دادن یا انجام ندادن این کار دارند؟

دسترسی از راه دور
در چه صورتی دسترسی از راه دور برای کارکنان مدرسه یا پلیس فراهم می‌شود؟ این امر معمولاً به چه صورتی انجام می‌شود؟

بزرگ‌ترین مشکلات و مسائل
بزرگ‌ترین مسائلی که در پروژه‌های نظارتی تصویری با آن‌ها مواجه شدید، چه مواردی بودند؟

خرید سیستم نظارت تصویری برای مدرسه

در نظرسنجی‌ای که ما انجام دادیم، بدون در نظر گرفتن منطقه، کشور یا اندازه سیستم، چند حقیقت کلی در مورد خرید سیستم نظارت تصویری در مدارس مشخص شد:
مهم‌ترین محلی که در مدارس که باید مورد نظارت قرار بگیرد، ورودی اصلی است.

به‌طورکلی، محیط بیرونی ساختمان در اولویت قرار دارد و همچنین «مناطق مشترک» داخلی مانند کتابخانه، بوفه و راهروها نیز در مرحله بعدی اهمیت قرار دارند.
دوربین‌ها به‌ندرت در کلاس‌های درس نصب می‌شوند. این موضوع به دلیل نقض حریم خصوصی دانش آموزان و معلمان، به‌کرات موضوع مورد شکایت انجمن معلمان بوده است.

خرید دوربین برای مدرسه از برندهای شناخته شده و VMS تقریباً متداول است. مدارس معمولاً خطر نکرده و از برندهای ناشناس استفاده نمی‌کنند، حتی اگر از لحاظ مالی و بودجه در مضیقه باشند و خدمات گسترده پس از فروش و پشتیبانی تقریباً همیشه برایشان مهم است و به آن نیاز دارند.
وقتی نوبت به پلتفرم‌های VMS می‌رسد، بازار اصلاً یکدست و تحت سلطه برندها نیست. تقریباً تنها در نیمی از پاسخ‌ها شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌ها را ذکر کرده‌اند، اما محصولات رده دوم (second-tier solutions) هنوز هم به‌طور گسترده‌ای مقبولیت دارند و نیمی دیگر از پاسخ‌ها را تشکیل می‌دهند.
وقتی هزینه عامل خیلی مهمی باشد، بسیاری از مدارس از طریق مناقصه‌ای خرید می‌کنند. بااین‌حال بیشتر مدارس برای پیش‌گیری از هرگونه ریسک و خطری معمولاً هزینه برندهای شناخته شده را پرداخت می‌کنند، حتی اگر این هزینه به معنای پرداخت هزینه برای تنظیم مشخصاتی باشد که برندهای رده‌بالا به خواست مدارس انجام می‌دهند.

امنیت مدرسه

  •  انتخاب محصول معمولاً تصمیمی مشترک است و با تصویب نهایی هیئت‌مدیره مدرسه انجام می‌شود. درحالی‌که اعضای گروه انتخاب‌کننده معمولاً متفاوت هستند، بخش فناوری اطلاعات تقریباً همیشه در فرایند تصمیم‌گیری قرار داشته و در این امر دخالت می‌کند.
  • ادغام سیستم نظارت ویدیویی با سایر سیستم‌ها «به‌ندرت» اتفاق افتاده یا «هرگز» اتفاق نمی‌افتد. در بیشتر پاسخ‌ها اینطور گفته شده که علت این امر هزینه و پیچیدگی آن است، هزینه ادغام سیستم‌ها بسیار بالاتر از مزایای بالقوه آن است.
  • پیکربندی و انجام تنظیمات مربوط به دسترسی از راه دور امری بسیار معمول و رایج است‌، اما معمولاً به کارمندان مدرسه محدود می‌شود. دسترسی دادن به پلیس یا سایر سازمان‌های خارج از مدرسه اتفاق می‌افتد اما امری غیرعادی است.
  • در زمینه خرید سیستم های نظارتی برای مدارس ، بزرگ‌ترین مشکلی که بیشتر مدارس با آن مواجه می‌شوند، «بودجه»‌، «تنظمیات و پیکربندی که انتظارات آن‌ها را برآورده کند» و «تعداد زیاد تصمیم‌گیرندگان» است.

محل قرار گرفتن دوربین در مدارس

سؤال: مهم‌ترین مکان‌ها برای استقرار دوربین‌ها کجاست؟ آیا تفاوتی در محل استقرار دوربین در مدرسه ابتدایی باراهنمایی یا دبیرستان وجود دارد؟ اگر دارد چگونه است؟

پاسخ: مهم‌ترین محل در مدارس که باید مورد نظارت قرار بگیرد، ورودی اصلی است. به‌طورکلی، محیط بیرونی ساختمان در اولویت قرار دارد و همچنین «مناطق عمومی» داخلی مانند کتابخانه، بوفه و راهروها نیز در مرحله بعدی اهمیت قرار دارند.
به‌طورکلی، هر چه مقطع تحصیلی بالاتر برود از دوربین‌های بیشتری استفاده می‌شود. معمولاً تعداد دوربین‌ها در دبیرستان‌ها بیشتر از مدارس ابتدایی است. این موضوع تا حدی به دلیل وجود قسمت‌های بیشتر در مدرسه است بخش‌هایی مانند پارکینگ، امکانات ورزشی و نیاز به آگاهی در مورد «نقاط کور» نیاز به پوشش‌دهی را بیشتر می‌کند.
ممانعت کردن و پیشگیری از بروز خشونت «دانش‌آموز علیه دانش‌آموز» عاملی است که انگیزه کافی برای افزایش نظارت تصویری در مدارس پایه بالاتر را ایجاد می‌کند. درحالی‌که در مقاطع پایین‌تر مواردی مانند شناسایی دانش آموزان و پاسخگویی به والدین و موارد مدیریتی مهم‌ترین اهداف استفاده از سیستم های نظارتی در مدارس را تشکیل می‌دهند.

نظارت تصویری ورودی مدرسه

در هر ساختمانی ورودی اصلی برای پوشش‌دهی قبل و بعد از حادثه بالاترین اولویت را دارد. این مکان‌ها نقاط کوری هستند که بیشتر از 90 درصد افراد از آن‌ها عبور خواهند.
«در مدارس ابتدایی درهای اصلی و تمام راه‌های ورودی و خروجی ساختمان مهم‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین هستند.»
«بیشتر دیده شده که مدارس ابتدایی می‌خواهند ورودی‌ها و خروجی‌ها را پوشش دهند درحالی‌که در مدارس راهنمایی و دبیرستان علاوه بر این مکان‌ها خواهان پوشش دادن راهروها هم هستند.»
«تمام ورودی‌ها به یک اندازه اهمیت دارند و مهم‌ترین مکان برای استقرار دوربین هستند.»

مناطق عمومی / زمین بازی

«این مکان‌های عمومی از جاهایی مانند قفسه‌های کتابخانه/ میز مدیریت و راهروهای آن آغاز می‌شود. بعد به‌جاهایی مانند حیاط مدرسه می‌رسد و به دنبال آن نقاطی که دید خوبی ندارند یا گوشه‌کنارهای مخفی شامل این موارد می‌شوند.»
«تا جایی که ما متوجه شده‌ایم، بیشتر حوادث در مناطق عمومی و راهروها روی می‌دهند.»
«در بازار نصب دوربین برای مدارس، مهم‌ترین مکان‌ها برای استقرار آن‌ها، راهروها و دالان‌های سرپوشیده و تمام نقاطی که دانش‌آموزان در زنگ‌های تفریح به آنجا می‌روند، هستند.»
«مهم‌ترین مکان عمومی زمین‌بازی است، قرار گرفتن دوربین در این مکان به‌منظور پوشش دادن اهداف مدیریتی و مسئولیت دانش آموزان است.»

راهروها

«راهروها. بیشترین حوادث در راهروهای شلوغ یا در زمان‌های استراحت و ناهار روی می‌دهد.»
«میان دو زنگ درس و قبل و بعد از مدرسه زمان‌هایی هستند که راهروها بیشترین نیاز به نظارت را دارند.»

پارکینگ

«پوشش‌دهی محوطه پارکینگ در دبیرستان‌ها موضوعی مهم و نگران‌کننده است.»
«از مقطع نهم به بالا باید نظارت بر محوطه پارکینگ سخت‌تر و شدیدتر شود. این محوطه جایی است که ما هنوز هم در آنجا از دوربین‌های PTZ که قابلیت زوم دارند استفاده می‌کنیم.»
«اگر در مورد دبیرستان حرف می‌زنید، محوطه پارکینگ رو هم به لیست دوربین‌ها اضافه کنید.»
«محوطه پارکینگ دانش‌آموزان جایی است که برخی از جرائم و اعمال خشونت‌آمیز در آنجا روی می‌دهد»

دوربین هایی که در کلاس های درس مستقر می‌شوند

سؤال: معمولاً در چه صورتی در کلاس درس دوربین نصب می‌شود؟ چرا؟

پاسخ: نصب دوربین درون کلاس درس به‌ندرت اتفاق افتاده یا هرگز اتفاق نمی‌افتد. دلیل این امر کم بودن بودجه مدرسه و اعتراض دانش آموزان و معلمان برای نقض حریم شخصی‌شان است:

حریم خصوصی / مقررات / بودجه
«به منظور احترام گذاشتن به حریم خصوصی هرگز دوربین‌ها را در داخل کلاس‌ها نصب نمی‌کنیم.‌»
«تقریباً هیچ‌وقت. قانون‌هایی علیه این موضوع وجود دارد.»
«خیلی به‌ندرت. بیشتر انجمن‌های اولیا و مربیان اجازه انجام چنین کاری را نمی‌دهند.»
«معمولاً به علت کمبود بودجه در کلاس‌های درس دوربینی نصب نمی‌کنیم.»
«بسیار به‌ندرت این اتفاق می‌ا‌فتد؛ زیرا به‌منزله نقض حریم خصوصی در نظر گرفته می‌شود و یا نیازی به انجام این کار نیست.»
«تا الآن هیچ‌وقت هیچ دوربینی داخل کلاس وجود نداشته است. این موضوع بیشتر امری قراردادی میان معلم‌ها است تا به نقض حریم خصوصی دانش‌آموزان مربوط باشد. به‌عنوان کسی که پیش‌ازاین معلم بوده است، من همیشه از وجود داشتن دوربین در کلاسم استقبال می‌کردم، اما انجمن‌های اولیا و مربیان از انجام این کار ممانعت می‌کردند.»
«معمولاً مدارس نیاز دارند تا صدها دوربین در آن‌ها مستقر شود، اما بودجه آن‌ها تنها به تعداد حداقلی می‌رسد و کلاس‌های درس کمترین اولویت را در این لیست دارند.»
«مدرسه ما پول و بودجه کافی برای نصب دوربین در کلاس های درس را ندارد.»

امنیت کلاس با سیستم نظارت تصویری مدارس

با این حال افرادی که در مورد نصب دوربین در کلاس درس گزارش داده‌اند، این موضوع را ذکر کرده‌اند که دوربین‌ها معمولاً در کلاس‌هایی نصب می‌شود که دارایی‌های با ارزشی در آنجا وجود دارد مانند لابراتوار کامپیوتر یا قسمت‌های عمومی چندمنظوره. در ادامه چند مثال از بازخوردهای کلی در این مورد آورده شده است:
«تنها استثنا در این مورد لابراتوارهای کامپیوتر و کتابخانه‌ها هستند.»
«هرگز دوربین در کلاس درس نصب نکرده‌ام اما در مکان‌های عمومی مانند ورزشگاه، سالن نمایش، بوفه و مراکز چندرسانه‌ای این اتفاق افتاده است. این فضاها عمومی هستند و گاهی به‌عنوان کلاس درس استفاده می‌شوند.»
«دریکی از مناطق یک نمونه داشتیم که می‌خواستند در لابراتوار کامپیوتر دوربین نصب کنند، اما معمولاً این اتفاق برای کلاس‌های درس عمومی نمی‌افتد.»
«هرگز چنین درخواستی نداشتم مگر برای کلاس‌های کامپیوتر یا محوطه‌های آموزشی فضای باز (OLA).»

سازندگان و تولیدکنندگان دوربین

در مدارس بیشتر از دوربین‌های چه برندی استفاده می‌شود؟ آیا هیچ برندی وجود دارد که اغلب مدارس بخواهند از محصولات آن‌ها استفاده کنند؟
پاسخ: استفاده از نام‌های تجاری شناخته شده و برتر نسبتاً متداول هستند. همیشه این‌طور نیست که تصمیماتی در مورد خرید دوربین ها گرفته می‌شود، قادر به برآوردن «بودجه‌ای» که در نظر گرفته شده باشد، زیرا معمولاً این بودجه برای محصولات ارزان‌تر کافی هستند. بااین‌حال، خواسته‌های زیر در میان مدارس رایج بوده است:
«هر چه دوربین‌ها ازلحاظ کیفیت تصویر به هم نزدیک‌تر باشند، موضوع قیمت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌طورکلی، در مشاغل نیمه‌دولتی هنوز هم نام‌های بزرگ و شناخته شده ارجحیت داشته و حکم‌فرمایی می‌کنند.»
از میان تمام برندها و نام‌های شناخته شده برند Axis بیشتر از همه ذکرشده است (در حدود 50 درصد از پاسخ‌ها این نام آورده شده است)، اما نام‌هایی مانند Avigilon, ، پاناسونیک و سامسونگ نیز رایج بوده‌اند:

Axis camera

«ترجیح می‌دهیم از برند Axis استفاده کنیم، شیوه پوشش دهی این دوربین‌ها در مورد برگه‌های سفید و راهروها واقعاً متقاعدکننده است.»
«در درجه اول برای بهره‌مند شدن از حداکثر انعطاف‌پذیری و سازگاری در آینده از برند Axis استفاده می‌کنیم.»
«به دلیل ارتباطاتی که برند Axis دارد بیشتر مدارس از این برند استفاده می‌کنند زیرا به دنبال طولانی‌ترین و بهترین ضمانت ممکن برای دوربین‌های خود هستند.»
«تاکنون انتخاب اول ما Axis بوده است، این برند چیزی که ما تمایل داریم تا در مدارس نصبش کنیم.»

Avigilon camera

«بیشتر مدارس از ما خواستند که Avigilon را برای آن‌ها تهیه و نصب کنیم.»
«بیشتر مشخصاتی ما با آن‌ها برخورد داشتیم بر مبنای Avigilon است.»
«اکنون ما یکی از شرکای تجاری Avigilon هستیم، بنابراین از این برند استفاده می‌کنیم.»
«بیشتر مدارس خواستار برند Avigilon هستند.»

پاناسونیک panasonic camera

«در اینجا قدیمی‌ترین فروشنده دوربین نماینده پاناسونیک است و بنابراین بیشترین نفوذ را دارد.»
«در بیشتر مواقع می‌خواهد که دوربین‌های پاناسونیک برایشان نصب شود.»
«دوربین‌های پاناسونیک بهترین گزینه برای ما هستند.»

سامسونگ samsung camera

«به دلیل اینکه بیشتر مدارس ازلحاظ بودجه در معذوریت هستند و مجبورند تا از مناسب‌ترین قیمت‌ها استفاده کنند تاکنون در استفاده از دوربین‌های سامسونگ موفق بوده‌ایم.»
«ترجیح می‌دهیم از دوربین‌های Axis و سامسونگ استفاده کنیم با هر دو برند قرارداد داریم تا مجبور نباشیم از مناقصه استفاده کنیم.»
«از گذشته تاکنون انتخاب مدارس همیشه Axis بوده است، اما اخیراً به دلیل قیمت بهتر برخی از مدارس به استفاده از سامسونگ روی آورده‌اند.»

برندهای دیگر

با این‌حال، بسیاری از پاسخ‌ها نشان می‌دهند که مدارس معمولاً گزینه‌های مختلفی دارند که مرتباً از آن‌ها استفاده می‌کنند. آن‌هایی که برندهای خاصی را ذکر کردند عبارتند از:
«سامسونگ، پاناسونیک، داهوا. بیشتر تمایل داریم تا دوربین‌های پاناسونیک را بفروشیم.»
«برندهای Advidia، Pelco، Axis و Sony مواردی هستند که بیشتر دیده‌شده‌اند.»
«ما معمولاً از Hikvision استفاده می‌کنیم اما اگر مشتری بخواهد، از برندهای دیگری مانند هانیول نیز استفاده می‌کنیم»
«Axis و سامسونگ: 75% Axis و 25% سامسونگ»
«Pelco, Axis و سامسونگ»
«March, Mobotix و Arecont»
«دوربین‌هایی با برند ACTi, Dahua و Axis را نصب‌کرده‌ایم. به نظر نمی‌رسد که مدارس برند خاصی را ترجیح بدهند.»
«از تمام برندها استفاده می‌کنیم. سعی داریم از برندی استفاده کنیم که برای نیازهای آن مدرسه بهترین گزینه باشد. توانایی هر دوربین را با توجه به کاربرد آن‌ها در نظر می‌گیریم.»

استفاده از VMS در مدارس

معمولاً در مدارس از چه VMSها و ضبط کننده‌هایی استفاده می‌شود؟ آیا VMS (سیستم‌عامل) یا ضبط کننده خاصی وجود دارد که مدارس تمایل داشته باشند از آن‌ها استفاده کنند؟
پاسخ: به‌طورکلی انتخاب سیستم‌عامل (VMS) و پلتفرم مناسب برای ضبط بسیار متنوع‌تر از برندهای دوربین است. برندهای اصلی و شناخته شده در این زمینه مانند Milestone, Exacq, Genetec, Avigilon نام‌های بزرگی هستند اما در انتخاب مدارس هیچ‌یک به دیگری ترجیح و برتری داده نشده است. جای تعجب است که برندهایی که بیشتر مدرسه محور هستند و برای مدارس کار می‌کنند مانند Video Insight نیز در این زمینه هیچ برتری خاصی ندارند.

«مدارسی که ما با آن‌ها سروکار داریم ترجیح می‌دهند از برند Milestone استفاده کنند. در چند سال اخیر استفاده از این برند در مدارس بسیار گسترش‌یافته است.»
«ما بیشتر از برند Genetec استفاده می‌کنیم و مدارس هم از آن راضی هستند. به‌ویژه اگر کنترل دستیابی (access control) رو نیز انجام دهند، وجود دو نرم‌افزار در یک دستگاه ایده‌ای است که باعث فروش بیشتر این محصولات شده است»
«Milestone برندی است که بیشتر مدارس متقاضی آن بوده‌اند هرچند در کنار آن برندهای Genetec و Exacq نیز طرفدارهای خود را دارند.»
«Exacq, Milestone, Avigilon برندهای و همچنین بسیاری از دستگاه‌های razberi پرطرفدار بودند.»
محیط‌های مبتنی بر اپل نیز نقش مهمی در انتخاب این دستگاه‌ها ایفا می‌کنند، این محیط‌ها بیشتر تمایل دارند تا از برند Exacq استفاده کنند:
«برای مشتری‌های که از Apple MAC استفاده می‌کنند، Exacq بسیار مناسب است.»
«بیشترین برند سیستم نظارت تصویری در مدارس استفاده کردیم برند Exacq بوده است. عامل مهم در این انتخاب محیط Apple/MAC محور این مدارس بوده است.»
«عملکرد Exacq در این زمینه خوب بوده است، سازگاری آن با محصولات اپل به این موضوع کمک شایانی کرده است.»
«بسیاری از مدارس به سرویس‌گیرنده‌های نیاز دارند که بتوانند بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و اپل به‌خوبی اجرا شود. Exacq در این زمینه عملکرد خوبی از خود ارائه داده است. »

با این حال کاملاً مشخص است که محور اصلی استفاده از این محصولات از هم پاشیده است و تحت سلطه یک یا چند نام معتبر نیست و برندهای زیادی توانسته‌اند در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرند:

«ما IPConfigure های بسیاری را در مدارس فروخته‌ایم.»
«در مدرسه ما عمدتاً از محصولات Lensec و Axis استفاده شده است.»
«ما از Honeywell Rapid-eye DVR استفاده می‌کنیم.»
«در مدرسه ما از TruVision Navigator 5.0 استفاده شده است.»
«با وجود قدیمی بودن ما از Salient VMS استفاده می‌کنیم.»
«ما بر روی QNAP NAS از Mobotix MxCC استفاده کرده‌ایم.»
«ما از NUUO Lite و Wavestore استفاده می‌کنیم اما مدارس همچنان به راهنمایی‌های ما نیاز دارند.»

موارد مربوط به هزینه نصب دوربین مداربسته در مدارس

پایین بودن مجموع هزینه چقدر در مدارسی که با آن‌ها کارکرده‌اید اهمیت داشته است؟ لطفاً نمونه‌هایی را از برآورد هزینه اولیه مدارس به اشتراک بگذارید (به‌عنوان‌مثال 50 دوربین، هزینه کل 50000 دلار)

پاسخ: بسیاری از مدارس به‌صورت مناقصه‌ای خرید می‌کنند زیرا قیمت محصولات و هزینه نهایی آن‌ها همیشه موضوع بسیار مهمی برای آن‌ها است. بااین‌حال بسیاری از مدارس این موضوع را درک می‌کنند که ارزان‌ترین گزینه همیشه «بهترین» گزینه نیست. اولویت خرید همیشه با برندهایی است که علاوه بر معتبر بودن در قراردادهای خدمات تعمیر و نگهداری چندساله ارائه می‌کنند:
«هزینه همیشه فاکتور مهمی بوده است اما همیشه بالاترین اولویت را ندارد. در نظارت تصویری ارائه خدمات کامل به همراه «کیفیت تصویر» مناسب، استراتژی خوبی برای فروش به شمار می‌رود.»
«بهترین مشتری‌های ما آن‌هایی هستند که در ابتدا اجناس ارزان خریده‌اند و بعد متوجه شده‌اند که این محصولات بادوام نیستند و کیفیت تصویر در آن‌ها متزلزل می‌شود. سپس در محصولات با ارزش و باکیفیت بالاتری سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این مرحله آن‌ها به دنبال خدمات خوب و ضمانت مادام‌العمر و معتبر هستند. باید آماده‌باشید تا برای بسیاری پروژه‌ها خدمات سه‌ساله ارائه کنید.»

«فروش ما بر اساس قیمت نیست. اگر کسی قیمت پایین‌تر می‌خواهد می‌تواند آن را از دیگران تهیه کند. مهم این است که 50درصد از مواردی که از محصولات موردنیاز خود را از مناقصه‌ها تهیه‌کرده‌اند بعد از نصب آن‌ها برای تعمیر این سیستم‌ها به سراغ ما می‌آیند. به‌عنوان‌مثال محوطه بسیار بزرگی در ایلینوی به بیشتر از 1000 دوربین نیاز داشت ما در مناقصه 150000 تا پیشنهاد داده بودیم که آن‌ها قبول نکردند اما الآن به ما 200000 تا پرداخت کرده‌اند تا سیستمی کاربردی را برایشان فراهم کنیم.»
با اینکه خیلی ادعا می‌کنند کیفیت پایین‌بر قیمت پایین غلبه می‌کند و بسیاری از مدارس برای به دست آوردن کیفیت بهتر حاضر به پرداخت پول بیشتری هستند، همه در این موردتوافق ندارند. در حقیقت، افراد بسیاری این موضوع را مطرح می‌کنند که قیمت پایین تنها موضوع مهم برای مدارس است:

«در بیش از 90 درصد از مواقع پایین‌ترین پیشنهاد قیمت مهم‌ترین موضوع مدنظر آن‌ها است.»
«معمولاً مدارس پول زیادی ندارند پس هزینه اولین موضوع مهم مدنظر آن‌ها است، البته مدارس نوسازی که پل خود را منابع دیگری مانند دولت فدرال تأمین می‌کنند استثنا هستند.»
«پایین بودن هزینه یکی از موارد حیاتی در تصمیم‌گیری مدارس است»
«من دیده‌ام که بسیاری از مدارس به خاطر پیشنهادهای بسیار پایین که بعضی از تکنسین‌ها ارائه می‌کنند، تجهیزات بسیار افتضاحی خرید‌ه‌اند.»
«بسیاری از مدارس بودجه کافی برای این کار را ندارند.»
«ازآنجایی‌که این موضوع نوعی سرمایه‌گذاری عمومی به‌حساب می‌آید قیمت‌های آن همیشه 20 درصد زیر قیمت‌های عادی است. آن‌ها دوست ندارند در مرود قیمت به ازای هر دوربین صحبت کنند زیرا پیکربندی شبکه و کابل‌های آن حداقل نیمی از هزینه آن را در برمی‌گیرد.»

تصمیم گرفتن در مورد خرید دوربین مداربسته برای مدارس

سوال: معمولاً چه کسانی در مورد خرید این لوازم تصمیم‌گیری می‌کند؟ بخش امنیتی؟ تجهیزات؟ بخش‌های دیگر؟
پاسخ: انتخاب این محصولات معمولاً موضوعی است که به‌صورت مشترک و با تائید نهایی هیئت‌مدیره مدرسه گرفته می‌شود. درحالی‌که اعضای تشکیل‌دهنده گروه انتخاب این محصولات معمولاً متفاوت هستند، بخش IT همیشه در این گروه قرار دارد.

کمیته های مشترک

در بسیاری از پاسخ‌ها به این موضوع اشاره‌شده است که تصمیم‌گیری در مورد این موضوع توسط گروهی از سهامداران و افراد ذینفع صورت می‌گیرد، افرادی که معمولاً نمایانگر بسیاری از جنبه‌های عملیاتی سیستم هستند:
«بخش تسهیلات و خرید. مدیران و مأموران تأمین منابع مدارس افرادی هستند که در مورد انتخاب دوربین و مکان قرار گرفتن آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.»
«با توجه به منطقه‌ای که مدرسه در آن قرار دارد ممکن است مدیر منابع و تجهیزات، مدیر IT، مدیر امنیت یا مدیر بازرگانی در انتخاب و تصمیم‌گیری در این مورد تأثیر داشته باشند.»
«بر اساس تجربه‌ای که من دارم تصمیم‌گیری در این مورد توسط گروه تصمیم‌گیرنده در مورد این موضوع شامل بخش امنیت تأمین منابع و IT می‌شود.»
«بخش‌های IT و تأمین منابع گروه تصمیم‌گیرنده موردنظر را تشکیل می‌دهند. اگر SRO وجود داشته باشد، بخش‌های ذکرشده فقط در مورد مکان نصب و مواردی که باید دیده شود، اظهارنظر می‌کنند.»
تائید هیئت‌مدیره مرحله نهایی است.
دیگران به‌وضوح اظهار داشته‌اند که تائید هیئت‌مدیره مدرسه مهم‌ترین موضوع در انتخاب این تجهیزات است و تصمیمات اصلی و عمده تلاش برای فروش در آنجا یا در داخل محدوده مناقصه هدایت می‌شود:

«مناقصات همیشه توسط هیئت‌مدیره مدرسه هدایت می‌شود.»
«معمولاً هیئت آموزش تأثیر زیادی بر خرید این محصولات دارند. درخواست هر مدرسه برای خرید این محصولات باید توسط هیئت‌مدیره آن مدرسه تائید شود.»
«مهم‌ترین فرد یا افراد در این زمینه مدیر یا هیئت‌مدیره مدرسه هستند»
«ناحیه‌ای که مدرسه در آن قرار دارد و مشاور شورای محلی مدرسه در این مورد تصمیم می‌گیرند که کدام مدارس به این تجهیزات نیاز دارند و مدیر مدرسه و بخش امنیت آن در مورد اینکه این تجهیزات باید در کجا قرار بگیرند، تصمیم‌گیری خواهند کرد.»
«این موضوع عموماً تصمیمی مدیریتی است که باید توسط مدیر یا سرپرست مدرسه گرفته شود.»
بخش IT همیشه بخشی از این تصمیم‌گیری است
درهرصورت، واضح و روشن است که بخش فناوری اطلاعات تقریباً همیشه درروند خرید تأثیر دارد:
«بخش فناوری اطلاعات و هیئت‌مدیره»
«معمولاً این تصمیم که آیا نیازی به استفاده از دوربین وجود دارد یا خیر توسط بخش فناوری اطلاعات گرفته می‌شود.»
«بخش‌های فناوری اطلاعات و امنیت به‌شدت درگیر برنامه‌ریزی برای این موارد هستند.»
«در نهایت بخش فناوری اطلاعات درگیر این تصمیم‌گیری شده و تصمیم نهایی را می‌گیرد.»

با این حال در بسیاری از پاسخ‌ها این موضوع مطرح شده بود که تصمیم‌گیری در مورد خرید سیستم های نظارت تصویری در مدارس توسط یک نفر انجام می‌شود که این یک نفر معمولاً مدیر مدرسه است:
«مدیر مدرسه است که در مورد این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.»
«مدیر تأمین منابع و تجهیزات مشتری ما است.»
«مدیران مهم‌ترین افراد تصمیم‌گیرنده در این موارد هستند، افراد دیگر فقط نظر می‌دهند.»
«معمولاً سرپرست مدرسه تصمیم نهایی را می‌گیرند.»

یکپارچه سازی

معمولاً در چه صورتی سیستم نظارت تصویری در مدارس با سیستم‌های دسترسی، نفوذ و حریق یکپارچه می‌شوند؟ چرا مدارس تمایل به انجام دادن یا انجام ندادن این کار دارند؟

پاسخ: به‌ندرت پیش می‌آید که سیستم‌های نظارت تصویری با سیستم‌های دیگر ادغام شوند. میزان سازگاری و هزینه، بزرگ‌ترین موانع در این زمینه هستند:
«به‌ندرت پیش می‌آید که مدرسه‌ای خواستار ادغام این سیستم‌ها باشد، معمولاً کنترل دسترسی الکترونیک کمی در مدارس وجود دارد و معمولاً از مناقصه و از بخش‌های متفاوتی تهیه می‌شوند، بنابراین ادغام کردن آن‌ها امکان ندارد.»

«هیچ‌وقت چنین کاری را انجام نداده‌ایم. می‌توانم بگویم که مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که سیستم‌های دسترسی و نفوذ به‌ندرت در مدارس وجود دارند. حتی سیستم‌های حریق آن‌ها بسیار ابتدایی هستند به‌طوری‌که چنین ادغامی به‌آسانی انجام نخواهد شد.»
«تاکنون درخواستی مبنی بر ادغام سیستم‌های نظارت تصویری با سیستم‌های دیگر را نداشته‌ایم. سیستم‌هایی که در مدارس وجود دارند در ساختمان‌های متفاوت و از انواع گوناگونی هستند بنابراین ادغام و یکپارچه‌سازی آن‌ها بدون انجام به‌روزرسانی اساسی سیستم‌های دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.»
«به‌ندرت. صادقانه بگویم، مربیان و کارکنان مدرسه با مسائل مربوط به هشدارهای نفوذ مشکل‌دارند و نمی‌توانند با آن‌ها کار کنند بنابراین در بیشتر موارد، علیرغم نصب بودن این سیستم‌ها، بندرت از آن‌ها استفاده می‌شود. مدیریت سیستم اطفا حریق به‌تنهایی برای آن‌ها بسیار راحت‌تر است‌. بعضی‌اوقات این سیستم‌ها را با سیستم کنترل دسترسی ادغام می‌کنیم اما این کار بسیار به‌ندرت انجام شده است.»
اگر قرار باشد سیستم‌های نظارت تصویری با سیستم‌های دیگر ادغام و یکپارچه شوند، این سیستم‌ها معمولاً شامل سیستم‌های کنترل دسترسی و هشدار نفوذ خواهند بود:
«به نظر من، این موضوع خیلی پیش نمی‌آید، اغلب این ادغام با سیستم‌های کنترل دسترسی صورت می‌گیرد.»
«می‌توانم بگویم که حدود 70 درصد مواقع سیستم‌های نظارت تصویری با سیستم‌های کنترل دسترسی و نفوذ ادغام می‌شوند.»
«تقریباً همیشه شاهد این اتفاق هستیم. بیشتر مدارس می‌خواهند این توانایی را داشته باشند که بدانند آیا درها به‌درستی بسته‌شده‌اند یا خیر و همچنین راه‌های آسان‌تری برای مدیریت و دسترسی بهتر به ساختمان مدرسه را در اختیار داشته باشند.»
«در اغلب موارد CCTV و سیستم نفوذ را داریم که می‌خواهند با یکدیگر ادغام شوند، اما شاهد تقاضای بیشتر برای یکپارچه‌سازی این سیستم‌ها با سیستم کنترل دسترسی نیز هستیم. معتقدیم که بزرگ‌ترین مانع برای دسترسی کنترل کسی است که باید مسئولیت مدیریت این سیستم‌ها را پذیرفته و بر عهده بگیرد.»

دسترسی از راه دور

سوال: در چه صورتی دسترسی از راه دور برای کارکنان مدرسه یا پلیس فراهم می‌شود؟ این امر معمولاً به چه صورتی انجام می‌شود؟

پاسخ: پیکربندی و انجام تنظیمات مربوط به دسترسی از راه دور امر بسیار رایجی است‌، اما معمولاً به کارمندان مدرسه محدود می‌شود. دادن دسترسی سیستم نظارت تصویری به پلیس یا سایر سازمان‌های خارج از مدرسه موضوع رایجی نیست. به‌طورکلی روشی که در این موارد مورداستفاده قرار می‌گیرد دسترسی VPN است.
معمولاً این دسترسی برای کارمندان فراهم می‌شود.
«دسترسی از راه دور (خارج از مکان) به افراد محدود و مشخصی داده می‌شود. عمدتاً مدیران ازجمله این افراد هستند.»
«معمولاً درخواستی مبنی بر دادن دسترسی از راه دور به پلیس ارائه نمی‌شود، اما ارائه چنین درخواستی برای کارمندان رایج است.»
«تقریباً در 100٪ موارد سرویس دسترسی از راه دور موجود است.»
به‌ندرت دسترسی سیستم نظارت تصویری در مدارس به پلیس داده می‌شود
«واقعاً جای تعجب دارد که این دسترسی هرگز به پلیس داده نمی‌شود! ما کنترلی بر این موضوع نداریم که کدام کارکنان به این سرویس دسترسی داشته باشند، اما آن‌ها دوست ندارند که افراد پلیس قادر به دیدین این دوربین‌ها باشند.»
«در حال حاضر وسیله‌ای برای دسترسی از راه دور پلیس وجود ندارد.»
«این یک قانون کلی است، دسترسی به این موارد به پلیس داده نمی‌شود.»
«این‌طور که ما شنیدیم تنها در دو ناحیه دسترسی از راه دور به پلیس داده‌شده و هدف از این کار داشتن «تفاهم‌نامه‌ای» است که در راهنمای آن ذکرشده است که پلیس می‌تواند این ویدیوها را ببیند.»
«در بسیاری از مدارس در مورد اینکه آیا باید دسترسی از راه دور برای پلیس فراهم شود یا خیر بحث می‌کنند، اما تنها در 50 درصد موارد به دلیل نیاز به آموزش به نیروهای پلیس در مورد چگونگی دسترسی به این دوربین‌ها، درخواست‌ها و نیازهای متنوع سرویس‌گیرنده و ابزار دسترسی (IPهای عمومی یا VPN) این کار انجام می‌شود.»
دسترسی VPN امر بسیار رایجی است.
در میان روش‌های مختلف دسترسی از راه دور که موجود هستند، گزارش‌شده است که از روش دسترسی VPN برای مشاهده فیدهای ویدیویی خارج از شبکه استفاده می‌شوند:
«به‌طورکلی، دسترسی از راه دور برای مدیران به روش VPN برقرار می‌شود.»
«دادن دسترسی از راه دور به کارمندان بیشتر از طریق VPN یا به‌وسیله سرویس‌گیرنده موبایل داده می‌شود.»
«دادن دسترسی از راه دور به کارمندان هم به روش VPN در شبکه و با استفاده از سرویس‌گیرنده و هم به روش DDNS و از طریق مرورگر داده می‌شود.»
«دسترسی از راه دور به گروه‌های خارج از مدرسه مانند پلیس یا آن‌هایی که نخستین واکنش را نسبت به حوادث مدرسه دارند معمولاً از طریق اتصال VPN داده می‌شود.»

هایک ویژن

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسائلی که با آن‌ها روبرو هستیم
سوال: بزرگ‌ترین مسائلی که در پروژه‌های نظارت تصویری در مدارس با آن‌ها مواجه شدید، چه مواردی بودند؟
پاسخ: پاسخ‌های بسیار متنوعی به این سؤال داده‌شده است اما «کمبود بودجه»، «انجام تنظمیات درست برای برآوردن نیازهای موردنظر» و «وجود سهامداران و افرادی بسیار زیاد در امر تصمیم‌گیری» سه موضوعی بودند که بیشتر از بقیه در جواب‌ها مطرح شده بودند.

بودجه

پول و بودجه همیشه یکی از مهم‌ترین مسائل موجود بوده است. تعیین و گرفتن پولی که برای تأمین یک سیستم کافی باشد یا مذاکره در مورد سیستمی که با بودجه موجود هماهنگ و سازگار باشد از بزرگ‌ترین مسائلی است که پیش روی ما قرار دارند:
«هزینه بزرگ‌ترین مسئله است. تمام مدارس به این دوربین‌ها نیاز دارند و تعداد بسیار زیادی از آن‌ها را می‌خواهند اما بودجه و هزینه برآورده ساختن آن همیشه مسئله مهمی بوده است.»
«ما معمولاً روی این موضوع کار می‌کنیم که میان تعداد دوربین‌هایی که آن‌ها می‌خواهند و تعداد دوربین‌هایی که به آن نیاز دارند تعداد میانگین را به دست بیاوریم.»
«معمولاً مدارس می‌خواهند کادیلاکی بخرند که توانایی‌های شورلت را داشته باشد!»

تعداد زیاد افراد ذینفع و تصمیم‌گیرنده

تهیه سیستم نظارت تصویری در مدرسه، خرید بزرگی به‌حساب می‌آید و کاربران بالقوه زیادی دارد. بااین‌وجود، هر چه تعداد افرادی که بر سر میز تصمیم‌گیری در این مورد می‌نشینند بیشتر باشد، راضی کردن همه آن‌ها سخت‌تر می‌شود:
«تأخیری که در شروع این پروژه وجود دارد به دلیل وجود افراد زیادی است که در تصمیم‌گیری در این مورد وجود دارند و هر یک از آن‌ها نظر خود را دارند که معمولاً بی‌مورد است. آن‌هایی که درگیر این روند هستند اغلب فکر می‌کنند در مورد سیستم‌های نظارت تصویری بیشتر از ما که این کار را انجام می‌دهیم می‌دانند. اغلب این افراد به‌جای اینکه کمک‌کننده باشند مانعی و مشکل به‌حساب می‌آیند.»
«افراد بسیار زیادی هستند که نظرشان در این روند تأثیرگذار است. وقتی فقط ما، مدیر و پلیس درگیر این روند باشیم، کار کردن بسیار آسان‌تر خواهد بود. بااین‌حال، معمولاً این روند با حضور سه نفر از ما و افرادی از بخش‌های ورزش، نقل و انتقال، آموزش، خدمات دانش‌آموزی (مانند بوفه، کتاب‌فروشی و فروش) و هنر انجام می‌شود.»
«یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که با آن روبرو هستیم حصول اطمینان از این موضوع است که تمام تصمیم‌گیرندگان در مورد سیستم‌های نظارت تصویری از دوربین‌ها و محل قرار گرفتن آن‌ها راضی هستند.»

انتظارات غیر واقع بینانه

در نهایت، ممکن است در مورد ویژگی‌ها، توانایی‌ها و هزینه خرید سیستم نظارت تصویری مدارس سو تفاهم پیش بیاید و این موارد به‌درستی درک نشوند؛ یعنی نارضایتی مشتری خطری جدی است که باید مدیریت شود و آموزش مداوم آن‌ها موضوع مهمی است که همیشه باید در نظر گرفته شود:
«یکی از مواردی که باعث درک اشتباه از سیستم می‌شود وجود مشاوران فنی بی‌تجربه‌ای است که از سیستم‌های نظارت تصویری انتظار نتایجی از نوع CSI دارند.»
«یکی دیگر از انتظارات نا به‌جا این است که دوربین‌ها دیدی جادویی داشته باشند و جزئیات بی‌شماری را نشان دهند و قدرت زوم و بزرگنمایی آن‌ها بی‌نهایت باشد.»
«گاهی به آن‌ها ضمانت نصب سیستم داده می‌شود، اما جهت حفظ و ارتقای این سیستم در سال‌های آتی، هیچ پول و بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.‌ درنتیجه چند سال بعدازاینکه یکی از دوربین‌ها آفلاین بوده و از دزدی یا دعوای پیش‌آمده تصویری تهیه نکرده شکایت می‌کنند و ناراضی هستند.»

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net