• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تفاوت بین Spyware و Adware چیست؟

استفاده از پلتفرم های اینترنتی در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. بیشتر افراد فعالیت های روزانه خود را با استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی، فروشگاه های اینترنتی و... انجام می دهند. به همین خاطر توجه به زیرساخت های پلتفرم های اینترنتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این زمینه برخی عوامل تهدید کننده مانند بدافزارهای موجود در این حوزه محدودیت هایی به وجود می آورند. در این بخش با برخی از این ابزارهای محدود کننده آشنا شده و تفاوت بین Spyware و Adware را بررسی می کنیم.

تبلیغ‌افزار یا Adware چیست؟

تبلیغ افزارها یا Adware برنامه هایی هستند که با وجود تبلیغات اداره می شوند. هر برنامه ای که در آن از وجود تبلیغات استفاده شود به عنوان ادوار یا تبلیغ افزار به کار می رود. این برنامه ها شکل ها و مدل های مختلفی دارند و هر یک برای حوزه های مختلف به کار می روند.

در میان این موارد می توان به نرم افزارهایی که دانلود می کنید، اشاره کرد. برای استفاده از برخی نرم افزارها و برنامه ها باید تبلیغات موجود در میان برنامه را مشاهده کنید و به این ترتیب به قابلیت های موجود در اپ مورد نظر دسترسی خواهید داشت. این برنامه ها از قابلیت های ادوار استفاده شده است. برخی از این ادوارها قابلیت های تبلیغاتی خود را در فرایند نصب برنامه نیز مشخص می کنند. در این میان انواع نرم افزارهای Shareware نیز مورد توجه قرار دارند و در سیستم سایت های اینترنتی به کار می روند.

تفاوت بین Spyware و Adware چیست ؟

Spyware چیست؟

با بررسی ماهیت هر یک از برنامه های محدودکننده در فضای اینترنت می توان به تفاوت بین Spyware و Adware پی برد. Spyware را به نام نرم افزارهای جاسوسی نیز می شناسند. این برنامه ها برای سرقت اطلاعات شما در سیستم های مختلف به کار می روند. Spyware نیز دسته بندی های خاص خود را داشته و هر یک موارد استفاده به خصوصی دارند. در صورتی که این برنامه ها بر روی سیستم شما نصب شده باشند، به تدریج اطلاعات موجود را جمع آوری کرده و سرقت می کنند. برای نصب این برنامه ها اغلب از روش هایی برای فریب و سوءاستفاده از کاربران استفاده می شود. سپس با نصب Spyware مورد نظر بر روی سیستم از قابلیت های آن برای دسترسی به داده های محرمانه استفاده می کنند.

اغلب Spyware ها با استفاده از آدرس ایمیل اداره می شوند. نصب آن ها توسط شبکه های ناظر و متصل به آن ها انجام شده و به اطلاعات مهم موجود در سیستم دستبرد می زنند. اطلاعات مد نظر این سیستم ها اغلب مربوط به کارت های بانکی، تراکنش های مالی، اطلاعات امنیتی و کلمات فشرده برنامه های مختلف و... هستند. این اطلاعات دسترسی به سیستم محرمانه کاربران را بسیار ساده کرده و سو استفاده از آن ها را میسر خواهند کرد.

در این خصوص برخی از نرم افزارهای Spyware در قالب نرم افزارهای تبلیغی به کار می روند. برای نصب هر یک از این سیستم ها از نقاط ضعف موجود در دستگاه ها و سیستم عامل های مورد استفاده کاربران استفاده می شود. این جاسوس افزارها در مبحث امنیت شبکه مورد توجه قرار دارند و اغلب روش هایی برای مقابله با آن ها در شبکه های مهم ابداع می شود.

چه تفاوت هایی بین Spyware و Adware وجود دارد؟

تفاوت بین Spyware و Adware در خصوص نحوه استفاده از هر یک از این پلتفرم ها مورد توجه قرار می گیرد. برخی از مهمترین تفاوت های هر یک از این برنامه ها را در عناوین زیر مشاهده می کنید:

هدف از استفاده Spyware و Adware

تفاوت بین Spyware و Adware به هدف اصلی استفاده از هر یک از این موارد مرتبط است. اهداف ادوارها در اصل ارائه پیام های تبلیغاتی و جذب مشتری برای برخی کالاها و خدمات است. به همین خاطر این دسته از بدافزارها ماهیت سوءاستفاده دارند. اما نرم افزارهای جاسوسی با هدف سرقت اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. اهداف جاسوسی این بدافزارها در دسته مباحث امنیتی قرار می گیرند.

دسترسی به Spyware و Adware

روش های دسترسی به هر یک از این پلتفرم ها نیز محدودیت هایی برای استفاده از هر یک به وجود می آورد. به طور کلی ادوار ها به سهولت در سیستم سایت ها و برنامه ها مشاهده می شوند. اما کاربران امکان دسترسی به نرم افزارهای جاسوسی و مشاهده آن ها را نخواهند داشت. هدف از ایجاد برنامه های ادوار، مشاهده پیام های تبلیغی است. اما روش کار نرم افزارهای جاسوسی به این صورت است که از دیدرس کاربران در مانده و به صورت مخفیانه به دزدیدن اطلاعات ادامه دهند.

دسترسی به Spyware و Adware

نقش آسیب زننده Spyware

Spyware با نقشی آسیب زننده در سیستم شبکه ها و سیستم های هوشمند شناخته می شود و هدف از ایجاد آن ها جاسوسی و دزدی اطلاعات است. اما نرم افزارهای تبلیغی هیچ آسیبی به پلتفرم ها و برنامه های مورد استفاده کاربران وارد نمی کنند. به همین خاطر وجود آن ها در سیستم خطری به دنبال ندارد. به عبارت بهتر ادوارها نقش تهدید کننده ای برای سیستم مورد نظر شما نخواهند داشت.

با این وجود برخی از تبلیغ افزارها با ایجاد مزاحمت در روند استفاده از برنامه ها و سایت های اینترنتی مشکلاتی برای کاربران به وجود می آورند. به همین خاطر اپلیکیشن های بسیاری نسخه های پرمیوم خود را با قابلیت حذف تبلیغات ارائه می دهند. به این ترتیب کاربران لذت بیشتری از استفاده از برنامه مورد نظر خواهند بود.

ویروس تروجان یکی از بد افزارهای مخرب موجود است که سخت افزار شبکه را با اهداف خاصی تحت تاثیر قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله درباره ویروس تروجان در سبکه مراجعه کنید.

جمع بندی

در این بخش به تفاوت بین Spyware و Adware پرداخته شده است. در خصوص برخی از ویژگی های Spyware و تبلیغ افزارها نکاتی را بررسی کردیم. هر یک از این بدافزارها در دنیای امروز نقش تعیین کننده ای در خصوص استفاده از قابلیت های اینترنتی به همراه دارند. با به کارگیری هر یک از آن ها سیستم های اینترنتی با مشکلاتی رو به رو شده و محدودیت هایی برای کاربران به وجود می آورند. تبلیغ افزارها وقت و زمان مخاطبین را به هدر می دهند و Spyware ها سبب سرقت داده ها و دسترسی غیر مجاز به اطلاعات کاربران خواهند شد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net