• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت * مقایسه Thin Client Vs. Zero client

تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت : تین کلاینت ها Thin Client قرار بود همانطور که از نامشان پیداست از هر نظر نازکترین کامپوترها باشند. ولی با ظهور زیرو کلاینت ها Zero Client و تقریبا حذف حافظه های ذخیره سازی و تنظیمات حداقلی آنها را تقریبا ناکام کرد. زیرو کلاینت ها و تین کلاینت ها از نظر کاربری و هدف در یک راستا عمل میکنند

تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت Thin Client Vs. Zero client

تین کلاینت ها Thin Client قرار بود همانطور که از نامشان پیداست از هر نظر نازک ترین کامپوترها باشند. ولی با ظهور زیرو کلاینت ها Zero Client و تقریبا حذف حافظه های ذخیره سازی و تنظیمات حداقلی آنها را تقریبا ناکام کرد. زیرو کلاینت (Zero client) ها و تین کلاینت (Thin Client) ها از نظر کاربری و هدف در یک راستا عمل میکنند. ارایه یک دسکتاپ در یک مرکز داده به یک کاربر- با این تفاوت که زیرو کلاینت ها نیاز به تنظیمات کمتری دارند.

زیرو کلاینت (Zero client) ها معمولا دستگاههای کوچک و ساده ای هستند که با دارا بودن یکسری قابلیت های استاندارد نیاز اکثر کاربران را براورده میکنند. همچنین عموما آنها برای ارایه و نمایش یک دسکتاپ اختصاصی به کاربران یک شبکه از طریق پروتکل های راه دور ریموت مورد استفاده قرار می گیرند. در اکثر مواقع با چند تنظیم ساده این کار انجام میشود در مقایسه با هزاران تنظیم در سیستم عامل یک کلاینت عادی در شبکه. زیرو کلاینت ها در شبکه پس از روشن شدن کل تنظیمات خود را از سرور شبکه دریافت میکند. و این بدان معنی است که تمام زیرو کلاینت (Zero client) ها در یک شبکه مثل هم هستند. از زیرو کلاینت (Zero client) ها می توان برای اتصال به انواع دسکتاپ ها از قبیل Terminal service و دسکتاپ های مجازی و یا سرورهای واقعی و ایستگاه های بلید Blade Workstation استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: از کجا زیروکلاینت بخریم؟

مقایسه زیرو کلاینت با تین کلاینت Zero Client Vs. Thin Client

اولین پیش فرض در زیرو کلاینت (Zero client) ها این است که کامپیوتر روی میز کاربر هیچگونه تنظیمات ماندگار و دایمی و ثابتی ندارد. و به جای این کار این را می داند که با هر باز روشن شدن تنظیمات و اطلاعات خود را از سرور و شبکه دریافت میکند و این یک مزیت عالی زیروکلاینت است. با توجه به اینکه کاربران آنها و خود این دستگاه ها یکسان نیستند. این یکی از تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت است که بر روی خود سیستم عامل و نرم افزار و هارد دیسک دارد که تنظیمات بر روی آنها ذخیره می شوند.

الیته تین کلاینت (Thin Client) های اولیه شبیه زیرو کلاینت (Zero client) های امروزی بودند. آنها دستگاه های ساده ای بودند که به صورت ریموت دسترسی به یک دسکتاپ را در یک مرکز داده فراهم میکردند. ولی دو عامل انها را از کامپیوتر های نازک به سمت کامپیوتر های ضخیم شدن رهنمون کرد. اول ورود سازندگان کامپیوترهای شخصی به بازار تین کلاینت (Thin Client) و دوم وجود محدودیت های نمایش دسکتاپ از راه دور Remote desktop در ویندوز.

تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت

تاریخچه مختصری از تین کلاینت (Thin Client) ها

اندکی پس از آنکه در سال 1998 مایکروسافت ویندوز ترمینال سرور و سیتریکس MetaFrame را راه اندازی کرد، تین کلاینت (Thin Client) ها به یک کلاس اصلی محصولات تبدیل شدند. تولید کننده گان کامپیوتر های شخصی برای ورود به این بازار جدید پلتفرم های خود را قطع کردند. ولی تلاش شان مبنی بر این بود که از تجهیزات موجود خود مجددا با عنوانی جدید استفاده کنند. و این کار را با اختصاصی و سفارشی سازی های نرم افزاری و سیستمی لینوکس و ویندوز انجام بدهند و آنها را تبدیل به یک تین کلاینت (Thin Client) کنند. اما به هر حال یک ویندوز و یا لینوکس کاملا اختصاصی شده هم نیاز به تنظیمات زیادی در محل دارد. و این تنظیمات نیاز به فضایی برای ذخیره سازی هر چند کمتر از کامپیوتر های عادی دارد و تنظیمات آنها هم تا حدودی پیچیده است.

عامل دیگری که باعث ضخیم شدن کامپیوتر های اصطلاحا نازک شده عدم کارایی خوب آنها در انتقال فیلم ها بود و پروتکل های ریموت اولیه عملکرد مناسبی برای این کار نداشتند. و بنابراین برخی از کدک ها را مجبور بودند از روی کلاینت اجرا کنند که این خود نیاز به یک سیستم عامل داشت.

ویژگی های مربوط به تین کلاینت و زیروکلاینت

با گذشت زمان، ویژگی های دیگری مثل Redirection USB، یک مرورگر وب محلی، Voice over IP و پشتیبانی از نمایش در چند مانیتور هم اضافه شد. هر ویژگی اضافی پیکربندی و پیچیدگی تین کلاینت ها را افزایش می داد. و به همین دلیل پس از چند سال، تین کلاینت ها thin clients به رایانه های شخصی کوچک تبدیل شدند. برخی حتی اسلات های PCI یا PC Card را هم اضافه کردند.

این تین کلاینت (Thin Client) های ضخیم از نظر کارایی و توانایی و پیچیدگی بسیار شبیه به یک کامپیوتر کامل شده بودند. و به جای سده کردن مدیریت و نگهداری آنها مدیران IT را مجبور میکردند دستگاه ها را هم در محل کاربر و هم در مرکز داده تنظیم کنند و عملا تنظیمات باید در هر دو نقطه انجام میشد و این چیزی نبود که انتظارش را داشتند. زیرو کلاینت (Zero client) ها بازگشت دستگاه های ساده با راه اندازی و تنظیمات و مدیریت ساده بر روی میز کاربران هستند.

همچنین بخوانید:
تین کلاینت برای دفاتر آنلاین
زیروکلاینت برای کتابخانه

آیا تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت را می دانید؟

  1. زیروکلاینت باید یک سرور مرکزی و بستر شبکه برای خدمات رسانی به کاربران خود داشته باشد. یک تین کلاینت می تواند به تنهایی و حتی بدون اتصال به شبکه به کاربران سرویس دهد.
  2. تین کلاینت ها برای محیط هایی که از پروتکل های متعدد استفاده می کنند و در محیط های کاری پشتیبانی بهتری دارند، مناسب هستند. زیرو کلاینت به به روز رسانی کمتری نیاز دارد و برای سایت های CAD ایده آل است و عملکرد ویدیویی خوبی دارد. نکته دیگر در تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت این است که مشتریان زیرو کلاینت هر از گاهی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.
  3. در یک دستگاه کوچک معمولا چندین اتصال به صورت VDI انجام می شود و یک دستگاه مدیریت مرکزی وجود دارد. که در کنار مدیریت ارتباطات، به نوعی تغییر را مدیریت می کند. اما در داخل زیرو کلاینت، تنها یک یا دو اتصال را می توان به طور همزمان با Citrix و VMware ایجاد کرد و نیازی به ابزار مدیریت مرکزی ندارد.
  4. قالب یا محتوا برای پیکربندی دستگاه‌های تین کلاینت استفاده می شود که مدیریت دستگاه را راحت تر می‌کند و ارتقاها را بسیار آسان تر می‌کند. در زیروکلاینت، پیکربندی آسان است و به روز رسانی پروتکل ساده است.

شایان ذکر است که آپدیت خارج از زمان کاربر بدون هیچ تغییری برای کاربر قابل انجام است. تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت در زیر به اختصار توضیح داده شده است.

تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت

مزایای عملیاتی و امنیتی زیرو کلاینت در مقایسه با تین کلاینت

با توجه به اینکه در زیرو کلاینت (Zero client) هیچ چیزی مربوط به کابر ذخیره نمی شود و تمامی اطلاعات کاربران در مرکز داده و سرورهای شبکه ذخیره میشوند، کاربران به راحتی میتوانند از هر زیرو کلاینت (Zero client) در مجموعه برای دسترسی به یک دسکتاپ و اطلاعات شخصی خود استفاده کنند. و این کار نیاز به حمل لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی در مجموعه یا بین شعب و یا در میزهای مشترک را کاهش می دهد. و سازمان میتواند به سادگی در تمام میزهای کاری خود از زیرو کلاینت (Zero client) برای دسترسی کاربران به داده های ذخیره شده شان استفاده کند.

یک مزیت دیگر استفاده از زیرو کلاینت (Zero client) این است که دستگاههای جدید تازه خریداری شده نیازی به انجام تنظیمات ندارند. و میتواند مستقیما در اختیار کاربران قرار بگیرند بدون نیاز به هیچگونه اصطلاحا پیش تنظیمی که این امر برای شرکتها و سازمان هایی که چندین شعبه دارند و یا در حال استخدام کارمندان جدید هستند بسیار صرفه جویی در زمان میکند. کاربران میتوانند به سادگی با اتصال زیرو کلاینت (Zero client) به برق و شبکه شروع به استفاده از آن کنند. و یا اگر دستگاه یکی از آنها به هر دلیلی خراب شود و یا مشکل پیدا کند به سادگی با دستگاه دیگری جایگزین شود و این امر در زمان و پشتیبانی بسیار صرفه جویی میکند.

یکی از تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت این است که زیرو کلاینت (Zero client) ها معمولا تنظیمات خود را از طرق یکسری فایل به اشتراک گذاشته شده در شبکه دریافت میکنند. و انجام تغییر در تنظیمات زیرو کلاینت (Zero client) عملا با انجام تغییر در این فایل های مشترک در شبکه و ریست کردن دستگاه زیرو کلاینت (Zero client) کاربران صورت میگیرد. ارتقاء Firmware زیرو کلاینت (Zero client) ها هم دقیقا به همین صورت قابل انجام است که باید فایل Update بروزرسانی مورد نظر در کنار سایر فایلها قرار بگیرد. و کاربران کامپیوتر خود را خاموش روشن کنند تا فایل جدید دریافت و نصب شود. و این کار پشتیبانی و نگهداری شبکه را بسیار ساده و منسجم میکند.

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب و راه اندازی زیرو کلاینت و تین کلاینت چیست ؟

جمع بندی نهایی

یک علت رایج دیگر برای استقرار دسکتاپ های مبتنی بر مرکز داده، حفظ و نگهداری صحیح از داده ها و اطلاعات است. تا مالکیت معنوی یک شرکت در هر میز توزیع نشود. از آنجا که زیرو کلاینت (Zero client) ها معمولاً فضای ذخیره سازی دایمی و یا هارد دیسک ندارند، احتمال باقی ماندن داده های مهم در دستگاه بسیار بعید است. همچنین، زیرو کلاینت (Zero client) ها سیستم عاملی عمومی را اجرا نمی کند، بنابراین بعید است توسط ویروس یا نفوذ شبکه به خطر بیفتد. در حقیقت، این کمبود فضای ذخیره سازی محلی عاملی تعیین کننده برای استقرار زیروکلاینت در برخی از محیط های بسیار ایمن است.

زیرو کلاینت (Zero client) ها مزایای موارد فوق را بدون امکان نفوذ توسط سیستم عامل Local یا اصلاحا محلی خود ارایه میدهند. به عنوان مثال فرض کنید یک کلید USB را به زیرو کلاینت (Zero client) خود متصل کردید. این تجربه ای مثل اتصال آن به یک کامپیوتر عادی را در شما به وجود می آورد. در صورتی که اگر رابط یک تین کلاینت (Thin Client) به جای زیرو کلاینت (Zero client) بود باید اول کلید توسط سیستم عامل آن شناسایی میشد. و سپس به سیستم عامل اصلی شما در سرور منتقل میشد که این خود احتمال نفوذ را افزایش میدهد.

فروردین 1400
ایمان ندیمی

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net