• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
مدیریت پهنای باند چیست؟

سرعت لود و انتقال اطلاعات تا حد قابل توجهی به مدیریت پهنای باند شبکه بستگی دارد. میزان پهنای باند به طول موج و باند فرکانسی موجود در شبکه مربوط می شود. با افزایش میزان پهنای باند، داده ها و اطلاعات بیشتری از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال می شوند. در این زمینه از سیم های فیبر نوری استفاده می کنند که برای انتقال حجم داده ها به کار می روند. در این خصوص قدرت مودم نیز تاثیرگذار خواهد بود. با استفاده از قابلیت های مدیریت پهنای باند، چندین کار را به صورت همزمان انجام خواهید داد. با مدیریت پهنای باند کنترل این مسئله بسیار ساده تر خواهد بود. در این خصوص از نرم افزارهای مدیریتی متعددی استفاده می شود. با اعمال برخی محدودیت ها می توان پهنای باند شبکه را به خوبی تنظیم کرد.

پهنای باند چیست؟

میزان داده های مشخصی که می توان در یک بازه زمانی در شبکه انتقال داد با در نظر گرفتن قابلیت های پهنای باند مشخص خواهد شد. مدیریت پهنای باند با در نظر گرفتن دسته بندی های گوناگون مربوط به آن انجام می شود. پهنای باند در دسته بندی های گوناگونی مورد ارزیابی قرار می گیرد. برخی از این دسته بندی ها را در زیر مشاهده می کنید:
پهنای باند اشتراکی در شبکه یکی از سیستم های مورد نیاز محلی در مغازه ها، شرکت های کوچک، منازل و... است که سرعت اینترنت را به حد مطلوب می رساند. در این پهنای باند سرعت انتقال داده ها خیلی بالا نیست؛ اما از طرفی مصارف مربوط به آن نیز به پهنای باند وسیعی نیاز ندارند. در این مدل افت سرعت گاها اتفاق می افتد و مشکلات سرعت همچنان شبکه را تهدید می کند.
پهنای باند اختصاصی شبکه با سرعت عمل بالا برای شرکت ها و سازمان های مهم و حیاتی به کار می رود. این سرویس به صورت اختصاصی برای مجموعه ها و شرکت ها به کار می روند. نوسانات مربوط به این پهنای باند بسیار محدود است.
در خصوص مدیریت پهنای باند باید به نیازهای مجموعه مورد نظر دقت داشته باشید. در هر مجموعه ای به پهنای باند مشخصی برای کنترل سرعت اینترنت نیاز دارند. پهنای باند اختصاصی اغلب با هزینه بالایی مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه های آن برای مصارف خانگی و محلی بسیار بالا است.

پهنای باند

مدیریت پهنای باند چیست و چگونه انجام می شود؟

مدیریت پهنای باند یا Bandwidth Management به کنترل میزان ترافیک شبکه و بسته موجود در آن اطلاق می شود. این فعالیت برای جلوگیری بیش از اندازه لینک های موجود انجام می شود. مفهوم کلی مدیریت پهنای باند با در نظر گرفتن تعاریف اصطلاحات شبکه مشخص خواهد شد. ترافیک در سایت به منزله مقدار داده عبوری در هر بازه زمانی از شبکه است. در صورتی که میزان ترافیک سایت پایین باشد، حجم داده های عبوری نیز افت می کند. در این زمینه اصطلاح packet نیز مورد توجه قرار می گیرد که به اطلاعات تقسیم شده در سیستم شبکه های کامپیوتری اطلاق می شود.
با افزایش انتقال داده های اینترنت در سال 1990 مسئله Bandwidth Management برای اولین بار مطرح شد. در این زمینه رعایت برخی نکات به توسعه پهنای باند کمک شایانی می کند. Bandwidth Management نقش مهمی در عملکرد شبکه های امروزی ایفا می کند و کارایی قابل توجهی در این حوزه دارد. برخی از مهمترین کاربردهای این فعالیت تخصصی را در زیر مشاهده می کنید:
ارائه دهندگان خدمات اینترنتی به تخصص مدیریتی در زمینه کنترل پهنای باند نیاز دارند. در حوزه isp مصارف گسترده ای از قابلیت های توسعه پهنای باند دارند.
در دنیای امروز سرویس های ارائه دهنده برنامه های اینترنتی از قابلیت های Bandwidth Management به میزان قابل توجهی استفاده می کنند. این سرویس ها را ass می شناسند و با پرداخت مبالغی از نرم افزارهای ASP استفاده می کنند.
خدمات میزبانی یا HSP برای ارائه فناوری های لازم از این قابلیت ها استفاده می کنند.

مطلب پیشنهادی: پهنای باند دوربین مداربسته چیست؟

نکاتی برای انجام مدیریت پهنای باند

برای انجام فرایند مدیریت پهنای باند باید به چه نکته کاربردی دقت داشته باشید. رعایت این نکات به شما کمک می کند که پهنای باند مورد نیاز را گسترش دهید و استفاده بهتری از قابلیت های موجود داشته باشید. برخی از مهمترین نکات مربوط به این حوزه را در زیر مشاهده می کنید:
در این حوزه میزان پهنای باند مورد نیاز کاربران مشخص می شود. در ساختار هر شبکه از به پهنای باند مشخصی برای تبادل اطلاعات در اینترنت نیاز دارند. بر این اساس مقدار کافی در اختیار کاربران قرار می گیرد.
در سیستم ASP می توان پهنای باند کافی برای استفاده از نرم افزارهای تخصصی را تشخیص داد. به این ترتیب مدیریت پهنای باند ساده تر می شود.
مدیران شبکه اغلب از ابزارهای تخصصی در این حوزه استفاده می کنند.

نکاتی برای انجام مدیریت پهنای باند

ابزار های مورد استفاده در مدیریت پهنای باند

برای اعمال بهتر وظایف مدیریت پهنای باند باید از برخی ابزارهای تخصصی استفاده کنید. این ابزارها هر یک روش کار خاص خود را دارند و برای برخی شبکه ها به کار می روند. از میان آن ها می توان به ابزار تخصصی PacketShaper اشاره کرد. گسترش قابلیت های این سیستم توسط کمپانی Packeteer Inc انجام شده و با طبقه بندی ترافیک شبکه پرداخته است. به این ترتیب بهینه سازی پهنای باند انجام شده و مدیران فرایند مدیریت را به خوبی انجام می دهند.
ابزار کاربردی 340 Traffic Shaper نیز در این زمینه کارایی دارد و با شناسایی برخی ویژگی های شبکه به ارزیابی وضعیت پهنای باند می پردازد. قابلیت های ابزار PacketeShaper/ISP Packeteer نیز در این زمینه کارایی دارند. در این زمینه ویژگی های مختلف شبکه مانند Subnetwork و پروتکل ها بررسی شده و بر مبنای آن سیستم مدیریتی مربوطه اعمال خواهد شد.

نتیجه گیری

مسئله مدیریت پهنای باند برای بهره بری بیشتر از فضای اینترنت و انتقال داده ها در این بستر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو در این بخش به ارزیابی برخی از ویژگی های این فرایند و نکات مربوط به آن پرداختیم. در این حوزه از برخی ابزارهای پیشرفته استفاده می شود که کیفیت مدیریت کار را چندین برابر می کنند. پهنای باند مصرفی در انواع شبکه های محلی و سازمانی با هم متفاوت هستند و دسته بندی های گوناگونی دارند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net