• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تکنولوژی DNR در دوربین مداربسته چیست؟

تکنولوژی DNR در دوربین مداربسته یک مکانیزم بهبود دهنده تصویر است که به کاهش نویز الکترونیکی کمک می کند. اصطلاح DNR مخفف سه واژه Digital Noise Reduction به معنای کاهش نویز دیجیتال است. یکی از نگرانی های مردم این است که می توان از دوربین های مداربسته برای گرفتن تصاویر واضح و با کیفیت در شب و زمانی که منبع نوری وجود ندارد استفاده کرد. در گذشته با استفاده از پروژکتورهای مادون قرمز و دوربین های دارای ال ای دی مادون قرمز تا حدودی این مشکل برطرف می شد. اما باز هم تصاویر ثبت شده در تاریکی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند. بنابراین در ادامه این مقاله به بررسی دقیق استفاده از DNR در دوربین های مداربسته می پردازیم، تمامی این مشکلات باعث کاهش نصب دوربین های مداربسته شده است، زیرا استفاده از نور در برخی مناطق غیرممکن بود.

پس از تحقیقات گسترده، سازندگان این دوربین ها پس از تلاش برای رفع این مشکلات، دوربینی با قابلیت DNR ساخته اند. البته لازم به ذکر است که قیمت خرید این دوربین از یک دوربین معمولی بالاتر است. اما اگر هزینه های جزئی مانند هزینه برق مصرفی در یک دوربین معمولی و هزینه منابع نور را در نظر بگیرید. نور محیط یا پروژکتور مادون قرمز دوربین مداربسته استاندارد، متوجه خواهید شد که خرید دوربین با قابلیت DNR هم مقرون به صرفه است و هم نیاز متقاضی برای ثبت تصاویر با کیفیت را برآورده می کند.

تکنولوژی DNR دوربین مداربسته

DNR در دوربین مداربسته یک مکانیزم بهبود دهنده تصویر است که به کاهش نویز الکترونیکی کمک می کند. اصطلاح DNR مخفف سه واژه Digital Noise Reduction به معنای کاهش نویز دیجیتال است. تکنولوژی DNR یا ( کاهنده دیجیتال نویز ) یک تکنولوژی دیجیتال در دوربین های مداربسته است. نویز تصویر در دوربین های مداربسته انواع متفاوتی دارد. اما رایج ترین آن نویز مربوط به نسبت سیگنال به نویز دوربین (S/N) است که در صورت کم نور بودن خود را به صورت نقطه های کوچک در تصویر نشان میدهد.

مکانیزم DNR با شناسایی دیجیتال این نویز در کاهش آن تاثیر میگذارد. این مکانیزم از طریق پردازش زنده تصویر نویز الکترونیکی در تصویر را شناسایی کرده و آن را با رنگ نقاط کناری همسان سازی می کند. در نتیجه هرچه تصویر شما یکپارچگی رنگی بیشتری داشته باشد تاثیر DNR بر روی آن بیشتر خواهد بود.

dnr چیست؟

منظور از dnr چیست ؟ dnr مخفف Digital Noise Reduction است. عملکرد این فناوری از طریق پردازنده است. با استفاده از فیلترها، نویز تصویر حذف می شود و کیفیت و وضوح تصویر به حد مطلوب می رسد. فناوری DNR از تکنیک کاهش نویز فریم به فریم استفاده می کند. این روش هر فریم را با فریم بعدی مقایسه می کند. نقاط عجیب و غریب را که با کادر صفحه مطابقت ندارند حذف می کند. این روش با مقایسه و ترکیب فریم ها، نویز کلی تصویر را کاهش می دهد.

فناوری DNR دوربین مداربسته قابلیت حذف نویز S/N را دارد. این نوع نویز منبع خارجی ندارد و در خود دوربین وجود دارد. بنابراین، اگر نمی خواهید تصاویر شما به دلیل نویز سیگنال های دوربین مداربسته تار و بی کیفیت باشند، می توانید از عملکرد DNR استفاده کنید. مانند محصولات هایک ویژن و دوربین های مداربسته شبکه ip و AHD که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، قابلیت dnr را دارند.

انواع dnr در دوربین های مداربسته

انواع dnr در دوربین چیست؟ 2DNR (2D DNR) و 3DNR (3D DNR) انواع اصلی DNR هستند. 2D DNR که آخرین نسل از این کار است، فریم ها و تصاویر را به صورت جداگانه پردازش می کند، در نهایت دو تصویر گرفته شده را با هم ترکیب می کند و تصویر نهایی را با کیفیت مطلوب می دهد.
3D DNR یا 3D DNR تصویر را در مرحله اول و تصویر را در مرحله دوم پردازش می کند و سپس تصویر نهایی را که حاصل ترکیب دو تصویر است پردازش می کند. در واقع DNR سه بعدی پیشرفته ترین نوع این فناوری محسوب می شود که نویز فریم به فریم و نویز نقطه ای را حذف می کند و عملکرد کارآمد و بهتری برای استفاده در شرایط کم نور دارد.

3d dnr چیست؟

فناوری dnr 3d نسخه ارتقا یافته ای از همان ویژگی DNR است که نویز تصاویر را در شرایط نور کم فیلتر می کند و تأثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت تصویر دارد. این فناوری نه تنها فریم به فریم را در قابلیت های DNR پیاده سازی می کند، بلکه نویز را نقطه به نقطه کاهش می دهد. در واقع تابع DNR 3D کل تصویر را پردازش می کند و هر نقطه پیکسل را با نقطه بعدی مقایسه می کند و نویز موجود در تصویر را به طور کامل حذف می کند.

همچنین بخوانید: دلایل ایجاد نویز در دوربین مداربسته

dnr دوربین مداربسته

تفاوت 2DNR و 3DNR

2DNR نسل قدیمی 3DNR است که در تصاویری که در آن تحرک اشیاء زیاد باشد دچار مشکل شده و در کنار قسمت های پر حرکت ایجاد تاری می کند. در نسل بعدی این مکانیزم یا 3DNR تصاویر ابتدا به صورت جداگانه انالیز شده و سپس با فیلم مقایسه می شوند که موجب ایجاد تصاویری با کمترین نویز خروجی می شود .یکی از مشکلات اصلی و عمده که در دوربین های مدار بسته ایجاد می شود، وجود سیگنال های اضافی ناخواسته یا همان “نویز” است. نویز در دوربین مدار بسته باعث افت کیفیت و رزولوشن تصویر ضبط شده توسط دوربین خواهد شد.

در اولین حالت ایجاد نویز، در تصاویری که توسط دوربین مدار بسته ثبت و ارسال شده است نقطه های رنگی ظاهر می شوند. این گونه نویز معمولاً در مواقعی اتفاق می افتد که میزان نور محیط کم باشد. برای افزایش کیفیت تصویر، دوربین مدار بسته به طور خوکار سعی می کند سیگنال خود را تقویت نماید و تصاویر با رزولوشن بالا را ارسال کند. در این حالت همین نقطه های رنگی برای دوربین مدار بسته نویز محسوب می شوند؛ این نویز، نویز الکترونیکی نامیده می شود. برای برطرف کردن نویز در دوربین، باید نور محیط تصویربرداری را افزایش داد؛ یا می توان از مدل دوربین های مدار بسته ای استفاده کرد که در نور بسیار کم بتوانند تصاویر با کیفیت بالا را ارسال کنند. دوربین های دید در شب برای این هدف بسیار مناسب اند.

در حالت دوم، یک سری خطوط صاف یا موجدار بر روی تصاویر مشاهده می شوند. در بعضی موارد این خطوط ثابت و یا متحرک هستند. دلیل ایجاد این نویزها، تداخل امواج الکترومغناطیسی دوربین مدار بسته و یا افت سیگنال دوربین می باشد. در اصطلاح به این نویزها، نویز الکترومغناطیس گفته می شود. برای رفع نویز الکترومغناطیس، از طریق منوی تنظیمات باید سیگنال دوربین را کنترل کرد.

کاربرد قابلیت 3DNR در دوربین مدار بسته چیست؟

DNR در تعدادی از مدل های دوربین مدار بسته وجود دارند و می تواند نویز دوربین را به صورت دیجیتال کاهش دهد. ارتعاشات دوربین مداربسته، طول و اندازه سیم و کابل، وجود منابع تولید کننده امواج الکترونیکی در اطراف دوربین مدار بسته و میزان نور محیط، مهم ترین عوامل تولید انواع نویز مخرب در تصاویر دوربین می باشند. DNR یک تکنیک کاهش دهنده نویز یا پردازش تصویر در دوربین های مداربسته است.

به طور کلی DNR به دو نوع تقسیم بندی می شوند:

  1. DNR دو بعدی (2 DNR)
  2. DNR سه بعدی (3 DNR)

DNR دو بعدی، در یک مرحله تعداد فریم و در یک مرحله تصاویر را پردازش و ثبت می کند؛ سپس دو تصویر ثبت شده را با هم ادغام می نماید.

DNR سه بعدی یا 3 DNR، علاوه بر اینکه به صورت مجزا فریم و تصویر را پردازش می کند، در پایان هر دوره نیز تصویر نهایی را مجدداً مورد پردازش قرار می دهد. استفاده از قابلیت DNR دوربین مداربسته نیاز به تجهیزات پیشرفته ندارد.

2 DNR، با آنالیز هر یک از فریم های تصویر کار می کند و به صورت الگوریتمی، نویزهایی را که به واسطه افزایش پیکسل تصویر ایجاد شده اند اصلاح می نماید. تفاوت میان فریم های متوالی به منظور تنظیم و کاهش پیکسل و بهبود بخشیدن به عملکرد دوربین مدار بسته، توسط DNR سه بعدی انجام می شود. به طور کلی 3 DNR نسبت به 2 DNR بازدهی بهتر دارد؛ تنها عیب سیستم 3 بعدی DNR این است که برای اجسام متحرک، تصاویر را به صورت مات ثبت می کند.

dnr دوربین مدار بسته

چگونه مشکلات ایجاد تصاویر دارای نویز را در فناوری 3 DNR برطرف کنیم؟

ادغام دو فناوری 3 DNR و 2 DNR با یکدیگر می تواند نتایج رضایت بخش تری را برای اجسام متحرک در پی داشته باشد. برای زاویه دید دوربین که در آن محدوده حرکت زیادی اتفاق می افتد، مانند متروها، مکان های عبور و مرور، این نوع فناوری سه بعدی بسیار پرکاربرد خواهد بود. ادغام این فناوری ها موجب افزایش کیفیت تصویر، کاهش ابعاد تصویر و کاهش نویز می شوند. در واقع عملکرد همزمان 3 DNR و 2 DNR باعث می شود دوربین بتواند در نورهای بسیار کم نیز فوق العاده عمل کند. بزرگ ترین مزیت استفاده از این دو مدل فناوری در مدت زمان طولانی موجب کاهش مصرف برق و در نتیجه کاهش هزینه های اضافی خواهد شد.

از چه طریق به منوی 3 DNR دسترسی پیدا کنیم؟

نصب و راه اندازی سیستم های مدار بسته هم به صورت دستی و هم از طریق منوی نرم افزاری دوربین انجام می گیرد. در منوی تنظیمات دوربین های مدار بسته دیجیتال، بخش های مختلفی وجود دارد که از طریق آن می توان 3 DNR را تنظیم نمود. مهم ترین موارد منوی دوربین مدار بسته عبارت است از:

  • نوردهی (Exposure)
  • تشخیص حرکت (Motion)
  • تنظیم تصویر (Image Adjust)
  • امنیت (Privacy)
  • بازگشت (Return)

در منوی نوردهی (Exposure) دوربین مدار بسته، مواردی مانند lens، AGC، sense – up، backlight و 3DNR قرار دارند. 3DNR در این منو، به صورت کاهش نویز مکانی عمل می کند. اساس کار این روش به این شکل است که این فناوری تعداد یک پیکسل از تصویر را با سایر پیکسل های مجاور مقایسه می کند. سپس اختلاف پیکسل ها را به عنوان نویز ثبت می نماید. در منوی 3DNR نیز بخش های low، high و mid قرار دارد. این قسمت دارای قسمت auto یا تنظیم خودکار تمایز پیکسل نیز می باشد.

کدام محصولات دوربین مدار بسته حاوی تکنولوژی DNR هستند؟

در حال حاضر تمامی دوربین های مداربسته از جمله محصولات هایک ویژن، هیلوک، نگرون و نیکسون دارای قابلیت DNR هستند. این فناوری دیجیتال در فناوری HD و آنالوگ استفاده می شود. محصولات هایک ویژن که از کیفیت بالاتری نسبت به مدل های دیگر بهره می برند، دارای DNR بسیار موثری هستند. به گونه ای که تمام پیکسل های ریز اضافی تصویر را حذف می کند. محصولات Haylock، Negron و Nixon نیز از این ویژگی بهره می برند و با حذف نویز اضافی، کیفیت تصویر را بالا می برند.

وجود قابلیت DNR در دوربین مداربسته چه اهمیتی دارد؟

اگر در دوربین مدار بسته فناوری DNR وجود داشته باشد، مادامی که عملیات تصویر برداری در حال انجام است، قابلیت DNR نیز تصاویر را پردازش می کند. در حالت های نور کم، DNR فعال تر خواهد شد. استفاده از قابلیت DNR در دوربین مداربسته باعث می شود سیگنال تصاویر واضح تر باشد و تصاویر با کیفیت توسط دوربین مدار بسته ارسال شوند. علاوه بر این موارد، وجود قابلیت DNR در سیستم مدار بسته می تواند حرکت واقعی را از نویز تشخیص دهد.

اگر تصویر نویز بالایی داشته باشد، میزان فضایی که برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی هارد دیسک نیاز است نیز باید بیشتر باشد. به این ترتیب متوجه می شویم اگر کاهش دهنده دیجیتال نویز یا DNR در دوربین مداربسته وجود داشته باشد، نویز تصویر کاهش می یابد، رزولوشن تصویر افزایش می یابد، فضای کمی از هارد دیسک اشغال می شود و کارایی سیستم نیز در نهایت افزایش خواهد یافت.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net