• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه در مبحث قیمت، ویژگی ها، مزایا و معایب هر یک از این سیستم های محافظتی مطرح می شود. امروزه این دوربین ها برای بسیاری از مکان های تجاری، شخصی، اداری و... مورد استفاده قرار گرفته و ایمنی محیط را افزایش می دهند. برای نصب این دوربین ها در مکان های عمومی باید از مجوزهای رسمی مخصوص نصب آن ها استفاده کنید تا استفاده از این سیستم ها جنبه قانونی داشته باشد.

برای انتخاب هر یک از انواع دوربین های آنالوگ و تحت شبکه بررسی ویژگی های کمی و کیفی آن ها بسیار مهم بوده و راهنمای خرید مشتریان خواهد بود. در این گزارش پیرامون ویژگی های هر یک از این سیستم ها اطلاعاتی و ارائه می دهیم.

دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

امروزه دوربین‌های مداربسته اهمیت زیادی در حفظ امنیت اماکن مختلف عمومی و شخصی دارند و هر کسب‌وکاری برای گرفتن مجوز باید اقدام به نصب دوربین مداربسته کند.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام ایده‌آل گستر، اگر شما هم به دنبال خرید دوربین مداربسته برای منزل یا محل کار خود هستید حتماً با جستجو بین سیستم‌های مداربسته مختلف، بین خرید دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه مردد شده‌اید.

در ادامه با همراه باشید تا با خواندن این متن بتوانید مدل متناسب با نیاز خود را خریداری کنید. به دلیل وجود این الزام بسیاری از کسب‌وکارها تنها برای اینکه مجوز بگیرند اقدام به خرید دوربین‌های مداربسته ارزان می‌کنند. اما باید توجه داشت که امنیت فضای کاری یا منزل شما وابسته به این سیستم است. در صورت پیش آمدن سرقت و اقدامات خلافکارانه پیگیری آن مستقیماً از طریق فیلم‌های ضبط شده دوربین مداربسته انجام می‌شود. و اگر این تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، به سر نخ خوبی نخواهید رسید و پیدا کردن سارق سخت‌تر می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید دوربین مداربسته آنالوگ عموماً قیمت پایین‌تری نسب به انواع تحت شبکه دارند اما باید توجه داشت با توجه به انتقال دیتای این نوع دستگاه‌ها که از طریق سیم است هزینه کابل و کابل‌کشی وجود دارد؛ بنابراین اگر هزینه‌های کابل‌کشی آنالوگ را با IP مقایسه کنید از لحاظ قیمت تفاوت چشمگیری ندارند. روش دوربین‌های مداربسته برای ضبط و ارسال تصاویر قدیمی است. پس از اینکه تصاویر توسط دوربین‌های آنالوگ ضبط شد، از طریق کابل‌های کواکسیال منتقل می‌شوند و روی یک دستگاه (DVR) ذخیره‌سازی می‌شوند.

اما دوربین‌های مداربسته تحت شبکه عملکردی متفاوت دارند. تصاویر با استفاده از دوربین‌های دیجیتال ضبط می‌شوند و به صورت اتوماتیک توسط دوربین Encode می‌شوند. و توسط پروتکل IP به صورت دیجیتال به شبکه کامپیوتری منتقل می‌شوند. در دوربین‌های مداربسته IP دستگاه ذخیره کننده NVR نام دارد.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه

از مهم‌ترین تفاوت دوربین مداربسته IP با آنالوگ کیفیت تصاویر ذخیره شده است. تصاویر ضبط‌شده در دوربین های آنالوگ قابلیت بزرگ‌نمایی زیادی ندارند. و شما نمی‌توانید بخش‌های یک تصویر را به‌اندازه کافی و با کیفیت لازم بزرگنمایی کنید. اما در دوربین‌های تحت شبکه با توجه به اینکه از ساختار دیجیتال برای دریافت تصاویر استفاده می‌شود و تعداد پیکسل‌هایی که از تصاویر دریافت می‌شود بسیار بالا است. شما می‌توانید تصاویر با کیفیتی را ضبط کنید و به راحتی آن‌ها را بزرگ‌نمایی کنید.

بسیاری از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه دارای پورت SD Card هستند که در مواقع قطعی سرور، NVR و یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی، بتوانید تصاویر را ذخیره کنید و اطلاعاتتان از دست نرود.

در دوربین‌های IP می‌توانید با انتخاب یک جسم در صورت حرکت آن آلارم دریافت کنید و یا در صورت یک حرکت و یا اتفاق دوربین به شما ایمیل ارسال کند.
دوربین‌های مداربسته تحت شبکه قابلیت انتقال صدای دوطرفه را دارند. یعنی هر دوربین مجهز به میکروفون و خروجی بلندگو است. که موجب مکالمه‌ی کاربران می‌شود؛ اما در دوربین‌های آنالوگ نیاز به دو زوج کابل و یک میکروفون است که این خود هزینه‌ای جداگانه دارد.

امنیت تصاویر در دوربین‌های تحت شبکه بیشتر است. به دلیل استفاده از کابل کواکسیال و کانکتورهای ساده و در کل استفاده از دستگاه آنالوگ، به راحتی می‌توان تصاویر دوربین آنالوگ را به دست آورد؛ IP خاص دزدیدن تصویر آن‌ها تقریباً محال است.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

تفاوت قیمتی دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

نخستین تفاوت دوربین مداربسته انالوگ و تحت شبکه یا دیجیتال در خصوص قیمت و هزینه خرید هر یک از آن ها مطرح می شود. دوربین های آنالوگ نسل قدیم سیستم های مداربسته و محافظتی محسوب می شوند و به همین خاطر قابلیت های کمتری دارند.

به این ترتیب قیمت آن ها نیز کمتر از سیستم های تحت شبکه محاسبه می شود. دوربین های دیجیتال قابلیت های بیشتری در اختیار کاربران قرار داده و قیمت بالاتری نیز دارند. این سیستم ها، با استفاده از کابل در محیط نصب و راه اندازی می شوند. اما برای نصب دوربین های دیجیتالی از کابل کمتری استفاده می شود.

تفاوت دوربین مداربسته دیجیتال و آنالوگ در فرایند ارسال داده

هر یک از این دوربین ها با روش های به خصوصی داده های به دست آمده را انتقال می دهند. ارسال سیگنال های ویدیویی در هر یک از این سیستم ها یکی از مهمترین مراحل عملکرد دوربین مورد نظر است. انتقال و ارسال داده ها و تصاویر دوربین شبکه با سرعت قابل توجهی انجام می شود.

این دوربین ها اطلاعات را با روش های دیجیتالی به دست آورده و از روش های دیجیتالی برای انتقال و ارسال آن ها استفاده می کنند. اما دوربین های آنالوگ به دلیل محدودیت در پهنای باند کابل ها، این فرایند را کندتر انجام می دهند.

امکانات نرم افزاری دوربین های آنالوگ و دیجیتال

سومین تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه، به امکانات نرم افزاری به کار رفته در هر یک از این سیستم های امنیتی مرتبط می شود. دوربین های دیجیتالی امروزی با قابلیت ارسال پیام برای ایمیل، زنگ هشدار، سیستم شمارش افراد و... ساخته شده و به همین خاطر از نظر نرم افزاری برتری هایی نسبت به دوربین های قدیمی آنالوگ دارند.

تفاوت دوربین مداربسته انالوگ و تحت شبکه در تجهیزات جانبی

در بررسی تفاوت دوربین مداربسته انالوگ و تحت شبکه، در نظر گرفتن تجهیزات همراه هر یک از این دوربین ها نیز یک اصل اساسی است. برای افزودن قابلیت های جدید به دوربین های آنالوگ اغلب باید به دنبال تجهیزات جانبی مخصوص آن ها بگردید. به این ترتیب هزینه های بیشتری برای استفاده از قابلیت های بیشتر این دوربین ها صرف می کنید.

به طور مثال برای افزودن قابلیت ضبط صدا در دوربین های مداربسته آنالوگ باید از کابل های بیشتر و یک میکروفون در محل نصب دوربین استفاده کنید. این مسئله هزینه های شما را برای استفاده از این سیستم های مداربسته افزایش می دهد و از نظر اقتصادی توجیه پذیر نیست.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه

مقایسه فرایند کابل کشی دوربین های آنالوگ و دیجیتال

فرایند کابل کشی شبکه در هر یک از این دوربین ها نیز با دیگری تفاوت دارد. برای استفاده از هر یک از این سیستم ها یک کابل برق و یک کابل عبور دیتا استفاده می شود. این شیوه برای کابل کشی دوربین های تحت شبکه با تغییرات جزیی به کار می رود.

در سیستم های شبکه می توان از یک کابل هم برای انتقال دیتا و هم برای انتقال برق استفاده کرد. به این ترتیب کابل کشی های مورد نیاز برای نصب دوربین به حداقل می رسند. در این میان برخی از مدل های دوربین های مداربسته آنالوگ با وسایل جانبی ارائه می شوند که برای نصب آن ها نیازی به کابل کشی مجدد در محیط نیست. به این ترتیب فرایند نصب آن ها ساده تر خواهد شد.

تفاوت دوربین مداربسته انالوگ و شبکه در روش انتقال اطلاعات

در سیستم های تحت شبکه از قابلیت poe برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. این قابلیت سبب ارسال سیگنال های داده های دوربین بر روی کابل برق شده و سرعت عمل انتقال داده ها را افزایش می دهد. به این ترتیب برای ارسال اطلاعات در این دوربین ها به منبع تغذیه جداگانه ای نیاز نخواهید داشت.

در سیستم های تحت شبکه به کابل اضافی برای عبور جریان برق نیازی ندارند. و انتقال و ارسال اطلاعات با استفاده از پروتکل های شبکه انجام می گیرد. دوربین های آنالوگ از این قابلیت برخوردار نبوده و کابل کشی های بیشتری برای انتقال اطلاعات آن ها انجام می شود.

دستگاه ضبط تصویر مورد استفاده در دوربین های آنالوگ و دیجیتال

تهیه و آماده سازی محلی برای ذخیره سازی داده های ویدیویی برای استفاده از هر یک از انواع دوربین های آنالوگ و دیجیتال بسیار مهم است. دوربین های آنالوگ به همراه گیرنده های تصویری قدیمی ارائه شده و فرایند انتقال تصاویر را با این روش انجام می دهند.

اما دوربین های دیجیتالی، سیگنال هایی را برای شبکه مورد نظر ارسال کرده و با این روش تصاویر دوربین دیجیتال را برای گیرنده های کامپیوتری می فرستند. به این ترتیب فرایند ارسال و انتقال داده ها در دوربین های دیجیتالی ساده تر انجام می شود. این دوربین ها پیش از ارسال داده های ویدیویی یک بار آن ها را پردازش می کنند. استفاده از آن ها در بستر شبکه های اینترنتی انجام می شود.

جمع بندی نهایی

در این گزارش در رابطه با دوربین های قدیمی آنالوگ و سیستم های مداربسته تحت شبکه اطلاعاتی ارائه کردیم. استفاده از هر یک از این دوربین ها در راستای حفظ ایمنی مکان های مختلف انجام شده و مزایای بی شماری دارد. در حین خرید هر یک از این سیستم ها باید به قابلیت های دوربین مورد نظر و تطابق آن با نیازهای خود در محیط دقت داشته باشید. و با این روش بهترین انتخاب را انجام دهید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net