• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
روش های مسیر یادگیری شبکه و مشاغل مختلف آن

مسیر یادگیری شبکه در میان علاقه مندان به حوزه فناوری اطلاعات بسیار محبوب شده و این روزها عده بسیاری از خانم ها و آقایان در راستای یادگیری اصول شبکه های کامپیوتری، در دوره های آموزش شبکه شرکت می کنند. اما فعالیت در حوزه پشتیبانی شبکه، نیازمند آموزش دقیق است. به همین منظور برای استارت یادگیری شبکه باید از مسیر صحیح وارد این حوزه شغلی جدید البلاده شوید تا بازدهی مالی و شغلی بهتری به دست آورید.

این روزها موسسات مجازی و حضوری بسیاری در راستای آموزش شبکه به ارائه خدمات می پردازند. در این زمینه آموزش های بسیاری به علاقه مندان ارائه می شوند. پشتیبانی شبکه با ابزار آلات و لوازمی مانند کابل ها، اتصالات، پروتکل ها، سیستم های عامل، سرویس ها و نرم افزارهای مختلف و... سر و کار دارد. بسیاری از دانشجویان رشته آی تی نیز با شرکت در دوره های نتورک پلاس، اطلاعات خود را در زمینه شبکه تکمیل می کنند. با این مقاله از ایمن نت همراه باشید.

پیش نیازهای مورد نیاز برای مسیر یادگیری شبکه کدامند؟

بسیاری از افراد با وجود استعداد و پشتکار کافی، در مسیر آموزش شبکه به مشکل دچار می شوند. از این رو انتخاب صحیح دوره های آموزشی برای یادگیری پشتیبانی شبکه بسیار اهمیت دارد. برای مسیر یادگیری شبکه باید به برخی نرم افزارهای مهم و سیستم عامل های مربوطه مسلط شوید و در این زمینه مهارت کافی را به دست آورید. در اولین گام، بهتر است با دوره های آموزشی نتورک پلاس آغاز به کار کنید. در این دوره ها، مفاهیم و اصول آموزش شبکه ارائه می شوند.

مسیر یادگیری شبکه

یادگیری دانش محصولات مایکروسافت، سیسکو و لینوکس و یادگیری جزییات و تعاریف مربوط به شبکه در این دوره ها ارائه شده و اطلاعات افراد در این زمینه تکمیل خواهد شد. به این ترتیب این دوره ابتدایی را به عنوان شاه کلید ورود به دنیای پشتیبانی شبکه می شناسند. شما می توانید، پس از آموختن این مطالب وارد بازار کار شوید و یا دوره های کارآموزی مربوطه را پشت سر بگذارید. در این زمینه برخی دوره های آموزشی مایکروسافت نیز وجود دارند که علاقه مندان به حوزه یادگیری شبکه را یاری می رسانند. این موارد به شرح زیر می باشند:

  1. windows 8 configuration
  2. Installing and Configuring Windows Server 2012
  3. Administering Windows Server 2012
  4. Configuring Advanced Windows Server 2012 Services
  5. Designing and Implementing a Server Infrastructure
  6. Implementing an Advanced Server Infrastructure

یادگیری سیستم های وابسته به لینوکس

بدون وجود برنامه لینوکس، کلیه سیستم عامل های مربوط به شبکه حرفی برای گفتن نخواهند داشت. برای یادگیری این برنامه، باید به اهداف خود توجه کنید. وسعت این برنامه سبب برگزاری دوره های آموزشی بسیاری در زمینه آموزش آن شده اند. در این زمینه دوره های LPIC1 ,LPIC2 ,LPIC3 تشکیل می شوند که علاقه مندان در هر یک از آن ها شرکت کرده و برای آغاز آموزش شبکه و مسیر یادگیری شبکه آماده خواهند شد.

یادگیری برنامه سیسکو برای یادگیری تجهیزات شبکه

سیسکو را به عنوان غول ارتباطات شبکه ای محسوب می کنند. این برنامه وظیفه مسیریابی و هدایت حجم بالای ترافیک موجود در شبکه های اینترنتی را بر عهده دارد. تجهیزات پسیو شبکه و انواع سوییچ ها و روترها نیز در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند. این دوره های آموزشی نیز انواع مختلفی دارند. دوره های کار با برنامه های Routing و Switching و Cisco TShout در این میان جای می گیرند.

آموزش دوره های شبکه ای بی سیم

داشتن دانش در زمینه زیر ساخت های شبکه ای بی سیم در زمینه پشتیبانی و نگهداری شبکه بسیار اهمیت دارد و سبب افزایش قدرت در مسیر یادگیری شبکه خواهد شد. دوره های CWWNP و CWNA در میان دوره های مربوط به شبکه های بی سیم جای می گیرند که از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

آموزش دوره های مجازی سازی پشتیبانی شبکه

آموزش شبکه شامل دوره های مجازی سازی نیز می شود که هر یک از این دوره ها نیز خود دسته بندی های به خصوصی دارند. گرایش های متعدد این دوره ها، شامل cloud یا datacenter و یا network virtualization می شوند و هر یک از آن ها اطلاعات جامعی در زمینه پشتیبانی شبکه در اختیار کاربران قرار می دهند.

یادگیری شبکه

ورود به بازار کار در حوزه آی تی با مسیر یادگیری شبکه

مسیر یادگیری شبکه از مقدماتی تا پیشرفته با استفاده از دوره های آموزشی یاد شده با تمرین و تکرار میسر خواهد بود. اما ورود به بازار کار و درآمد زایی از این روش، نیازمند دانش و تبحر کافی است. همچنین توصیه می کنیم که پیش از اقدام به یادگیری آموزه های این حوزه، در رابطه با بازار کار در این زمینه تحقیقاتی به عمل آورید. شبکه های کامپیوتری شامل مجموعه ای از داده ها برای اشتراک گذاری با دیگران هستند. برای ورود به این حوزه نیازی به تحصیلات آکادمیک نخواهید داشت. تنها باید برخی ویژگی ها را در خود تقویت کرده و در علوم مربوط به این حوزه پیشرفت کنید.

تکنسین مربوط به پشتیبانی شبکه، وظیفه نصب و پیکربندی زیرساخت های شبکه را بر عهده دارد. وظایف این افراد در حوزه های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

تقسیم بندی وظایف پشتیبان شبکه

  1. محافظت از اطلاعات سازمان و کپی برداری منظم از داده های موجود یکی از مهمترین وظایف تکنیسین های این حوزه محسوب می شود. کلیه مسئولیت های مربوط به دسته بندی داده ها و دسترسی به آن ها در مواقع ضروری بر عهده این افراد است.
  2. تست و تنظیمات مربوط به نرم افزار و نگهداری و تعمیر سخت افزارهای مربوط به حوزه شبکه نیز در میان وظایف این افراد جای می گیرد.
  3. عیب یابی شبکه و شناسایی نقاط حیاتی برای اطمینان از کارایی شبکه در مدت زمان طولانی نیز در این زمینه حائز اهمیت است.
  4. یک تکنسین حرفه ای شبکه وظیفه پیاده سازی شبکه های کامپیوتری و اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه های مربوط به شبکه را نیز بر عهده دارد.

مهندس‏ نرم افزار شبکه کیست؟

آموزش شبکه و مسیر یادگیری شبکه در دو دسته سخت افزار و نرم افزار دسته بندی می شود و هر تکنسین و مهندس نرم افزار شبکه به این علوم مسلط است. بخش سخت افزاری پشتیبانی شبکه با تجهیزات فیزیکی مربوط به این علوم سر و کار دارد. در این زمینه از تجهیزاتی مانند روتر، سرور، سوییچ و... استفاده می کنند که هر یک عملکرد به خصوصی دارند و مهندس پشتیبانی شبکه وظیفه راه اندازی آن ها را بر عهده دارد. بخش های نرم افزاری نیز، در رابطه با سیستم عامل های مربوط به شبکه فعالیت می کنند و کلیه پروتکل های مربوط به قوانین تبادل داده در آن ها تعریف شده اند.

این روزها هر شرکت یا سازمانی نرم افزار و شبکه اختصاصی خود را در اختیار دارد. به همین خاطر حضور مهندسین شبکه برای طراحی برنامه های اختصاصی سازمان و نوشتن یک سیستم عامل مناسب، از الزامات کار ارگان های امروزی محسوب می شود. از این رو با مسیر یادگیری شبکه و علوم مربوط به آن، فرصت به دست آوردن مشاغل مهمی را در ادارات و ارگان های خصوصی و دولتی در اختیار خواهید داشت.

یک مهندس متبحر شبکه، باید قدرت تحلیلی بسیاری در مواجهه با مسائل مختلف داشته باشد. بهره مندی از مدارک رسمی رشته های علوم کامپیوتری و نرم افزاری نیز از نقاط قوت مهندسی شبکه به شمار می روند. هر یک از این افراد وظایف مهمی را بر عهده دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

بررسی وظایف مهندس شبکه در مسیر یادگیری شبکه

آموزش شبکه و در پی آن به دست آوردن شغل پشتیبانی شبکه، وظایف مهمی برای افراد ایجاد می کند. اولین وظیفه هر یک از این مهندسان پس از نصب شبکه، عیب یابی در قسمت های فیزیکی و نرم افزاری مربوط به شبکه می باشد که در صورت عدم اجرای صحیح، کل سیستم شبکه با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.

یادگیری شبکه به صورت مستقیم با یادگیری اجزای مربوط به شبکه در ارتباط است. بنابراین مهندس و تکنسین شبکه نیز در این زمینه وظایفی دارد و باید کلیه اجزای مورد استفاده در این زمینه را کنترل کند. هر یک از این مهندسین باید از دانش کافی در رابطه با زیرساخت های شبکه نیز اطلاعاتی در دست داشته باشد. به دست آوردن مهارت سوییچینگ و مسیر یابی نیز برای این رده های شغلی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و آن ها را در حوزه شغلی خود حرفه ای تر جلوه می دهد.

مشاغل مهم حوزه شبکه

آشنایی با برخی از مشاغل مهم حوزه شبکه

آموزش شبکه و مسیر یادگیری شبکه و علوم مربوط به این شاخه علمی، فرصت های شغلی پول ساز و مهمی را برای شما ایجاد خواهد کرد. کسانی که در صنعت کامپیوتر فعالیت می کنند با شاخه های متعددی در این حوزه کاری رو به رو هستند. برای انتخاب شغل مناسب در این حوزه کاری، باید به برخی سوالات پاسخ دهید. در وهله اول میزان درآمد مورد نیاز خود را مشخص کرده و سپس به تقاضای موجود برای هر یک از شاخه های شغلی کامپیوتری توجه داشته باشید. در زیر با چندی از محبوب ترین مشاغل مربوط به پشتیبانی شبکه و علوم ارتباطات و کامپیوتر آشنا می شوید.

1. آشنایی با شغل معمار راهکارهای شبکه

یکی از پول ساز ترین مشاغل عرصه شبکه، معماری راهکارهای شبکه محسوب می شود. افراد مشغول در این زمینه شغلی در زمینه راه اندازی یک سیستم شبکه مقرون به صرفه و ارزان قیمت برای سازمان ها و شرکت های بزرگ فعالیت می کنند. پس از ایجاد شبکه ها، وظیفه تجزیه و تحلیل شبکه های موجود نیز بر عهده این افراد است. این افراد باید دائما با فروشندگان مربوط به شرکت یا سازمان مربوطه در ارتباط باشند. دستمزد این رده شغلی، در حدود 105 تا 115 هزار دلار است.

2. آشنایی با شغل برنامه نویسی شبکه

اگر هم در حیطه برنامه نویسی و هم در زمینه شبکه اطلاعات کافی دارید، اشتغال به حیطه کاری برنامه نویسی نیز به شما توصیه می شود. یک برنامه نویس حرفه ای، توانایی ایجاد اسکریپت ها و کدهای مربوط به شبکه را بر عهده دارد. کار با ابزارهای تشخیصی و نظارتی نیز در حوزه کاری مهندس برنامه نویس قرار می گیرد. درآمد این رده شغلی در بین 95 تا 152 هزار دلار در سال است.

3. مهندس شبکه بی سیم در مسیر یادگیری شبکه

یکی از مشاغل مهم در مسیر یادگیری شبکه، مهندسی شبکه بی سیم است که وظایف مهمی در عرصه اطلاعات و انتقال آن در پشتیبانی و نگهداری شبکه در کرج بر عهده دارد. در حال حاضر میزان کار با دستگاه های بی سیم در بازارهای امروزی بسیار بالا است و به همین خاطر مهندسی شبکه بی سیم نیز به یک شغل پر طرفدار تبدیل شده است. افراد مشغول به این حیطه شغلی، وظیفه پیکر بندی و نگهداری از دستگاه های بی سیم شبکه را بر عهده دارند. آگاهی از مهارت ایجاد فایروال نیز یکی از مهمترین ویژگی های مهندسین عرصه کامیپوتری محسوب می شود. این افراد اغلب تا 100 هزار دلار در طول سال درآمد دارند.

مسیر یادگیری شبکه

4. آشنایی با شغل مدیریت شبکه در مسیر یادگیری شبکه

برخی از دوره های آموزش شبکه در زمینه ایفای مدیریت شبکه در شرکت ها و سازمان های مختلف است. هر سازمان یا شرکتی، به یک شبکه ایمن مانند ایمن نت، که کارآمد و قابل اعتماد باشد نیاز دارد. از این رو نقش یک مدیر شبکه کار بلد در این زمینه بسیار حساس و حیاتی تلقی می شود. این افراد وظیفه حل مسئله و ارزیابی نکات مربوط به خدمات شبکه تهران را نیز بر عهده دارند. بررسی ریسک میان گروه های مختلف کاری نیز در زمره وظایف این رده های شغلی قرار می گیرد. داشتن تجربه کافی برای گرایش به این رده شغلی بسیار اهمیت دارد. در آمد این افراد سالانه تا 70 هزار دلار می رسد.

5. آشنایی با شغل مهندسی سیستم

انواع آموزش شبکه و مسیر یادگیری شبکه در راستای ایجاد مهارت کافی برای داشتن شغل مهندسی سیستم نیز ارائه می شوند. هر چه شرکت ها و سازمان های امروزی پیشرفت بیشتری داشته باشند، به تناسب آن، شبکه های مربوط به حیطه کاری آن ها نیز گسترده تر شده و نیازمند نگهداری بیشتری خواهند بود. مهندسین سیستم وظیفه هدایت و توسعه شبکه ها را بر عهده دارند. توسعه کارآمد سیستم های جدید یکی از اهداف مهندسین سیستم است. بازرسی منظم از داده ها نیز از وظایف مهم آن ها به شمار می رود.

بازبینی الزامات امنیتی نیز در این حیطه شغلی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. مهندسین سیستم باید حداقل مدرک لیسانس خود را در زمینه یکی از علوم کامپیوتری اخذ کرده باشند. مهارت در زمینه برنامه های لینوکس و یونیکس نیز در این حیطه بسیار اهمیت دارد. دستمزد این مشاغل نیز به 100 هزار دلار در طول سال می رسد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net