• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
سخت افزار شبکه چیست؟ انواع سخت افزار های شبکه و تجهیزات

دنیای شبکه های کامپیوتری دنیای بزرگ و پیچیده ای است که دانش بالایی را می طلبد. در واقع اگر انواع سخت افزار شبکه را نمی شناسید، نمی توانید از بسیاری از امکانات آن به درستی استفاده کنید. به طور کلی تجهیزات و خدمات شبکه به دو قسمت سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند.

در این مقاله ایمن شبکه هوشمند از مهندسین در طراحی شبکه کمک گرفته و قصد داریم تا در مورد تجهیزات و سخت افزار های شبکه به شما مشاوره دهیم. اگر یک کاربر مبتدی شبکه هستید، این مقاله می تواند به شما در یادگیری تجهیزات شبکه و استفاده صحیح از آن کمک کند. برای آشنایی با تجهیزات و دستگاه های مهم شبکه از جمله: تفاوت مودم و روتر، کارت شبکه، سوئیچ یا هاب، کابل های شبکه و اکسس پوینت، از شما دعوت می کنیم با دقت به این گزارش توجه کنید.

تعریف سخت افزار شبکه چیست؟

سخت افزار شبکه Networking hardware به اختصار HW، اساساً به تمام بخش های فیزیکی یک سیستم کامپیوتری اشاره دارد. یکی از بهترین نمونه های سخت افزاری صفحه نمایش در شبکه های کامپیوتری است. نمایشگر را می توان به رایانه، تبلت یا تلفن موبایل متصل کرد. اصولاً بدون سخت افزار، کامپیوتر و رایانه ای وجود نخواهد داشت و از نرم افزارها نمی توان استفاده کرد.

سخت افزار شبکه و انواع آن

به طور کلی می توان انواع سخت افزار کامپیوتر را به دو دسته تقسیم کرد:

انواع تجهیزات سخت افزاری شبکه خارجی

سخت افزارهای نصب شده در خارج از کامپیوتر را سخت افزار خارجی می نامند. به عنوان مثال، چاپگری که به یک سیستم کامپیوتری متصل می شود، خارج از مورد است و از این قبیل ابزار محسوب می شود. نمونه هایی از انواع سخت افزار کامپیوتر و دستگاه های خارجی عبارتند از:

  • صفحه کلید یا کیبورد
  • پروژکتور
  • میکروفون
  • مانیتور یا صفحه نمایش
  • ماوس
  • گیم پد یا دسته بازی
  • بلندگو یا اسپیکر
  • چاپگر یا پرینتر

سخت افزار شبکه و انواع آن

انواع سخت افزار شبکه داخلی

سخت افزار های شبکه داخلی در داخل کامپیوتر به تجهیزات سخت افزاری شبکه قرار دارد، یا به عبارتی داخل کامپیوتر نصب می شود. از دستگاه های داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فن
  • کارت گرافیک
  • مادر برد
  • رم
  • CPU که به واحد پردازش مرکزی اشاره دارد.
  • مودم
  • درایو
  • کارت صدا

مطلب پیشنهادی: اهمیت نگهداری شبکه و سرور در سازمان شما

مهمترین تجهیزات و سخت افزار شبکه

به طور کلی یک شبکه دارای دستگاه ها و تجهیزات سخت افزاری شبکه زیادی است که هر کدام به نحوی بر عملکرد کلی آن تأثیر می گذارد. موارد زیر از مهمترین عناصر شبکه هستند:

کارت شبکه

باید بگوییم که یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری که بدون آن امکان ایجاد شبکه وجود ندارد، کارت شبکه است. هر کامپیوتر باید از کارت شبکه برای برقراری ارتباط با سایر اجزای ارتباطی شبکه استفاده کند. این قسمت ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال را فراهم می کند. این قطعه در لپ تاپ ها و کامپیوترهای به صورت انبرد و غیر انبرد نصب می شود.

کابل شبکه از رایج ترین سخت افزار های شبکه

دومین قطعه از تجهیزات و سخت افزار شبکه، کابل شبکه است. شایان ذکر است که این قطعه به عنوان رسانه انتقال نیز شناخته می شود. شبکه های اترنت پیشرفته تر از جفت پیچ خورده با هشت سیم که به ترتیب خاصی روی هم قرار گرفته اند استفاده می کنند. به علاوه در این شبکه ها شاهد یک کانکتور RJ-45 در دو سر کابل می باشیم.

هاب شبکه

اگر علاقه مند به برقراری ارتباط از طریق یک شبکه کامپیوتری هستید، احتمالاً اصطلاحات هاب و سوئیچ را شنیده اید. هاب قطعه ای از انواع سخت افزار شبکه است که از یک شبکه محلی برای اتصال هر کامپیوتر موجود در شبکه به یک سرور استفاده می کند.

هاب ها به این دلیل استفاده می شوند که کابل های متقاطع نمی توانند شبکه ای با بیش از دو سیستم ایجاد کنند. هدف و وظیفه اصلی یک هاب ایجاد یک نقطه مرکزی برای اتصال همه رایانه ها به شبکه است. شما همچنین می توانید چندین کامپیوتر را با اتصال چندین هاب به یک شبکه متصل کنید.

مطلب پیشنهادی: تعرفه کابل کشی شبکه 1402 * هزینه قیمت خدمات پسیو شبکه

سخت افزار سوئیچ در شبکه

سوئیچ قطعه دیگری از سخت افزار شبکه است که تمام عملکردهای یک هاب را انجام می دهد. تفاوت این قسمت با هاب در این است که وقتی یک کامپیوتر نیاز به تبادل اطلاعات با کامپیوتر دیگری دارد، سوئیچ این کار را انجام می دهد. در واقع سوئیچ تبادل اطلاعات و شبکه کردن بین دو کامپیوتر را آسان و بدون دردسر می کند. مزیت این قطعه این است که کارایی شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و برخورد و تصادم شبکه را از بین می برد.

تجهیزات و سخت افزار شبکه

مسیریاب شبکه یا روتر

یکی دیگر از انواع سخت افزار های شبکه و سایر تجهیزات و وسایل مورد استفاده در اینترنت روترها هستند. این قطعه برای اتصال شبکه به یکدیگر استفاده می شود. زمانی که می خواهیم در یک شبکه محلی اتصال اینترنتی برقرار کنیم، روتر بسیار مهم است. وظیفه روتر توزیع بسته های اطلاعات اینترنتی است. این بخش کوتاه ترین مسیر را برای انتقال اطلاعات به مقصد انتخاب می کند و می تواند دو شبکه مختلف هر کدام با گره های خاص خود را به هم متصل کند.

مطلب پیشنهادی: سوئیچ PoE برای دوربین های IP چگونه هزینه های نصب را کاهش دهیم؟

پرینت سرور

این قطعه یکی دیگر از سخت افزارهای شبکه است که برای به اشتراک گذاری چاپگرها بدون پورت و کارت شبکه استفاده می شود. این دستگاه یک دستگاه کوچک است که به صورت گره در شبکه متصل می شود و چاپگرهای لازم به آن متصل می شود.

اکسس پوینت

نقطه دسترسی یا AP پلی است بین یک شبکه سیمی و یک دستگاه بی سیم. با استفاده از این سخت افزار شبکه چندین دستگاه می توانند از این طریق به اینترنت متصل شده و به اینترنت دسترسی داشته باشند.

اکسس پوینت همچنین به عنوان یک روتر عمل می کند و می تواند داده ها را به مخاطبان بیشتری ارسال کند. در نهایت باید بگوییم که اقلامی مانند نرده فلزی، سوکت و داکت به عنوان سخت افزار شبکه ارائه می شوند، اما طبق نظر کارشناسان و افراد متخصص برای پشتیبانی و نگهداری شبکه، این موارد جزء تجهیزات سخت افزاری که برای اتصال دو کامپیوتر نیستند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت مودم روتر اکسس پوینت و سوییچ به زبان ساده

ارتقاء انواع سخت افزار شبکه چیست؟

اهمیت ارتقای سخت افزار یکی از سوالاتی است که در ذهن افراد ایجاد می شود. زیرا اکثر افرادی که با توسعه نرم افزار شبکه و اپلیکیشن های مختلف آشنا هستند، به روز رسانی سخت افزار برای آن ها عبارت عجیبی است. اما چنین جمله ای به این معناست:

  1. یک جایگزین سخت افزاری قوی تر و بهتر برای قسمت قبلی.
  2. افزودن سخت افزار جدید به سیستم

برای درک بهتر مفهوم بهینه سازی سخت افزار های شبکه، به این مثال توجه کنید: کارت گرافیک قدیمی را بردارید و آن را با یک GPU جدید جایگزین کنید.

طراحی شبکه با شرکت ایمن شبکه هوشمند

سخت افزار نقش کلیدی در سیستم های کامپیوتری، تلفن های همراه، تبلت ها و موارد مشابه دارد. بدون این اجزا، نرم افزار بی فایده است. همچنین انواع مختلفی از سخت افزار شبکه وجود دارد که هر کدام وظیفه ای خاص و مهم دارند.

شرکت ایمن نت با بهره مندی از جدیدترین امکانات و فناوری های جهانی، خدمات اینترنتی را به کاربران حساس ارائه می دهد. در این مرکز هزاران متخصص وجود دارند که سال ها در زمینه اطلاعات فعالیت کرده اند و از دانش جدید اینترنت بهره می برند.

طراحی و اجرای انواع سیستم های شبکه، عیب یابی شبکه، نصب و راه اندازی انواع تجهیزات شبکه، تعمیر انواع شبکه و مواردی از این دست از عمده ترین خدمات ارائه شده در این شرکت می باشد. متخصصین شرکت ایمن نت سعی خواهند کرد تا با ارائه خدمات با کیفیت بالا، بدون نیاز به مراجعه به مراکز دیگر، باعث خوشحالی شما کاربران گرامی شوند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net