• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تشخیص حرکت در دوربین مداربسته * موشن دتکشن [ Motion Detection ]

یکی از پرکاربردترین امکانات پس از نصب دوربین های مدار بسته، ضبط بر اساس تشخیص حرکت در دوربین مداربسته است. در این نوع ضبط هنگامی که در میدان دید دوربین مداربسته حرکتی وجود دارد، دوربین آن را تشخیص داده و دستگاه ضبط کننده DVR یا NVR شروع به ضبط می کند. در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند در مورد این موضوع که Motion Detection موشن دتکشن چیست و عملکرد دورﺑﯿﻦ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺣﺮﮐﺖ اﻧﺴﺎن و مراحل قدم به قدم فعال سازی آن صحبت خواهیم کرد.

مواقعی وجود دارد که مکان خاصی را برای ردیابی و فعال کردن قابلیت تشخیص حرکت در دوربین مدار بسته انتخاب می کنید. این قابلیت در اکثر دوربین های آنالوگ HD و دیجیتال وجود دارد و از طریق پنل تنظیمات دستگاه قابل دسترسی است.

چگونه دوربین مدار بسته حرکت را تشخیص می دهد؟

عملکرد تشخیص حرکت روی فریم های تصویر متوالی انجام می شود. پردازنده دوربین فریم فعلی را با فریم بعدی مقایسه می کند، اگر تغییری در تعداد و رفتار پیکسل ها مشاهده کرد، آن را به عنوان حرکت تشخیص می دهد و ضبط کننده شروع به ضبط تصاویر می کند.

توجه داشته باشید که یکی از تنظیمات ضبط مبتنی بر حرکت، تعریف ناحیه ای شطرنجی است که در آن قصد داریم صحنه را تغییر دهیم.

مطلب پیشنهادی: نصب دوربین مداربسته غرب تهران + فروش و خرید

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته هایک ویژن مفهومی ساده به نظر می رسد. تنها کاری که انجام می دهد این است که تغییرات ایجاد شده در یک فریم را با فریم بعدی مقایسه می کند. به عنوان مثال، قرار دادن یک توپ سفید متحرک در تصویر که می تواند زنگ هشدار را ایجاد کند. در این روش تصاویر به صورت متوالی مقایسه می شوند و در صورت تغییر در تعداد مشخصی از پیکسل ها در کادر، نرم افزار دوربین حرکت را تشخیص داده و هشدارهای لازم را به شما می دهد.

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

مزایای تکنولوژی تشخیص حرکت موشن دتکشن چیست؟

1. صرفه جویی در هزینه:

یکی از مزایای ضبط حساس به حرکت و دوربین تشخیص حرکت انسان، صرفه جویی در هزینه است. این موضوع ممکن است کمی دور از ذهن به نظر برسد. اما اگر از این نوع دوربین ها استفاده نمی کنید، ممکن است لازم باشد شخصی را برای اهداف نظارتی استخدام کنید. فردی که همیشه باید تغییرات ایجاد شده در دوربین ها را نظارت کند و گزارش دهد. طبیعی است که باید به این فرد پول بدهید.

2. صرفه جویی در وقت:

دومین مزیت ضبط حساس به تشخیص حرکت در دوربین مداربسته صرفه جویی در زمان است. اغلب، زمان زیادی صرف نظارت بر اموال در برابر سارقان می شود. اما با دوربین های تشخیص حرکت انسان، می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید و زمان خود را صرف دستیابی به اهداف بهتر در شرکت خود نمایید.

این دوربین همیشه می تواند در حالت آماده به کار باشد و زمانی که یک شی یا انسان را شناسایی کرد، به طور خودکار شروع به ضبط می کند. و پس از چند دقیقه که هیچ حرکتی وجود ندارد، دوربین ضبط را متوقف می کند و به حالت آماده به کار باز می گردد. می توانید هر زمان که بخواهید به دستگاه مراجعه کرده و تصاویر ضبط شده را مشاهده کنید.

3. عملکرد امنیتی بهتر:

اگر عملکرد دوربین های معمولی را با دوربین تشخیص حرکت انسان مقایسه کنید، خواهید دید که دوربین های موشن دتکشن Motion Detection امنیت بیشتری ارائه می دهند. چه از آن ها برای محافظت از خانه استفاده کنید یا برای مراقبت از محل کار، این نوع دوربین ها یک انتخاب عالی هستند.

4. کیفیت بهتر با دوربین تشخیص حرکت انسان:

کیفیت تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین مداربسته بسیار بالاتر از انواع دیگر دوربین های مداربسته معمولی است. این موضوع به این دلیل است که دوربین فقط صحنه های مهم را ضبط می کند. و تنظیمات آن به گونه ای است که پس از شناسایی شروع به ضبط می نماید. این بدان معنی است که در صورت لزوم زنگ هشدار فعال می شود. و مزیت آن این است که فضای کمتری را روی هارد دیسک اشغال می کند و فقط صحنه های مورد نیاز را ضبط می نماید.

مطلب پیشنهادی: تکنولوژی Raid در سیستم دوربین مدار بسته + انواع رید

معایب استفاده از تشخیص حرکت

یکی از معایب تشخیص حرکت دوربین مداربسته این است که دوربین ها در واقع حرکت را در تصویر ثبت نمی کنند و فقط تغییرات در تصویر را ثبت می کنند. به عنوان مثال، اگر نور یک لامپ روی تصویر بیفتد، دوربین تغییر (حرکت) را تشخیص داده و شروع به ضبط می کند.

بررسی انواع تشخیص حرکت در دوربین مدار بسته

هنگام در نظر گرفتن نوع سیستم تشخیص حرکت می توان به دو نکته زیر اشاره کرد:

  • تشخیص حرکت با استفاده از تجزیه و تحلیل تصاویر
  • تشخیص حرکت از طریق مادون قرمز

بدیهی است که مورد اول یعنی تجزیه و تحلیل تصویر مبتنی بر نرم افزار، نسبت به مورد دوم که مادون قرمز است رایج تر می باشد.

دوربین تشخیص حرکت انسان

فعال کردن ویژگی موشن دتکشن در دوربین مدار بسته

سیستم های تشخیص حرکت انسان در دوربین های مدار بسته امروزه بسیار پیشرفته تر شده اند. و تنظیمات آن را می توان هم در دوربین و هم در نرم افزار مدیریت تصویر هایک ویژن (VMS) فعال کرد. تعیین اینکه آیا مقدار تغییر برای ایجاد زنگ هشدار لازم و کافی است یا خیر، به میزان یا درصد حساسیت تنظیمات بستگی دارد.

در واقع درصد حساسیت سیستم نظارتی به تغییر نور در پیکسل ها بستگی دارد. درصد حساسیت بالاتر به تغییرات کوچک حساس است، در حالی که درصد حساسیت کمتر برای تغییرات بزرگتر در تصویر استفاده می شود. از طرف دیگر، درصد پیکسل های قابل تبدیل نیز مهم است. اگر درب را زیر نظر داشته باشید، با تنظیم حساسیت روی 50 درصد، هنگامی که یک جسم بزرگ به اندازه انسان وارد اتاق می شود، زنگ هشدار فعال می شود.

آموزش نحوه فعال کردن تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

در اینجا به بررسی قابلیت های تشخیص حرکت iVMS-4200 هایک ویژن می پردازیم. همچنین به توضیحات سیستم هشدار اشاره خواهیم کرد.

آماده سازی کار:

  1. نرم افزار iVMS-4200 را دانلود و نصب کنید.
  2. افزودن دستگاه به نرم افزار

مراحل انجام کار:

  1. صفحه مدیریت رویدادها را باز کنید و روی تب رویدادها کلیک نمایید.
  2. دوربین مورد نظر را انتخاب کرده و روی Motion Detection کلیک کنید.
  3. گزینه Enable را برای فعال کردن تشخیص حرکت در دوربین مداربسته انتخاب کنید. ما همچنین چک باکس تجزیه و تحلیل پویا را بررسی می کنیم تا سوژه ها در مستطیل های سبز در جریان های زنده یا ضبط شده شناسایی شوند.
  4. یک قالب arming schedule را از لیست موجود انتخاب کنید.
  5. برای ذخیره روی گزینه save کلیک کنید.
  6. اگر زنگ هشدار روشن باشد، پیام و تصویر آلارم روی صفحه نمایش داده می شود.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر هیچ تصویری ثبت نشده باشد، نرم افزار شروع به پخش تصاویر زنده می کند. و اگر تصاویر ضبط شده وجود داشته باشد، ابتدا آن ها را پخش می کند.

مطلب پیشنهادی: مدت نگهداری تصاویر دوربین مدار بسته در جهان چقدر است؟

کدام برندها در تشخیص حرکت بهترین هستند؟

هایک ویژن و داهوا که در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیستم های نظارتی و امنیتی در جهان هستند. آن ها همچنین از فناوری سنجش حرکت یا موشن دتکشن در محصولات خود بهره می برند.

ایمن شبکه هوشمند با عرضه بهترین سیستم های نظارت تصویری در انواع برندهای مطرح دنیا از جمله برند هایک ویژن سعی دارد شما را در خرید و انتخاب بهترین دوربین های تشخیص حرکت انسان یاری نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید با متخصصین ما در این حوزه تماس حاصل نمایید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net