• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
3 تفاوت مودم و روتر در شبکه چیست؟ مقایسه

اینترنت امروزه به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده است. این موضوع باعث شده تا کیفیت استفاده مردم از اینترنت و اهمیت این پلتفرم افزایش یابد. علاوه بر این، بسیاری از افراد برای آموزش، کار، تولید محتوا و غیره نیاز به دسترسی به یک شبکه اینترنتی با کیفیت بالا در خانه یا محل کار دارند. از سوی دیگر، برای دسترسی به یک شبکه اینترنتی پایدار و با کیفیت، علاوه بر بستر دریافتی از ISP، تجهیزات شبکه مناسب نیز مورد نیاز است. اگر قصد خرید تجهیزات پسیو شبکه و اکتیو شبکه را داشته باشید، با واژه های روتر و مودم زیاد برخورد خواهید کرد. در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند به تفاوت مودم و روتر در شبکه خواهیم پرداخت.

مودم ها و روترها عملکردهای متفاوتی دارند. یک مودم شما را به اینترنت متصل می کند. اما یک روتر دستگاه های شما را به شبکه خانگی LAN یا WiFi متصل می کند. در نهایت، دستگاه های شما می توانند به صورت بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نکته اصلی این است که خود روتر شما را به اینترنت متصل نمی کند.

بنابراین، تفاوت بین مودم و روتر چیست؟ مودم و روتر چگونه با هم کار می کنند؟ کدام مودم یا روتر را انتخاب کنیم؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله از ایمن نت به آنها پاسخ خواهیم داد. اما قبل از درک تفاوت های اصلی، ابتدا به این موضوع می پردازیم که مودم و روتر چیست، ویژگی های آنها و نحوه کار آنها به چه صورت است؟

مودم در شبکه چیست؟

قبل از اینکه متوجه شویم تفاوت روتر و مودم چیست، ابتدا با مودم و ویژگی های آن آشنا شویم. مودم وسیله ای است که شکل سیگنال ها را تغییر می دهد. برای دریافت اینترنت در خانه یا محل کار، یک اتصال ویژه با یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) ایجاد می کند. مودم یک دستگاه سخت افزاری است که داده ها را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می کند.

یک مودم به رایانه اجازه می دهد تا داده ها را به وسیله خطوط کابلی، خطوط تلفن و غیره با استفاده از سیگنال های آنالوگ دریافت کند. اینترنت سیگنال های آنالوگ را ارسال می کند، اما سیستم های کامپیوتری فقط سیگنال های دیجیتال را تشخیص می دهند. بنابراین ما به دستگاهی نیاز داریم که بتواند سیگنال های آنالوگ را به سیگنال دیجیتال و بالعکس تبدیل کند. برای این ما به یک مودم نیاز داریم.

مودم در شبکه چیست

روتر در شبکه چیست؟

برای بررسی تفاوت مودم و روتر در شبکه ابتدا باید با روتر اشنا شوید. روتر یک دستگاه شبکه است که مسئول مسیریابی بسته های داده از مبدا به مقصد در شبکه است. این دستگاه اتصال اینترنت را از مودم به تمامی دستگاه ها و اجزای شبکه اعم از سیمی یا بی سیم مانند رایانه های شخصی، تبلت، تلفن های همراه و غیره توزیع یا هدایت می کند. همچنین به چندین دستگاه اجازه می دهد تا از طریق یک شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

داده های ارسال شده از طریق اینترنت، مانند ایمیل یا هر صفحه وب، یک بسته است. این بسته ها در سراسر اینترنت از یک روتر به مسیریاب دیگر حرکت می کنند تا زمانی که به مقصد برسند. هنگامی که یک بسته داده به یکی از این مسیرها می رسد، روتر آدرس مقصد بسته داده را می خواند و آن را به شبکه بعدی و در نهایت به مقصد ارسال می کند.

مقایسه بین روتر و مودم در شبکه کامپیوتری

در بررسی تفاوت مودم و روتر باید بیان کنیم که، مودم داده های مورد نیاز را از اینترنت تغذیه می کند. در حالی که روتر داده های مورد نیاز را در رایانه یا لپ تاپ شما توزیع می کند. مودم قطعه ای از تجهیزات اکتیو شبکه است که سیگنال اینترنت را از یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) دریافت می کند و امکان اتصال به اینترنت را در خانه یا محل کار فراهم می نماید. برای اتصال به اینترنت به یک مودم نیاز است.

روتر یک دستگاه شبکه است که اتصال اینترنت را از مودم شما گرفته و به دستگاه های بی سیم شما ارسال می کند. یک روتر همچنین اجازه می دهد تا همه این دستگاه ها به طور همزمان متصل شوند. انواع مختلفی از روترها وجود دارد، اما محبوب ترین آنها با سیم یا بی سیم هستند.

در تفاوت روتر و مودم صرف نظر از اینکه روتر شما چگونه به نظر می رسد، باید از نظر فیزیکی با یک کابل به مودم متصل شود. روترها و مودم ها به طور سنتی دو دستگاه مجزا هستند که با هم شبکه خانگی شما را تشکیل می دهند. در ادامه کمی در مورد این تجهیزات و مقایسه مودم و روتر در شبکه صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم روتر اکسس پوینت و سوییچ به زبان ساده

1. تفاوت مودم و روتر از لحاظ عملکرد در شبکه

یک مودم به عنوان یک مترجم بین اینترنت و شبکه محلی عمل می کند. این دستگاه سیگنال آنالوگ را به سیگنال دیجیتال و سیگنال دیجیتال را به سیگنال آنالوگ تبدیل می کند. روتر یک شبکه ایجاد می کند و به چندین دستگاه اجازه می دهد به آن شبکه متصل شوند.

اگر فقط یک دستگاه دارید، نیازی به روتر نیست. یک مودم دارای یک پورت اترنت است و یک کامپیوتر یا دستگاه دیگر می تواند مستقیماً به این پورت اترنت متصل شود و از اینترنت استفاده کند. اما اگر دستگاه های زیادی دارید، می توانید با استفاده از شبکه ایجاد شده توسط روتر به اینترنت متصل شوید.

در تفاوت مودم و روتر، یک مودم می تواند بدون روتر کار کند و اتصال اینترنت را به دستگاه شما ارائه دهد. همچنین یک روتر می تواند اطلاعات را بین چندین دستگاه به اشتراک بگذارد. با این حال، شما نمی توانید اینترنت را بدون مودم در اختیار این دستگاه ها قرار دهید.

تفاوت مودم و روتر از لحاظ عملکرد در شبکه

2. مقایسه اتصالات روتر و مودم در شبکه

یک مودم فقط یک پورت دارد و می تواند در هر بار فقط به یک دستگاه، یعنی کامپیوتر یا روتر متصل شود. بنابراین اگر چندین دستگاه دارید، نمی توانید همه آنها را به یک مودم متصل کنید. به همین دلیل باید از روتر استفاده کنید. برعکس، یک روتر می تواند به طور همزمان از طریق کابل های اترنت یا Wi-Fi به چندین دستگاه متصل شود.

3. تفاوت مودم و روتر در امنیت شبکه

مودم هیچ مکانیزم امنیتی داخلی ندارد و داده ها را برای هیچ آسیب پذیری امنیتی اسکن نمی کند. بنابراین می تواند خطری ایجاد کند در حالی که روتر حاوی یک فایروال مناسب برای اطمینان از امنیت است. و بسته های داده را به درستی بررسی می کند تا مقصد آنها را تعیین کند. سپس از دسترسی هرگونه حمله به دستگاه متصل جلوگیری می کند. به همین دلیل استفاده از خدمات امنیت شبکه پیشنهاد می شود.

در ادامه بخوانید: تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو

روتر یا مودم کدام مناسب تر است؟

اگر فقط می خواهید یک کامپیوتر را به اینترنت متصل کنید و نمی خواهید هزینه زیادی برای آن خرج کنید، می توانید از مودم استفاده کنید. اگر می خواهید به اینترنت ارائه دهنده ISP خود متصل شوید، در این شرایط فقط یک مودم با پورت های اترنت محدود پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

اما اگر می خواهید از وای فای به صورت مدیریت شده استفاده کنید، یا چندین دستگاه را به یک شبکه اینترنتی متصل کنید، به مودم و روتر به طور همزمان نیاز خواهید داشت.

در تفاوت مودم و روتر از آنجایی که اکثر مودم ها فقط تعداد محدودی پورت LAN اترنت دارند، تنها تعداد کمی سخت افزار، مانند کامپیوتر، می توانند به آنها متصل شوند. اما اگر چندین دستگاه در شبکه محلی خود دارید که نیاز به اتصال به اینترنت دارند، یک روتر ضروری است.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net