• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو در شبکه چیست؟

تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو در شبکه های کامپیوتری چیست؟ منظور از شبکه غیرفعال و خدمات شبکه فعال چیست؟ چرا برای پیاده سازی شبکه به سرویس های کاربردی نیاز داریم؟ تقسیم تجهیزات و خدمات شبکه به دسته های غیرفعال و فعال این حوزه کاری را بیشتر تخصصی کرده است. اما الزامات اجرای طرح های شبکه غیرفعال چیست؟

در یک تعریف ساده می توان گفت تجهیزات غیرفعال یا پسیو به تجهیزاتی گفته می شود که فقط وظیفه سیگنال های شبکه را بر عهده دارند؛ اما در مقایسه با تجهیزات اکتیو می توانند پس از پیکربندی داده ها را تغییر دهند. مواردی مانند نقشه برداری شبکه، طراحی و استانداردسازی اتاق سرور، بهینه سازی زیرساخت شبکه قدیمی، نصب تجهیزات و سرورهای هوشمند برای محافظت از شبکه و غیره همگی خدمات شبکه غیرفعال محسوب می‌شوند. اما سرویس شبکه فعال چیست و تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو چیست؟

نرخ خدمات شبکه فعال چقدر است؟ پس از انجام مراحل مربوط به ساخت زیرساخت مانند سیستم کابل کشی شبکه، به خدمات فعال نیاز خواهید داشت. خدمات اکتیو شبکه در واقع مجموعه ای از اقدامات است که باید برای استفاده از دستگاه ها و تجهیزات شبکه استفاده شود. تفاوت اکتیو و پسیو بخش های مختلفی از پیاده سازی شبکه هستند که قصد داریم به طور کامل آن ها را بررسی کنیم.

در مورد پیکربندی اجزای سخت افزاری، معمولاً به معنای ارائه خدمات شبکه غیرفعال است، وقتی در مورد نصب یا پیکربندی نرم افزار صحبت می کنیم، منظور خدمات شبکه فعال است. خدمات کابل کشی در شبکه را می توان یک سرویس غیرفعال و فایروال را یک سرویس فعال در نظر گرفت.

تفاوت بین تجهیزات اکتیو و پسیو چیست؟

اگر بخواهیم تفاوت اکتیو و پسیو در شبکه را بررسی کنیم، باید بگوییم که تجهیزات و سرویس های غیرفعال به مجموعه ای از خدمات و تجهیزات اطلاق می شود که هیچ تغییری در داده های قابل انتقال در شبکه ایجاد نمی کنند. اما در Active Network از سخت افزار و نرم افزاری استفاده می کنیم که می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم داده های شبکه را تغییر دهد.

یکی از مهم ترین سرویس های غیرفعال شبکه، کابل کشی شبکه است. یکی از رایج ترین خدمات یک شبکه فعال نیز نصب نرم افزارهای مختلف است.

مطلب پیشنهادی: راه‌اندازی بخش اکتیو شبکه را به چه کسی بسپاریم؟

تجهیزات شبکه اکتیو و پسیو

تجهیزات شبکه یا پیاده سازی شبکه را می توان به دو فاز کاملا مجزا تقسیم کرد. این بخش بندی عملکرد هر بخش از شبکه های خدماتی را بهبود می بخشد.

  • تجهیزات و خدمات اکتیو و فعال شبکه
  • تجهیزات و خدمات غیرفعال و پسیو شبکه

برای اجرای دستگاه های غیرفعال باید وارد فاز بعدی یعنی تجهیزات فعال شبکه شویم. مجموعه اقدامات و خدمات حاصله شامل صفر تا صد تنظیمات شبکه است. که این خدمات در دسته خدمات اکتیو شبکه جا دارند. به طور کلی برای بیان تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو ، در خدمات فعال شبکه با سرویس هایی مواجه می شویم که باعث ایجاد اعمال در شبکه می شوند. مانند نصب یک آنتی ویروس که می تواند روی داده های ورودی اقدام کند.

سرویس غیرفعال مجموعه ای از خدمات است که بدون هیچ عملیاتی از نقطه ای از شبکه به نقطه دیگر شبکه منتقل می شود. در زیر به طور کامل در مورد تفاوت اکتیو و پسیو در شبکه توضیح خواهیم داد.

تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو

خدمات پسیو شبکه چیست؟

اولین قدم در استقرار هر شبکه، پیاده سازی و بهره برداری از سرویس های غیرفعال آن است. قبل از اجرای سرویس، باید بدانید که یک شبکه غیرفعال چیست تا اهمیت آن را درک کنید. به نوعی می توان خدمات غیرفعال را آن دسته از خدماتی دانست که زیرساخت های لازم را برای خدمات فعال فراهم می کنند. کابل ها نمونه بارز تجهیزات پسیو شبکه هستند. در یک تعریف جامع تر می توان گفت که به کلیه خدمات و عملیاتی که تجهیزات نصب شده تنها وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارند و هیچ تغییری در سیگنال های اطلاعاتی ایجاد نمی شود، تجهیزات غیرفعال می گویند.

به عبارت دیگر، خدمات اینترنتی غیرفعال یکی از مهمترین جنبه های شبکه است. زیرا بدون چنین دستگاه هایی اینترنت وجود نخواهد داشت. داشتن یک ذهنیت در این زمینه و دانستن تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو در شبکه می تواند تا حد زیادی به موفقیت یک سازمان کمک کند.

انواع خدمات پسیو و غیرفعال شبکه

همانطور که گفتیم، خدمات پسیو شبکه خدماتی هستند که معمولاً بر روی سخت افزار اجرا می شوند. برای پیاده سازی شبکه، یک متخصص تکنسین شبکه باید در مرحله اول الزامات را به خوبی ارزیابی کند تا در آینده دچار مشکل نشود. توجه به تفاوت اکتیو و پسیو و داشتن چشم انداز توسعه یافته در حین اجرای خدمات شبکه غیرفعال، هزینه های اضافی را در آینده کاهش می دهد. در ادامه به چند نمونه از خدمات پسیو شبکه اشاره می کنیم.

تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو

خدمات اکتیو در شبکه چیست؟

پس از نصب سرویس های پسیو شبکه، نوبت به پیکربندی و راه اندازی سرویس های شبکه فعال می رسد. به طور کلی همانطور که در مورد تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو گفته شد خدمات شبکه اکتیو شامل مجموعه ای از نرم افزارها و سرویس های پیکربندی می باشد. برای این منظور دستگاه هایی که قابلیت تغییر، تعویض یا ایجاد شرایط خاص در سیگنال انتقال داده را دارند، دستگاه های اکتیو یا فعال نامیده می شوند. خدمات موجود در زمینه اکتیو شامل جنبه های مختلفی از جمله امنیت، نصب و کانفیگ انواع نرم افزار می باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود.

مطلب پیشنهادی: هفت راهکار برای بالا بردن امنیت شبکه

انواع خدمات اکتیو و فعال شبکه

پیکربندی خدمات فعال و اکتیو در شبکه های کامپیوتری نیاز به یک فرد متخصص شبکه دارد. راه اندازی این خدمات یک کار خاص و تخصصی است و گاهی اوقات همه افراد تحصیل کرده حتی در سطح شبکه نمی توانند این کار را انجام دهند و دانشی در مورد تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو در شبکه ندارند.

به همین دلیل، ایده خوبی است که قبل از انتخاب شرکت مورد نظر، اطلاعات خوبی در مورد تجربه و دانش شرکت به دست آورید. چند نمونه از خدمات شبکه فعال در زیر نشان داده شده است.

جمع بندی نهایی

در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند، سعی کرده ایم اطلاعات دقیقی در مورد تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو در شبکه ارائه دهیم. تفاوت اصلی دستگاه های شبکه فعال و غیرفعال را می توان در نوع کار آنها در شبکه دانست. استفاده از دستگاه های فعال شبکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد تغییراتی در شبکه می شود، در حالی که استفاده از دستگاه های پسیو تنها برای ایجاد بستری برای انتقال اطلاعات از مکانی به مکان دیگر استفاده می شود.

نظرات کاربران
  • mohadese
    پنج‌شنبه 28 دی 1402 | 11:50

    وقت بخیر
    خدمات پشتیبانی شبکه هم توسط تیم شما انجام میشه یا خیر

    • ادمین
      پنج‌شنبه 28 دی 1402 | 11:53

      با سلام و وقت بخیر. بله همکاران ما برای انجام پشتیبانی شبکه در خدمت شما هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با 02188970170 تماس حاصل فرمایید.

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net