• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
خنک سازی سرور و سیستم سرمایش اتاق سرور * تهویه کولینگ

آیا به اندازه کافی سرور ها را خنک می کنید؟

خنک سازی سرور و سیستم سرمایش اتاق سرور به منظور جلوگیری از افزایش دمای این اتاق ها و آسیب رسیدن به دستگاه ها و اجزای فنی اتاق سرور مورد توجه قرار می گیرند. برای راه اندازی یک اتاق سرور استاندارد، باید از سیستم های خنک کننده مخصوص استفاده کنید.

در صورت افزایش دما و ایجاد گرما در دستگاه های اتاق سرور، اجزای داخلی آن ها آسیب دیده و خسارات جبران ناپذیری در این سیستم ها به وجود می آید. قابلیت خروج گرما یکی از مهمترین اصول ایجاد اتاق های سرور است. در این گزارش در خصوص این سیستم ها اطلاعات بیشتری به دست می آورید.

امروزه بسیاری از مشاغل برای کارهای روزمره خود به سرورها اعتماد می کنند. اگر سرورهای شما به صورت محلی میزبانی می شوند، باید توجه داشته باشید که کنترل مناسب دما نقش مهمی در عملکرد روان آنها دارد. دانستن اینکه چگونه سرورهای خود را به درستی خنک کنید، می تواند خطر خرابی را به حداقل برساند. در نظر داشته باشید برای استفاده بهینه حتما باید از اتاق سرور استاندارد برای سرور های خود استفاده نمایید.

دما چگونه روی سرور تاثیر می گذارد؟

دمای بالای سرور می تواند باعث خرابی آن شود، در نتیجه باعث از دست رفتن هزینه ها و قطع خدمات می شود. اگر دمای سرور از 70 درجه فارنهایت بالاتر رود، قابلیت اطمینان سرور کاهش می یابد. در حقیقت، افزایش 15 درجه ای منجر به کاهش 50 درصدی قابلیت اطمینان سرور می شود. وقتی سرورها به این دما می رسند، عملکرد ضعیفی دارند و رایانه های متصل به سرور از جمله تین کلاینت ها و زیرو کلاینت ها نیز با مشکل روبرو می شوند. خنک نگه داشتن سرورها برای حفظ عملکرد مطلوب و طول عمر بسیار حیاتی است.

روش های موثر برای خنک نگه داشتن سرورها

از روشنایی کم حرارت استفاده کنید!

چراغ های رشته ای گرمای زیادی تولید می کنند که می تواند دمای اتاق سرور شما را افزایش دهد. سراغ گزینه های کم حرارت مانند آرایه های LED و لوله های فلورسنت بروید. آنها نه تنها گرمای کمتری تولید می کنند، بلکه در مقایسه با لامپ های رشته ای روشنایی بهتری نیز ایجاد می کنند.

اطمینان حاصل کنید که اتاق سرور شما از تهویه خوبی برخوردار است!

اتاق های سرور معمولاً کوچک هستند و به غیر از سرورها، دارای سخت افزار دیگری نیز هستند. بدون گردش مناسب هوا، تمام این سخت افزارها می توانند دمای اتاق و سرورهای شما را افزایش دهند. اطمینان حاصل کنید که اتاق سرور انتخاب شده دارای گردش هوا مناسب است. اگر چاره ای ندارید که سرور خود را در یک اتاق کوچک قرار دهید ، یک سیستم تهویه اتاق سرور یا خنک سازی سرور نصب کنید که باعث می شود هوای گرم از اتاق خارج شود.

از فن ها و سیستم خنک کننده اتاق سرور استفاده کنید!

فن های خنک کننده سرور با یک سیستم تهویه به خوبی کار می کنند تا هوای گرم را از سرورهای شما دور کنند. آنها همچنین گزینه مقرون به صرفه تری برای تهویه کننده های هوا هستند. قرار دادن یک فن کوچک و قدرتمند در کنار منافذ حرارتی سرور باعث می شود تا بیش از حد گرم نشود.

خنک سازی اتاق سرور

سیستم تهویه اتاق سرور

نصب کولر در اتاق سرور شما احتمالا بهترین راه برای خنک نگه داشتن سرورها است. اطمینان حاصل کنید که تهویه مطبوع برای اتاق سرور شما مناسب است. اگر یک اتاق سرور بزرگ داشته باشید، یک تهویه مطبوع کوچک کار چندانی در خنک سازی اتاق سرور نمی کند. همچنین استفاده از خنک کننده های مسکونی وسوسه نشوید، زیرا آنها برای اجرای 24 ساعته طراحی نشده اند. در عوض سراغ خنک کننده های صنعتی مخصوص سرور بروید. ممکن است کمی هزینه بر بوده و نیاز به بررسی های نگهداری نیمه سال داشته باشند. اما سیستم های تهویه مطبوع صنعتی اطمینان حاصل می کنند که سرورهای شما دائما در دمای خنک کار می کنند.
سرورها وقتی به طور مداوم در دمای خنک نگه داشته شوند، بهترین عملکرد را دارند. در حالی که تولید کنندگان به ساخت سرورهای انعطاف پذیرتر ادامه می دهند، مراقبت و نگهداری سرور مناسب هنوز در تامین کیفیت عملکرد بالا و طول عمر نقش حیاتی دارد.

آشنایی با انواع سیستم سرمایش اتاق سرور

حجم بالای قطعات الکترونیکی که در اتاق های سرور به کار می روند، گرمای زیادی در این مکان به وجود آورده و آسیب های بسیاری به زیرساخت های این مکان وارد کرده و سبب از کار افتادن دستگاه های موجود می شوند. گرمای ایجاد شده به نسبت تعداد رک های موجود در این اتاق ها ایجاد خواهد شد. در این مکان از سیستم ها کولینگ مختلفی استفاده می شود. برخی از آن ها را در ادامه معرفی می کنیم:

کولر گازی یا اسپیلت های دیواری

گاها برای کاهش دمای سرور، از کولرهای دیواری استفاده می شود که در طراحی های موقتی اتاق های سرور مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده دائمی از این کولرها در محل اتاق های سرور سبب از کار افتادن زودهنگام این دستگاه های خنک کننده می شود. استفاده از این کولرها برای فضاهای کوچک تجاری با حجم بالای تجهیزات مخصوص طراحی اتاق سرور میسر می باشد.

این کولرها همیشه در طراحی این اتاق ها به کار می روند تا در صورت از کار افتادن سیستم خنک کننده اتاق سرور، به عنوان خنک کننده جایگزین مورد استفاده قرار گیرند. در کشور ما از این شیوه خنک سازی اتاق سرور بیشتر از تجهیزات تخصصی دیگر استفاده می کنند.

سیستم خنک کننده اتاق سرور inrow

این سیستم خنک کننده اتاق سرور اغلب در کنار رک های این اتاق ها قرار گرفته و گرمای پشت رک های شبکه را به خود جذب می کنند. سپس هوای خنک به سمت رک ها پرتاب می شود. این سیستم ها تهویه بهتری در محیط به وجود آورده و سبب متعادل سازی دمای اتاق سرور می شوند.

دستگاه و سیستم خنک کننده inrow فاصله بسیار کمی با رک های موجود در اتاق دارند و هوای دمیده شده از سوی آن ها همه قسمت های اتاق و رک های موجود در آن را پوشش می دهد. این سیستم، دانسیته حرارتی بالای رک های اتاق سرور را نیز پوشش می دهد. این مسئله راندمان سیستم سرمایش و تهویه اتاق سرور را نیز در حد مطلوب تری تنظیم می کند.

دستگاه خنک سازی سرور inrow در مدل های مختلفی تولید می شوند. برخی از آن ها گازی بوده و برخی به صورت آبی تولید شده و عملکرد متناسبی در اتاق سرور دارند.

سیستم سرمایش اتاق سرور

استفاده از اتاق سرد سرور

کولینگ اتاق سرور با روش ها و تجهیزات مختلفی ایجاد شده و از مزایای آن در راستای ارتقای امکانات این اتاق ها بهره برده می شود. این اتاق ها معمولا از چهار دیواره شیشه ای تشکیل می شوند که در اطراف رک ها قرار گرفته و بخش های بالایی و کناری آن ها را پوشش می دهند.

مصرف انرژی بالای سیستم های خنک کننده اتاق سرور مانند inrow و اسپلیت های دیواری، لزوم استفاده از این اتاق های سرد را افزایش می دهد. در صورتی که اتاق سرور شما ابعاد کوچکتری داشته باشد، ایجاد این اتاق های سرد بهترین روش برای تهویه هوای محیط خواهد بود. استفاده از این روش تا حد بسیار زیادی در انرژی مصرفی این اتاق ها نیز صرفه جویی می کند.

تقسیم بندی سیستم سرمایش اتاق سرور

سیستم کولینگ اتاق سرور در چند دسته تقسیم شده و هر یک از این بخش ها عملکرد مجزایی در اتاق سرور خواهند شد. هدف نهایی همه آن ها ایجاد شرایط دمایی مناسب برای تجهیزات موجود در این اتاق ها است. بخش های زیر در همه سیستم سرمایشی اتاق سرور وجود دارند:

  1. اوپراتور
  2. کمپرسور
  3. کندانسور
  4. شیر برق

برای این که دمای هوای اتاق های سرور متعادل شود، باید فرایند تبدیل حالت صورت بگیرد. در سیستم این تجهیزات از گاز فرئون استفاده می شود. استفاده از گاز مبرد در برخی از اسپیلت ها نیز برای تبدیل حالت های مختلف و نهایتا خنک سازی محیط اطراف انجام شده است. این سیستم سرمایش سرور در ادامه به بخش اپراتور می رسند و فرایند انتقال حرارت در این بخش انجام می شود.

اپراتورهای سیستم سرمایش اتاق سرور در بخش های به خصوصی قرار می گیرند. خنک کردن محیط اتاق سرور با روش های مختلفی انجام خواهد شد. در برخی از این روش ها کل اتاق را خنک سازی می کنند. اما گاها سرمایش ایجاد شده تنها در محل قرار گیری تجهیزات اعمال خواهد شد.

نکات مهم خنک سازی سرور

در این زمینه در نظر گرفتن چند فاکتور مهم نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به شما در خنک سازی بهتر این اتاق ها کمک می کند:

  1. تعداد رک هایی که در اتاق سرور وجود دارند، سیستم خنک کننده محیط را تحت تاثیر قرار می دهد.
  2. شرایط محیطی و سنسورهای موجود در اتاق مانیتورینگ نیز از نکات مهم سیستم خنک سازی اتاق سرور است.
  3. نوع روشنایی محیط نیز در این خصوص مورد توجه قرار می گیرد.
  4. تعداد نفرات حاضر در محل اتاق سرور نیز یک مولفه اساسی است که در این خصوص مد نظر قرار داده می شود.
  5. اتاق های سرور اغلب به صورت عایق ساخته می شوند. این فاکتور مهم را نیز برای خنک سازی آن ها مد نظر داشته باشید.

جمع بندی نهایی

در این گزارش در خصوص سیستم سرمایش اتاق سرور اطلاعاتی به دست آوردید. با در نظر گرفتن این نکات و آشنایی با بهترین تجهیزاتی که در این مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند، اقدامات بهتری برای خنک سازی محیط اتاق سرور خواهید داشت. با در نظر گرفتن تهویه هوای مناسب در این محیط عمر لوازم و تجهیزات به کار رفته در آن را افزایش می دهید.

همچنین بخوانید :
مکانیزم سرمایشی ردیفی چگونه رک‌ها را خنک می‌کند؟
چرا خرید رک‌ شبکه یک ضرورت است و نه یک انتخاب است؟
مقایسه سخت افزارهای مبتنی بر دسکتاپ مجازی

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net