• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته FOV

گاهی ممکن است در مورد برد دوربینی که در محیط نصب می شود سوالی پیش بیاید. یا به عبارت علمی تر، می خواهید در مورد محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته بدانید و متوجه شوید که نقطه کور آن دوربین مداربسته کجاست. با ما در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند همراه باشید تا هر آنچه را که باید در مورد زاویه دوربین مداربسته و محدوده تنظیم آن بدانید، به شما آموزش می دهیم.

زاویه دید دوربین مدار بسته چیست؟

میدان دید دوربین در واقع محدوده ای است که می توانید از طریق دوربین ببینید. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نمای هر دوربین متفاوت است. روی لنز دوربین اعدادی وجود دارد که میدان دید دوربین را نشان می دهد. البته لازم به ذکر است که دوربین های مدار بسته با وجود میدان دید خوب دارای نقاط کور هستند.

جالب است بدانید که هر چه اعداد نوشته شده روی لنز کوچکتر باشد، زاویه دید دوربین مدار بسته بیشتر می شود. برای مثال دوربینی با لنز 2.8 میدان دید وسیع تری نسبت به دوربینی با لنز 6 دارد.

به طور کلی دو نوع میدان دید وجود دارد: محدود و گسترده. زوم محدود به این معنی است که محیط بزرگتر شده و تصویر واضح تر است. اما در دید گسترده تصاویر بخشی کلی از محیط را نشان می دهند و جزئیات کمتری دارند. محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته کار سختی نیست. اما ابتدا باید بدانیم که حداکثر میدان دید در دوربین ها چقدر است.

حداکثر زاویه دید دوربین مدار بسته چقدر است؟

دوربین مداربسته Fisheye می تواند زاویه 180 یا 360 درجه را در اختیار کاربر قرار دهد. دوربین لنز چشم ماهی برای ارائه تصاویر تقریباً از هر زاویه ای طراحی شده است.

سیستم های نظارت تصویری آنالوگ این مدل دوربین ها با زاویه 360 درجه را ندارند. اما در دوربین های شبکه ip با استفاده از دوربین فیش آی می توان دید بسیار خوبی از مکان های مختلف داشت.

عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته

به طور کلی دو عامل کلیدی در محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته تاثیرگذار است، که در ادامه هر کدام را به بررسی خواهیم کرد.

  • فاصله کانونی لنز دوربین
  • اندازه سنسور تصویر

محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته

1. فاصله کانونی لنز دوربین

دوربین های مدار بسته یا دارای لنز ثابت (Fix) یا متغیر (Varifocal) هستند. به طور کلی، فاصله کانونی لنز دوربین خاص با اعدادی مانند: 2.8، 3.6، 4 و 6 میلی متر نشان داده می شود. هر چه اعداد کوچکتر باشند، زاویه دید دوربین بازتر می شود. دوربین های داخلی با لنز ثابت معمولا میدان دید بین 95 تا 85 درجه دارند. اما دوربین های فضای باز که دارای لنز ثابت هستند به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات معمولا دارای زاویه دید بین 65 تا 85 درجه هستند.

به عنوان مثال، اگر یک دوربین با لنز ثابت در اتاق خود نصب کنید، اگر در نظر بگیرید که زاویه دیوار اتاق 90 درجه است. این دوربین به طور کامل اتاق شما را پوشش می دهد.

دوربین هایی با لنزهای وریفوکال معمولا با زاویه دید بین 30 تا 95 درجه فروخته می شوند. به طور معمول فاصله کانونی لنزهای این دوربین ها 2.8 و 12 میلی متر است. این دوربین ها قابلیت بزرگنمایی روی افراد یا اشیا را دارند. بنابراین کارفرما می تواند دوربین را در هر زاویه ای تنظیم کند.

الف: دوربین نظارت تصویری با لنز ثابت fix:

این نوع دوربین ها دارای زاویه دید ثابت متناسب با فاصله کانونی هستند. تنظیم این نوع لنز در حین تولید انجام می شود. در نتیجه، دیگر نیازی به نصب دستی ندارد. زوم و فوکوس با این نوع لنزها چندان منطقی نیست. زیرا فاصله کانونی دارد و نمی توان آن را بزرگنمایی کرد و زمانی که قسمت های داخلی دوربین ساخته می شود فوکوس تنظیم می گردد. باید فوکوس دوربین را با تغییر فاصله کانونی و بزرگنمایی تنظیم کنید. این نوع لنز به چنین کاری نیاز ندارد.

  • محیط بیرون: زاویه دید دوربین مدار بسته با لنز ثابت نسبت به محیط بیرون به دلیل نصب ارتفاع کمی باریک تر است. زاویه دید این نوع دوربین ها 65 الی 85 درجه است.
  • محیط داخلی: دوربین های مداربسته با لنز ثابت مناسب برای محیط های داخلی معمولا با زاویه دید بین 85 الی 95 درجه ارائه می شوند و توسط اکثر افراد انتخاب و نصب می شوند. به عنوان مثال، در یک اتاق، با توجه به زاویه بین دو دیوار (90 درجه)، نصب دوربین داخلی تقریباً کل اتاق را پوشش می دهد.

ب: دوربین نظارت تصویری با لنز متغیر varifocal:

محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته در این نوع سیستم ها بسته به تنظیم لنز متفاوت است. دوربین های مداربسته با لنز وریفوکال یا قابل تعویض معمولا با لنز 2.8 تا 12 با زاویه دید 95 درجه تا 30 درجه در بازار عرضه می شوند. این دوربین ها قابلیت زوم روی افراد، اشیا و ... را دارند. کارفرما می تواند زاویه دید دوربین های نظارت تصویری را با لنز وریفوکال کنترل و تنظیم کند. هر فرد می تواند زاویه دید را با توجه به شرایط و نیازهای خود تغییر دهد.

2. اندازه سنسور تصویر سیستم نظارتی

تراشه تصویر در دوربین مدار بسته نور را به سیگنال الکترونیکی تبدیل می کند و اندازه تراشه تصویر بر زاویه دید دوربین مدار بسته تأثیر می گذارد. هرچه اندازه تراشه تصویر کوچکتر باشد، زاویه دید بیشتر است.

به عنوان مثال، اگر فاصله کانونی دوربین 6 میلی متر و اندازه سنسور 1.3 باشد، زاویه دید 45 درجه است. اکنون دوربین دیگری با همان فاصله کانونی و سنسور 1.4 اینچی بزرگتر دارای میدان دید 33 درجه است.

روش محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته

دو روش وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید و با اطلاع از اندازه تراشه تصویر و فاصله کانونی لنز (که در کاتالوگ هر دوربین مشخص شده است) زاویه دوربین را دریافت کنید.

راه حل 1: با قرار دادن عرض سنسور و فاصله کانونی هر دوربین مداربسته در فرمول زیر، می توانید زاویه دید آن دوربین را بدست آورید.

فرمول محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته

راه حل 2: ساده ترین راه رفتن به www.cctvcalculator.net است. سپس اندازه سنسور و فاصله کانونی دوربین را وارد کنید تا به صورت خودکار و دقیق زاویه دید دوربین مدار بسته به شما داده شود.

بهترین میدان دید در دوربین های مداربسته

بهترین میدان دید برای دوربین مداربسته چیست؟ میدان دید بهینه بر اساس الزامات و شرایط محیطی در نظر گرفته شده برای نصب دوربین تعریف می شود. به عنوان مثال، یک نفر پوشش گسترده را ترجیح می دهد و شخص دیگر ترجیح می دهد به جزئیات در یک نقطه خاص نگاه کند. اگر زاویه دید دوربین کاهش یابد، دید دوربین مداربسته در واقع محدودتر می شود. و تصاویر با اجسام دور بهتر دیده می شوند. علاوه بر این، برخی از اجسام نزدیک دیگر در میدان دید دوربین قرار نمی گیرند.

گسترش میدان دید دوربین مداربسته باعث می شود که فضای بیشتری را پوشش دهد. و موضوعات بیشتری در دید قرار بگیرد. البته در این حالت زاویه دید دوربین کاهش می یابد و توانایی تشخیص جزئیات افراد و اشیا نیز کاهش پیدا می کند.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به آنچه در متن گفتیم، زاویه دید دوربین مدار بسته متفاوت است. برای مثال زاویه دید دوربین های مداربسته خانه در مقایسه با انواع دیگر متفاوت است. زاویه دید می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. به عنوان مثال اندازه سنسور تصویر یکی از آن هاست. برای اندازه گیری و محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته می توانید از فرمول استفاده کنید در متن نگاه کنید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net