• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
نحوه ارتباط زیرو کلاینت با سرور

استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های مجازی سازی در دیتا سنترها و سرورها می تواند هزینه های مدیریتی و اجرایی را به میزان زیادی کاهش دهد. به همین دلیل شرکت ها و موسسات بسیاری امروزه از این قضیه در بخش IT خود و البته با حفظ امنیت شبکه استفاده می کنند. در ادامه و با مشاهده فواید مجازی سازی، سازمان ها به دنبال راه حلی برای پیاده سازی این فناوری ها، در رایانه های دسکتاپی خود هستند.

باید اشاره کنیم که مجازی سازی دسکتاپ به معنی اجرای نرم افزارها و سیستم عامل در ماشین های مجازی نصب شده بر روی دیتا سنتری است که در سرور وجود دارد. در ادامه باید گفت زیروکلاینت نیز از جمله سخت افزارهای مجازی سازی دسکتاپی است که می تواند به ماشین های مجازی وصل گردد. این اتصال توسط شبکه های محلی انجام می گیرد و می توان لوازم جانبی دیگری از قبیل ماوس، نمایشگر و کیبورد را نیز توسط USB به آن متصل کرد.

نحوه ارتباط زیرو کلاینت با سرور

ساختار زیروکلاینت

زیروکلاینت zero client به صورت پیش فرض دارای OS و CPU Storage می باشد که قابلیت تعییر ندارد و نامگذاری زیروکلاینت نیز دقیقا به همین علت است. بر همین اساس می توان گفت زیروکلاینت، هیچ گونه کاربردی به صورت تنها و مجزا ندارد. باید بدانید بر روی زیروکلاینت، سیستم عاملی وجود ندارد و از قابلیت نصب برنامه بر روی آن هم برخوردار نیست.

زیروکلاینت را در حقیقت می توان یک بورد دانست که پردازش صفر دارد و تمامی برنامه ها و سیستم عامل و همچنین داده ها، بر روی سرور قرار دارند. به این ترتیب تمامی مراحل پردازش داده ها بر روی سرور انجام می گیرد. در یک جمله می توان گفت زیروکلاینت، داده ها را از سرور می گیرد و آنها را بر روی مانیتور نشان می دهد. در برخی از انواع زیروکلاینت ها پردازنده، رم و حافظه داخلی البته در حجم کوچک نیز وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: از کجا زیروکلاینت بخریم؟

نحوه کار زیروکلاینت

زیروکلاینت ها تمامی پردازش هایی را که کاربر انجام می دهد به سرور ارسال و از طریق آن نیز دریافت می کنند. در حقیقت تمامی درخواست های کاربران توسط یک سرور انجام می گیرد و تنها نتیجه هر کدام از آنها بر روی سرور ذخیره سازی می گردد.

چگونگی ارتباط زیروکلاینت با سرور

ارتباط زیرو کلاینت با سرور توسط چند پروتکل متعدد انجام می گیرد که RDP از کمپانی مایکروسافت و ICA از کمپانی سیتریکس، دو نمونه از این پروتکل ها هستند.

نحوه مدیریت سرور توسط زیروکلاینت

برای سرویس دهی به کاربران، مدیر شبکه باید بین کاربران برود و برای این کار وقت بگذارد. در این حالت وی می تواند در صورت مواجهه با مشکل، آن را مورد بررسی قرار داده و به حل مشکل بپردازد. این در حالی است که در صورت استفاده از زیروکلاینت zero client و سرور، این مشکلات به خودی خود حل خواهند شد. برای این منظور تنها باید در سرور به بررسی مشکلات پرداخته و برای حل آنها اقدامات لازم را انجام دهید. هزینه های انرژی و سرویس در زیروکلاینت ها به دلیل قیمت کمتر آنها، در مقایسه با نمونه های رایانه ای، بسیار کمتر است.

نحوه مدیریت سرور توسط زیروکلاینت

نحوه نصب زیروکلاینت ها

نحوه نصب و راه اندازی زیروکلاینت ها در بیشتر دستگاه ها مراحل مشابهی دارند. این کار در چند مرحله کلی و اساسی انجام می گیرد که در ادامه به این مراحل تیتروار اشاره می کنیم:

  • برقراری اتصال دستگاه به منبع برق و شبکه
  • برقراری اتصال بین ماوس و مانیتور
  • نصب نرم افزارهای مدیریتی مرتبط با زیروکلاینت
  • ساخت یوزر
  • اجرای فایل Multi User Patch و در نهایت اتصال آن به سرور

مطلب پیشنهادی: 6 نکته درباره امنیت تین کلاینت ها

نحوه نصب نرم افزار مدیریتی بر روی زیروکلاینت

نرم افزار مدیریتی به منظور نصب و راه اندازی زیروکلاینت ها یکی از ضروریات به شمار می آید. در حقیقت توسط این نرم افزار می توان دستگاه را به سرور معرفی کرد. برای مثال برای زیروکلاینت های VcloudPoint از نرم افزارهای مدیریتی Vmatrix استفاده می شود که به منظور راه اندازی دستگاه، نصب آن بر روی سرور ضروری است. برای این منظور باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. مرحله نخست انتخاب تعداد کاربران به دلخواه در تنظیمات اکانت کاربران می باشد.
  2. از بخش Remote Setting بر روی گزینه Allow connections from computers running any version of Remote Desktop کلیک کنید.
  3. سپس گزینه Select User را انتخاب و بر روی آن کلیک کنید.
  4. حالا بر روی گزینه Add کلیک کنید.
  5. در این مرحله باید یک IP ثابت برای سرور تعریف کنید تا به این وسیله بتوان اتصال زیروکلاینت ها را با سرور برقرار نمود.
  6. حال که دستگاه زیرو در سرور راه اندازی شد، باید زیروکلاینت را تنظیم نمود.
  7. پس از اتمام مراحل نصب نرم افزار مدیریتی و همچنین معرفی آن بر روی سرور، می توانید زیروکلاینت را روشن کنید.
  8. در این مرحله وارد تنظیمات زیروکلاینت شده و در قسمت Computer Host، IP سرور را وارد کنید و سپس بر روی گزینه Add کلیک کنید.
  9. حال با انتخاب Connect لازم است نام کاربری و پسورد تعریف شده در سرور زیروکلاینت را وارد نمایید.
  10. در نهایت با انتخاب Log in مراحل نصب به پایان می رسد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت * مقایسه Thin Client Vs. Zero client

نکات مهم نصب و راه اندازی زیروکلاینت

  • در صورتی که برای نصب سیستم عامل بر روی سرور از حافظه SSD استفاده کنید، سرعت کل شبکه ای که با زیروکلاینت zero client تعریف شده است، افزایش خواهد یافت. در اغلب مواقع برای نصب سیستم عامل از حافظه SSD با ظرفیت های 64 و یا 128 در درایو C استفاده می شود. البته به جز این حافظه از یک هارد HHD نیز برای خود سرور بهره گرفته می شود.
  • همان طور که می دانید در همه پروتکل های ارتباطی برای راه اندازی زیروکلاینت ها، بر روی RAM آنها حجم بار زیادی وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم RAM آنها را تا جایی که مادربرد سرور بتواند آن را پشتیبانی کند، افزایش دهید.
نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net