• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
هوشمند سازی خانه * فناوری خانه هوشمند [ مزایا و معایب ]

هوشمند سازی خانه یا خانه هوشمند خانه ای است که از دستگاه های متصل به اینترنت استفاده می کند تا نظارت و مدیریت وسایل و سیستم ها مانند روشنایی و گرمایش و ... را از راه دور امکان پذیر کند.

خانه هوشمند یا ساختمان هوشمند (اتوماسیون خانگی یا دوموتیک)

خانه هوشمند خانه ای است که از دستگاه های متصل به اینترنت استفاده می کند تا نظارت و مدیریت وسایل و سیستم ها مانند روشنایی و گرمایش و ... را از راه دور امکان پذیر کند.

فن‌آوری خانه هوشمند که اغلب به آن اتوماسیون خانگی یا domotics نیز گفته می‌شود (از لاتین Domus به معنای خانه)، امنیت، راحتی و بهره‌وری انرژی را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد دستگاه‌های هوشمند را کنترل کنند. گوشی هوشمند یا سایر دستگاه های تحت شبکه بخشی از اینترنت اشیا (IoT)، سیستم‌ها و دستگاه‌های خانه هوشمند اغلب با هم کار می‌کنند. داده‌های مرتبط را بین خود به اشتراک می‌گذارند و اقدامات را بر اساس ترجیحات صاحب خانه خودکار می‌کنند.

نمونه هایی از فناوری خانه هوشمند

تقریباً در هر جنبه ای از زندگی که فناوری وارد فضای خانگی شده است (لامپ ها، ماشین های ظرفشویی و غیره) جایگزینی برای خانه هوشمند معرفی شده است:

تلویزیون‌های هوشمند برای دسترسی به محتوا از طریق برنامه‌های کاربردی، مانند ویدیو و موسیقی درخواستی، به اینترنت متصل می‌شوند. برخی از تلویزیون های هوشمند همچنین دارای تشخیص صدا یا ژست هستند.

سیستم‌های روشنایی هوشمند سازی خانه، مانند Hue از Philips Lighting Holding B.V. علاوه بر اینکه می‌توانند از راه دور کنترل شوند و سفارشی شوند، می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی سرنشینان در اتاق هستند و نور را در صورت نیاز تنظیم کنند. لامپ های هوشمند همچنین می توانند بر اساس در دسترس بودن نور روز، خود را تنظیم کنند.

ترموستات‌های هوشمند، مانند Nest از شرکت Nest Labs، با Wi-Fi یکپارچه عرضه می‌شوند. و به کاربران اجازه می‌دهند دمای خانه را زمان‌بندی، نظارت و از راه دور کنترل کنند. این دستگاه ها همچنین رفتارهای صاحب خانه را یاد می گیرند و به طور خودکار تنظیمات را تغییر می دهند تا حداکثر راحتی و کارایی را برای ساکنان فراهم کنند. ترموستات های هوشمند همچنین می توانند مصرف انرژی را گزارش کنند و به کاربران یادآوری کنند که فیلترها را عوض کنند.

کاربرد تکنولوژی خانه های هوشمند

با استفاده از پارکینگ هوشمند و قفل‌های هوشمند و بازکننده‌های درب گاراژ، کاربران می‌توانند دسترسی افراد دیگر را محدود کنند. قفل های هوشمند همچنین می توانند زمان نزدیکی ساکنین را تشخیص دهند و درها را برای آنها باز کنند.

با دوربین مداربسته امنیتی هوشمند، ساکنان می‌توانند خانه‌های خود را زمانی که در تعطیلات نیستند یا در تعطیلات هستند نظارت کنند. حسگرهای حرکتی هوشمند همچنین قادر به تشخیص تفاوت بین ساکنین، بازدیدکنندگان، حیوانات خانگی و سارقان هستند و در صورت مشاهده رفتار مشکوک می توانند مقامات را مطلع کنند.

مراقبت از حیوانات خانگی را می توان با فیدرهای متصل به صورت خودکار انجام داد. گیاهان آپارتمانی و چمن ها را می توان از طریق تایمرهای متصل آبیاری کرد.

انواع لوازم آشپزخانه، از جمله قهوه سازهای هوشمند که می توانند یک فنجان تازه را به طور خودکار در زمان برنامه ریزی شده دم کنند. یخچال‌های هوشمندی که تاریخ انقضا را پیگیری می‌کنند، فهرست‌های خرید درست می‌کنند یا حتی دستور العمل‌هایی را بر اساس مواد موجود در دست تهیه میگذارند. اجاق گاز و توستر، ماشین لباسشویی و خشک کن و ... را می توان جزو سایر لوازم هوشمند خانه نام برد.

مزایای هوشمند سازی خانه

یکی از محبوب‌ترین مزایای اتوماسیون خانگی ایجاد آرامش خاطر برای صاحبان خانه است که به آنها امکان می‌دهد خانه‌های خود را از راه دور کنترل کنند، با خطراتی مانند فراموش کردن خاموشی یا روشنی قهوه‌ساز یا باز ماندن درب ورودی خانه‌هایشان، را کنترل کنند.

Domotics همچنین برای سالمندان مفید است، و نظارتی را ارائه می دهد که می تواند به سالمندان کمک کند. تا به جای نقل مکان به خانه سالمندان یا نیاز به مراقبت 24 ساعته در منزل، راحت و ایمن در خانه بمانند.

هوشمند سازی خانه می توانند ترجیحات کاربر را برای راحتی در نظر بگیرند. به عنوان مثال، کاربران می توانند درب گاراژ خود را برای باز شدن، روشن شدن چراغ ها، روشن شدن شومینه و آهنگ های مورد علاقه خود را برای پخش برنامه ریزی کنند.

اتوماسیون خانگی همچنین به مصرف کنندگان کمک می کند تا کارایی را بهبود بخشند. به جای روشن گذاشتن تهویه مطبوع در تمام طول روز، یک سیستم خانه هوشمند می تواند رفتارها را یاد بگیرد و مطمئن شود که خانه تا زمانی که صاحب خانه از سر کار به خانه می رسد خنک می شود. در مورد لوازم خانگی هم همینطور. در سیستم آبیاری هوشمند، چمن فقط در صورت نیاز و با مقدار دقیق آب مورد نیاز آبیاری می شود. با اتوماسیون خانگی، انرژی، آب و سایر منابع به طور موثرتری استفاده می شود که به صرفه جویی در منابع طبیعی و پول برای مصرف کننده کمک می کند.

معایب خانه های هوشمند

با این حال، گزارش NTT Data Corp در سال 2016 نشان داد که 80٪ از مصرف کنندگان ایالات متحده نگران امنیت داده های خانه هوشمند خود هستند. اگر هکرها بتوانند به یک دستگاه هوشمند نفوذ کنند، به طور بالقوه می‌توانند چراغ‌ها و آلارم‌ها را خاموش کرده. و قفل درها را باز کنند و خانه را در مقابل نفوذ بی‌دفاع نگه دارند. علاوه بر این، هکرها به طور بالقوه می توانند به شبکه صاحب خانه دسترسی داشته باشند که منجر به حملات بدتر یا استخراج داده ها می شود. در اکتبر 2016، بات‌نت Mirai IoT توانست بخش‌هایی از اینترنت را در یک سری حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) با استفاده از دوربین‌های دارای امنیت بد، DVR و روترها به‌عنوان نقاط ورودی از بین ببرد.

علاوه بر امنیت خانه، بسیاری از مخالفان هوشمند سازی خانه نگران حریم خصوصی داده ها هستند. گزارش NTT Data نشان می دهد که 73 درصد از مصرف کنندگان نگران حریم خصوصی داده های به اشتراک گذاشته شده توسط دستگاه های خانه هوشمند خود هستند. در حالی که تولیدکنندگان دستگاه‌ها و پلت‌فرم‌های خانه هوشمند ممکن است داده‌های مصرف‌کننده را جمع‌آوری کنند تا محصولات خود را بهتر بسازند. یا خدمات جدید و بهبودیافته‌ای را به مشتریان ارائه دهند، اعتماد و شفافیت برای تولیدکنندگانی که به دنبال به دست آوردن مشتریان جدید هستند، حیاتی است.

خانه هوشمند چگونه کار می کنند؟

خانه های نوساز اغلب با زیرساخت خانه هوشمند ساخته می شوند. از سوی دیگر، خانه های قدیمی را می توان با فناوری های هوشمند بازسازی کرد. در حالی که بسیاری از سیستم خانه هوشمند هنوز روی X10 یا Insteon کار می‌کنند، بلوتوث و وای‌فای محبوبیت خود را افزایش داده‌اند.

Zigbee و Z-Wave دو مورد از رایج ترین پروتکل های ارتباطی اتوماسیون خانگی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو از فناوری های شبکه مش، سیگنال های رادیویی با برد کوتاه و کم مصرف برای اتصال سیستم هوشمند سازی خانه استفاده می کنند. اگرچه هر دو یک برنامه کاربردی خانه هوشمند را هدف قرار می دهند، Z-Wave دارای برد 30 متر تا 10 متر Zigbee است که Zigbee اغلب پیچیده تر از این دو تلقی می شود. تراشه های Zigbee از چندین شرکت در دسترس هستند، در حالی که تراشه های Z-Wave فقط از Sigma Designs در دسترس هستند.

هوشمند سازی خانه مجموعه ای از دستگاه ها و لوازم هوشمند متفاوت نیست. بلکه وسایلی است که با هم کار می کنند تا یک شبکه قابل کنترل از راه دور ایجاد کنند. همه دستگاه ها توسط یک کنترل کننده اصلی اتوماسیون خانگی کنترل می شوند که اغلب به آن هاب خانه هوشمند می گویند.

هاب در خانه های هوشمند

هاب خانه هوشمند یک دستگاه سخت افزاری است که به عنوان نقطه مرکزی سیستم خانه هوشمند عمل می کند. و قادر است داده ها را حس کند، پردازش کند و به صورت بی سیم ارتباط برقرار کند. این برنامه همه برنامه های متفاوت را در یک برنامه هوشمند سازی خانه واحد ترکیب می کند که می تواند توسط صاحبان خانه از راه دور کنترل شود.

نمونه هایی از هاب هوشمند سازی خانه عبارتند از Amazon Echo، Google Home، Insteon Hub Pro، Samsung SmartThings و Wink Hub.

برخی از سیستم های خانه هوشمند را می توان از ابتدا ایجاد کرد. به عنوان مثال، با استفاده از Raspberry Pi یا سایر نمونه های اولیه. برخی دیگر را می توان به عنوان یک کیت خانه هوشمند همراه - که به عنوان پلت فرم خانه هوشمند نیز شناخته می شود - خریداری کرد. که شامل قطعات مورد نیاز برای شروع یک پروژه اتوماسیون خانگی است. در سناریوهای ساده خانه هوشمند، رویدادها می‌توانند زمان‌بندی یا فعال شوند. رویدادهای زمان‌بندی‌شده بر اساس ساعت هستند، به‌عنوان مثال، پایین آوردن پرده‌ها در ساعت 6 بعد از ظهر، در حالی که رویدادهای آغاز شده به اقدامات در سیستم خودکار بستگی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که گوشی هوشمند مالک به در نزدیک می شود، قفل هوشمند باز می شود و چراغ های هوشمند روشن می شوند.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده‌ای در سیستم‌های خانه هوشمند محبوب می‌شوند. و به برنامه‌های اتوماسیون خانگی اجازه می‌دهند تا با محیط خود سازگار شوند. به عنوان مثال، سیستم‌های فعال‌شده با صدا، مانند Amazon Echo یا Google Home، حاوی دستیارهای مجازی هستند. که هوشمند سازی خانه را بر اساس ترجیحات و الگوهای ساکنان یاد می‌گیرند و شخصی می‌کنند.

نقاط ضعف خانه های هوشمند

نقطه ضعف خانه هوشمند پیچیدگی درک شده آنهاست. برخی از افراد با فناوری مشکل دارند یا با اولین ناراحتی از آن دست می کشند. سازندگان خانه های هوشمند و اتحادها بر روی کاهش پیچیدگی و بهبود تجربه کاربری کار می کنند تا آن را برای کاربران در هر نوع و سطوح فنی لذت بخش و سودمند کنند.

برای اینکه سیستم های اتوماسیون خانگی واقعاً مؤثر باشند، دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن سازنده، قابلیت همکاری داشته باشند و از پروتکل‌های مشابه یا حداقل پروتکل‌های مکمل استفاده کنند. از آنجایی که این یک بازار نسبتا جدید است، هنوز استاندارد طلایی برای اتوماسیون خانگی وجود ندارد. با این حال، اتحادهای استاندارد با تولیدکنندگان و پروتکل‌ها همکاری می‌کنند تا از قابلیت همکاری و تجربه کاربری یکپارچه اطمینان حاصل کنند.

برای دریافت مشاوره خرید و راه اندازی سیستم هوشمند سازی خانه می توانید با کارشناسان مجرب ما در ایمن نت در تماس باشید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net