• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
چک لیست پشتیبانی شبکه * نگهداری شبکه های کامپیوتری

تهیه چک لیست پشتیبانی شبکه واقعاً کار آسانی نیست. در این مقاله به جنبه های کلی چک لیست نگهداری شبکه می پردازیم که بر اساس تجربیات و اطلاعات موجود تهیه شده است. شما نمی توانید تمام تهدیدات احتمالی را که شبکه شما را تحت تأثیر قرار می دهند متوقف کنید. اما اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای محافظت از اموال و اطلاعات خصوصی خود در برابر کلاهبرداری آنلاین انجام دهید. همه چیز با ممیزی شبکه شروع می شود و یک اصل مهم در تحلیل ممیزی شبکه استفاده از چک لیست سیستم های کامپیوتری است. ممیزی شبکه به حفظ شبکه شما در یک محیط امن کمک می کند.

یک چک لیست امنیتی شبکه خوب به مشاغل کمک می کند تا خطر سرقت داده ها و خرابکاری را کاهش دهند. قبل از اینکه وارد چک لیست پشتیبانی شبکه شوید، باید بدانید که ممیزی شبکه چیست و چه چیزی را بررسی می کند.

ممیزی شبکه در چک لیست پشتیبانی شبکه چیست؟

ممیزی شبکه به شما می گوید که شبکه شما چقدر قابل اعتماد است. این به شما نشان می دهد که آیا نقاط ضعفی در شبکه وجود دارد که شما را در برابر جرایم سایبری و خرابی سیستم آسیب پذیر می کند. ممیزی ها معمولاً توسط ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات مدیریت شده و برای کسب نتایج جامع و قابل اعتماد انجام می شود. اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای نظارت بر چک لیست پشتیبانی شبکه خود انجام دهید.

به عبارت ساده، ممیزی شبکه، عملکرد شبکه فعلی شما را با یک استاندارد شبکه معین از عملکرد ایده آل مقایسه می کند. همچنین اگر می خواهید بدانید که آیا شبکه شما انتظارات شما را برای عملکرد و امنیت برآورده می کند یا خیر. بنابراین شما به مواردی مانند:

  • روترها
  • سوییچ ها
  • سرور
  • دستگاه پایانی
  • فایروال‌ها

به عنوان یک استاندارد، باید شبکه خود را مرتباً آزمایش کنید. اما چند نکته وجود دارد که باید حتماً در نصب و راه اندازی شبکه موجود خود بررسی کنید:

  • کندی یا خرابی مکرر شبکه
  • برنامه ریزی برای ارتقاء سیستم یا افزودن چندین دستگاه به شبکه خود.
  • می خواهید ناکارآمدی های شبکه خود را بیابید و عملکرد کلی آن را بهبود ببخشید.
  • مقررات جدیدی وضع شده است که سازمان شما باید آنها را رعایت کند.

درست است که ممیزی شبکه بیشتر در مورد مقایسه کیفیت شبکه فعلی شماست، اما همچنان برای کار شما لازم است. شما باید بدانید که چگونه آن را به درستی انجام دهید. اینجاست که چک لیست پشتیبانی شبکه وارد عمل می شود.

ممیزی شبکه در چک لیست پشتیبانی شبکه

نکته اصلی در تهیه چک لیست پشتیبانی شبکه

با استفاده از چک لیست نگهداری شبکه، می توانید به سرعت تست خود را انجام دهید و نتایج را بررسی کنید. اگر هنوز چک لیست امنیتی شبکه ندارید، یا نمی دانید لیست شما چقدر کامل است، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در یک حسابرسی خوب به دنبال آن باشید:

  1. شبکه خود را از نظر آسیب پذیری بررسی کنید
  2. بررسی الزامات و چالش های پهنای باند شبکه
  3. بررسی امنیت داده ها و فایل ها
  4. به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید
  5. بررسی میزان استفاده از دیسک
  6. به روز رسانی مداوم سیستم عامل
  7. رفع خطاهای سخت افزاری
  8. نظارت منظم بر عملکرد انواع سرور و کاربرد آنها
  9. بررسی و مشاهده حساب های کاربری
  10. آپدیت آنتی ویروس ها
  11. تقسیم بندی مناسب شبکه

تهیه چک لیست کاربردی پشتیبانی شبکه

اگر یک روز کاری را تصور کنیم، می توانیم آن را اینگونه برنامه ریزی کنیم.

  1. صبح بعد از رسیدن به محل کار، ابتدا ایمیل را چک می کنیم.
  2. تضمین امنیت تبادل اطلاعات: ما اتصالات کنترل شده توسط فایروال را بررسی می کنیم. و اگر چیزی اشتباه باشد آن را اصلاح می کنیم.
  3. وضعیت ترافیک شبکه: از روز قبل تا روز جاری، حجم ترافیک، نوع ترافیک، منبع و مقصد را بررسی می کنیم.
  4. وضعیت آنتی ویروس: به روز بودن یا نبودن آنتی ویروس، به روز بودن امضای آنتی ویروس.
  5. خواندن در مورد اقدامات احتیاطی ایمنی
  6.  بررسی Patch امنیتی: اگر یک Patch جدید در دسترس است، حتما آن را نصب کنید.
  7. گزارش باید دقیق نوشته شود.

عناوین بالا را در چک لیست پشتیبانی شبکه مشاهده کردید، بسته به ساختار سازمان می توان از تعداد زیادی از عناصر فوق استفاده کرد.

تهیه چک لیست کاربردی پشتیبانی شبکه

دستورالعمل های مهم برای بررسی وضعیت شبکه

یکی از مواردی که شما به عنوان یک مدیر فناوری اطلاعات در یک سازمان باید درک کنید، این است که چگونه گزارش گیری و استفاده از دستورات در کمترین زمان نتایج درست و مطلوب را نشان می دهد. البته در اکثر این موارد نرم افزارهایی طراحی شده است. اما در بسیاری از موارد، استفاده از این نرم افزارها عاری از باگ و آسیب پذیری نیست، بنابراین با رعایت دستورالعمل های صحیح می توان به نتایج بهتری در این زمینه دست یافت.

پاسخ دادن سریع و دقیق شاید مهمترین مهارت یک مدیر شبکه و فناوری اطلاعات باشد. این دستورات ممکن است در چک لیست پشتیبانی شبکه نیز ظاهر شوند.

در ادامه بخوانید: چک لیست اتاق سرور

بررسی وضعیت برای تهیه چک لیست پشتیبانی و نگهداری شبکه

در ابتدای همکاری، متخصص در پشتیبانی شبکه باید با صرف حداقل یک ساعت، وضعیت شبکه شما را به طور دقیق بررسی کند و به شما بگوید که چه چیزی باید تعمیر شود و خدمات پشتیبانی شبکه با کیفیت را ارائه دهد. در ادامه به برخی از این موارد به صورت اجمالی اشاره می کنیم:

  • بررسی خدمات مجازی سازی سرور یا ماشین های مجازی
  • بررسی اکتیو بودن ویندوز های سرور
  • چک کردن وجود آنتی ویروس بر روی سرور
  • نصب ابزارهای VMWare روی هر ماشین مجازی

مراحل و نتایج آینده پس از بررسی چک لیست پشتیبانی شبکه

هنگامی که تحقیقات و مطالعات خود را کامل کردید، ارزیابی یافته های شما بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که نظارت تنها بخشی از کل برنامه چک لیست پشتیبانی و نگهداری شبکه است. بنابراین فقط چک باکس خود را علامت نزنید و نتایج را فراموش نکنید.
شاید تجهیزاتی را کشف کرده باشید که نیاز به ارتقا دارند، یا شاید کارمندان شما نیاز به آموزش اضافی داشته باشند. هر موضوعی که توسط حسابرسی مطرح می شود، در اسرع وقت درباره این موضوعات بحث کنید تا بتوانید در مورد اقدام بعدی تصمیم بگیرید.

همانطور که هک های سایبری پیچیده تر می شوند و تهدیدها همچنان در حال تکامل هستند، خدمات امنیت شبکه بیش از هر زمان دیگری مهم است. در حالی که آمادگی برای هر احتمالی غیرممکن است، استفاده از چک لیست پشتیبانی شبکه مناسب می تواند خطر تهدیدات سایبری را که بر تجارت شما تأثیر می گذارد کاهش دهد.

نتیجه گیری نهایی

چک لیست پشتیبانی شبکه لیستی از خدمات شبکه تهران و بررسی های انجام شده در طول نگهداری و پشتیبانی شبکه است. ایجاد یک چک لیست نگهداری و پشتیبانی شبکه کار آسانی نیست. زیرا هر شبکه ای با شبکه دیگر متفاوت است و شرایط متفاوتی دارد. از ساختار شبکه گرفته تا تجهیزات و خدمات کابل کشی شبکه تا نرم افزارهای نصب شده بر روی کامپیوترهای شبکه، هر یک از آنها نظارت و بررسی شبکه های مختلف را به یک وظیفه متفاوت تبدیل می کند. تجربه و اطلاعات جمع آوری شده از شبکه های مختلف می تواند سلامت کلی چک لیست امنیتی شبکه را آشکار کند.

ایمن نت یکی از شرکت های پشتیبانی شبکه با سابقه در تهران می باشد که توانسته به مشتریان زیادی خدمت رسانی کند. در صورت نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه می توانید با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net