• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
انواع سرور در شبکه های کامپیوتری و کاربرد آنها

انواع سرورها در شبکه های کامپیوتری به عنوان پردازشگر داده برای برنامه های کاربردی حرفه ای و خصوصی عمل می کنند. چه در یک شغل فناوری IT کار می کنید و یا مدیریت رسانه های اجتماعی برای یک شرکت بازاریابی، مهم است که بدانید سرور در شبکه های کامپیوتری چگونه کار می کند تا بتوانید از طریق برنامه های کاربردی شبکه به داده ها و اطلاعات دسترسی داشته باشید.
هنگامی که عملکردهای اساسی یک سرور را بدانید، می توانید از قابلیت های آن از طریق یک شبکه محلی یا یک پلت فرم محاسبات ابری مجازی بهره ببرید. در این مقاله از ایمن شبکه هوشمند توضیح می دهیم که انواع سرور ها در شبکه های کامپیوتری چیست و کاربرد آنها و چگونه کار می کنند.

سرور در شبکه های کامپیوتری چیست؟

انواع سرورها در شبکه های کامپیوتری دستگاه های ذخیره سازی و پردازش داده های بزرگی هستند که به عنوان سخت افزار متصل به اینترنت یا حافظه مجازی در دسترس هستند. رایانه ها یا نرم افزار های شبکه به عنوان سرورهای متصل به یک شبکه عمل می کنند. سرور می تواند هر دستگاهی باشد که داده ها را توزیع و ذخیره می کند. سرورها می توانند داده ها را در سیستم خود ذخیره و پردازش کنند یا می توانند داده ها را از دستگاه دیگری دریافت کنند.

انواع سرور ها در شبکه چگونه کار می کنند؟

انواع مختلف سرورهای شبکه کامپیوتری به روش های متفاوتی کار می کنند تا کاربران را به توابع داده های مختلف متصل کنند. این دستگاه ها حجم زیادی از داده ها را ذخیره می کنند و در وب سایت های محلی یا اینترنت در دسترس کاربران قرار می دهند. سرورها به درخواست های کاربر برای بازیابی فایل های مناسب از منابع داده های ذخیره شده یا متصل پاسخ می دهند. این سرورها همزمان با سیستم عامل برای گوش دادن و پاسخگویی بهتر به درخواست های کاربران کار می کنند.

متخصصان فناوری اطلاعات و افرادی که وظیفه پشتیبانی شبکه را به عهده دارند، می توانند با نصب نرم افزاری که نقش های دیگری مانند پاسخ به درخواست های وب سایت از مرورگر وب را انجام می دهد، عملکرد سرور را افزایش دهند. انواع سرورها در شبکه های کامپیوتری نیز می توانند به عنوان محافظی برای تایید هویت کاربران قبل از اجازه دسترسی به شبکه عمل کنند.

انواع سرور ها در شبکه چگونه کار می کنند؟

انواع اجزای سرور و کاربرد آنها

سرورهای فیزیکی شامل اجزای زیر هستند:

  • واحد پردازش مرکزی: CPU عملکردهای کلی یک سرور را کنترل می کند. این قطعه متعلق به تمام فرآیندهای یک ماشین سرور است. CPU ها با سرعت پردازش اندازه گیری می شوند.
  • مادربرد: مادربرد بخشی است که تمام قسمت های انواع سرورهای در شبکه و کاربرد آنها را به هم متصل می کند. اندازه مادربرد عواملی مانند ظرفیت ذخیره سازی و تعداد دیسک های سخت قابل اتصال به سرور را تعیین می کند.
  • هارد دیسک: هارد دیسک در تمام انواع سرورهای شبکه های کامپیوتری داده های کاربر و نرم افزار کامپیوتر را ذخیره می کند. این قطعه از یک کارت کنترل برای عملکرد بهینه استفاده می کند. سرورهایی که حاوی مقادیر زیادی داده هستند ممکن است به چندین هارد دیسک نیاز داشته باشند.
  • حافظه: این جزء سرور میزان فضای ذخیره سازی رایگان را تعیین می کند. حافظه باید با مادربرد سازگار باشد.
  • اتصال به شبکه: برای کار کردن، سرور باید به یک شبکه متصل باشد. یک اتصال شبکه خوب تضمین می کند که سرور می تواند درخواست های کاربر را دریافت کند و به آنها پاسخ دهد. اکنون بسیاری از مادربردها دارای کارت شبکه هستند، اما اگر کارت شبکه وجود ندارد، سرور باید به یک شبکه خارجی متصل باشد.
  • منبع تغذیه: سرورهایی که داده ها را به تعداد زیادی از مشتریان ارائه می دهند، نسبت به یک کامپیوتر معمولی به منبع تغذیه بیشتری نیاز دارند. انواع سرورهای شبکه در کامپیوتر به منبع تغذیه حداقل 300 وات نیاز دارند.

انواع سرورها در شبکه های کامپیوتری و کاربرد آنها

سرورها به عنوان دستگاه های کوچکی شروع شدند که داده ها را به رایانه ای قدرتمندتر منتقل می کردند و سپس قادر به انجام عملکردهای پیچیده تر شدند. سرورهای مجازی در حال حاضر بر روی پلتفرم های رایانش ابری واقع در اینترنت وجود دارند. در زیر لیستی از انواع سرورهای وب اصلی آورده شده است:

1. وب سرور web server

وب سرور منبع باز یکی از مهم ترین انواع سرور ها در شبکه های کامپیوتری است و برای دسترسی به شبکه جهانی وب از طریق برنامه های عمومی استفاده می شود. این سرورها اطلاعات ذخیره شده در اینترنت را به کامپیوتر شما متصل می کنند. وب سرورها اطلاعات اینترنتی را ذخیره می کنند که از طریق کد HTTP بازگردانده شده و به مرورگر وب شما ارسال می شود. این مورد یکی از پرکاربردترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری است.

انواع سرور در شبکه های کامپیوتری

2. سرور پروکسی server proxy

سرورهای پروکسی به عنوان پلی بین سرور میزبان و سرور سرویس گیرنده عمل می کنند. یک پروکسی پس از عبور از یک سرور پراکسی، اطلاعات را از یک وب سایت به آدرس IP رایانه شما ارسال می کند. این فرآیند یک لایه امنیتی ایجاد می کند. زیرا اطلاعات درخواست شده و سپس از منبع به سرور پروکسی منتقل می شود و نه مستقیماً از مشتری به کاربر دیگر. یک سرور پروکسی می تواند سایت های اینترنتی مخرب مختلف را فیلتر کند. این سرورها جزو مهمترین انواع سرورهای شبکه در کامپیوترها هستند.

مطلب پیشنهادی: خدمات امنیت شبکه

3. ماشین مجازی virtual machine

همانطور که از نام آنها پیداست، این ماشین مجازی مقادیر زیادی داده را در فضای کمی ذخیره می کند. برای ایجاد یک ماشین مجازی، تیم های IT از یک هایپروایزر استفاده می کنند که مانیتور ماشین مجازی (VMM) نیز نامیده می شود. این مورد نرم افزاری است که می تواند هزاران ماشین را که از طریق انواع سخت افزار شبکه که به آن ها دسترسی دارند، اجرا کند. این نوع مجازی سازی سرور به طور گسترده ای در انتقال و ذخیره سازی داده ها استفاده می شود. زیرا مقرون به صرفه ترین نوع از انواع سرورهای وب در شبکه کامپیوتری و کاربرد آنها می باشد.

4. سرور پروتکل انتقال فایل در شبکه کامپیوتری FTP

نوع دیگر سرور در شبکه های کامپیوتری سرور پروتکل انتقال فایل است. سرورهای FTP برای انتقال فایل ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر استفاده می شوند. فایل های آپلود شده از رایانه شما به سرور منتقل می شوند در حالی که فایل های دانلود شده از سرور در دستگاه شما استخراج می شوند. پروتکل انتقال فایل همچنین به نحوه استفاده از یک سرور برای اتصال یک رایانه به رایانه دیگر برای به اشتراک گذاری امن اطلاعات اشاره دارد.

مطلب پیشنهادی: لایه های شبکه و معرفی 7 نوع از مدل tcp/ip و osi

5. سرور برنامه Application server

این نوع سرورها در شبکه های کامپیوتری، کاربران را از طریق اتصال سرور مجازی به برنامه های کامپیوتری متصل می کنند. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا برای دسترسی به برنامه ها، داده ها را در دستگاه خود آپلود کنند. ارائه دهندگان برنامه ها می توانند مقادیر زیادی از داده های برنامه را به طور همزمان برای بسیاری از کاربران میزبانی کنند، که این امر را برای مشاغل راحت می کند.

مطلب پیشنهادی: خدمات بکاپ گیری شبکه

6. سرور فایل file server

یک سرور فایل، فایل های داده را برای چندین کاربر ذخیره می کند. این سرورها امکان بازیابی سریع داده ها و ذخیره یا نوشتن فایل ها را در رایانه فراهم می کنند. سرور فایل یک نوع اصلی از سرور server است که معمولاً توسط سازمان ها استفاده می شود. زیرا اکثر کاربران به فایل های ذخیره شده در سرور راحت تر و ایمن تر از رایانه شخصی نیاز دارند. این مثال یکی از کاربردی ترین انواع سرورها در شبکه های کامپیوتری محسوب می شود.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net