• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
چک لیست اتاق سرور چیست؟

چک لیست اتاق سرور به رعایت استانداردهایی مربوط می شود که برای راه اندازی یک اتاق سرور مجهز به کار برده می شوند. برای ساخت هر یک از این اتاق ها باید تجهیزات به خصوصی فراهم شوند، بسیاری از فاکتورهای ایمنی مد نظر قرار داده شوند و کلیه لوازم برای عملکرد بهتر این اتاق ها در دسترس قرار داشته باشند. ویژگی های محیطی نیز در میان چک لیست اتاق سرور جای می گیرند.

در نظر داشته باشید که تهیه چک لیست اتاق سرور بسیار ضرورت دارد. این چک لیست ها به شما کمک می کنند که از داده ها و اطلاعات مهم یک سازمان به خوبی نگهداری کنید و فضای نگهداری از این اطلاعات را به خوبی ایمن سازی نمایید. از بین رفتن اطلاعات یک سازمان در سیستم سرور، مشکلات و خسارات عدیده ای را برای پرسنل و صاحبین آن به همراه می آورد.

در این زمینه پشتیبان شبکه به شما کمک کرده و کامل ترین چک لیست های مربوط به تجهیزات اتاق سرور را در اختیار شما قرار می دهند. در ادامه برخی از مهمترین مواردی که در این چک لیست ها مورد توجه قرار می گیرند را مشاهده می کنید.

لیست چک لیست اتاق سرور

چک لیست اتاق سرور شامل موارد زیر می شود:

  1. به روز رسانی کلیه برنامه های موجود
  2. بررسی کامل امنیت سیستم شبکه
  3. بررسی و ارزیابی میزان بهره وری از سیستم سرور
  4. بررسی سخت افزارهای مورد استفاده در سرور و ارزیابی میزان بروز خطا در آن ها
  5. به روز رسانی کلیه سیستم عامل ها
  6. بررسی کارایی کل سیستم
  7. بررسی رمزهای عبور و تغییر دوره ای آن ها
  8. چک کردن هاردهای سرور
  9. به روز رسانی کلیه پنل ها

در ادامه برخی از موارد مربوط به چک لیست اتاق سرور دقیق تر مورد بررسی قرار می دهیم.

بررسی امنیت سیستم شبکه

چک لیست اتاق سرور در وهله اول به بخش امنیت شبکه مربوط می شود که یکی از مهمترین ارکان یک شبکه استاندارد به شمار می رود. این بررسی ها به صورت دوره ای انجام می شوند و نتایج حاصل از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. هر یک از سرورها مربوط به یک سازمان و اداره بزرگ هستند و اطلاعات بسیار مهمی را در خود جای داده اند.

به همین خاطر سیستم امنیتی سرور باید به گونه ای تنظیم شود که دسترسی به اطلاعات و داده های موجود در آن میسر نباشد. در این زمینه ابزارهای مختلفی وجود دارند که استفاده از آن ها در راستای حفظ ایمنی سرور و اطلاعات موجود در آن مفید واقع می شود. در طول هر سال حداقل 4 بار ایمنی سرورها چک و ارزیابی می شود.

چک لیست اتاق سرور

تغییر رمز عبور سرور

در چک لیست اتاق سرور تغییر و تعویض رمز عبور کل سیستم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این فرایند نیز در نهایت به حفظ ایمنی سرور شما می انجامد. بهتر است هر سال یا هر 6 ماه یک بار، پسورد و رمز عبور خود را عوض کنید. در نظر داشته باشید که رمز عبور شما نباید از حروف و کلمات ساده ای تشکیل شده باشد.

سخت افزارهای چک لیست اتاق سرور و اختلالات آن

چک لیست اتاق سرور سخت افزارهای مورد استفاده در شبکه را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد. در هر سرور تعداد زیادی امکانات سخت افزاری وجود دارد که سلامت و عملکرد هر یک کل سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که کوچکترین اختلالی در سخت افزارهای شبکه ایجاد شود، در بخش ها و تجهیزات مختلف آن مشکلات فراوانی به وجود می آید.

برای جلوگیری از این اختلالات حتما لاگ های مربوط به سرور را مورد بررسی قرار دهید. به این ترتیب مشکلات سخت افزاری شبکه سریع تر شناسایی می شوند. به طور مثال برخی از مشکلات مربوط به دیسک خوانی در سرور می شود که از اختلال در سیستم سخت افزاری سرور ناشی می شوند.

در ادامه بخوانید: چک لیست پشتیبانی شبکه

آپدیت برنامه های سرور

به روز رسانی برنامه ها در هر سرور باید به صورت دوره ای انجام شود. در غیر این صورت مشکلات عدیده ای در این سیستم به وجود می آید. برخی از مشکلات موجود در سرور سازمان ها به دلیل استفاده از برنامه های منسوخ شده ایجاد می شوند. چک کردن برنامه های تحت وب نیز در این زمینه حائز اهمیت است. به روز رسانی و آپدیت برنامه های یک سرور به طور مستقیم با امنیت کل سیستم آن در ارتباط است و در صورت عدم توجه به این فاکتور مهم، ایمنی شبکه به خطر می افتد.

عملکرد سیستم پشتیبانی سرور

سیستم  در پشتیبانی سرور نیز یکی از ارکان اصلی سیستم سرور را تشکیل می دهد و کیفیت عملکرد آن بر کل سرور تاثیر می گذارد. در صورتی که این بخش از سرور عملکرد مطلوبی نداشته باشد، ممکن است برخی از داده ها و اطلاعات موجود در سرور از بین بروند. کارکرد صحیح سیستم پشتیبان گیری منجر به جلوگیری از دسترسی به اطلاعات مهم سازمان و پاک شدن آن ها می شود.

نظارت بر میزان مصرف دیسک های سرور

چک لیست اتاق سرور مربوط به کنترل میزان مصرف دیسک های سرور نیز می شود. در این بررسی ها برای کاهش میزان مصرف دیسک برخی اقدامات ضرورت دارند:

  • حذف نرم افزارها و برنامه های قدیمی
  • حذف ایمیل های قدیمی
  • حذف لاگ های بدون استفاده

برای این که عملکرد سرور شما به خطر نیفتد، بهتر است که از آن برای ذخیره سازی استفاده نکنید. در صورتی که داده های موجود بر روی سرور کم باشند، در صورتی که مشکلی در کل سیستم ایجاد شود، بازگردانی اطلاعات مهم سازمان با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

چک لیست اتاق سرور

در صورتی که سرور به برخی از نیازهای شما پاسخ نمی دهد، باید به سراغ دیسک های مربوطه بروید و آن ها را تخلیه کنید! این مشکلات نشان از پر بودن دیسک های سرور دارند. برای حل این مشکلات می توانید، فضای ذخیره سازی دیسک را ارتقا دهید.

موارد امنیتی در چک لیست اتاق سرور

چک لیست اتاق سرور به برخی عوامل محیطی و فیزیکی نیز مربوط می شود. در این خصوص بررسی سیستم اطفای حریق از اهمیت بالایی برخوردار است. فضای سرور در برابر دما و حرارت بالا آسیب پذیر است و به همین خاطر وجود این امکانات در آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

افزایش مقاومت اتاق سرور در برابر زلزله نیز یک مسئله مهم در چک لیست اتاق سرور محسوب می شود که باید برنامه ریزی های لازم در رابطه با آن انجام شود. وجود تهویه مناسب در این اتاق ها نیز یک مسئله بسیار ضروری است. این تهویه ها باید گرد و غبار موجود در هوا را از بین ببرند.

در هر اتاق سروری، اجزای اصلی ساختمان اتاق نیز مورد بررسی قرار می گیرند. از جمله آن ها می توان به درب های مخصوص اتاق سرور اشاره کرد که باید از نوع ضد سرقت و ضد حریق انتخاب شوند. میزان نور گیری اتاق نیز در چک لیست اتاق سرور جای می گیرد. نور این اتاق ها باید به درستی تنظیم شود.

در هر سرور سیستم خنک کننده محیط نیز یکی از مهمترین موارد است. سیستم خنک کننده محیط در اتاق سرور باید به درستی عمل کند. بررسی فاصله میان رک های شبکه نیز یکی از مهمترین موارد در این چک لیست ها محسوب می شود. عملکرد تابلو برق موجود در این اتاق ها نیز باید به خوبی ارزیابی شود. در هر یک از این اتاق ها استفاده از دماسنج و رطوبت سنج محیطی نیز ضرورت دارد.

جمع بندی نهایی

برای راه اندازی اتاق سرور معمولی در نظر گرفتن فاکتورهای یاد شده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به شما در بهبود کیفیت حفاظت از اطلاعات سازمانی کمک می کند. در برخی از اتاق سرورهای مجهز و پیشرفته، چک لیست های دقیق تر و حرفه ای تری مورد توجه قرار می گیرند. این اتاق ها مربوط به سرورهای قوی و بزرگ هستند و بدون شک نیاز به رعایت استانداردهای بیشتری دارند. اما در شرکت های کوچک رعایت برخی استانداردهای اضافه برای صاحبین سازمان توجیه مالی نخواهد داشت.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net