• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
کارشناس تست نفوذ کیست؟

کارشناس تست نفوذ یک شغل حساس و مهم است که برای فعالیت در این حوزه باید مهارت کافی داشته باشید. پیشرفت تکنولوژی در عرصه های مختلف نیاز به امنیت سایبری را در جهان امروز افزایش می دهد. به همین سبب استفاده از قابلیت های کارشناسان تست نفوذ، اهمیت بیشتری پیدا می کند. این مشاغل را در دنیای امروز به عنوان هکرهای کلاه سفید نیز می شناسند. این کارشناسان خطاها و باگ های موجود در این حوزه را شناسایی می کنند. این فعالیت جذاب گاها با باگ ها و حفره های امنیتی روبرو می شوند؛ کارشناسان همواره باید مسیر نفوذ سئوکاران کلاه سیاه را شناسایی کنند. با بررسی مسیرهای نفوذی، شناسایی روش هایی برای رفع مشکلات هکری ساده تر می شود.

تست نفوذ چیست؟

پیش از آن که با شغل کارشناس تست نفوذ به صورت وسیع تر آشنا شوید، بد نیست به مفهوم کلی تست نفوذ پی ببرید. مهمترین دارایی های یک شبکه، داده ها و اطلاعات موجود در آن است. در صورتی که این داده ها به هر دلیلی از بین بروند، خسارات جبران ناپذیری به سیستم وارد خواهد شد. به این ترتیب توانایی محافظت بیشتر از ساختار یک شبکه از اهمیت بسیار زیادی برای شبکه های امروزی برخوردار است.
موضوع امنیت سایبری در حوزه فناوری های بی سیم برای پیدا کردن خطاها و حفره های موجود در شبکه مطرح می شود. تست نفوذ شبکه در واقع برای پیدا کردن ضعیف ترین نقاط یک شبکه انجام می شود که با استفاده از آن شبکه به بالاترین سطوح امنیتی ممکن دست پیدا می کند. استفاده از قابلیت های تست نفوذ مزایای بی شماری برای شبکه های امروزی به همراه می آورد که برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  • این تست ها درک معیارهای شبکه را ساده تر می کنند.
  • کنترل های امنیتی در این تست و آزمون به سهولت انجام می شود.
  • در این پلتفرم ارزیابی و بررسی ریسک های موجود نیز به سهولت انجام می شود.
  • جلوگیری از ایجاد نقض ها و شبکه ها نیز از نتایج اعمال تست نفوذ است.
  • شناسایی نقص های امنیتی در ساختار شبکه

تست نفوذ چیست؟

آشنایی با کارشناس تست نفوذ

کارشناس تست نفوذ با توانایی حل مسئله و سازماندهی قوی در این حوزه فعالیت می کند و از قدرت عملکرد وسیعی در این زمینه برخوردار است. به روز بودن دانش فنی کارشناسان در این حوزه یکی از مهمترین وظایف این کارشناسان است. این کارشناسان در طول مسیر فعالیت های خود با ده ها چالش روبرو می شوند که برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  • تحمل استرس زیاد به دلیل کنترل های دائمی شبکه
  • نیاز به دسترسی دائمی در طول شبانه روز برای رسیدگی به وضعیت شبکه
  • چالش های مدیریت زمان و دسترسی به بهترین نتیجه در کوتاه ترین بازه های زمانی
  • داشتن صبر و تحمل بالا به دلیل پیچیدگی پروسه های تشخیص نفوذ هکرها
  • کارشناس تست نفوذ انواع باگ های امنیتی را شناسایی کرده و با تفکر تحلیلی در این زمینه فعالیت می کند.

مطلب پیشنهادی: تبلیغ افزار یا Adware چیست؟

وظایف کارشناس تست نفوذ چیست؟

برای ارزیابی بهتر شغل کارشناس تست نفوذ، بد نیست با برخی از وظایف این کارشناسان آشنا شوید. برخی از مهمترین وظایف این کارشناسان در حوزه تست نفوذ به شرح زیر هستند:

  • ارائه مشاوره هایی برای کاهش خطرات نفوذ
  • وظیفه مستند سازی تست های نفوذ و فعالیت های مرتبط با آن
  • مدیریت فرایند تست نفوذ با استفاده از برنامه های مختلف و زیر نظر پرسنل بخش تست
  • بررسی آسیب پذیری های نرم افزاری سرویس
  • کار کردن با ابزارها و نرم افزارهای تست نفوذ در شبکه
  • تمرینات شبیه سازی نفوذ برای بررسی وضعیت شبکه و بررسی نقاط ضعف موجود در این حوزه

به طور کلی وظیفه کارشناس تست نفوذ در هر سازمان یا شرکتی متفاوت خواهد بود و بسته به نیازهای موجود در مرکز مورد نظر تعیین می شود. این کارشناسان مجموعه ای از وظایف پشتیبانان شبکه های کامپیوتری را نیز بر عهده دارند.

ویژگی های کارشناس تست نفوذ متخصص چیست؟

برای این که سطح کیفیت فعالیت های کارشناسان تست نفوذ را ارزیابی کنیم، باید به ویژگی های فعالان این حوزه دقت داشته باشیم. مهارت ها و قابلیت های این کارشناسان در میان ویژگی های شخصیتی و حرفه ای آن ها قرار می گیرند که برای انجام وظایف محوله در این حوزه مورد توجه قرار می گیرند. برخی از مهمترین ویژگی های این کارشناسان را در زیر مشاهده می کنید:
مهارت های حل مسئله کارشناس تست نفوذ
این کارشناسان در زمینه حل مسائل پیچیده مهارت های قابل توجهی دارند. با استفاده از این قابلیت می توانند مشکلات ایجاد شده در بخش ایمنی شبکه را شناسایی کرده و راه حل های دقیق برای از بین بردن حفره های امنیت شبکه پیدا کنند.

ویژگی های کارشناس تست نفوذ متخصص چیست؟

قابلیت برنامه ریزی و سازماندهی

سیستم شبکه های امروزی بسیار پیچیده تر شده است. با گسترش سازمان ها، این شبکه ها پیچیده تر می شوند. به این ترتیب یک کارشناس تست نفوذ خبره باید توانایی برنامه ریزی و سازماندهی بالایی داشته باشد تا به همه اجزای موجود در شبکه به خوبی رسیدگی کند و وضعیت را تحت کنترل داشته باشد.

قابلیت های اصول گزارش نویسی

کارشناسان باید مهارت های گزارش نویسی را آموخته و این گزارش ها را به مدیران شبکه ارائه دهند. به این ترتیب وضعیت دقیق شبکه در هر برهه زمانی مشخص شده و بر مبنای آن برنامه ریزی های دقیقی انجام می گیرد.

مطلب پیشنهادی: اهمیت نگهداری شبکه و سرور در سازمان شما

ویژگی های شخصیتی کارشناسان تست نفوذ

کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، عموما شخصیت درونگرا با قابلیت های ارتباطی قوی دارند. این مشاغل نیازمند دقت و تحلیل بالا برای رسیدگی به وضعیت ایمنی شبکه ها هستند. این افراد باید مباحث جدید در حوزه شبکه را دائما رصد کنند.

نتیجه گیری

در این بخش با شغل پراهمیت کارشناس تست نفوذ و وظایف آن در این حوزه آشنا شدید. هر یک از این مشاغل در حوزه شبکه فعالیت های مهمی انجام می دهند و وظیفه ایمنی سیستم را بر عهده دارند. در صورتی که کارشناسان تست نفوذ وظیفه خود را به درستی انجام دهند، دسترسی به داده های اطلاعاتی موجود بسیار دشوار خواهد شد. خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزاری توسط این کارشناسان با کیفیت بالا انجام می گیرند. قابلیت های رمزنگاری اطلاعات و داده ها زیر نظر این کارشناسان با کیفیت بالایی انجام می شوند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net