• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
راه های مقابله با هک سیستم کامپیوتری

در دنیای پر تلاطم دیجیتال پیدا کردن راه های مقابله با هک سیستم کامپیوتری اهمیت زیادی دارد. هک شدن لپتاپ و کامپیوترهای PC یک مشکل نگران کننده است و اغلب کاربران را به دردسر می اندازد؛ این مشکلات زمانی که شما اطلاعات مهمی در کامپیوتر خود ذخیره کرده باشید، افزایش می یابند. با افزایش حملات هکرها، روش های مقابله با هک سیستم کامپیوتری هم گسترده تر شده اند. شما می توانید با استفاده از برخی ترفندها و روش های ساده احتمال نفوذ هکرها را به حداقل برسانید. در این بخش چند تکنیک ساده برای جلوگیری از نفوذ ویروس ها، Malwares و... معرفی می کنیم.

چگونه از هک سیستم کامپیوتری جلوگیری کنیم؟

در کامپیوترهای خانگی و شرکتی همواره باید ریسک هک دستگاه را جدی بگیرید. این جرایم اینترنتی خسارات گسترده ای برای کاربران به وجود می آورند. برای پیشگیری از هک سیستم کامپیوتری گاها باید از برخی برنامه های جانبی استفاده کنید. در این بخش چند راه حل مطمئن را مشاهده می کنید:

نصب آنتی ویروس

برای پیشگیری از هک سیستم کامپیوتری باید به ویروس ها بد افزارهای کامپیوتری توجه داشته باشید. برنامه های آنتی ویروس برای مقابله با این مشکلات مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این برنامه ها از حمله کدهای غیرمجاز پیشگیری خواهد شد. اگر به تازگی فایل های مهمی در دستگاه شما گم شده اند یا سرعت کامپیوتر کاهش یافته، باید به دنبال یک آنتی ویروس مطمئن بگردید. آنتی ویروس ها ایمنی دستگاه شما را افزایش داده و Threat های مخرب را به سرعت شناسایی می کنند.
هر یک از آنتی ویروس ها به صوره دوره ای آپدیت می شوند و قابلیت های پیشرفته تری برای اسکن ویروس ها در آن ها ایجاد می شود. با استفاده از یک آنتی ویروس مطمئن برنامه منظمی برای مقابله با حملات ویروسی در دسترس خواهید داشت.

نصب آنتی ویروس

نصب برنامه های ضد جاسوسی

برنامه های جاسوسی مانند Spyware همواره به دنبال جمع آوری اطلاعات سازمان ها و شرکت ها هستند. آثار مخرب این برنامه ها مشکلات گسترده ای برای کامپیوترهای امروزی به وجود می آورد. ساختار آن ها به گونه ای طراحی شده که شناسایی هر یک در رایانه کار دشواری خواهد بود. به علاوه پاک کردن این برنامه ها نیز به سختی انجام می شود. این برنامه ها اغلب پیام های مشکوکی را برای کاربران ارسال می کنند و از این طریق اطلاعات مورد نظر را سرقت خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی : آشنایی با ویروس تروجان در شبکه

استفاده از مراحل احراز هویت دو مرحله ای

یکی دیگر از مهمترین روش های مقابله با هک سیستم کامپیوتری، استفاده از سیستم اجراز هویت دو مرحله ای است. پسوردها یک اقدام امنیتی مهم در برابر هکرها هستند که ایمنی رایانه را تا حد قابل توجهی ارتقا می دهند. در برخی از سایت ها پسووردهای لاگین و احراز هویت دو مرحله ای برای افزایش ایمنی بیشتر به کار می روند. برای استفاده از این قابلیت باید از یک آدرس ایمیل معتبر و کدهای چند رقمی استفاده کنید.

رمزگذاری مطمئن در رایانه

یکی از روش های مهم ایمن سازی PC، استفاده از رمزهایی برای دسترسی به اطلاعات است. شما می توانید هارد درایو دستگاه خود را با استفاده از BitLocker رمزگذاری کنید. استفاده از FileVault برای رمزگذاری در کامپیوترهای مک رایج است. هر یک از این روش ها برای رمزگذاری ترافیک وب نیز قابل استفاده خواهند بود. برای پیشگیری از هک سیستم کامپیوتری باید به نوع سایت مورد نظر توجه داشته باشید. بهتر است در این زمینه از سایت HTTPS استفاده کنید.

مجازی سازی مرورگر

برای ارتقای سطح ایمنی سایت استفاده از قابلیت مجازی سازی سیستم نیز کارایی خواهد داشت. البته این راهکار چندان متداول نیست؛ اما در صورت مشاهده سایت های سطحی و غیر امن، استفاده از آن توصیه می شود. این سایت ها احتمال حملات ویروسی و Spyware ها را افزایش می دهند. شما می توانید برای مجازی سازی دستگاه خود از ابزارهای مختلفی استفاده کنید؛ در این میان می توان به ابزارهای Parallels و VMware Fusion اشاره کرد.

بکاپ گیری از کامپیوتر

نفوذ هکرها به کامپیوتر شما اطلاعات ذخیره سازی شده را به خطر می اندازد؛ از این رو استفاده از قابلیت بکاپ گیری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با به کارگیری قابلیت بکاپ گیری شبکه و کامپیوتر، دسترسی مجدد به اطلاعاتتان پس از نفوذ میسر خواهد بود. شما می توانید در دستگاه مک از قابلیت Time Machine برای بکاپ گیری استفاده کنید. استفاده از ابزار File History در ویندوز در این زمینه مزایای بی شماری به همراه دارد.

بکاپ گیری از کامپیوتر

خاموش کردن به موقع کامپیوتر

خاموش کردن کامپیوتر شما را از نقطه دید هکرها در امان نگه می دارد! از این رو توصیه می کنیم برای این که هدف هک غیر قانونی قرار نگیرید، بالافاصله پس از اتمام کار با سیستم مورد نظر کامپیوتر خود را خاموش کنید. این مسئله در خصوص افزایش ایمنی رایانه های شرکتی و سازمانی اهمیت بیشتری دارد. با خاموش کردن به موقع دستگاه، هک سیستم کامپیوتری به سختی انجام می شود.

به روز کردن برنامه ها و مرورگرها

برای جلوگیری از هک سیستم کامپیوتری، به روز نگهداشتن برنامه ها و مرورگرها هم یک راه حل کاربردی است. شما می توانید سیستم عامل دستگاه خود را آپدیت کنید و حفره های امنیتی را از بین ببرید. با این روش رایانه شما از دسترس هکرها دور می ماند. رعایت حریم شخصی در مرورگرها هر روز پیچیده تر می شود. با این روش حریم شخصی آنلاین شما به شدت حفظ خواهد شد. برای رعایت بیشتر حریم خصوصی می توانید از مرورگرهایی مانند Incognito و tor نیز استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : هفت راهکار برای بالا بردن امنیت شبکه

هک شدن کامپیوتر چه نشانه هایی دارد؟

برای این که کنترل بیشتری بر ایمنی دستگاه و اطلاعات خود داشته باشید و سیستم امنیتی و حفاظتی سیستم خود را بالا ببرید، باید به برخی نشانه ها و مشخصه ها دقت کنید. آشنایی با نشانه های هک سیستم کامپیوتری برای پیدا کردن روش حل مشکلات نفوذ به دستگاه اهمیت دارد. برخی از این نشانه ها را در زیر مشاهده می کنید:

  • در صورتی که دستگاه شما هک شده باشد، نتایج گوگل پس از هر بار سرچ کاملا بی ربط به خواسته های شما خواهد بود.
  • در صورت نصب برنامه های ناشناس در رایانه باید به هک دستگاه خود پی ببرید.
  • هک سیستم کامپیوتری با نشانه هایی مانند هنگ کردن دستگاه و کاهش سرعت آن همراه است؛ پس این مشکلات را جدی بگیرید.
  • در صورتی که در لیست پیام های گوگل خود با پیام های ناشناسی رو به رو شدید، به دنبال روش هایی برای حل مشکل هک سیستم کامپیوتری بگردید.
  • در صورتی که فعالیت شخص سومی را در دستگاه خود مشاهده کردید، باید به این مسئله شک کنید؛ فعالیت هایی مانند حرکت موس، استفاده از کیبورد و...
  • مشاهده پاپ آپ های تبلیغاتی همواره نشان دهنده هک سیستم کامپیوتر است؛ حواستان باشد روی این پاپ آپ ها کلیک نکنید.

بعد از هک شدن کامپیوتر چکار کنیم؟

پس از مشاهده مشکلات هک در رایانه خود باید به دنبال روش هایی برای حل این آسیب ها بگردید. انجام به موقع اقدامات پس از هک رایانه، خسارات ناشی از دسترسی غیرمجاز به دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در صورتی که به هک سیستم کامپیوتری خود مشکوک شدید، مراحل زیر را انجام دهید:

عوض کردن همه پسووردها

برای حل این مشکل، در وهله اول همه پسووردهای خود را عوض کنید. پسووردهای شبکه های اجتماعی و رمز عبورهای کارت های بانکی برای رفع این مشکلات تعویض می شوند. برنامه هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام هدف اصلی هکرها قرار می گیرند.

لاگ اوت از همه اکانت ها

در بخش بعدی برای پیشگیری از مشکلات هک رایانه های شخصی باید از اکانت های برنامه های مختلف لاگ اوت کنید. در صورت مواجهه با این مشکلات بهتر است از Autocomplete استفاده نکنید. در این زمینه ریست کردن پسوردها پس از لاگ اوت از اکانت ها اهمیت دارد.

لاگ اوت از همه اکانت ها

خارج کردن همه درایوها

در حافظه های جانبی اغلب اطلاعات مهمی ذخیره سازی می شوند. به همین سبب برای پیشگیری از دسترسی سارقین به آن ها حتما دستگاه را خارج کنید. USB و هارد اکسترنال خود را از دستگاه جداسازی کرده و حتما آن ها را Safe Remove کنید.

اسکن ویروس ها

در صورتی که در فرایند اسکن دستگاه خود نشانه ای از ویروس ها مشاهده کردید حتما از گزینه Wipe استفاده کنید. با استفاده از این گزینه سیستم عامل به کلی حذف شده و مجددا نصب می شود. در صورتی که از روش های دستی برای حذف این اطلاعات استفاده کنید، امکان باقی ماندن برخی اطلاعات وجود دارد. به همین سبب توصیه می شود حتما از قابلیت Wipe استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این بخش در رابطه با راهکارهای مقابله با هک سیستم کامپیوتری اطلاعاتی را بررسی کردیم. شما می توانید با استفاده از چند اقدام ساده خسارات ناشی از هک دستگاه خود را به شدت کاهش دهید. در بخش هایی از این مطلب به نشانه های هک شدن دستگاه های کامپیوتری اشاره کردیم که کمک شایانی به شناسایی به موقع این آسیب ها می کند. هک سیستم کامپیوتری دسترسی به اطلاعات دستگاه های pc را ساده تر می کند. با گسترش این حملات ایمنی اطلاعات کاربران به شدت کاهش می یابد. عدم نصب برنامه هایی مانند Adobe Flash Player تا حد قابل توجهی از نفوذ هکرها پیشگیری می کند. برنامه هایی مشابه Adobe Flash Player راه نفوذ هکرها به رایانه های شخصی و شرکتی محسوب می شوند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net