• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آیا نصب دوربین مداربسته مجاز است؟

بیشترین توجه افراد برای راه اندازی و نصب انواع دوربین مداربسته در منزل یا محل کار پیگیری جرائم رخ داده و ضبط مدارک و مستندات سرقت های احتمالی می باشدو ولی سئوالی که اکثرا برای افراد ممکن است پیش آید این است که دوربین مداربسته در پیشگیری از سرقت منازل آیا نقشی دارد؟ بیشترین توجه افراد برای راه اندازی و نصب انواع دوربین مداربسته در منزل یا محل کار پیگیری جرائم رخ داده و ضبط مدارک و مستندات سرقت های احتمالی می باشدو ولی سئوالی که اکثرا برای افراد ممکن است پیش آید این است که دوربین مداربسته در پیشگیری از سرقت منازل آیا نقشی دارد؟ و آیا نصب دوربین مداربسته مجاز است؟ آیا ارائه تصاویر و فایلهای ویدئویی توسط دوربین های مداربسته بمنظور پیگیری جرم جنایات معتبر و قانونی است یا خیر؟

با توجه به مطالبی که توسط ایمن نت در ادامه خواهید مشاهده کرد قصد داریم تا پاسخ سئوالاتی از این قبیل را به شما بدهیم. چرا که این قبیل سئوالات قبل از نصب و راه اندازی انواع دوربین مداربسته می تواند پاسخی به نیازهای شما در آینده داشته باشد.

برای نصب دوربین های مداربسته محدودیت هایی وجود دارد که باید ضوابط و قوانین بخصوصی رعایت شود. و برای این کار گرفتن مجوز های قانونی خاص کافی و لازم می باشد. بعد از دریافت مجوزهای نصب دوربین مداربسته می توان به صراحت گفت که نصب و مصلح کردن مکان مورد نظر به تجهیزات حفاظتی و دوربین مداربسته بمنظور پیشگیری از سرقت منازل مانعی ندارد و بسیار موثر خواهد بود.

موارد منع قانونی استفاده از دوربین های مداربسته

مراجع قانونی در خصوص نظارت و پیشگیری از جرائم خاص عنوان کردند که نصب دوربین های مداربسته در سطح شهر با توجه به اینکه در معابر و خیابان ها دوربین های مداربسته مستقر شده اند. بنابراین نصب تجهیزات امنیتی به منظور کاهش جرایم و شناسایی مجرمان به عنوان یک عامل بازدارنده بر روی کاهش آمار جرائم و جلوگیری از متخلفان یک امر ضروری و مفید برای جامعه خواهد بود.

منع قانونی استفاده از دوربین مداربسته در محیط های عمومی:

با توجه به اینکه در مکان های عمومی لزوما حریم خاص و ویژه ای وجود ندارد و نصب یا نظارت از طریق دوربین مداربسته اختلالی در حریم افراد بوجود نمی آورد. بنابراین جز مواردی که شامل مکان های نظامی، پادگان ها، پایگاه های هوایی و ... باشد، هیچ منع قانونی وجود ندارد.

در حال حاضر هیچ گونه منع قانونی برای نصب دوربین مداربسته در این اماکن وجود ندارد مگر در صورتی که این محیط در اطراف مکان های حساس مانند پادگان ها، پایگاه های هوایی و… باشد.

آیا نصب دوربین در مشاعات ساختمان مجاز است ؟

در مکان هایی که وابسته به عبور و مرور افراد مشخص بصورت مشترکی وجود دارد مانند حیاط ساختمان، پارکینگ، راه پله ، آسانسور و … چنین محل هایی مشاعات نامیده می شود و نیاز به تائید کتبی از تمامی اعضای آن ساختمان یا آن مجمع خواهد بود. البته در صورت تائید مجمع بر نصب و تجهیز کردن مکان به دوربین مدار بسته، این نظر بر نظر منفرد ساکنین ارجعیت خواهد داشت بنابراین هیچ منعی باقی نخواهد ماند. در صورت وجود مشکل در مسیر دریافت تائید مجمع اعضای ساختمان می توانند از طریق دریافت مجوز کتبی اقدام به نصب دوربین در مشاعات ساختمان کنند.

نصب دوربین مداربسته مجاز است

منع قانونی نصب دوربین در حریم شخصی و محیط های خصوصی :

در برخی مکان های تجاری و مسکونی محیط هایی وجود دارد که به حریم شخصی افراد مربوط می شود. مانند: محیط داخلی منزل، اتاق خواب افراد، اتاق رخت کن و پرو مغازه ها و… ، در چنین مکانهایی نصب دوربین مداربسته دارای اشکال بوده و برای نصب تجهیزات نظارتی در این گونه محیط های خصوصی، داشتن مجوزهای رسمی الزامی خواهد بود.

منع قانونی نصب دوربین مخفی در منزل :

خرید و نصب دوربین مخفی در منزل به هر نحو به گونه ای که افراد اطلاعی از این موضوع نداشته باشند چه در محیطهای مشاع یا خصوصی نیازمند مجوز است. چنانچه مجوزی در این خصوص دریافت نشده باشد، در صورت شکایت افراد به واسطه نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد، منجرب می شود که فرد متحمل پرداخت جریمه سنگیم و همچنین پیگردهای قضایی را به همراه داشته باشد.

چگونه می توان مجوز نصب دوربین در محیط های غیر مجاز را دریافت کرد؟

برای دریافت مجوزهای قانونی به منظور نصب دوربینهای مدار بسته چه به شکلی مخفی و یا در محل ها و و اماکن غیر مجاز می بایست شکایتی بر اساس اینکه در این مکان ها تخریب اموال، تهدیدات امنیتی و یا اعلام مواردی که ضروریت نصب دوربین مداربسته در آن منطقه را بیان کند به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی ارائه دهید. در چنین شرایطی شما می توانید به منظور دریافت مجوز به صورت رسمی و قانونی اقدام کنید.

امکان نصب دوربین مدار بسته در کدام مکان بصورت قانونی وجود دارد؟

نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته در اکثر محیط‌های عمومی امکان پذیر خواهد بود. و در حال حاضر هیچ منع قانونی در این خصوص تصویب نشده است. البته باید این شرایط را در نظر گرفت که در مکان های نظامی و یا محرمانه امکان نصب و راه اندازی تجهیزات نظارتی و حفاظتی توسط اشخاص عادی وجود ندارد. و محدوده های ممنوعه توسط اورگانهای ویژه کنترل و بررسی خواهند شد. نصب دوربین های مداربسته بمنظور جلوگیری و پیشگیری از حوادث یا جرادم در محیطهایی که بصورت مشاعات است (حیاط ساختمان، پارکینگ، راه پله ، آسانسور و...) پس از تایید کتبی اعضای مجمع یا افراد و ساکنین آن ساختمان بلامانع خواهد بود.

نصب سیستم های نظارتی دوربین های مداربسته در اتاق منازل و محیط های خصوصی حتی اگر در محل زندگی خود فرد باشد غیرقانونی و دارای پیگیرد قانونی می باشد. و در صورت نیاز به نصب چنین تجهیزاتی در این محل ها حتما باید فرد به منظور دریافت مجوز به مراجع قانونی اقدام کند. چرا که در صورت عدم وجود مجوز میبایست این فرد به شاکیان جزیمه سنگین پرداخت کند.

چرا قوانین برای نصب دوربین مداربسته وجود دارد؟

امروزه در کمتر جایی می توانید وارد شوید که با پیغام (این مکان مجهز به دوربین مدار بسته می باشد) مواجه نشوید. دوربین‌های مداربسته جزو سیستم ها و تجهیزات نظارت برامنیت می باشند و از جمله تجهیزات نوینی می باشد که همواره افراد در مورد مزایا و معایب آن بحث میکنند. از طرفی امروزه به منظور پیشگیری جرائم و حوادث در جامعه به ضرورتی بزرگ و انکار ناپذیر تبدیل شده است.

برخی منتقدین بر این عقیده هستند نصب تجهیزات نظارتی دوربین‌ مداربسته در اماکن عمومی، باعث نقض حریم خصوص افراد می باشد. در مقابل برخی افراد معتقدند برای ایجاد امنیت عمومی در جامعه و پیشگیری از جرم و جنایات و… نصب دوربین‌ های مداربسته به منظور نظارت جمعی در مکان های عمومی ضروری است. و نیروهای امنیتی اعم از نیروی انتظامی و پلیس و… می توانند به وسیله ی مستندات و مدارک این دوربین های نظارتی از حوادث و وقوع جرائم، شناسایی سارقین و تخریب اموال عمومی و یا شناسایی متخلفین و سرقت از منازل و خودروها، نزاع های دسته جمعی، تصادفات و جرائم رانندگی و به طور کلی مواردی که باعث ایجاد عدم ارامش در جامعه می باشد اطلاع یابند و به کشف مدارک و تحقیقات آنان کمک زیادی خواهد کرد.

و میتوان گفت ضرورت و نفع استفاده از سیستمهای نظارتی و دوربین های مداربسته بیشتر از معایب آن می باشد.

آیا نصب دوربین مداربسته مجاز است؟

قوانین مرتبط با نصب دوربینهای مداربسته چیست؟

تنظیم قوانین و مقررات، به منظور حفظ امنیت افراد جامعه و حفظ حقوق عمومی می باشد. و همین امر یک ضرورت برای نظم بخشیدن و جلوگیری از هرج و مرجو ناامنی ها خواهد بود. قوانین در سایر کشورها همچنین کشور ما ایران، برای حفظ امنیت مردم تنظیم می شوند این قوانین بصورتی تدوین شده است. که نفع عمومی را شامل باشد و مردم را موظف و ملزم به رعایت از آن قوانین می کند.

قوانینی برای نصب و استفاده از دوربینهای مداربسته و تجهیزات امنیتی و نظارتی وجود دارد که تدوین نشده. ولیکن با استناد از سایر قوانین و تحلیل و تفسیر آنها در موارد مشابه، می توان آنها را به استفاده از دوربینهای مدار بسته نیز تعمیم داد.

اصل ۲۵ قانون اساسی عنوان می کند:

«بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، ‌مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.»

در قانون اساسی، استراق سمع و گوش دادن مخفیانه به حرف‌های دیگران، نظارت کردن بر افراد دیگر، منع شده است و تنها حکم قانون است که این ممنوعیت را می‌تواند از بین ببرد.

به عنوان نمونه: نیروهای امنیتی و انتظامی در کشور برای پیشگیری و کشف جرم و حفظ امنیت جامعه، از وسایل متفاوتی استفاده می‌کنند. که یکی از مهمترین ابزارها، نصب دوربین مداربسته است.

اصل ۲۲ قانون اساسی بیان می کند:

«حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.»

حیثیت و آبروی افراد باید حفظ شود و از هر گزندی مصون باشد. بی شک از مهمترین لوازم برای حفظ این حیثیت، دوربین مداربسته میباشد.

ماده ۴۱ منشور حقوق شهروندی بیان می کند:

«کنترل‌های صوتی و تصویری خلاف قانون در محیط ‌های کار، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و سایر محیط‌های ارائه خدمت به عموم، ممنوع است.»

برای نصب دوربین در منزل یا در هر مکانی، قوانین خاصی مدنظر است که باید رعایت گردد. این ماده به نصب خلاف قانون در محیط‌ها اشاره کرده است و اگر با رعایت شرایط و قوانین صورت پذیرد، قطعا منعی نخواهد داشت.

ماده ۱۱۲۵ قانون مدنی بیان می کند :

«دلایل اثبات دعوی عبارتند از: اقرار.اسناد کتبی.شهادت.امارات. قسم »

محاکم، فیلم‌ها و صداهای ضبط شده را مدرک جرم نمی‌دانند چرا که این موارد بسیار قابل تغییر هستند و امکان تقلب در آنها وجود دارد. از این رو این‌ها صرفاً اماره، قرائن و نشانه هایی است که در رأی قاضی تأثیر گذار است. ولی به عنوان مدرک و دلیل نمی‌توان آنها را مورد استناد قرارداد.

آیا نصب دوربین مداربسته مجاز است

ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲:

«ادله اثبات جرم عبارت از: اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.»

صدای ضبط شده و یا تصویری که به وسیله دوربین مداربسته ضبط شده است به خودی خود دلیلی قطعی نیست. و صرفاً به آگاهی بهتر قاضی کمک خواهد نمود.

قوانین نصب دوربین مدار بسته در کوچه

همانطور که تا کنون بیان شد کوچه ها و محل عبور و مرور عمومی افراد جزو مکان های عمومی میباشد. و منع نصب دوربین های مداربسته در این محل ها به لحاظ قانونی وجود ندارد.

از طرفی با توجه به اینکه در چنین معابری معمولا افراد ساکن و هماسیگان در رفت و آمد هستند. بهتر است چنانچه قصد دارید دوربین های مداربسته ای را مستقر کنید، دیگر ساکنین و عابرین را در جریان قرار دهید. که برای این کار می توانید از تابلوهای شماتیک دوربین مداربسته استفاده کنید.

همچنین نباید دوربین را بگونه ای نصب کنید که به ساختمان‌های دیگر اشراف داشته باشد. و تنها می بایست محدوده ی کوچه مورد هدف شما باشد.

آیا نصب دوربین مداربسته در آسانسور مجاز می باشد؟

آسانسورها در مجتمع های مسکونی ، برج ها و ادارات و مکانهای تجاری و… جزو فضای عمومی می باشد. و می بایست با اطلاع رسانی به عموم تجهیزات دوربین مداربسته خود را مستقر کنید. در چنین شرایطی استفاده از دوربین های مداربسته مجاز خواهد بود. همچنین نصب هرگونه دوربین مداربسته بصورت مخفی در محیط آسانسورها و یا هر مکان دیگر که حریم خصوصی افراد محسوب می شود، اگر بدون مجوز قانونی از مراجع قانونی باشد جرم بوده و در صورت شکایت، پیگرد کیفری خواهد داشت.

قوانین مجوز بازبینی دوربین مداربسته چیست؟

در مواردی که افرادی به واسطه بروز جرمی دچار خسارت های مالی و... شده باشند و در محل دوربین مداربسته ای موجود باشد. این افراد می توانند پس از ثبت شکایت خود به دستور و با مجوز مراجع قضایی حق بازبینی از مدارک و مستندات ضبط شده توسط دوربینهای مربوطه را دارند.

آیا نصب دوربین مداربسته مجاز است

قوانین نصب دوربین در محل کار چه شرایطی دارد؟

در محیطهای کاری رعایت ضوابط و حضور کارکنان بسیار مهم می باشد و رعایت این موارد برای کارفرما ضرووی و مهم می باشد. چرا که اطلاعات مهمی را در اختیار آن قرار میدهد.

رعایت ضوابط سازمانی، حفظ امنیت کرکنان، بررسی و نظارت بر فعالیت پرسنل، نظارت بر روی اموالی که در اختیار کارکنان قرار داده شده و... مهمترین اهداف و کاربردهای نصب دوربین در محل کار می باشد.

در مقابل از سمت کارکنان نگرانی هایی در خصوص عدم حفظ حریم شخصی آنان وجود دارد. که کارفرما می تواند با اعلام موضوعات پر اهمیت این نگرانی را از کارکنان خود سلب کند. به همین منظور برای پیشگیری از نگرانی ها و ایجاد استرس میان کارکنان کارفرما بهتر است اطلاعاتی را از قبل در خصوص دوربین مداربسته در اختیار کارکنان و پرسنل خود قرار دهد. از جمله این اطلاعات می تواند موارد زیر باشد:

  • اطلاع رسانی از نصب دوربین مداربسته در محل کار بوسیله تابلوها و یا شماتیک
  • اطلاع از علت نصب دوربین مدار بسته به کارکنان
  • رعایت حقوق کارکنان و حریم شخصی آنها در زمان ها و یا مکان های استراحت و...
  • اطلاع رسانی از فضای تحت پوشش دور بین مداربسته در محل کار

در نظر داشته باشید که جزو موارد قانونی محیط‌های کار این است که کارفرما به هیچ عنوان نمی تواند از طریق نصب دوربین مداربسته اطلاعات خصوصی کارکنان را مورد تجسس، ضبط و مورد استفاده قرار دهد. کارفرما باید به نحوی عمل کند تا بتواند اعتماد کارکنان خود را بدون ایجاد تنش جلب کند.

جمع بندی نهایی

در آخر با توجه به موضوعاتی که د راین مقاله توسط ایمن نت به شما ارائه شد باید قبل از هر اقدامی برای نصب دوربین مداربسته، قوانین و مجوزهای مورد نیاز را بر طبق مکانی که برای نصب تجهیزات نظارتی خود در نظر گرفته اید بررسی کنید. بر همین اساس متخصصین و مشاورین مجرب ما در زمینه نصب بهترین تجهیزات نظارتی و دوربین های مداربسته مطابق با آیین و قوانین بروز می توانند شما را راهنمایی کنند.

همچنین در صورت نیاز به خرید و دریافت مشاوره خرید تجهیزات نظارتی و امنیتی، انواع دوربین مداربسته، بهترین برندهای دوربین مداربسته، خرید دوربین مداربسته با قیمت مناسب و بصورت تضمینی می توانید همین حالا با ما در تماس باشید. تا علاوه بر معرفی خدمات نوین ما در زمینه نصب و اجرای انواع دوربین مداربسته، شرایط و ضوابط اجرای هر سیستم امنیتی و نظارتی را به شما اعلام کنیم.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net