• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
تفاوت دستگاه DVR و NVR دوربین مداربسته چه تفاوتی با هم دارند؟

تصمیم گیری در مورد این که دستگاه گیرنده dvr یا nvr را انتخاب کنید، باید قبل از خرید سیستم دوربین مدار بسته انجام شود. این تصمیم گیری بسیار مهم است، زیرا بر عملکرد دوربین مدار بسته، نحوه راه اندازی و کیفیت تصویر تاثیر می گذارد. دستگاه گیرنده DVR و NVR دوربین مداربسته چه تفاوتی با هم دارند؟ بیان تفاوت دستگاه dvr و nvr ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. از این رو ما در ابتدا به توضیح خود دستگاه dvr و nvr می پردازیم.

تفاوت دستگاه dvr و nvr

DVR مخفف کلمه Digital Video Recorder بوده و معنای آن دستگاه دیجیتالی ضبط تصاویر است. NVR نیز مخفف کلمه Network Video Recorder به معنی دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه می باشد. همان طور که می بینید هر دوی این دستگاه ها برای ضبط تصویر دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرند. اما تفاوت nvr و dvr چیست؟

از لحاظ فنی، تفاوت دستگاه dvr و nvr در نوع فرایند ضبط تصاویر دوربین مدار بسته است. دستگاه dvr یک دستگاه الکترونیکی است. تصاویر دوربین مدار بسته از طریق کابلی که به قسمت ورودی دستگاه dvr متصل است، به آن منتقل می شوند. این تصاویر داخل دستگاه dvr کدگذاری و پردازش می شوند.

دستگاه NVR یک برنامه نرم افزاری است و تصاویر دوربین مدار بسته را از طریق شبکه اینترنت دریافت می کند. کدگذاری و پردازش تصاویر در این سیستم ها در خود دوربین مدار بسته انجام می گیرد، سپس برای ذخیره سازی و مشاهده از راه دور، به دستگاه nvr منتقل می شود.

به خاطر تفاوت در نوع عملکرد، دوربین هایی که با این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند، مشخصات متفاوتی دارند و این بزرگترین تفاوت دستگاه dvr و nvr است.

در سیستم دستگاه DVR از دوربین های مدار بسته آنالوگ استفاده می شود و تصویر از طریق کابل معمولی انتقال می یابد. در مقابل سیستم دستگاه nvr از دوربین های مدار بسته IP یا همان تحت شبکه استفاده می کند. انتقال تصویر در این سیستم ها از طریق کابل شبکه انجام می گیرد.

نکته: علاوه بر دستگاه dvr و nvr، دستگاه دیگری به نام HVR نیز در بازار وجود دارد که مخفف Hybrid Video Recorder به معنی دستگاه هیبریدی ضبط تصاویر است. دستگاه hvr ترکیبی از دستگاه nvr و dvr است.

مزایا معایب و تفاوت دستگاه dvr و nvr در دوربین های مدار بسته

اکنون، پس از کسب آگاهی اولیه از تفاوت دستگاه های dvr و nvr به بیان تفاوت های اساسی آن دو می پردازیم. با خواندن این تفاوت ها و مزایا و معایب، شما می توانید بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

مزایای استفاده از دستگاه NVR

۱) جابجایی آسان nvr در مقایسه با dvr

همان طور که قبلا اشاره شد، انتقال تصویر دوربین مدار بسته به دستگاه nvr از طریق شبکه اینترنت صورت می گیرد. به همین دلیل این سیستم محدودیتی در مورد کابل کشی دوربین ندارد و دوربین را می توان در هر جایی که شبکه LAN وجود داشته باشد، نصب کرد.

۲) اتصالات کابل آسان

بر خلاف دستگاه DVR که از هر دوربین باید کابلی به آن متصل شود، دستگاه NVR تنها به یک روتر بی سیم و اتصال PoE نیاز دارد.

۳) کیفیت ضبط بالاتر

دستگاه NVR از دوربین های IP یا تحت شبکه استفاده می کند. این دوربین ها کیفیت بالایی دارند و وضوح تصویر دوربین های مداربسته تحت شبکه بالاتر از دوربین های آنالوگ است.

۴) اتصال از راه دور

دوربین مدار بسته IP را می توان چندین کیلومتر دورتر از دستگاه NVR نصب کرد. این سیستم امکان نظارت تصویری از کشورهای مختلف را نیز از طریق اینترنت میسر کرده است. جهت کسب اطلاع از راه اندازی و نصب nvr میتوانید به این لینک مراجعه نمایید.

معایب استفاده از NVR

۱) سیگنال ناپایدار

همان طور که گفتیم، دستگاه nvr از اینترنت استفاده می کند. اتصال اینترنت ممکن است گاهی قطع شود و یا سیگنال آن با دستگاه های مجاور همپوشانی کند و ضعیف شود.

۲) توانایی سازگاری پایین nvr در تفاوت با دستگاه dvr

دوربین های مدار بسته IP به هر دستگاه NVR ای متصل نمی شوند. به شما پیشنهاد می کنیم همواره از یک دستگاه nvr یکسان استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

مزایای استفاده از دستگاه DVR

۱) هزینه کمتر دستگاه dvr نسبت به nvr

قیمت همیشه نقش موثری در انتخاب و خرید دوربین مدار بسته ایفا می کند. اگر بودجه محدودی برای نظارت تصویری دارید، دستگاه dvr را انتخاب کنید.

۲) عدم نگرانی در مورد ضعیف بودن سیگنال

بزرگترین مزیت دستگاه گیرنده dvr، عدم استفاده از اینترنت و متعاقبا عدم قطع شدن تصویر است.

۳) سهولت در استفاده از تفاوت های دستگاه dvr و nvr

دوربین های مدار بسته آنالوگ نیاز به برنامه نویسی و نرم افزار ندارند و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند. تنها موردی که می تواند در این دستگاه ها ایجاد مشکل کند، تعداد زیاد کابل کشی است.

معایب استفاده از دستگاه DVR

۱) مقدار زیاد کابل کشی

از هر دوربین مدار بسته آنالوگ، حداقل یک سیم به پشت دستگاه dvr متصل می شود. در نتیجه تعداد کابل ها زیاد می شود. همچنین سیم کشی باعث ایجاد محدودیت در موقعیت نصب دوربین مدار بسته نیز می شود.

۲) کیفیت تصویر پایین تر، از تفاوت های دستگاه dvr و nvr

با وجود این که پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش کیفیت تصویر در دستگاه dvr شده است، ولی کیفیت آن هنوز نمی تواند با دستگاه NVR برابری کند.

۳) عدم امکان اتصال از راه دور

دوربین های مدار بسته نباید در فاصله ی دوری از دستگاه dvr نصب شوند تا سیگنال دچار مشکل نشود.

در ادامه بخوانید: تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال

نتیجه گیری نهایی

در پاسخ به این سوال که دستگاه dvr بهتر است یا دستگاه nvr ، هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد. تکنولوژی در دنیای امروز به سمت مدرن و پیشرفته تر شدن می رود و اگر شما می خواهید دوربین مدار بسته ای نصب و راه اندازی آسان و امکانات بالا داشته باشید، دستگاه NVR را انتخاب کنید. البته این انتخاب به موقعیت و هدف شما از نصب دوربین مدار بسته بستگی دارد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net