• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
نحوه بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته * افزایش وضوح فیلم

یک معیار مهم برای انتخاب و ارزیابی دوربین مداربسته، کیفیت تصویر دوربین مداربسته است. در برخی موارد کیفیت پایین دوربین های مدار بسته باعث از بین رفتن جزئیات تصویر می شود و دوربین عملکرد مطلوبی ندارد. عوامل متعددی در افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته موثر است. این گزارش به عوامل موثر بر وضوح تصویر دوربین مداربسته و راه های بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته می پردازیم.

در برخی موارد کیفیت پایین تصاویر دوربین مداربسته که معمولاً به دلیل ایجاد نویز در دوربین مداربسته، ایجاد می گردد، مانع از شناسایی افراد می شود و فیلم تا حد زیادی بی فایده است. در ادامه برخی از این دلایل را بیان می کنیم.

دلایل پایین بودن کیفیت و وضوح تصویر در فیلم های دوربین مداربسته

  1. گاهی وجود ذرات گرد و غبار روی لنز دوربین مدار بسته باعث ایجاد اعوجاج در تصویر آن می شود. مطمئن شوید که لنز دوربین تمیز است و در غیر این صورت لنز را پاک کنید.
  2. طول کوتاه در بهترین کابل دوربین مداربسته می تواند کیفیت تصویر دوربین مدار بسته را کاهش دهد. از کابل های بلند برای نصب دوربین خود استفاده کنید، تا تصاویر بهتر و با کیفیت تری دریافت نمایید.
  3. دوربینی که استفاده می کنید ممکن است بی سیم نباشد و برای ارسال داده به WiFi نیاز داشته باشد. در صورتی که اینترنت و مودم شما ضعیف و دارای نویز باشد، کیفیت تصویر تغییر می کند. در این صورت می توانید با نصب نویز بلوکر یا خرید مودم، باعث بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته خود شوید.
  4. هنگام خرید دوربین مداربسته از سازگاری دوربین و دستگاه ضبط dvr خود با یک دیگر اطمینان حاصل کنید. در برخی موارد دستگاه توسط دوربین مداربسته پشتیبانی نمی شود و همین امر باعث کاهش کیفیت تصویر دوربین مداربسته می شود.
  5. گاهی ممکن است دوربین مداربسته در محیطی که در معرض گرد و غبار و باران است نصب شود. در این صورت با استفاده از استانداردهای IP و IK دوربین مداربسته می توان از افت کیفیت تصویر دوربین جلوگیری کرد. استاندارد IP دوربین را در برابر گرد و غبار و رطوبت محافظت می کند، در حالی که استاندارد IK از دوربین در برابر ضربه محافظت می کند.

فاکتورهای موثر در بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته

در این قسمت به بررسی برخی از روش های افزایش کیفیت فیلم دوربین مدار بسته می پردازیم که تاثیر بسزایی در وضوح تصویر دوربین مداربسته دارند.

بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته

1- وضوح تصویر دوربین مداربسته

یکی از معیارهای اندازه گیری وضوح تصویر، مگاپیکسل است که با اعداد نشان داده می شود. هر چه این عدد بیشتر باشد، باعث افزایش و بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته می شود. بنابراین باید هنگام نصب و خرید دوربین مدار بسته به رزولوشن آن توجه کنید. به عنوان مثال، از دوربین های پیشرفته با رزولوشن بالا برای خواندن پلاک خودرو در فضاهای باز استفاده می شود. حال اگر قصد نصب دوربین در فضای کوچکی مانند اتاق را دارید، نیازی به دوربین های رده بالا نیست و می توانید از دوربین هایی با رزولوشون پایین استفاده کنید.

2- فوکوس لنز برای افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته

یکی از عواملی که افزایش کیفیت تصویر دوربین مداربسته را تحت تاثیر قرار می دهد، لنز آن است. دو نوع لنز در دوربین مدار بسته وجود دارد: لنز وریفوکال و لنز ثابت. دوربین های مداربسته با لنز ثابت فقط می توانند با زاویه ثابت عکاسی کنند؛ اما با لنزهای وریفوکال، می توانید پس از تنظیم لنز، زاویه دید دوربین را بین فواصل کانونی مجاز تغییر دهید.

3- ویژگی wdr در دوربین مدار بسته

این ویژگی برای دریافت تصاویر واضح در مناطقی با کنتراست بالا طراحی شده است. عملکرد WDR به شما این امکان را می دهد که بتوانید تفاوت و اختلاف نور در تصاویر را جبران کنید، این عمل موجب بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته می شود. وقتی زاویه دید دوربین به سمت درب ورودی یا پنجره است، تصویر سوژه تاریک می شود و تصویر بیرونی بیش از حد روشن و تار می شود. با عملکرد WDR این مشکل حل شده و تصویر واضحی در اختیار کاربر قرار می گیرد.

مطلب پیشنهادی: ایا فیلم دوربین مدار بسته در دادگاه سندیت دارد؟

4- تاثیر نرخ فریم در بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته

نرخ فریم یکی دیگر از عواملی است که نقش مهمی در ارائه فیلم های با کیفیت و وضوح تصویر دوربین مداربسته دارد. در عمل، نرخ فریم به معنای تعداد فریم هایی است که دوربین در هر ثانیه دریافت می کند، که این فاکتور بر حسب FPS بیان می شود. هر چه تعداد این قاب ها بیشتر باشد، تصویر صاف تر و کیفیت دوربین مداربسته بهتر می شود.

5- امکان DIS یا لرزشگیر دیجیتال

این ویژگی یک راه حل ایده آل برای دوربین هایی است که تصاویر آن ها به دلیل لرزش یا باد شدید تار می شود. این رویداد معمولا برای دوربین هایی که در ارتفاع یا بیرون از منزل نصب شده اند، اتفاق می افتد. با خرید و نصب دوربین های مدار بسته با قابلیت DIS در ساختمان ها می توان از تیره و تار شدن تصاویر تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

وضوح تصویر دوربین مداربسته

6- تکنولوژی Super Low Illustration

با استفاده از این تکنیک می توانید در شرایط نوری بسیار کم، تصاویری عالی و با کیفیت دریافت کنید. این فناوری در مکان هایی که امکان دوربین مدار بسته دید در شب وجود ندارد استفاده می شود و تاثیر زیادی در افزایش و بالا بردن کیفیت تصاویر و فیلم در دوربین مدار بسته دارد.

7- امکان فیلتر IR-CUT

برخی از دوربین های مداربسته مجهز به فناوری دید در شب هستند. نحوه کار این دوربین ها به این صورت است که علاوه بر جذب امواج نور مرئی، قابلیت جذب امواج مادون قرمز یا IR را نیز دارند. یک مشکل احتمالی در این نوع دوربین ها، جذب اشعه مادون قرمز در طول روز است. به دلیل حجم زیاد امواج مادون قرمز در طول روز، تصاویر گرفته شده توسط دوربین های IR در طول روز رنگ های غیر طبیعی دارند و از کیفیتی خوبی برخوردار نیستند.

این مشکل با استفاده از فناوری IR-CUT در دوربین های جدید حل می شود. روش کار به این صورت است که در طول روز فقط به امواج مرئی اجازه عبور می دهد و از عبور امواج مادون قرمز جلوگیری می کند. ولی در شب IR-CUT خاموش می شود و LED های مادون قرمز فعال می شوند.

مطلب پیشنهادی: تنظیمات دوربین مداربسته

استفاده از نرم افزار برای بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته

گاهی اوقات دوربینی که خریداری می کنید ممکن است علیرغم قدرت سخت افزاری خوب به دلایل مختلف از کیفیت بسیار پایینی برخوردار باشد. هنگامی که یک دوربین خوب یکی از مشکلات ذکر شده در ابتدای مقاله را داشته باشد و به درستی کار نکند، می توانید برای افزایش کیفیت تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته، از نرم افزارهای موجود در بازار استفاده کنید.

یکی از نرم افزارهای موجود، نرم افزار Video Cleaner می باشد. این نرم افزار می تواند تصاویر ثبت شده توسط دوربین های مدار بسته را تحلیل کند. از جمله کاربردهای این نرم افزار می توان به استفاده از یافتن سرنخ های مربوط به جرایم و یا شفاف سازی تصاویر مبهم اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: 6 علت ضبط نکردن دوربین مدار بسته و راه حل رفع مشکلات

خصوصیات برنامه Video Cleaner

  • قابلیت بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته
  • دارای محیط کاربر پسند و جذاب
  • امکان بهبود کیفیت عکس ها و تصاویر تار
  • یافتن سرنخ از فیلم های دوربین مدار بسته
  • فراهم کردن بسیاری از ویژگی ها به عنوان یک ویرایشگر ویدئو و عکس و بهبود آن ها
  • امکان خواندن پلاک و یا تشخیص چهره در فیلم و عکس با کیفیت پایین

مطلب پیشنهادی: دوربین مدار بسته تا چند روز فیلم نگه میداره؟

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net